Millasia nukahtamisrutiineja sinulla on, jos on vaikeuksia ihan tosta vaan nukahtaa?
Jakakaa vinkkejänne.
Minä oon ottanu tavaksi laittaa sadeääntä puhelimen kautta "soimaan", eli etsin tubesta joka ilta saman sadeäänivideon, missä sade ropisee ikkunaan. Painan sen päälle, kännykkä sängyn vieressä rahilla. Sitten käännyn kyljelleni seinään päin, otan ison putkityynyn jalkojen väliin ja yhtä tyynyä rutistan. Pimeydessä kuuluu sateenropina ikkunaan ja nukahdan (yleensä).
Kommentit (82)
Laitan kuunnelman. Nukahdan nopeasti.
Kuuntelen YLE areenasta dekkareita.
Yksin nukahtaa tumputellessa. Kotona paneskelu auttaa nukahtamaan.
Kahvin nauttimisen olen ajoittanut aamuun, enkä enää puolen päivän jälkeen sitä juo. Iltaisin nautin kupillisen uniteetä. Läppäri menee kiinni viimeistään klo 20, enkä roplaa sen jälkeen puhelintakaan ellei ole pakko. Iltapalalla otan magnesiumit, ja puolta tuntia ennen sänkyyn menoa melatoniinin sekä kärsimyskukka-tippoja, jotka rauhoittavat. Jos näillä konsteilla ei tule uni, niin luen jotain kirjaa, joka on jo tuttu kannesta kanteen. Uuden kirjan kanssa (jos se on hyvä) en suostu nukkumaan ennen kuin kirja on luettu.
Valmistaudun jo alkuillasta siten että vältän kaikkea kofeiinipitoista vähintään 5 tuntia ennen nukkumaanmenoa ja pidän kokonaismäärän kohtuullisena. Jos uni ei tule varttitunnissa, täytyy olla nälkä tai sitten ei ole tarvetta nukkumiselle vielä ollenkaan, ja on parempi nousta ylös.
Minulla ei ole ongelmia nukahtamisen kanssa illalla, mutta saatan herätä aamuyöstä, enkä saa uudelleen unen päästä kiinni, koska huolet pyörivät mielessä. Olen ottanut käyttöön keinon, jolla harhailevat ajatukset saa hallintaan. Eli pitää ottaa mieleen mahdollisimman pitkä sana, mielellään jopa yhdyssana. Sitten pitää käydä sana läpi kirjain kerrallaan, ja jokaiselle kirjaimelle pitää keksiä oma sana. Pieneksi haasteeksi voi keksiä jonkin teeman, vaikkapa ruoka, maiden nimet, kaupungit jne. Eli jos sana on vaikka "hissiasentaja", niin siinä sitten aletaan luetella mielessä "Helsinki, Iisalmi, Salo, Sulkava..." niin kauan, että uni tulee.
Otan ketipinorin, laitan lämmittimet sukkiin, tulpat korviin ja runkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Käänteispsykologia, eli en yritä nukahtaa, vaan luen kirjaa hämärän pikkulampun valossa. Nukahdan aina kesken lukemista valot päällä.
Nukahtaminen vaatii, että hermosto siirtyy sympaattiselta parasympaattiselle vaihteelle eli tahdonalaisesta ei-tahdonalaiseen moodiin. Jos yrittää nukahtaa, se on yrittämistä eli pitää hermoston sillä sympaattisella väärällä valvevaihteella. Joillekin auttaa kuulemma esim se, että menee sänkyyn pää jalkopään puolelle, siis mikä vain, joka ei ole nukahtamisen yrittänistä.
(Olen maksanut näistä opeista tuhansia euroja yksityisen unettomuuteen perehtyneen erikoislääkärin vastaanotolla...)
Hahaa en siis olekaan ainoa outo joka käyttää välillä pää jalkopäässä -kikkaa :D Mulla toimii joskus myös se, että yritän vakuuttaa itselleni, että "päiväunillehan tässä ollaan menossa". Jostain syystä päiväunille nukahdan yleensä helposti, vaikka yöunien kanssa on aina ollut ongelmaa. Luulen että kyse on just tuosta käänteisyydestä: päivällä ei "kuuluisi" nukkua, yöllä "pitäisi" nukkua. Sama homma aamuyön valvomisessakin, herätyskellon soidessa uni tulisi välittömästi.
Jätin viinat, pillerit ja raitistuin sekä pudotin painoa 20kg. Liikun metsässä paljon. Käyn kylmässä suihkussa ennen sänkyyn menoa. Joskus avannossa. Kun laitan vaatteet päälle alkaa keho lämmitä ja tuottaa hormooneja jotka nukuttavat. Joskus kunnon ilta nusukin auttaa. En buranaa vahvempaa ole ottanut moneen vuoteen. Älykellon mukaan nukun yössä 7-9 tuntia. Viisi vuotta sitten olin maaninen addikti ja moniongelmainen ihmisraunio. Onhan tämä ihme. Ai miten sen tein. Otin kaiken avun vastaan ja pudotin suojapanssarin ja enkä enää kieltänyt ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmia nukahtamisen kanssa illalla, mutta saatan herätä aamuyöstä, enkä saa uudelleen unen päästä kiinni, koska huolet pyörivät mielessä. Olen ottanut käyttöön keinon, jolla harhailevat ajatukset saa hallintaan. Eli pitää ottaa mieleen mahdollisimman pitkä sana, mielellään jopa yhdyssana. Sitten pitää käydä sana läpi kirjain kerrallaan, ja jokaiselle kirjaimelle pitää keksiä oma sana. Pieneksi haasteeksi voi keksiä jonkin teeman, vaikkapa ruoka, maiden nimet, kaupungit jne. Eli jos sana on vaikka "hissiasentaja", niin siinä sitten aletaan luetella mielessä "Helsinki, Iisalmi, Salo, Sulkava..." niin kauan, että uni tulee.
Minusta tuntuu että itseäni tollainen aivopähkinä enemmänkin valvottaisi.
Siinähän joutuu avoja käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Jätin viinat, pillerit ja raitistuin sekä pudotin painoa 20kg. Liikun metsässä paljon. Käyn kylmässä suihkussa ennen sänkyyn menoa. Joskus avannossa. Kun laitan vaatteet päälle alkaa keho lämmitä ja tuottaa hormooneja jotka nukuttavat. Joskus kunnon ilta nusukin auttaa. En buranaa vahvempaa ole ottanut moneen vuoteen. Älykellon mukaan nukun yössä 7-9 tuntia. Viisi vuotta sitten olin maaninen addikti ja moniongelmainen ihmisraunio. Onhan tämä ihme. Ai miten sen tein. Otin kaiken avun vastaan ja pudotin suojapanssarin ja enkä enää kieltänyt ongelmaa.
Ihan kiva kuulla, mutta oletko huomannut, että nyt olet älykello-addikti.
Mihin ihminen tarvitsee "'lykelloa", sehän aiheuttaa vain stressiä.
Alan miettiä oman vaatekaapin sisältöä ja kokoan sieltä mielessäni erilaisia asuja. Sopivan helppoa ja tylsää, mutta siihen keskittyminen pitää muut huolet pois mielestä.
Laitan myös pod castin päälle, vaihdellen Minna ja Aki, Sadun tai Eskon sunnuntai vieras, Kimanttia, Niko ja Rosanna ym. Kesällä kun he ovat lomalla kuuntelen samoja nauhoja aina vaan uudelleen ja odotan syksyä. Voi myös yrittää Areenan kautta Arto Nybergiä, ehtiikö siinä nukahtaa.
Tuuletan huoneen hyvin, pesen hampaat erittäin hyvin, laitan yökiskot, sitten jätän vielä ikkunan raolleen, vaikka tulisi kuinka kylmä. Tyynyliinan vaihdan vähintään joka toinen yö. Sillä on yllättävän nukuttava vaikutus. Puhdas tyynyliina antaa vaikutelman, että kaikki on hyvin.
Orgasmi. tavalla tai toisella rauhoittaa kivasti.
Ns. joogalentosuutra (kaayaakaashayoH saMbandha -- laghu-tuula-samaapatti) on erittäin tehokas mutta miten sitä ajatellaan, se jääköön kertomati... ; )
Jos et ole addiktioon taipuvainen tupakoimaton, kokeile puolikasta 1 mg niko-purkkaa, mikäli unettomuutesi pääsyy on ahdistuneisuus!
Paremmin: jos olet tupakoimaton, mutta et addiktioherkkä...
Ajattelen nukkuvani liikkuvan auton takapenkillä takki pään päälle vedettynä ja ulkona on pilkkopimeää.
Vierailija kirjoitti:
Samaan kellon aikaan kaikki joka ilta. Eli suihku klo 21.00, naaman rasvaus 21.15, melatoniini 21.20, hiusten harjaus, 21.25, työvaatteet valmiiksi aamua varten klo 21.30, kahvinkeittimen lataus 21.35, hampaiden pesu 21.45, sängyssä klo 21.50, 10 minuuttia äänikirjaa ja nukahdan välittömästi.
Kolmivuorotyöläisenä ei onnistu. Ihannetilanne olisi, jos voisi tehdä niin kuin sinä.
Teen pienen ajatuskikan. Joskus pikkulapsena äiti lohdutti, kun en saanut unta: ” lepää vain muuten, kyllä sitenkin virkistyy”. Kun näin teen (eli annan itselleni luvan olla yrittämättä nukahtamista), vaivunkin muutamassa minuutissa uneen.
Villasukat jalkaan, elleivät jo ole. Särlylääke, jos vaikuttaa että nivelet jatkaa kolottamista, pikkuvalo pois, hetki esim tämän palstan lukemista kunnes silmät lurpsuu ja laitan laatan poiis.