Millasia nukahtamisrutiineja sinulla on, jos on vaikeuksia ihan tosta vaan nukahtaa?
Jakakaa vinkkejänne.
Minä oon ottanu tavaksi laittaa sadeääntä puhelimen kautta "soimaan", eli etsin tubesta joka ilta saman sadeäänivideon, missä sade ropisee ikkunaan. Painan sen päälle, kännykkä sängyn vieressä rahilla. Sitten käännyn kyljelleni seinään päin, otan ison putkityynyn jalkojen väliin ja yhtä tyynyä rutistan. Pimeydessä kuuluu sateenropina ikkunaan ja nukahdan (yleensä).
Kommentit (82)
Liikunta yleensä toimii.
Joskus mietin treenaamista: toistoja oer liike, paljonko lisään painoa
Joskus mietin jotain hömppätarinaa, jonka päähenkilö olen Kaari Utrion kirjojen tyyliin :D
Joskus kun mikäån muu ei tepsi, menen syömään leivän ja juon lasin maitoa
Kuunteletteko te äänikirjoja/musiikkia tms. kuulokkeilla vai ilman? Nukutteko yksin vai puolison kanssa?
Selasin nää vastaukset nopeasti. Eikö kukaan tosiaan maininnut mitään tyyliin hyväilen itseni untenmaille tms. rentouttavaa toimintaa??? Mulla ainakin tämä toimii kaikista parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Kuunteletteko te äänikirjoja/musiikkia tms. kuulokkeilla vai ilman? Nukutteko yksin vai puolison kanssa?
Kuulokkeilla. Puolison kanssa nukun.
Ajattelen päivän hyviä juttuja, niitä mistä oon kiitollinen ja onnellinenkin. Voi olla joskus vaan tyyliin "tyyny on nyt hyvin". Sitten syvä palleahengitys. Ehdottomasti ei mitään mömmöjä, vaikka oonkin mt-potilas/eläkeläinen
Jos ei meinaa uni tulla heti, niin lopetan väkisin yrittämisen. Nousen ylös, keitän mukillisen kahvia, teen hetken sanaristikoita ja nollaan sen unenhakemisen yrittämisen. Jos työasiat tai muut huolet kaivaa päässä, niin kirjotan ne ihan konkreettisesti paperille ja loppukaneetiksi "nämä hoidetaan myöhemmin".
Yleensä helpottaa ja uni tulee aika helposti. Ja joo, minulla ei ole mitään vaikutusta sen kanssa, että myöhäinen kahvinjuonti valvottaisi. Kun on kahvia kitannut 4-vuotiaasta asti, niin kyllä on elimistö jo aika immuuni sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kuuntelette kännykästä jotain sateen ropinaa tai äänikirjaa ja nukahdatte, niin jätättekö sen vaan päälle koko yöksi?
Ainakin yle areenassa on uniajastin, joka katkaisee toiston halutun ajan jälkeen. Käsittääkseni monista äänikirjapalveluissa se löytyy mutta en ole varma onko kaikissa.
Tämä venkslaaminen on siinä mielessä tylsää, että aina menee jotakin ohi. Joko uusi ajatus tai sitten vanha katkeaa myöhään Jos ajastin olisi älykäs se auttaisi aidosti.
Itse tykkään perinteisemmästä menetelmästä eli annan soida ja etsin kohdan muistin varassa.
Itse lyhennän uniajastuksella sitä etsimishaarukkaa. En siis jatka siitä mihin uniajastus on loppunut. Käytän 30 minuutin uniajastusta, jolloin sen kohdan milloin on nukahtanut löytää nopeammin. Yleensä olen jo ensimmäisen 10 minuutin aikana, koska usein siltä ajalta löytyy se pätkä mitä en enää kirjasta muista. Jos taas annan kirjan mennä loppuun yön aikana, niin seuraavana iltana menee ikuisuus löytää se kohta mihin on jäänyt. En pysty muistamaan aloitinko kuuntelemaan luvusta 56 vai 59 edellisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa ilman. Nukun puolison kanssa mutta menen yleensä aiemmin nukkumaan, jotta jaksan herätä yöllä imettämään. Vauva ei äänikirjasta häiriinny. Jos puoliso tulee samaan aikaan nukkumaan, niin monesti hänen syliinsä nukahtaa paremmin kuin yksin. Tai jos uni ei tule, niin sitten kuulokkeiden kanssa. Niiden kanssa vain on aina säätäminen, ettei langat osu naamalle tai kietoudu kaulaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulostaa vähän hullulta, mutta jos uni ei tule niin alan miettimään laulunsanoja. Niitä on yllättävän hankala muistaa ja parin biisin jälkeen yleensä nukahtaa.
Olen opetellut joitain lempilaulujeni sanoja myös ulkomaan kielellä. Laulun sanat tulevat jostain ihan eri aivojen osasta kuin omat ajatukset. Käytän niiden muistelemista nukahtamiseen ja ahdistuksen torjuntaan eri tilanteissa vaikka hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Selasin nää vastaukset nopeasti. Eikö kukaan tosiaan maininnut mitään tyyliin hyväilen itseni untenmaille tms. rentouttavaa toimintaa??? Mulla ainakin tämä toimii kaikista parhaiten.
Itseni uneen itkin ja uneen onanoin. Lainaus vanhasta biisistä mutta todellisuutta niin monille. Naisille tuokin varmaan helpompaa kun voitte saada peräkkäisiä. Entisen takia sellainenkin nimitys kuin anestesiakieli. Kun niitä tosiaan saa monta peräkkäin ihan ding, ding, ding niin uni tulee tosi helposti.
Siitäkin voi suuttua. Miksi annoit mun nukkua kun sieltä tuli ohjelma minkä halusin nähdä?! Älä v...u koske minuun! Sellaistakin lauantai illan huumaa on tullut koettua. Vannon ja vakuutan etten varmasti koskenut pahasti.
Vielä ehtii jakaa oman rutiinin. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni uneen itkin ja uneen onanoin. Lainaus vanhasta biisistä mutta todellisuutta niin monille. Naisille tuokin varmaan helpompaa kun voitte saada peräkkäisiä. Entisen takia sellainenkin nimitys kuin anestesiakieli. Kun niitä tosiaan saa monta peräkkäin ihan ding, ding, ding niin uni tulee tosi helposti.
Siitäkin voi suuttua. Miksi annoit mun nukkua kun sieltä tuli ohjelma minkä halusin nähdä?! Älä v...u koske minuun! Sellaistakin lauantai illan huumaa on tullut koettua. Vannon ja vakuutan etten varmasti koskenut pahasti.
En minä ainakaan mitään "peräkkäisiä" voi saada.
Pitääkö miesten joka asiaan liittää joku alapään hinkkaaminen, haluaisin tietää rutiineja jotka eivät liity siihen asiaan mitenkään.
Nukahtamisvinkkejä ilman mitään seksiasioita.
Ap
Palstailen kunnes kommentointimahdollisuus sulkeutuu klo 23.00. Sitten alan nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puolisoa. Kuuntelen jotain luontoääniä ilman kuulokkeita.
Luen vauvapalstaa niin kauan että uni tulee. Ja tämä on tosi.
Yle Puhe oli aiemmin hyvä, mutta ne prkleet alkoivat soittamaan musiikintapaista.
Otan mukavan asennon ja keskityn siihen että rentoutan koko kropan hitaasti varpaista ylöspäin. Tänä aikana ei saa liikauttaa enää mitään ruumiinosaa. Sit lopulta, jos edes pääsen koko kropan läpi, oon niin raskas läjä siinä sängyllä ja rentoutunut että uni tulee helposti. Kaikki levottomuus on tiessään kun kroppa on rento ja painava.
Itselläni auttoi unettomuuden suosta kokonaan pois:
-raudanpuutteen hoitaminen (ferritiini nyt yli 70)
-kahvin jättäminen kokonaan pois (kahvi poistuu elimistöstä kokonan vasta usean päivän kuluttua viimeisen kupposen juomisesta)
-lenkkeilyn siirtäminen aamuun/aamupäivälle illasta
-aikaisin sänkyyn meneminen eli klo 20, valot pois 21-21.30 kun alkaa silmät lupsumaan
-miehelle sen selväksi tekeminen, että seksi tapahtuu muulloin kuin ilta- tai yöaikaan
-lapsille sen selväksi tekeminen, että klo 19 jälkeen en enää tee mitään ylimääräistä kuten selvittele asioita, auta läksyissä, maksele viikkorahoja, ne hommat tehdään iltapäivällä
-koko perheelle sen selväksi tekeminen, että klo 21 alkaen ollaan kuin huopatossutehtaassa ja jos mut tullaan herättään niin syynä on vähintään päänputoaminen tai ydinpommi
Nukun nykyisin erinomaisesti 🙂
Luen kirjaa vie ajatukset pois niin Uni tulee.
Toimii joka ilta