Mitä jos Jeesuksen viesti on ymmärretty väärin?
Ensinnäkin totean, että Jeesus-nimisen saarnamiehen tiedetään varmuudella eläneen noin 2000 vuotta sitten siellä Betlehemissä, Nasaretissa ja siellä päin. Hänestä löytyy kirjoituksia niin monesta eri lähteestä, että ateistien on turha tulla huutelemaan, ettei tällaista henkilöä olisi ikinä ollut olemassa.
Mutta asiaan. Ajatelkaapa, jos tämän saarnamiehen viesti ymmärrettiinkin aikoinaan väärin, ja tämä ei aikonaan tarkoittanutkaan, että yksittäinen ihminen pääsee hyvin elettyään taivaaseen ja päinvastaisessa tapauksessa joutuu kadotukseen. Jospa hän yrittikin tarkoittaa, että ihmisKUNTA saavuttaa paratiisin ns. eläessään ihmisiksi eli kunnioittamalla toisiaan, elämällä sovussa jne, ja uskomalla tähän sanomaan.
Kun sitten taas päinvastaisessa tapauksessa, josta Jeesus varoitteli, ihmiset ovat itsekkäitä, ahneita ja kateellisia sekä riistävät luonnosta kaiken irti. Siis niinkuin nykyään elellään. Ja mihin onkaan maapallon ja ihmisen tie viemässä... sanoisin, että (ikuiseen?) kadotukseen: sodat, vesien saastuminen, ilmastonmmuutos, sademetsien hakkuut, eläinten massasukupuutot, metallien ehtyminen maaperästä, merivesien nouseminen jne.
Siis jospa Jeesus ei tarkoittanutkaan yksittäistä ihmistä, vaan ihmiskuntaa? Ateistit, mitä arvelette? Entä uskovat?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:59"]
raamatun lukeminen itsellä vielä niin alkutekijöissä, etten ole päässyt sinne asti vanhassa testamentissa. Mitä siellä sanotaan jeesuksesta tai muslimien mohammedista? tämä meni mielenkiintoiseksi. :)
[/quote]
Ole hyvä ja lue! Raamatun alkulehdiltä lähtien voit löytää Jeesuksen, jos sydämestäsi uskot Jeesukseen. Et löydä Jeesusta vaikka lukisit kuinka Uutta Testamenttia, jollei Jeesus Sinua kutsu. Ei nenäkkäisiin kysymyksiin ole kiva vastata. Oletko tosissasi kiinnostunut vai haluatko vain ilkeillä?
Minä haluaisin , että sinä rakastuisit Jeesukseen, olet kerran kiinnostunut Hänestä!
[/quote]
kysymykseni ei kyllä ollut millään tavoin nenäkäs ja usko on tärkeä minulle. luen raamattua silloin tällöin ja kysyin vain mielenkiinnosta, missä kohtaa asia tulee esille. tuollainen vastaus on todella luotaantyöntävä. :/
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:11"]
[/quote] En ole muslimien Muhamettia Raamatustani löytänyt nimeltä sen enempää kui itseänikään etunimeltä .
Ristiriita on siinä, että Jumala loi ihmisen maan tomusta, joksi ihminen muuttuu kuoltuaan. Samoin koko ihmiskunta. Jeesus on Jumalan Poika joka nousi kuolleista, Hän ei siis muuttunut maan tomuksi! Hän ilmestyi opetuslapsille ja Tuomas sai pistää sormensa naulan reikiin Hänen käsissään. Hänellä oli selvä elävä ruumis siis, koska naulojen jälkiin pystyi koskemaan.
[/quote]
En ymmärtänyt. Okei, Raamatun mukaan ihminen on ihminen ja Jeesus ei ollut. Miksei Jeesus silti olisi voinut tarkoittaa sitä, että ihmisKUNNAN pitäisi tämän elämänohjeita seuramalla varmistaa se, että maapallo pysyy paratiisina eikä muutu helvetiksi, jossa ihmisiä on liikaa, ruokaa liian vähän, säät arvaamattomia ja valtameri ryskyy kynnyksen yli asuntoon?
AP
[/quote]
Kylläpä tässä mailmassa nähdään mitä ihmiskunta siis ihmiset saa aikaan!
Kaikki on Raamatussa ilmoitettuna! Jumalan Poika ei ole ihmiskunta, Hän Jeesus Kristus, joka rakastaa sinuakin ihan mielettömästi! Et vois saada henkilökohtaista rakkautta Jeesukseen, jos Hän olisi ihmiskunta! Et olisi sinä, arvokas omana itsenäsi, vaan olisit massaa. Ei olis oikein tyydyttävää?
Mä nautin siitä, että Jeesus tuntee mut nimeltä ja tietää musta kaiken ja rakastaa mua silti!
Niin ja minun pointtini ei ollut se, tekikö Jeesus ihmetekoja vai ei ja oliko hän Jumalan poika vai ei. Ja saahan sitä Jeesusta rakastaa ja häneen uskoa, ihan kiva jos niin teette.
Ajatukseni oli se, että Jeesus ei olisikaan luvannut ikuista elämää yksittäisille ihmisille / sieluille, vaan ihmiskunnalle.
Ja jos Jeesus tarkoitti ikuisella elämällä ihmiskunnan iankaikkista elämää, niin nyt ihmiskunnan pääsy sinne ikuiseen paratiisiin näyttää aika hiton epävarmalta, ottaen huomioon ekokatastrofin, jonka partaalla olemme.
AP
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:04"]
Meinaan vaan, että jos viesti on ymmärretty väärin, ei Jeesus edes tarkoittanut, että mitään kuoleman jälkeistä elämää olisikaan, paitsi seuraavilla sukupolvilla maan päällä. Näin ollen ateistitkin voisivat hyväksyä Jeesuksen sanoman, koska ei olisi mitään "yliluonnollista".
AP
[/quote]
Puhut hepusta, joka muutti vettä viiniksi, talsi aalloilla ja herätti kuolleita, ja nyt yrität pestä yliluonnollisuuden pois kuolemanjälkeisestä elosta, että ateistikin ottaisivat sanoman vastaan?
[/quote]
No nuo nyt saattavat olla legendaa, tai hypnoosia. Suomessakin on elänyt mies, joka osasi joukkohypnoosin: hän jollain tavalla hypnotisoi kokonaiset ihmisjoukot uskomaan näkevänsä lähes mitä tahansa, esim että tämä onki kaloja lattianraosta tai kiipesi hevosen sisään peräpäästä. Kuikka-Koposena mies tunnettiin.
[/quote]
"Kiipesi hevosen sisään peräpäästä..," : D
raamatun lukeminen itsellä vielä niin alkutekijöissä, etten ole päässyt sinne asti vanhassa testamentissa. Mitä siellä sanotaan jeesuksesta tai muslimien mohammedista? tämä meni mielenkiintoiseksi. :)
[/quote]
Mohamedista ei mitään. Hän eli n. 600 vuotta Raamatun viimeisten osien kirjoittamisen jälkeen ja oli väärä profeetta.
[/quote]
Kaikki on Raamatussa ilmoitettuna! Jumalan Poika ei ole ihmiskunta, Hän Jeesus Kristus, joka rakastaa sinuakin ihan mielettömästi! Et vois saada henkilökohtaista rakkautta Jeesukseen, jos Hän olisi ihmiskunta! Et olisi sinä, arvokas omana itsenäsi, vaan olisit massaa. Ei olis oikein tyydyttävää?
Mä nautin siitä, että Jeesus tuntee mut nimeltä ja tietää musta kaiken ja rakastaa mua silti!
[/quote]
Siis mitä? En ymmärrä yhtään. Kukaan ei ole väittänyt että Jumalan Poika olisi ihmiskunta. Luetko aloitusviestini uudelleen, niin ymmärrät mitä ajan takaa. Siis teoriani mukaan Jeesus tarkoitti, että sielu ei pääse taivaaseen, vaan ihmiskunta maan päällä saa jatkaa eloaan paratiisin kaltaisissa oloissa, jos elelemme siivosti.
John Lennon voisi varmaan ajatella mun kanssa samalla tavalla.
Ja mun käsittääkseni Raamattua ihmiset lukevat ihan miten omaksi parhaakseen näkevät. Viiniinkin suhtaudutaan välillä poitiivisesti ja välillä negatiivisesti. Siis mitä se kirja määrää uskovaisen tekevän, ei kai se kirja kumpaakin mieltä ole yhtä aikaa?
AP
PS: täällä kirjoittelee joku, jota ilmeisesti luullaan minuksi. Minä kuitenkin allekirjoitan omat viestini tuolla AP:lla.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:26"]
[/quote]
Ole hyvä ja lue! Raamatun alkulehdiltä lähtien voit löytää Jeesuksen, jos sydämestäsi uskot Jeesukseen. Et löydä Jeesusta vaikka lukisit kuinka Uutta Testamenttia, jollei Jeesus Sinua kutsu. Ei nenäkkäisiin kysymyksiin ole kiva vastata. Oletko tosissasi kiinnostunut vai haluatko vain ilkeillä?
Minä haluaisin , että sinä rakastuisit Jeesukseen, olet kerran kiinnostunut Hänestä!
[/quote]
kysymykseni ei kyllä ollut millään tavoin nenäkäs ja usko on tärkeä minulle. luen raamattua silloin tällöin ja kysyin vain mielenkiinnosta, missä kohtaa asia tulee esille. tuollainen vastaus on todella luotaantyöntävä. :/
[/quote]
Anteeksi, siis aidosti pyydän, ei ollut tarkoitus tyrkkiä ja työnnellä. Tuntui vaan oudolta kysymys Muhametista. Miks hänestä pitäisi kertoa Raamatussa eihän Nilsiän öljysheikistäkään kerrota.
Muhamettti on elänyt paljon jälkeen Jeesuksen maanpäällisen elämän, Muhametti on kuollut Jeesus elää yhä!
Vaikka olen lukenut Raamatun useamman kerran läpi, en ulkoa heitä mitään Raamatun kohtia missä ja millä sanoin Jeesuksesta kerrotaan ja ei todellakaan Jeesus nimellä Vanhassa Testamentissa. Ihan oikeasti googleta vaikka asiasta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:27"]
Niin ja minun pointtini ei ollut se, tekikö Jeesus ihmetekoja vai ei ja oliko hän Jumalan poika vai ei. Ja saahan sitä Jeesusta rakastaa ja häneen uskoa, ihan kiva jos niin teette.
Ajatukseni oli se, että Jeesus ei olisikaan luvannut ikuista elämää yksittäisille ihmisille / sieluille, vaan ihmiskunnalle.
Ja jos Jeesus tarkoitti ikuisella elämällä ihmiskunnan iankaikkista elämää, niin nyt ihmiskunnan pääsy sinne ikuiseen paratiisiin näyttää aika hiton epävarmalta, ottaen huomioon ekokatastrofin, jonka partaalla olemme.
AP
[/quote]
Niinpä. Siksi ihmiskunta teoria on väärä tulkinta. Silloin käsite synti menettäisi merkityksen, kaikki sais tehdä mitä tahtois ja kaikki vastais yhtenä massana. Ei olisi edes niillä, jotka ei syntiä haluais tehdä mitään mahdollisuuksia. Nyt kun Jeesus rakastaa yksittäisiä ihmisiä on jokaisella oleva mahdollisuus iankaikkiseen elämään, Jeesukseen uskomalla.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:41"]
[/quote]
[/quote]
Siis mitä? En ymmärrä yhtään. Kukaan ei ole väittänyt että Jumalan Poika olisi ihmiskunta. Luetko aloitusviestini uudelleen, niin ymmärrät mitä ajan takaa. Siis teoriani mukaan Jeesus tarkoitti, että sielu ei pääse taivaaseen, vaan ihmiskunta maan päällä saa jatkaa eloaan paratiisin kaltaisissa oloissa, jos elelemme siivosti.
John Lennon voisi varmaan ajatella mun kanssa samalla tavalla.
Ja mun käsittääkseni Raamattua ihmiset lukevat ihan miten omaksi parhaakseen näkevät. Viiniinkin suhtaudutaan välillä poitiivisesti ja välillä negatiivisesti. Siis mitä se kirja määrää uskovaisen tekevän, ei kai se kirja kumpaakin mieltä ole yhtä aikaa?
AP
PS: täällä kirjoittelee joku, jota ilmeisesti luullaan minuksi. Minä kuitenkin allekirjoitan omat viestini tuolla AP:lla.
[/quote]
Mun vuoro olla pihalla :)
Tuo John Lennon oli kyllä melko heitto, kuollut 1980, samoihin aikoihin kun mun äiti :(
Arvelen että Jeesus tarkoitti juurikin koko ihmiskuntaa. En ole koskaan ajatellut että Jeesus olisi Raamatun kautta puhutellut yksittäistä ihmistä. Nykyinen markkinatalous saavuttaa multihuipentumansa vuonna 2018 jonka jälkeen maailmassa on vain kärsimystä ja tuskaa. Kaikki on turhaa. Yksittäinen sielu ei paljoa maksa.
[/quote]
Niinpä. Siksi ihmiskunta teoria on väärä tulkinta. Silloin käsite synti menettäisi merkityksen, kaikki sais tehdä mitä tahtois ja kaikki vastais yhtenä massana. Ei olisi edes niillä, jotka ei syntiä haluais tehdä mitään mahdollisuuksia. Nyt kun Jeesus rakastaa yksittäisiä ihmisiä on jokaisella oleva mahdollisuus iankaikkiseen elämään, Jeesukseen uskomalla.
[/quote]
Miten niin "siksi"? Ethän sinä sitä päätä tai pysty tuolla tavalla päättelemään, kumpaa Jeesus tarkoitti.
Sama kuin ihmettelisit aamulla miksi auto ei käynnisty, ja päättäisit että vika on akussa, koska sen pystyt lataamaan, mutta vika ei voi olla mekaaninen, koska sitä taas et pysty itse korjaamaan. Eli silläkö se vika muuttuu sellaiseksi kuin sinä haluat?
Entä muuttuuko tuo Jeesuksen 2000 vuotta vanha sanoma sen mukaan, mitä sinä haluat sen tarkoittavan?
Eikä se niin mene, että kaikki saisi tehdä niin kuin tahtovat. Siksi on lait ja järjestyssäännöt ja moraali ja eettisyys.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:49"]
AP
[/quote]
[/quote]
Ihminen on iankaikkisuus olento, nekin ovat jotka ei Jeesukseen usko. Kyse onkin siitä miten ihminen, siis yksittäisenä ihmisenä valitsee. On kaksi mahdollisuutta helvetti ja Taivas.
Olisi tämä maailma samaa, todella hyvää tahtoa enemmän noudattava, jos ihmiskunnalla olis sama iankaikkisuus tarkoitettu. Silloin ihminen ei olisi vapaa olento vaan tahdoton robotti Ei tarttis sotia eikä kukaan näkis nälkää. Ihmiselle on annettu hurja valinnanvapaus ja sitähän on alusta lähtien ihminen käyttänyt väärin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi, siis aidosti pyydän, ei ollut tarkoitus tyrkkiä ja työnnellä. Tuntui vaan oudolta kysymys Muhametista. Miks hänestä pitäisi kertoa Raamatussa eihän Nilsiän öljysheikistäkään kerrota.
Muhamettti on elänyt paljon jälkeen Jeesuksen maanpäällisen elämän, Muhametti on kuollut Jeesus elää yhä!
Vaikka olen lukenut Raamatun useamman kerran läpi, en ulkoa heitä mitään Raamatun kohtia missä ja millä sanoin Jeesuksesta kerrotaan ja ei todellakaan Jeesus nimellä Vanhassa Testamentissa. Ihan oikeasti googleta vaikka asiasta.
[/quote]
Kristinuskon mukaan Jeesus elää, mutta entä jos kristityt ovat väärässä?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:49"]
AP
[/quote]
[/quote]
Ihminen on iankaikkisuus olento, nekin ovat jotka ei Jeesukseen usko. Kyse onkin siitä miten ihminen, siis yksittäisenä ihmisenä valitsee. On kaksi mahdollisuutta helvetti ja Taivas.
Olisi tämä maailma samaa, todella hyvää tahtoa enemmän noudattava, jos ihmiskunnalla olis sama iankaikkisuus tarkoitettu. Silloin ihminen ei olisi vapaa olento vaan tahdoton robotti Ei tarttis sotia eikä kukaan näkis nälkää. Ihmiselle on annettu hurja valinnanvapaus ja sitähän on alusta lähtien ihminen käyttänyt väärin.
[/quote]
Oletan, että tuo "alusta lähtien" viittaa Aatamin ja Eevan lankeemukseen.
Jos on noin, niin mitähän oli odotettavissa, kun näillä saattoi olla vapaa tahto, mutta ei tietoa hyvästä ja pahasta (kävikös Herralle pikku suunnitteluvirhe?).
Joka tapauksessa vaihtoehdoilla Helvetti ja Taivas, vapaa tahto on naurettava väite. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että jos joku tulee uhkaamaan "rahat tai henki" sinulle on annettu vapaa tahto, joten kävi miten kävi, se on oma valintasi, eikä siis rikosta ole tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:56"]
Arvelen että Jeesus tarkoitti juurikin koko ihmiskuntaa. En ole koskaan ajatellut että Jeesus olisi Raamatun kautta puhutellut yksittäistä ihmistä. Nykyinen markkinatalous saavuttaa multihuipentumansa vuonna 2018 jonka jälkeen maailmassa on vain kärsimystä ja tuskaa. Kaikki on turhaa. Yksittäinen sielu ei paljoa maksa.
[/quote]
Mistäs tuo 2018 on saatu? Ihan mielenkiinnosta kysyn, olen vähän samantapaisia synkkyyksiä ounastellut.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:57"]
[/quote]
[/quote]
Miten niin "siksi"? Ethän sinä sitä päätä tai pysty tuolla tavalla päättelemään, kumpaa Jeesus tarkoitti.
Sama kuin ihmettelisit aamulla miksi auto ei käynnisty, ja päättäisit että vika on akussa, koska sen pystyt lataamaan, mutta vika ei voi olla mekaaninen, koska sitä taas et pysty itse korjaamaan. Eli silläkö se vika muuttuu sellaiseksi kuin sinä haluat?
Entä muuttuuko tuo Jeesuksen 2000 vuotta vanha sanoma sen mukaan, mitä sinä haluat sen tarkoittavan?
Eikä se niin mene, että kaikki saisi tehdä niin kuin tahtovat. Siksi on lait ja järjestyssäännöt ja moraali ja eettisyys.
[/quote
Olen saanut tuntea Jeesuksen jo/vasta 24-vuotta ja olen jo vanha :) minä tiedän varmasti, Jeesus elää. Ei ole Jeesus muuttunut muuta kuin rakkaammaksi tänä aikana. Raamatun mukaan ei muutu, toki ihminen kaikkensa siihenkin yrittää saadaksen vesittää Raamatun sanoman.
Lait on tänäkin päivänä, eipä se rikollisuutta ja vääryyttä ja syntielämää estä. Se suuri valinnanvapaus on moraalin ja eettisyyden tuhonnut. Kyllähän uutiset on pullollaan mitä hullumpia lakiehdotukd´sia vastoin kymmentä käskyä, mikä pitäisi olla laki. Jos niitä ihmiset noudattais olis ongelmat ratkaistu mutta ne on liian tiukkoja nykyajan huvituksia ja elämyksiä hakeville ihmisillle.
Ei todellakaan sais tehdä mitä vaan mutta siitä huolimatta ihminen tekee, kun ei Jumalaa tunne.
Jos nyt ymmärsit mun unisten aivojen tuotoksen olet nero :)
[/quote]
[/quote]
Mikä tahdoton robotti ihminen muka olisi, jos asuisimme ihan samanlaisessa maailmassa kuin nytkin, mutta ilman sotia ja nurkan takana odottavaa ilmastokatastrofia? Ihan samanlaisia ihmisiä olisimme, ehkä nyt kuluttaisimme vähemmän turhaa krääsää ja auttaisimme huono-osaisia enemmän kuin tällä hetkellä.
En tarkoittanut, että ihmiskunta kokonaisuudessaan siirretään jonnekin tuonpuoleiseen yhtenä massana. Tarkoitin, että maapallo olisi se paratiisi. Elämä olisi ikuista, koska maailmanloppua ei tulisi saasteiden ym. muodossa. Yksittäinen ihminen kuitenkin kuolisi kokonaan pois. Ehkä. Että jos Jeesus yrittikin tarkoittaa tätä, ymmärsitkö?
AP
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 01:08"]
[/quote]
Mistäs tuo 2018 on saatu? Ihan mielenkiinnosta kysyn, olen vähän samantapaisia synkkyyksiä ounastellut.
[/quote]
Yllätävän pitkään vielä, oletin viimeistään 2016
[/quote]
Onneksi Jeesukselle jokainen sielu on arvokas! Meillä on Hänessä toivoa!
En voi uskoa että täällä on noin monia ihmisiä, jotka sokeina uskovat vallanpitäjien satukirjaa. Herätkää hörhöt ja miettikää todellisuutta. En voi ymmärtää uskovaisten lammasmaisuutta, välinpitämättömyyttä ja ihan sitä miten yksinkertaisesti vajaita he ovat. Hankkikaa aivot, itsenäinen ajattelukyky, rationaalisuutta ja järkeä ja ymmärtäkää että olette tärkeitä, merkityksellisiä ja hyviä ilmankin että uskotte satuhahmoon. Todellinen maailmakin on ihan kaunis, vaikkei sitä mikään luoja ole luonutkaan.
P.S mites jos allah onkin ainoa jumala? Tai jahve? Tai brahman? Teidänkään tsäänssit taivaaseen ei siis ole järin hyvät, uskontoja kun on niin paljon - ja kaikki ovat mielestään oikeassa.