Harva on maksanut eläkkeensä. Eläkeläinen saa yleensä enemmän eläkettä kuin on maksanut eläkemaksuja
Harva on maksanut eläkkeensä, näin rahat oikeasti kiertävät
Eläkeläinen saa yleensä enemmän eläkettä kuin on maksanut eläkemaksuja.
Suomessa moni uskoo eläkeläisen itse maksaneen eläkkeensä.
Se ilmenee esimerkiksi hokemassa: ”Mehän on itse maksettu ne eläkkeet.”
Näin ei suinkaan ole.
Oikeastaan vain henkilö, joka kuolee hyvin pian eläköidyttyään, on laskennallisesti maksanut eläkkeensä.
Nykyiset eläkeläiset saavat eri selvitysten mukaan 3–5,2 euroa eläkettä kutakin maksamaansa euroa kohden, riippuen syntymävuodesta.
Järjestelmän palautus on moninkertainen. Jo tämä osoittaa, että eläkkeet eivät ole suoraan henkilökohtaiselta tililtä nostettuja.
Käytännössä melkein kukaan eläkkeensaajista ei ole maksanut itse koko eläkettään: osa maksuista menee muiden eläkkeisiin, osa kerätään rahastoihin ja sijoituksiin.
Useimpien omat maksut eivät kata eläkettä nykyarvolla laskien.
Vanhempien ikäluokkien kohdalla jokaista maksettua euroa kohden saatava eläkekertymä on moninkertainen.
Esimerkiksi vuonna 1940 syntynyt nainen voi saada saa jopa seitsemän euroa eläkettä per maksamaansa euron työeläkemaksua.
Asiasta kertoo Matti Wiberg
Ja sitten on vielä sekin, että suurimpien eläkkeiden saajat elävät keskimäärin huomattavasti kauemmin, kuin matalatuloiset eläkkeensaajat nauttien ökyeläkkeitään, joita eivät ole maksaneet kuin osin. Tästä syystä eläkkeisiin tulisi saada tulotason mukainen elinaikakerroin, tai eläkekatto, joka olisi tuo elinaiakakerroin, ja eläkevakuutusmaksujen maksua jatkettaisiin eläkekattokertymän jälkeenkin, koska se ei kata eläkkeitä kuitenkaan.
Kommentit (38)
Miksi halusit noin pitkällä viestillä kertoa, etten ymmärrä eläkejärjestelmää?
Nuo toimittajaplantut tulevat kuitenkin aikoinaan saamaan isomman eläkkeen kuin se 1940 syntynyt nainen. Omainen, -40 syntynyt sai eläkettä tilille 1541 euroa. Aina työelämässä ilman taukoja, jäi 63 v eläkkeelle.
Harvako nuori on valmis maksamaan omat eläkkeet omasta palkastaan nyt ? Jäisi käteen jää osuus pieneksi.
Olen lainannut rahojani työeläke-laitokselle nyt 40 vuotta. Ne ovat siinä ajassa kasvaneet aika paljon korkoa, myös rahan arvo on muuttunut. Käsittääkseni työeläkettä maksavien vakuutuslaitoksien varallisuus kasvaa koko ajan.
Ja mitään ei asian korjaamiseksi tehdä. Itse olen nuorempana lopettanut kaiken vähänkin ylimääräisen kuluttamisen ja säästän omaa eläkettäni varten, ei aio olla 70-vuotiaaksi saakka raatamassa. Mitään ei nuorempien sukupolvien hyväksi tehdä, joten ohjat pitää ottaa omiin käsiin ja säästää/sijoittaa itse oma eläkkeensä.
Mitähän AP tällä vuodatuksellaan haluaa sanoa? Eläkkeet eivät siltikään ole kummoinenkaan säästökohde valtiolle, sillä valtio maksaa niistä vain pienen osan.
Turhaa on sinuunkin käytetty veronmaksajien varoja opiskeluun jos tieto taitosi eläkkeistä on tuolla tasolla.
Tämän on pakko olla se älypää joka palstalla hetki sitten kertoi kuinka julkisella sektorilla lähes (huom. lähes) kukaan työntekijöistä ei tule koskaan maksamaan enempää veroja mitä saa palkkaa 🤦
Taas on eläkejauhaja aloittanut trollaamisen. Että osaa olla katkera elämälleen.
Ap on pikku papukaija joka toistaa propagandaa eikä ymmärrä koko järjestelmää. Ei ole työelämässä.
Paljonko olet TYÖSTÄ saadusta rahasta veroja maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Taas on eläkejauhaja aloittanut trollaamisen. Että osaa olla katkera elämälleen.
Epäilen, että hän on vain yksinkertainen ihminen, joka on luullut keksineensä jotain mullistavaa, koska ei ymmärrä eläkejärjestelmän logiikkaa.
Alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei nyky eläkeläisille eläkettä kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän AP tällä vuodatuksellaan haluaa sanoa? Eläkkeet eivät siltikään ole kummoinenkaan säästökohde valtiolle, sillä valtio maksaa niistä vain pienen osan.
Maksaa kyllä nuorten mt eläkkeet kokonaan. Ap yksi niistä, ainakin tuleva jos ei jo ole myönnetty
Jokainen on ymmärtävinään auto/palovakuutuksen mutta kun tulee sana eläkevakuutus vastaan aivotoiminta lakkaa
Itse voin ihan auliisti tunnustaa että en ole kovin perehtynyt eläkejärjestelmään, enkä varmasti ymmärrä kuinka se toimii. Sen kuitenkin tiedän että maksan joka kuukausi 450 euroa eläkemaksuja ja tästä minulle kertyy eläkettä noin satanen. Kai siitä silti jollain laskukaavalla käy niin, että saan enemmän kuin olen maksanut.
Tuo sana "öky" paljastaa jo tyhmyyden.
Mutta, älä AP huoli...kun älyä mitattiin, niin tultiin tuloksiin, että tyhmää tyhmempikin huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Itse voin ihan auliisti tunnustaa että en ole kovin perehtynyt eläkejärjestelmään, enkä varmasti ymmärrä kuinka se toimii. Sen kuitenkin tiedän että maksan joka kuukausi 450 euroa eläkemaksuja ja tästä minulle kertyy eläkettä noin satanen. Kai siitä silti jollain laskukaavalla käy niin, että saan enemmän kuin olen maksanut.
Tulehan sinä jollain 6000 -7000 euron palkalla saamaan hyvä eläkkeenkin. Enemmän kuin nykyiset vanhukset, jotka eivät tommosiA palkkoja saaneet.
Eläke lasketaam bruttopalkasta, ei maksetuista maksuista .
Olen jäämässä eläkkeelle 2028. Työnantajani ja minä olemme tähän mennessä maksaneet palkkasummaani sidottuja eläkemaksuja noin 800.000 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että minun tulisi elää noin 81 vuotiaaksi, jotta saisin takaisin maksetut eläkemaksut. Laskelmassa ei ole huomioitu makdujen sijoitustuottoja, eikä toisaalta eläkkeeseen tulevia indeksikorotuksia. Tällä sairaushistorialla voin luvata, etten tule saamaan lähellekään maksettuja eläkemaksuja eläkkeen muodossa takaisin.
Lisäksi meitä on ollut kolme veljestä ja molemmat vanhemmat veljeni ovat kuolleet työuran aikana. Toinen 59 vuotiaana ja toinen 56 vuotiaana. Molemmat olivat eronneet ennen kuolemaansa, joten leskeneläkkeitäkään ei makseta. Äitini kuoli 68 vuotiaana, jolloin hän teki vielä osa-aikaista työtä ja isäni kuoli 71 vuotiaana, ehtien nauttia eläkettä vähän yli 7 vuotta. Nämä kaikki huomioiden meidän sukumme on eläkejärjestelmän todellinen nettomaksaja.
Lausahdus tarkoittaa että eläkkeensajasta on maksettu kulloinkin voimassa olleet vakuutusmaksut ja hän on ollut työelämässä.
Tel on vakuutus, ei talletustili.