Saako maikka kysyä oppilailtaalta vanhempien
ammattia ja työpaikkaa? Onko teidän lastenne opet kyselleet?
Kommentit (128)
Mielenkiintoinen ristiriita tämä salailu verrattuna siihen, mitä samat? henkilöt Facebookiin suoltavat.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:07"]
Oppilastietolomakkeessa kysytään yleensä vanhempien työpuhelinta. Ovelaa.
[/quote]
Ovelaa? Tai jospa sitä kysytään ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että vanhempi saadaan puhelimitse kiinni, jos opettajan täytyy saada häneen yhteys esim. oppilaan sairastuessa tai loukkaantuessa.
[/quote]
Koulumaailma elää yhä edelleen kivikaudella, siellä ei olla vieläkään ymmärretty, että Suomessa on jo lähes jokaisella henkilökohtainen puhelin, sellainen jka on ihmisella lähes aina kätten ulottuvilla.
[/quote]
Niin, aivan, lähes aina. Varmaan jollain toimistotyöläisellä onkin. Mulla ja miehelläni ei ole, mies teollisuudessa töissä ja mä -voi hitto- opettajana vaativassa työnkuvassa. Vaativalla tarkoitan tässä sitä, että saa välillä painia ja kaikki irtoava viedään, joten oma puhelin on lukkojen takana työpäivän ajan. Jos pystyt vastaamaan omaan puhelimeen, hienoa, mutta on myös töitä, joissa ei pysty tai joissa pidän oman puhelimen kanniskelua mukana sopimattomana.
Ja ihan oikeasti. Vähän menee pitkälle tämä vainoharhaisuus. Mua kiinnostaa oppilaiden asiat, kyllä, kokonaiskuva. Mutta ei vois vähempää kiinnostaa kyylätä vanhempien asioita sen enempää. Ehkä kannattaa hankkia se omakin elämä, että voi ymmärtää miltä tuntuu sellainen omistaa.
Juu asutaan perähikiälle, en uskokaan että jossain Helsingissä opettajat on sellaisia kuin täällä. Täällä esim yksinhuoltajan lapsi on erityismielenkiinnon kohteena ja tokihan open pitää saada tietää vanhemman ammatti ja työpaikka, oletusarvona toki että on työtön.
Käsittämätöntä sekoilua täällä. Ei kukaan fiksu ihminen varmastikaan halua arvostella toista ammatin perusteella, nyt jotain järkeä sinne oman navan ja häpeän pyörittelyyn. Jos pelkäätte ette muille muka kelpaa, tehkää itsenne tyytyväiseksi itseenne niin alkaa loppua tällainen vainoharhaisuus.
Pakkoko se on ehdoin tahdoin rikkoa lakia? Tätä ketjua lukiessa huomaa selvästi, että ihmisillä ei ole mitään käsitystä henkilötietorekistereistä, mutta se mikä todella yllättää on opettajien tietämättömyys!
Vanhempien ammatit eivät kuulu lapsen henkilötietoihin, ja niiden utelu on laitonta! Nyt lto:t ja opettajat pikapikaa päivittämään tietotasoanne; kaikki asiat eivät ole ikuisesti voimassa ja jos joskus muinoin on esim. vanhempien ammatit kyselty, niin laki sen osalta on muuttunut jo aikaa sitten.
Halutessaan vanhemmat voivat viedä asian eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:55"]
Pakkoko se on ehdoin tahdoin rikkoa lakia? Tätä ketjua lukiessa huomaa selvästi, että ihmisillä ei ole mitään käsitystä henkilötietorekistereistä, mutta se mikä todella yllättää on opettajien tietämättömyys!
Vanhempien ammatit eivät kuulu lapsen henkilötietoihin, ja niiden utelu on laitonta! Nyt lto:t ja opettajat pikapikaa päivittämään tietotasoanne; kaikki asiat eivät ole ikuisesti voimassa ja jos joskus muinoin on esim. vanhempien ammatit kyselty, niin laki sen osalta on muuttunut jo aikaa sitten.
[/quote]
Hei nyt oikeasti! Henkilötietorekisteri on hivenen eri asia kuin tutustuminen. Jos sä kysyt naapuriltasi, että mitä kuuluu, niin laitatko sen ylös ja tiedotat naapurille, että sillä on oikeus tutustua sun hänestä keräämääsi tietoon? En ole yhtäkään koulua nähnyt, jossa oppilaskorttiin merkittäisiin vanhemman ammattia tai koulutusta. Ja aika monta olen nähnyt. Jos näitä on, niin sitten korjaamaan.
Olisi hirveän hienoa, jos vanhemmat (joihin itse myös kuulun, sekä ope että vanhempi) keskittyisivät samalla intensiteetillä oppilaan sekä omiin velvollisuuksiinsa kun oikeuksiin. Maailma olisi parempi paikka. Samoin voidaan lopettaa empaattisuuden vaatiminen opettajilta, oppilaita tulee ilmeisesti kohdella vaikkapa tapausnumeroina, nimet saattavat vaikuttaa open suhtautumiseen! En halua kuulla huolia, en iloja, en lemmikeistä, en lomista, hitto, saattaisin vaikka joutua noitaroviolle!
Ilmeisesti opettajat siis oman oikeusturvansa takia kirjaavat kaikenlaisia asioita Wilmaan, että on sitten näyttää päivän ja kellonajan tarkkuudella, että oppilas poistettiin luokasta häiriköinnin takia. Tämä ei sinänsä olisikaan vielä ongelma, vaan se, että se tieto pysyy siellä vaikka kyseinen lukuvuosi oli jo vuosia sitten, oppilas on arvioitu eivätkä vanhemmat ole valittaneet numeroista tai mistään muustakaan. Mitä hittoa se tieto siellä vielä siis pyörii, että vuonna se ja se poistettiin kesken äidinkielentunnin luokasta?
Tarpeettomat tiedot on poistettava. Miksi tämä asia ei ole kunnossa?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:05"]
[/quote]
Hei nyt oikeasti! Henkilötietorekisteri on hivenen eri asia kuin tutustuminen. Jos sä kysyt naapuriltasi, että mitä kuuluu, niin laitatko sen ylös ja tiedotat naapurille, että sillä on oikeus tutustua sun hänestä keräämääsi tietoon? En ole yhtäkään koulua nähnyt, jossa oppilaskorttiin merkittäisiin vanhemman ammattia tai koulutusta. Ja aika monta olen nähnyt. Jos näitä on, niin sitten korjaamaan.
Olisi hirveän hienoa, jos vanhemmat (joihin itse myös kuulun, sekä ope että vanhempi) keskittyisivät samalla intensiteetillä oppilaan sekä omiin velvollisuuksiinsa kun oikeuksiin. Maailma olisi parempi paikka. Samoin voidaan lopettaa empaattisuuden vaatiminen opettajilta, oppilaita tulee ilmeisesti kohdella vaikkapa tapausnumeroina, nimet saattavat vaikuttaa open suhtautumiseen! En halua kuulla huolia, en iloja, en lemmikeistä, en lomista, hitto, saattaisin vaikka joutua noitaroviolle!
[/quote]
Oletpa sinä ahdistunut. Eli jos et saa kysellä vanhempien ammatteja, niin sitten osoitat suurta marttyyriutta!?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:13"]
22: no oletpas törppö ope. Mieti miltä tuntuu oppilasta sanoa esim., että isä on työtön tai vankilassa. Opet ovat utelian ammattirymhmä, jonka tiedän.
[/quote]
Ja sinä olet tyhmin, jonka tiedän. Kai se yläkoululainen osaa olla sanomatta, jos vanhemmilla on joku salaisuus vai millaisia tolloja sä olet kasvattanut?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:54"]Opettajan henkilökohtaista uteliaisuutta, asiaankuulumatonta, ei kuulu opettajalle eikä koululle.
[/quote] Höpönhöpö. Kyllä sitä ainakin meidän lapsilta on kysytty, enkä tajua mitä salaamista siinä on.
Miten voi ihmisten kanssa toimia kertomatta mitä tekee työkseen? Minä ainakin tiedän ekaluokkalaiseni tyttöni kavereiden vanhempien ammatit ja he tietävät meidän ammattimme ja opettajakin tietää, eikä kukaan ole vetänyt hernettä nenään. Mutta asutaankin maalla Kymenlaaksossa. Ehkä jossain isossa kaupungissa ollaan tarkkoja, eikä puhella tuntemattomien kanssa joutavia.
Saahan sitä kysyä, ja siihen voi vastatakin, ei ole salaista tietoa eikä kyselemistä mikään laki kiellä. Kummallista kun osa ihmisistä on niin varovaisia omista tiedoistaan mutta Somessa sitten jaetaan kaikki.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:24"]
Saahan sitä kysyä, ja siihen voi vastatakin, ei ole salaista tietoa eikä kyselemistä mikään laki kiellä. Kummallista kun osa ihmisistä on niin varovaisia omista tiedoistaan mutta Somessa sitten jaetaan kaikki.
[/quote]
Mikäs tämä oletus aina on, että ne jotka ovat tarkkoja muualla tiedoistaan, jakaisivat yksityisasiansa somessa? Tuskin on kyse samoista ihmisistä. Minä en jaa somessa mitään enkä ilmoittaudu mihinkään rekistereihin itse joten oletan että myös koulutetut ihmiset viran puolesta osaavat tietosuojaani kunnioittaa.
Epäolennaista kysellä oppilailta tuollaisia yksityisasioita.
Kysytäänpä näin päin; miksi ei saisi kysyä?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:24"]
[/quote]
Mutta, kun laki kieltää. Ottakaa selvää! Nyt alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään, minkälaisia kumiaivoja tämä palsta on täynnä?? Päiväkoti ja koulu EI SAA kysellä vanhempien ammatteja; ei kirjallisesti, eikä suullisesti. Capiche?
Tämä EI ole mielipidekysymys, tämä on laki! Siis laki, riippumatta siitä, mitä mieltä itse olet!
Miksi pitää pimittää opettajalta jotain ammattiaan, kun on samaan aikaan jaetaan somessa joka paskalla käyntikin..?
[/quote]
Jokapaikassahan ammatti kysytään; lasten neuvolassa, päiväkodissa... jne. Mikä siinä omassa ammatissa on niin salaista?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:16"]
Ilmeisesti opettajat siis oman oikeusturvansa takia kirjaavat kaikenlaisia asioita Wilmaan, että on sitten näyttää päivän ja kellonajan tarkkuudella, että oppilas poistettiin luokasta häiriköinnin takia. Tämä ei sinänsä olisikaan vielä ongelma, vaan se, että se tieto pysyy siellä vaikka kyseinen lukuvuosi oli jo vuosia sitten, oppilas on arvioitu eivätkä vanhemmat ole valittaneet numeroista tai mistään muustakaan. Mitä hittoa se tieto siellä vielä siis pyörii, että vuonna se ja se poistettiin kesken äidinkielentunnin luokasta?
Tarpeettomat tiedot on poistettava. Miksi tämä asia ei ole kunnossa?
[/quote]
Koska valittaa voi myöhemminkin. Ja mikä olisi teille hienompaa, jos lisäksi voisitte väittää, että asioita ei ole hoidettu, koskapa dokumenttia ei löydy.
Asutteko te kaikki jossain korvessa, jossa elämän ainoa sisältö on kytätä muiden asioita ja tästä syystä luulette, ettei paikallisilla opettajillakaan ole parempaa tekemistä? Olen itse työskennellyt lukion aineenopettajana suurehkossa kaupungissa kymmenkunta vuotta, eikä opiskelijoiden vanhempien ammatit ole ikinä nousseet esille opettajainhuonekeskusteluissa tai vastaavissa. Opiskelijan perheasioita käsitellään vain tilanteissa, joissa syystä tai toisesta on noussut esille huoli opiskelijasta. Näissäkään tilanteissa ei itse ammatti ole mitenkään merkityksellinen, vaan se, onko perheessä kaikki hyvin. Joskus toki työelämätietouden yhteydessä on opiskelijoita pyydetty haastattelemaan vanhempiaan, mutta voin kyllä täysin puhtaalla omallatunnolla sanoa, ettei näissä tehtävissä ole todellakaan taustalla henkilökohtainen uteliaisuuteni. Minun puolestani opiskelijat voivat haastatella yhtä hyvin vaikka tätiään, setäänsä tai kummiaan.