Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako maikka kysyä oppilailtaalta vanhempien

Vierailija
22.12.2014 |

ammattia ja työpaikkaa? Onko teidän lastenne opet kyselleet?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:24"]Mun aineessa jutellaan kaikenlaista aika vapaasti. Aihe on tullut esiin esim jossain tilanteessa, kun nuori on kertonut jostain, mitä äidille on sattunut töissä tms. En mä urkkimaan rupea, jos joku ei puhu vanhemmistaan. Normaalit ihmiset juttelevat keskenäään perheistään yms henk.koht asioista. Ei opettaja luokassa voi olla virkamies, joka pitää kaikkien henkilökohtaiset asiat keskustelun ulkopuolella.
[/quote]

Ja mä olen lto. Seuraavan kerran kun lapset alkavat kertoa jotain vanhemmistaan ja heidän töistään (mitä tapahtuu päivittäin), lyön sormet korviin ja alan kiljua, että en saa kuulla! Ja varmasti ei enää koskaan oteta teemaksi ammatteja vaikka kuinka lapset tahtoisivat.

Vierailija
42/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:43"]Jos tieto on mielestänne salainen (ts. äiti on assistentti kunnassa ja isä on rakennusfirman insinööri), niin opettakaa pilttinne valehtelemaan. "Äiti on supermalli/avaruustutkija ja isä on kansainvälinen vakoilija."
[/quote]

Assistentti, heh, heh. Siis tstovirk., tai joku sihteeri. Voi että; palveluassistentti, toimistoassistentti, palkka-assistentti, arkistiassistentti, tietopalveluassistentti jne. Eikö samalla käännettäisi Lontooksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä kysynyt oppilaalta tunnin lopussa ohimennen, mihin aikaan äiti on töissä tai kotona sinä päivänä, koska aion soittaa hänelle asiasta X. Sinänsä ammatti tai työpaikka ei ole minua kiinnostanut, mutta on hyvä tietää, voiko kotiin soittaa (vuorotyö, nukkumispäivä tms.), ettei tule häirinneeksi. Useimmat oppilaat eivät tiedä, mihin aikaan vuorotyöläinen äiti tai isä on kotona. Minusta se on vähän outoa. Mahtaisivatkohan he osata edes sanoa, mikä on työpaikan nimi tai ammattinimike... Siis yläkoululaisista kyse. Tavallisesti viestittelen Wilman kautta, mutta joskus on asioita, jotka vaativat puhekontaktin.

Vierailija
44/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti vanhempien ammatit tulevat esiin normaaleissa keskusteluissa oppilaiden kanssa. Samoin vanhempainvarteissa. Joskus sähköpostiosoitteesta näkyy työpaikka. En koskaan kysele erikseen. Ope.

Vierailija
45/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilastietolomakkeessa kysytään yleensä vanhempien työpuhelinta. Ovelaa.

Vierailija
46/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:29"]

Mutta oikeasti ei tarvitse kysyä muuta kuin yhteystiedot, koska niillä ei ole mitään merkitystä. Takavuosina joskus oli lomakkeissa sillekin paikka, mutta jätin sen aina täyttämättä.

[/quote]

Kuvitellaan tilanne, jossa lapselle sattuu kesken koulupäivän jotakin ja pitää soittaa vanhemmalle. Siinä tilanteessa auttaa, jos koulussa tiedetään, onko vanhemmalla sellainen työ, jossa puhelimeen ei mahdollisesti voi koko aikaa vastata (vaikkapa kirurgi), tai voiko hänet mahdollisesti saada kiinni esimerkiksi työpaikan vaihteen kautta, jos esim. kännykkä onkin jäänyt kotiin.

Vierailija
47/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:24"]Mun aineessa jutellaan kaikenlaista aika vapaasti. Aihe on tullut esiin esim jossain tilanteessa, kun nuori on kertonut jostain, mitä äidille on sattunut töissä tms. En mä urkkimaan rupea, jos joku ei puhu vanhemmistaan. Normaalit ihmiset juttelevat keskenäään perheistään yms henk.koht asioista. Ei opettaja luokassa voi olla virkamies, joka pitää kaikkien henkilökohtaiset asiat keskustelun ulkopuolella. [/quote] Ja mä olen lto. Seuraavan kerran kun lapset alkavat kertoa jotain vanhemmistaan ja heidän töistään (mitä tapahtuu päivittäin), lyön sormet korviin ja alan kiljua, että en saa kuulla! Ja varmasti ei enää koskaan oteta teemaksi ammatteja vaikka kuinka lapset tahtoisivat.

[/quote]

Onhan se selvä, että normaalit keskustelut tuovat erilaisia asioita esille, mutta ne utelut vanhempien ammateista ja töistä ovat eri asia, kai sinäkin nyt sen verran ymmärrät vai halusitko vain kärjistää?

Vierailija
48/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:08"]

Mutta oikeasti ei tarvitse kysyä muuta kuin yhteystiedot, koska niillä ei ole mitään merkitystä. Takavuosina joskus oli lomakkeissa sillekin paikka, mutta jätin sen aina täyttämättä.

[/quote]

Kuvitellaan tilanne, jossa lapselle sattuu kesken koulupäivän jotakin ja pitää soittaa vanhemmalle. Siinä tilanteessa auttaa, jos koulussa tiedetään, onko vanhemmalla sellainen työ, jossa puhelimeen ei mahdollisesti voi koko aikaa vastata (vaikkapa kirurgi), tai voiko hänet mahdollisesti saada kiinni esimerkiksi työpaikan vaihteen kautta, jos esim. kännykkä onkin jäänyt kotiin.

[/quote]

Miten se auttaa yhteydenotossa jos tiedät vanhemman olevan vaikkapa kirurgi, tiedätkö silloin ajankohdan jolloin hänelle voi soittaa, että ko. kirurgi ei ole leikkaus-salissa? Samalla tavalla lapiomies voi olla tavoittamattomissa eikä se tieto auta yhtään, että tietää ammatin.

Vierailija
49/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:07"]

[/quote]

Ovelaa? Tai jospa sitä kysytään ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että vanhempi saadaan puhelimitse kiinni, jos opettajan täytyy saada häneen yhteys esim. oppilaan sairastuessa tai loukkaantuessa.

Vierailija
50/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:18"]

[/quote]

Ovelaa? Tai jospa sitä kysytään ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että vanhempi saadaan puhelimitse kiinni, jos opettajan täytyy saada häneen yhteys esim. oppilaan sairastuessa tai loukkaantuessa.

[/quote]

Koulumaailma elää yhä edelleen kivikaudella, siellä ei olla vieläkään ymmärretty, että Suomessa on jo lähes jokaisella henkilökohtainen puhelin, sellainen jka on ihmisella lähes aina kätten ulottuvilla.

Vierailija
51/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jos äidin kännykkä ei vastaa, soita isän kännykkään.

Ei paljon opea auta jos soittaa mun esimiehen/toimitusjohtajan kännykkään (mikä kai on jonkinlainen firman yleisnumero, meillä mitään vaihteita ole) jos toimitusjohtaja on vaikka reissun päällä eikä toimistolla. 

Mutta tokihan joksinen vanhempi laittaa ne yhteystiedot, niin että niistä saa kouluaikana kiinni.

Vierailija
52/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:48"]

On aikamoista hurskastelua väittää etteikö opettaja suhtaudu eritavalla ylilääkärin lapseen kuin siivojan lapseen, aivan varmasti suhtautuminen on lokeroitua. Yhä edelleen eletään siinä maatalousvaltaisen aikakauden mielikuvien mukaan ja se korostuu edelleen pinemmillä paikkakunnilla, onhan se korkeastikoulutettujen lapsi odotusten mukaan paljon etevämpi kuin siivoojan.

[/quote]

Voi toimia mtös käänteisesti, eli opettajalla on negatiivisia ennakkoluuloja "herraskaisten" lapsiin.

Vierailija
53/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:25"]

On aikamoista hurskastelua väittää etteikö opettaja suhtaudu eritavalla ylilääkärin lapseen kuin siivojan lapseen, aivan varmasti suhtautuminen on lokeroitua. Yhä edelleen eletään siinä maatalousvaltaisen aikakauden mielikuvien mukaan ja se korostuu edelleen pinemmillä paikkakunnilla, onhan se korkeastikoulutettujen lapsi odotusten mukaan paljon etevämpi kuin siivoojan.

[/quote]

Voi toimia mtös käänteisesti, eli opettajalla on negatiivisia ennakkoluuloja "herraskaisten" lapsiin.

[/quote]

Saattaa toki olla noinkin, mutta pääsääntöisesti kuitenkin toisin päin.

Vierailija
54/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:50"]

Puhumattakaan jos vanhempi on työtön, kyllä ope suhtautuu ihan eri lailla työttömän lapseen.

[/quote]

Niin, monet opettajat haluavat ihan erityisesti tukea oppilaita, joilla on mahdollisesti haasteellinen perhetilanne. Kannattaa muistaa, että on paljon opettajia, jotka ovat hakeutuneet ammattiinsa kutsumuksesta.

Vierailija
55/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä alkaa mennä osaltasi vainoharhaisuuden puolelle. Jos lapsi esim. sairastuu päivällä, mihin soitetaan, jos ei ole työpuhelinta? Itse en vastaile päivällä henkilökohtaiseen puhelimeen, koska olen moraalinen työntekijä.

Vierailija
56/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:25"]

[/quote]

[/quote]

Saattaa toki olla noinkin, mutta pääsääntöisesti kuitenkin toisin päin.

[/quote]

Ei kaikki opettajat ole kokoomuksen tai keskustan kannattajia. Ihan julkikommunistejakin on joukossa.

Vierailija
57/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:31"]

[/quote]

Tämä alkaa mennä osaltasi vainoharhaisuuden puolelle. Jos lapsi esim. sairastuu päivällä, mihin soitetaan, jos ei ole työpuhelinta? Itse en vastaile päivällä henkilökohtaiseen puhelimeen, koska olen moraalinen työntekijä.

[/quote]

Ja jos olet tallentanut koulun/opettajan käyttämän numeron ja näet, että siitä soitettaan etkä vastaa, olet myös vastuuntunnoton äiti/isä!

Vierailija
58/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:40"]Mä olen ihan mielelläni kertonut oman ja miehen ammattit ja työpaikat päiväkodissa ja koulussa. Muuten olisivat takuulla ihmetelleet lapsen juttuja äidistä, joka lähtee illalla töihin ja on yöt poissa ja isästä, "joka kaataa vaan viinaa".

t. yövuoroja tekevä sh, jonka mies on sommelier
[/quote]

Mikä on sommelier?!

Vierailija
59/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän ennen nämä turvallisuus- ja sairausasiat hoidettiin, kun ei kännyköitä ollut? Lapsi varmaan vietiin sairaalaan tai päästettiin kotiin, kun hänelle kotiavain kuitenkin oli. Ja lappu koulusta mukaan kotiin vietäväksi. Ei se sen vaikeampaa ole ollut.

Minulla ei ole kännykkää, eikä ole kyllä työpaikkaakaan. Tämä on tuntunut olevan opelle vaikea asia ymmärtää. Olen hänelle kyllä yrittänyt kertoa, että nopeiten minut saa kiinni sähköpostitse, kun koneen ääressä käyn joka tunti, mutta siitä huolimatta hän jankuttaa kännykkänumeron perään. Openko takia pienituloisen pitäisi ottaa liittymä maksettavakseen?

Olen ihan tyytyväinen, ettei minua kaikenmaailman puhelinmyyjät ja tutkimushaastattelijat saa kiinni.

Vierailija
60/128 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:24"]Mun aineessa jutellaan kaikenlaista aika vapaasti. Aihe on tullut esiin esim jossain tilanteessa, kun nuori on kertonut jostain, mitä äidille on sattunut töissä tms. En mä urkkimaan rupea, jos joku ei puhu vanhemmistaan. Normaalit ihmiset juttelevat keskenäään perheistään yms henk.koht asioista. Ei opettaja luokassa voi olla virkamies, joka pitää kaikkien henkilökohtaiset asiat keskustelun ulkopuolella. [/quote] Ja mä olen lto. Seuraavan kerran kun lapset alkavat kertoa jotain vanhemmistaan ja heidän töistään (mitä tapahtuu päivittäin), lyön sormet korviin ja alan kiljua, että en saa kuulla! Ja varmasti ei enää koskaan oteta teemaksi ammatteja vaikka kuinka lapset tahtoisivat.

[/quote]

Onhan se selvä, että normaalit keskustelut tuovat erilaisia asioita esille, mutta ne utelut vanhempien ammateista ja töistä ovat eri asia, kai sinäkin nyt sen verran ymmärrät vai halusitko vain kärjistää?

[/quote]

Nyt pitäisi vaan tietää, miten erottaa utelu normaalista keskustelusta. Onko nyt siis niin, ettei av-raadin mielestä opettaja saa päästää suustaan kysymystä "Missä äitisi/isäsi on töissä?"? Onko kenties kuitenkin tilanteita, joissa kysymyksen saa esittää?