Saako maikka kysyä oppilailtaalta vanhempien
ammattia ja työpaikkaa? Onko teidän lastenne opet kyselleet?
Kommentit (128)
22: no oletpas törppö ope. Mieti miltä tuntuu oppilasta sanoa esim., että isä on työtön tai vankilassa. Opet ovat utelian ammattirymhmä, jonka tiedän.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:05"]
Voi apua! Olen yläkoulussa aineenopena, ja olen kysynyt asiaa monelta, kun ollaan juteltu jostain asiaa sivuavasta. Varmaan syynä on ollut uteliaisuus, mutta väittäisin kyllä ettei urkkimismielessä, vaan ennemminkin olen kiinnostunut tuntemaan oppilaani muutenkin kuin vain oppilasaineksena. Nuoret kertovat muutenkin tunneilla kaikenlaista perheistään ja vanhemmistaan. Ei ole ollut tapana luokitella oppilaita vanhempien tekemisten perusteella vaan heidän omien tekemistensä mukaan.
[/quote]
Ei ole tapana luokitella vanhempien tekemisen perusteella, mutta on kiinnostunut tuntemaan lapsen muutenkin eli juuri vanhempien tekemisen kautta?
Mun aineessa jutellaan kaikenlaista aika vapaasti. Aihe on tullut esiin esim jossain tilanteessa, kun nuori on kertonut jostain, mitä äidille on sattunut töissä tms. En mä urkkimaan rupea, jos joku ei puhu vanhemmistaan. Normaalit ihmiset juttelevat keskenäään perheistään yms henk.koht asioista. Ei opettaja luokassa voi olla virkamies, joka pitää kaikkien henkilökohtaiset asiat keskustelun ulkopuolella.
No kuulkaas lasten taustan kyllä näkee / aistii, vaikka ei tietäisi vanhempien tarkkaa ammattia: käytös, puhetapa, suhtautuminen muihin ihmisiin, vaatteet, tavarat, jutut jne.
Normaalit opet eivät utele oppilaiden vanhempien ammattia! Inohottavaa, tulee mieleen joku 50-luvun ope joka utelee kaiken maailman yksityisasioita oppilaiden perheestä.
Maikka? Joo, onhan ne nykyään enimmäkseen maistereita.
Mutta oikeasti ei tarvitse kysyä muuta kuin yhteystiedot, koska niillä ei ole mitään merkitystä. Takavuosina joskus oli lomakkeissa sillekin paikka, mutta jätin sen aina täyttämättä.
Kun itse olin ensimmäisellä luokalla 90-luvulla, oli meidän opettaja tokaissut jossain ekassa vanhempainillassa että onpa teillä hienoja ammatteja! Omani tosin ihan duunareita.. mut se ämmä olikin ihan täys haahka! Eivät opettajat muuten kysele kun uteliaisuuttaan ja kuten joku jo sanoikin, ihan pärstäkerrointa varten! Mitä muutakaan ne sillä tiedolla tekee?
Onko nykyään oikeasti vielä ihmisiä, jotka pistävät ihmisiä paremmuusjärjestykseen ammattien perusteella? Ilmeisesti te, joiden mielestä ammattia ei missään tapauksessa saa kysyä, ajattelette niin itse?
Voi apua! Olen yläkoulussa aineenopena, ja olen kysynyt asiaa monelta, kun ollaan juteltu jostain asiaa sivuavasta. Varmaan syynä on ollut uteliaisuus, mutta väittäisin kyllä ettei urkkimismielessä, vaan ennemminkin olen kiinnostunut tuntemaan oppilaani muutenkin kuin vain oppilasaineksena. Nuoret kertovat muutenkin tunneilla kaikenlaista perheistään ja vanhemmistaan. Ei ole ollut tapana luokitella oppilaita vanhempien tekemisten perusteella vaan heidän omien tekemistensä mukaan.
[/quote]
Höpö höpö. Juuri siksihän näitä udellaan että voidaan paremmin muodostaa kuvaa ja lokeroida oppilasta. Ette tee tätä ehkä tietoisesti, mutta takuulla vanhempien työ ja taloustilanne vaikuttaa siihen mitä ajattelette ja miten suhtaudutte oppilaaseen.
Nämähän ovat vakioaiheita koulutehtävissä "mitä vanhempani tekevät työkseen" "missä ja miten asumme" jne.
Meidän yläkoulun ope tivasi sitä yhdellä tunnilla kaikilta vuorollaan :D
Sitten paras kaverini sanoi "Isä pyyhkii vanhusten pyllyjä ja äiti on elämäntapataiteilija"
Open ilme oikein nyrpistyi aina sen pojan kohdalla :D
Hauskintahan tässä on se että hänen isänsä on nykyään lääkäri (oli tuolloin sairaanhoitaja) ja äitinsä arkkitehti, ja molemmat tienaavat ihan hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:38"]
Onko nykyään oikeasti vielä ihmisiä, jotka pistävät ihmisiä paremmuusjärjestykseen ammattien perusteella? Ilmeisesti te, joiden mielestä ammattia ei missään tapauksessa saa kysyä, ajattelette niin itse?
[/quote]
No tietysti, kaikkihan me olemme tuollaisia. Osa ei vain tunnista ominaisuutta itsetään.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:40"]
Mä olen ihan mielelläni kertonut oman ja miehen ammattit ja työpaikat päiväkodissa ja koulussa. Muuten olisivat takuulla ihmetelleet lapsen juttuja äidistä, joka lähtee illalla töihin ja on yöt poissa ja isästä, "joka kaataa vaan viinaa".
t. yövuoroja tekevä sh, jonka mies on sommelier
[/quote]
Olette lapsille kertoneet isän työnä olevan viinan kaataminen :D
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:29"]
Ei kait tuo nyt salaista tietoa ole, joten miksi ei saisi kysyä? Saahan tuon helposti selville vaikka hiukan googlettelemalla nykyaikaan, unhan ihmisen nimen tietää ja osoitteen.
[/quote]
No ei kyllä löydy.
[/quote] Löytyy...jos ei nyt mikään "salainen agentti" ole.
[/quote]
Eipä esimerkiksi minusta löydy googlettamalla. Kouluun antamani sähköpostin perusteella voi päätellä missä firmassa olen töissä, mutta ei sitä mitä teen työkseni. Voisinhan antaa vaikka gmailini osoitteen, jolloin sekin tie olisi tukossa.
On aikamoista hurskastelua väittää etteikö opettaja suhtaudu eritavalla ylilääkärin lapseen kuin siivojan lapseen, aivan varmasti suhtautuminen on lokeroitua. Yhä edelleen eletään siinä maatalousvaltaisen aikakauden mielikuvien mukaan ja se korostuu edelleen pinemmillä paikkakunnilla, onhan se korkeastikoulutettujen lapsi odotusten mukaan paljon etevämpi kuin siivoojan.
Suullisessa kyselyssä nyt ei mitään pahaa ole niin kauan kuin tällaisia yleisiä asioita kysellään. Mutta se Helmi ja Wilma on vihoviimeiset, vanhemmat ei tiedäkään mitä kaikkea sinne tallennetaan eikä ilmeisesti koskaan aiota poistaa. Täysin tarpeettomia tietoa, tietosuojalain vastaisesti. No toki on makuasia, mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta tietoa, ainahan opettajat voi perustella kasvatustehtävällään sitä, miksi pitää sähköiseen järjestelmään kirjata, että oppilaalla oli likaiset housut päivänä x tms.
Puhumattakaan jos vanhempi on työtön, kyllä ope suhtautuu ihan eri lailla työttömän lapseen.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:38"]
[/quote]
Höpö höpö. Juuri siksihän näitä udellaan että voidaan paremmin muodostaa kuvaa ja lokeroida oppilasta. Ette tee tätä ehkä tietoisesti, mutta takuulla vanhempien työ ja taloustilanne vaikuttaa siihen mitä ajattelette ja miten suhtaudutte oppilaaseen.
Nämähän ovat vakioaiheita koulutehtävissä "mitä vanhempani tekevät työkseen" "missä ja miten asumme" jne.
[/quote]
totta toistaalta. Otan kyllä kouluarjessa esimerkiksi huomioon sen, että oppilas on niinä aamuina väsynyt, kun on ollut työttömällä isällään yötä. Otan huomioon myös sen, että lapsi oireilee sen jälkeen, kun isänsä on joutunut vankilaan.
Tuolloin ynmärrän paremmin ne raivokohtaukset ym. kesken oppitunnin. Arviointiini se ei vaikuta, enkä luokittele lapsia heidän sosioekonomisen taustansa mukaan - mutta tietyt perhetilanteet kyllä venyttävät open pinnaa entisestään ja lapsi saa enemmän ymmärrystä kuin normaalitilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:49"]
Suullisessa kyselyssä nyt ei mitään pahaa ole niin kauan kuin tällaisia yleisiä asioita kysellään. Mutta se Helmi ja Wilma on vihoviimeiset, vanhemmat ei tiedäkään mitä kaikkea sinne tallennetaan eikä ilmeisesti koskaan aiota poistaa. Täysin tarpeettomia tietoa, tietosuojalain vastaisesti. No toki on makuasia, mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta tietoa, ainahan opettajat voi perustella kasvatustehtävällään sitä, miksi pitää sähköiseen järjestelmään kirjata, että oppilaalla oli likaiset housut päivänä x tms.
[/quote]
Jokaisella on lainmukainen oikeus saada itsestään ja huollettavistaan kerran vuodessa ilmaiseksi kaikista virallisista rekistereistä tiedot, kannattaa hyödyntää tätä mahdollisuutta ja silloin on perillä siitä mitä sinne on tallennettu. Rekisterin ylläpitäjällä on myös velvollisuus poistaa sieltä tiedot jotka eivät ole rekisterisäädösten mukaisia ja tiedot jotka henkilö kokeen epäasiallisiksi ja tarpeettomiksi.