Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millasia nukahtamisrutiineja sinulla on, jos on vaikeuksia ihan tosta vaan nukahtaa?

Vierailija
21.10.2021 |

Jakakaa vinkkejänne.
Minä oon ottanu tavaksi laittaa sadeääntä puhelimen kautta "soimaan", eli etsin tubesta joka ilta saman sadeäänivideon, missä sade ropisee ikkunaan. Painan sen päälle, kännykkä sängyn vieressä rahilla. Sitten käännyn kyljelleni seinään päin, otan ison putkityynyn jalkojen väliin ja yhtä tyynyä rutistan. Pimeydessä kuuluu sateenropina ikkunaan ja nukahdan (yleensä).

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiinaa.

Vierailija
22/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamomillatee alkuillasta.

EI puhelimen tai tietokoneen hohtavan näytön katselua, mutta laitan sängyn viereen puhelimesta tulemaan jotain kuunneltavaa, äänikirjan tms. ja siihen nukahdan lopulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirja päälle ja pari erää sudokua. Sitten äänikirjan uniajastin päälle 30 minuutiksi ja silmät kiinni. Yleensä tuolla tavoin on unten mailla parissakymmenessä minuutissa.

Vierailija
24/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkia tai podcastia ja 30 min sleep timer siihen, ikinä en ole hereillä, kun ohjelma puolen tunnin päästä loppuu =)

Yin joogaa yritin, mutta oli mulle ihan liian hidastempoista pötköttelyä, ajatukset lähti rullaamaan entistä enemmän

Vierailija
25/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryn sängystä olohuoneen sohvalle. En ymmärrä, miksi se toimii, mutta se vaan toimii.

Vierailija
26/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen Marja Veitolan ohjelmia niin pakosta menee silmät kiinni.

Vierailija
27/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kuuntelette kännykästä jotain sateen ropinaa tai äänikirjaa ja nukahdatte, niin jätättekö sen vaan päälle koko yöksi?

Ainakin yle areenassa on uniajastin, joka katkaisee toiston halutun ajan jälkeen. Käsittääkseni monista äänikirjapalveluissa se löytyy mutta en ole varma onko kaikissa.

Vierailija
28/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lataan bongin, otan savut, alan nukkua.

Tuo on varmasti parempi kuin oikeasti monta kaljaa ja kourakaupalla 1,9 melatoniineja. En tiedä miksi niin pelottaa että joku väärä ihminen haistaa? Siksi piti toistaiseksi jättää tuo paja. Olen niin kateellinen ihmisille joilla uni tulee hetkessä kun laittavat päänsä tyynyyn. 

Pahimmat pisimmät jopa kolmen vuorokauden valvomiset saa aikaan epätoivoisia ajatuksia. Ämpäri oli sohvan vieressä ja veitsi rannetta varten. En halunnut jättää sotkua. Itkin vähän ja päätin että tämän voi tehdä myöhemmin. 

Lääkäreiden apu on jo nähty. Hyödyttömiä mielialalääkkeitä saisi joka illaksi mutta niitä en viitsi turhaan syödä. Kunnollisia unilääkkeitä ei saa joka illaksi koska se on muka väärinkäyttöä.

Kurja kuulla tilanteestasi :(

Itse olen kärsinyt koko aikuisikäni unettomuudesta ja useita eri unilääkkeitä kokeillut. Pidän elintavat kunnossa, en käytä alkoholia, liikun paljon jne. Silti unettomuus oli pitkään uskollinen ystävä. Unilääkkeet olivat ihan myrkkyä, koska niiden ansiosta minulla oli vielä aamuisin sen verran tokkurainen olo, että se vaikeutti työntekoa. Lisäksi tuntui, että unilääkkeet tylpistivät muutenkin arjen todella harmaaksi.

Paja on toiminut minulla nyt jo useamman vuoden. Sitä ei tarvitse ottaa usein, koska pelkästään tieto toimivasta ratkaisusta helpottaa nukkumista. Jos joudun polttamaan illalla, aamulla olo on virkeä, treeni kulkee ja töissä jaksaa. Harmi, että tämä tuote on niin demonisoitu, ettei sen hyötyjä uskalleta vieläkään tutkia kunnolla.

Vierailija
29/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirja tai podcast Yle Areenasta, ja uniajastus 30 min päälle. Jos ei toimi ekalla kerralla, niin äänikirja pyörimään uudestaan 30 min, kunnes nukun. Vähän kuin aikuisten iltasatu, ei jää tilaa ahdistaville ajatuksille.

Vierailija
30/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousen ylös ja teen jotakin hyödyllistä hetken aikaa ja menen nukkumaan. Jos tulee univelkaa, kun tarvii herätä kuitenkin ajoissa, se näkyy seuraavana iltana, tavallista aikaisempana väsymyksenä, joten menen nukkumaan sitten sen mukaan.

En viitsi tehdä siitä draamaa ja ongelmaa ilmenee siten vain hetkellisesti, ehkä noin kerran vuodessa tai harvemmin.

Vierailija
31/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä lääkkeitä. Parhaiten toimii kun uuvuttaa itsensä kunnolla. Paras kikka on käydä hydrobikissä tai vesijuoksemassa ja siihen päälle kylmävesialtaassa ja saunassa. Tai avannossa kertovat jotkut. Lymfahoitokin toimii jos on nesteturvotusta. Kun menee kotiin niin ei ehdi pää koskettaa tyynyä, kun nukkuu jo.

Silloin kun en pääse altaalle ja saunaan, huolehdin siitä että viilennän huoneen, suljen yleensä patterin, tuuletan ja jätän parvekkeen oven auki. Villasukat jalkaan, etteivät jalat palelele. Sitten peiton alle oikealle kyljelle ja jotain mielikuvarentoutusta. Olen tarpeeksi väsynyt yleensä myöhään, mutta yleensä nukahdan ihan minuuteissa. 

Jos yritän mennä liian aikaisin (siis virkeänä) nukkumaan, en pysy unessa millään vaan heräilen 20-40 minuutin välein kunnes annan periksi ja valvon loppuyön. Ei toimi mulla mikään kikka silloin.

Vierailija
32/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käänteispsykologia, eli en yritä nukahtaa, vaan luen kirjaa hämärän pikkulampun valossa. Nukahdan aina kesken lukemista valot päällä.

Nukahtaminen vaatii, että hermosto siirtyy sympaattiselta parasympaattiselle vaihteelle eli tahdonalaisesta ei-tahdonalaiseen moodiin. Jos yrittää nukahtaa, se on yrittämistä eli pitää hermoston sillä sympaattisella väärällä valvevaihteella. Joillekin auttaa kuulemma esim se, että menee sänkyyn pää jalkopään puolelle, siis mikä vain, joka ei ole nukahtamisen yrittänistä.

(Olen maksanut näistä opeista tuhansia euroja yksityisen unettomuuteen perehtyneen erikoislääkärin vastaanotolla...)

Mä löysin 20v. sitten nämä opit itsehoitokirjoista. Mutta mikäs siinä jos ei ole rahaongelmia.

Vierailija
33/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirja tai podcast Yle Areenasta, ja uniajastus 30 min päälle. Jos ei toimi ekalla kerralla, niin äänikirja pyörimään uudestaan 30 min, kunnes nukun. Vähän kuin aikuisten iltasatu, ei jää tilaa ahdistaville ajatuksille.

Ei aurtanut teininä eikä aikuisena. Osa ihmisistä ajattelee yhtä aikaa monia eri asioita, mutta hyvä jos yksinkertaisemmille toimii.

Vierailija
34/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kuuntelette kännykästä jotain sateen ropinaa tai äänikirjaa ja nukahdatte, niin jätättekö sen vaan päälle koko yöksi?

Ainakin yle areenassa on uniajastin, joka katkaisee toiston halutun ajan jälkeen. Käsittääkseni monista äänikirjapalveluissa se löytyy mutta en ole varma onko kaikissa.

Tämä venkslaaminen on siinä mielessä tylsää, että aina menee jotakin ohi. Joko uusi ajatus tai sitten vanha katkeaa myöhään Jos ajastin olisi älykäs se auttaisi aidosti.

Itse tykkään perinteisemmästä menetelmästä eli annan soida ja etsin kohdan muistin varassa.

Vierailija
35/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat iltarutiinit joka ilta

Valaistus himmeäksi jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa

Sukat jalkaan, jotta jalat pysyvät lämpiminä

Spotifysta valkoista kohinaa soimaan hiljaisella taustalle

Vierailija
36/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuone pimeäksi, pää tyynylle ja ajatukset pois...uni tulee 1-2 minuutin kuluessa.

Vierailija
37/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen nukkumaan vasta täysin väsyneenä vaikka se sitten tarkoittaisi sitä että nukun alle puolet suosituksesta. Parempi sekin kuin pyöriä levottomana sängyssä koko yö.

Vierailija
38/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaan tabletilta nettiä, yleensä redditiä tms. Joskus katson sarjoja niin kauan että nukahdan.

Vierailija
39/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuone pimeäksi, pää tyynylle ja ajatukset pois...uni tulee 1-2 minuutin kuluessa.

Kuulostaa että sinulla ei ole vaikeuksia tosta vaan nukahtaa.

Vierailija
40/82 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa liikuntaa aiemmin päivällä. Joku pieni puuro tms. klo 21. Jos menee sängyssä pyörimiseksi niin sitten masturbointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi