Saako maikka kysyä oppilailtaalta vanhempien
ammattia ja työpaikkaa? Onko teidän lastenne opet kyselleet?
Kommentit (128)
Ei saa kysyä, eikä sitä kysytä oppilaan tietoihinkaan. It is a law.
Opettajan henkilökohtaista uteliaisuutta, asiaankuulumatonta, ei kuulu opettajalle eikä koululle.
Ot, muistan kun olin itse ekalla luokalla, ja opettaja kysyi minulta (kahden kesken) mitä vanhempani tekevät työkseen. Tiesin, mitä isäni tekee, mutta äidin töistä ei minulla ollut silloin pienenä 7-vuotiaana hajuakaan (joku tuotanto/projektipäällikkö jossain, en minä noin pienenä tuollaista tietänyt!) niin tämä opettaja tivasi ja huusi minulle kunnolla että miten en muka tiedä äitini työpaikkaa. Muistan vieläkin sen alkoholinkatkusen akan karhean ja hullun huudon että miksen muka tiedä. Traumat jäi :(
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:43"]
Meillä oli joku tehtävä, jossa asiaa kysyttiin, kun puhuivat muutenkin eri ammateista ja palvelualasta ja teollisuudesta ja maataloudesta yms. Onhan tuo kysytty myös niissä joka syksyisissä oppilaan tiedoissa. Asia ei varsinaisesti opelle kuulu, mutta en oikein ymmärrä tätä suomalaista ajatustapaa, että ammatti tai työpaikka on joku salaisuus, josta ei saisi puhua. Meillä tulee aina kirjoitusläksyksi tehtävä kirjoittaa kesälomasta tai joululomasta. Pitäisikö sekin kieltää, koska eihän se opelle kuulu, mitä lapsi vapaa-ajalla tekee?
[/quote]
Kenellä meillä? Oletko ope?
Ei kait tuo nyt salaista tietoa ole, joten miksi ei saisi kysyä? Saahan tuon helposti selville vaikka hiukan googlettelemalla nykyaikaan, unhan ihmisen nimen tietää ja osoitteen.
Tottakai saa, kyllähän vanhemmatkin tietävät opettajan ammatin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:29"]
Ei kait tuo nyt salaista tietoa ole, joten miksi ei saisi kysyä? Saahan tuon helposti selville vaikka hiukan googlettelemalla nykyaikaan, unhan ihmisen nimen tietää ja osoitteen.
[/quote]
No ei kyllä löydy.
Mä olen ihan mielelläni kertonut oman ja miehen ammattit ja työpaikat päiväkodissa ja koulussa. Muuten olisivat takuulla ihmetelleet lapsen juttuja äidistä, joka lähtee illalla töihin ja on yöt poissa ja isästä, "joka kaataa vaan viinaa".
t. yövuoroja tekevä sh, jonka mies on sommelier
Osa opettajista voi kysellä uteliaisuuttaan, mutta eiköhän suurimmalla osalla ole taustalla ihan vaan se, että oppilaan on helpompi jäsentää oppimaansa ja oppia asioita oman kokemuspohjansa kautta.
Jos tieto on mielestänne salainen (ts. äiti on assistentti kunnassa ja isä on rakennusfirman insinööri), niin opettakaa pilttinne valehtelemaan. "Äiti on supermalli/avaruustutkija ja isä on kansainvälinen vakoilija."
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:37"]
[/quote]
No ei kyllä löydy.
[/quote] Löytyy...jos ei nyt mikään "salainen agentti" ole.
Mitäköhän se opettaja saa kysyä jos tuollaisestakin vedetään herneet nenään? huhhuh
Kyllä se on pelkkää uteliaisuutta kun halutaan muodostaa oppilaasta pärstäkerrointa jonka perusteella annetaan numerot.
Ennen vanhaan, silloin kun itse olin koulussa, niin vanhempien ammatit kirjattiin muistiin (arvatenkin juuri edellä mainitusta syystä). Jäänteitä niiltä ajoilta kun oli tärkeää tietää että kuka oli vain työmiehen lapsi ja kuka apteekkarin lapsi.
Älöttävää uteliasuutta, soita rehtorille ja kerro miten ope toimii. Vanhempien ammatit EI kuulu opettajille.
Joululomat on alkanut kun opettajat puolustelevat uteliasuuttaan täällä. Koulu ei tarvi vanhempien ammatti/työtietoja missään.
Olen itse kertonut jossain sopivassa vaiheessa, koska vaikuttaa siihen, miten opet kohtelee lapsiani.
En kylläkään heti ekaa kertaa tavatessani, koska toivoisin, että opet kohtelee kaikkia lapsia samalla tavalla, ilman että tietävät vanhempien ammatteja.
80-luvulla mulla oli hyvin uskonnollinen ja tuomitseva luokanopettaja. Hän joskus kyseli vanhempiemme työpaikkoja. Miltäpä tuntui kertoa, että äiti on töissä paikallisessa kapakassa sekä Alkossa.. :) Onneksi yhden luokkakaverin äiti oli myös Alkossa etten ollut yksin häpeäni kanssa.
Haha, mä aikoinaan sanoin ala-asteella että isä on käynyt avaruudessa ja opettaja soitti meille kotiin että onko oikeasti. Ei luonnollisesti ollut.
En ymmärrä miksi ei saisi kysyä, jos on töissä niin tänä päivänä saa olla aika ylpeä siitä että on töissä. Ja jos häpeää työtänsä niin paljon ettei voi kertoa mitä tekee niin sittenhän voi jäädä vaikka työttömäksi. Mä olen itse työttömänä nyt mutta en häpeäisi sanoa edes sitä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:37"]
[/quote]
No ei kyllä löydy.
[/quote] Löytyy...jos ei nyt mikään "salainen agentti" ole.
[/quote]
No en ole salainen agentti. Ylempi toimihenkilö suunnittelutehtävissä pienessä firmassa ja vaikka laittaisit mitä tietojani googleen hakusanaksi, niin ei löydy :)
Työkännykkäni numerolla löytyisi fonectasta firman nimi, mutta koululla ei ole työkännykkäni numeroa.
Testasin parilla kaverillakin... en löytänyt heidänkään ammattejaa tai työpaikkojaaan, en vaikka tiesin firman nimen jolla etsiä, tomihenkilöitä ja duunareita. Opet kyllä löytyy kunnan nettisivuilta ominen nimineen ja kuvineen.
Meillä oli joku tehtävä, jossa asiaa kysyttiin, kun puhuivat muutenkin eri ammateista ja palvelualasta ja teollisuudesta ja maataloudesta yms.
Onhan tuo kysytty myös niissä joka syksyisissä oppilaan tiedoissa.
Asia ei varsinaisesti opelle kuulu, mutta en oikein ymmärrä tätä suomalaista ajatustapaa, että ammatti tai työpaikka on joku salaisuus, josta ei saisi puhua.
Meillä tulee aina kirjoitusläksyksi tehtävä kirjoittaa kesälomasta tai joululomasta. Pitäisikö sekin kieltää, koska eihän se opelle kuulu, mitä lapsi vapaa-ajalla tekee?