Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mittava tuomio äidille, joka jätti 5-vuotiaan tunniksi yksin kotiin. Linkki

Vierailija
17.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39084135-0fec-4608-b4ab-dcb4995c829c
Ihan siis oikein, että tuo on rngaistavaa, mutta kamalan korkea tuomio suhteessa vaikka pahoinpitelyyn.

Mieheni oli 5-vuotiaasta öisinkin ykisn kotona, kun leski-isällään oli vuorotyö. Ei tehnyt kyllä hyvää miehelleni. Hänestä tuli liiankin itsenäinen. Sanoi, että alkuun vähän pelotti, mutta äkkiä oppi olemaan.

Kommentit (341)

Vierailija
221/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöaikaista muuttoa pikku tuiterissa ja vain tunnin äitinen oli poissa.

Uskotaan, uskotaan...

Vierailija
222/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko laskea nuo naisen tulot kun ei ole mitään käsitystä päiväsakoista. Laskurin mukaan 40 päiväsakkoa 840e tarkoittaa tuloja 1700 e/kk. Tämä ihan ohiksena, mietin vaan että paljonko lapsi saa oikeutta nyt kun yh-äiti pistetään noista tuloista maksamaan valtiolle(?) reilu tonni noista tuloista. Sori ohistelu

Se sakkoraha on osittain lapselta poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut jaotelleet "pahoihin yksinhuoltajiin" ja "hyviin perheisiin". Kumpaan mun lääkärivanhemmat kuuluu? Kasvattivat monta fiksua lasta, hyvin itsenäisesti olimme ja kuljimme pienestä saakka. 5-vuotiaana huitelin yksin omalla pihalla ja kävin kavereillakin jonne piti vähän kävellä, autotietä en saanut ylittää. Olemmeko roskaa vai parempaa väkeä?

Vierailija
224/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut jaotelleet "pahoihin yksinhuoltajiin" ja "hyviin perheisiin". Kumpaan mun lääkärivanhemmat kuuluu? Kasvattivat monta fiksua lasta, hyvin itsenäisesti olimme ja kuljimme pienestä saakka. 5-vuotiaana huitelin yksin omalla pihalla ja kävin kavereillakin jonne piti vähän kävellä, autotietä en saanut ylittää. Olemmeko roskaa vai parempaa väkeä?

Koulutus ei takaa mitään. Jos sä koit turvattomuutta tai olit vaarassa, sun vanhemmat koulutuksestaan huolimatta tekivät väärin.

Vierailija
225/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättivätkö teidät yöksi yksin, kun lähtivät juomaan? 

Vierailija
226/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se asunto on voinut olla sotkuinen, jos on vain muuttolaatikoita yms tavaraa? Vai eivätkö poliisit ja sosiaaliviranomaiset erottaneet, että on ollut muutto kyseessä. Lapsen itku kylläkin kuuluu naapuriin paljon normaalia kovempaa, jos asunnossa kaikuu, kun tavaroita ei ole laitettu paikoilleen.

Vierailija
227/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät juo ollenkaan, eikä sen pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen miten pitkäksi aikaa lapsen voi jättää yksin. Sen kannalta aivan sama meneekö töihin, kirkkoon vai juomaan.

Vierailija
228/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä tilanteita ollut, kun kahdestaan lapsen kanssa olimme ja oli vähän pakkokin jättää yksin kotiin, jos hoiti jotain asioita. Jos on jatkuvasti kahdestaan lapsen kanssa, niin niitä asioita vaan tulee, jotka pitää hoitaa, mutta johon ei voi tai ei ole mitenkään järkevää ottaa lasta mukaan. Ymmärrän tuonkin, jos yritti seurustella ja lapsi jäi yksin kotiin siksi aikaa, kun kävi ulkona varmaan poikaystävän kanssa. Mutta niin ei saa tehdä. Vieläkin tekee pahaa, kun muistelen niitä tilanteita, että näki sen oman lapsen turvattoman olon, kun olin ollut liian kauan poissa kotoa. Ei ollut hyvä, enkä puolustele tätä ollenkaan, tunnen syyllisyyttä. Aiheutti varmasti lapselle pelkoa jäädä yksin.

Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat sellaisia asioita, joita on _pakko_ hoitaa, mutta joihin ei voi mitenkään ottaa mukaan alle kouluikäistä lastaan? Että mieluummin jättää yksin kotiin ja tuottaa turvattomuuden tunteen? Mulle ei tule yhtään sellaista tilannetta mieleen. 

Sellaista ei ole, aivan sairas ajatusmaailma joillakin. Kauheaa ajatella, että lapsia kasvaa tällaisissa perheissä 😣

Jostain syystä nykyään on jopa normaalia jättää ne lapset kotiin, kun käydään ”omaa aikaa viettämässä”. Kauheaa, mutta todellista.

Vierailija
229/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät juo ollenkaan, eikä sen pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen miten pitkäksi aikaa lapsen voi jättää yksin. Sen kannalta aivan sama meneekö töihin, kirkkoon vai juomaan.

Toki, mutta se liittyy siihen ovatko he roskaa vai vain ajattelemattomia typeryksiä. Sitähän sä kysyit.

Vierailija
230/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kyllä vaistoaa/tietää missä mennään. Tiedän sen karvaasti omasta lapsuudestani. Koin työreissun ja juopottelureissun aivan eri tavalla. Etenkin, kun tiesi millaisen kolinan kanssa sieltä toisesta reissusta tullaan kotiin. Milloin tullaan.

Vierailija
231/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättivätkö siis yöllä yksin? Ihme kiertelyä, kun uutisessa kyse on täysin vastuuttomasta pienen lapsen jättämisestä yksin keskellä yötä.

Vierailija
232/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei takaa mitään. Jos sä koit turvattomuutta tai olit vaarassa, sun vanhemmat koulutuksestaan huolimatta tekivät väärin.

Kyllä, aivan. Samaa mieltä.

Mutta huomaan, että lääkäripareja halvemmin halveksutaan samalla tavalla kuin köyhiä yksinhuoltajia. Täällä usein yksinhuoltajasta heti oletukset on pahimmat mahdolliset ja täälläkin jossain viestissä puhuttiin "meistä hyvistä perheistä" ja "siitä yksinhuoltajasta josta puhuttiin pahaa". Yksinhuoltajasta oletus on JOILLAKIN (ei kaikilla) sen tyylistä että elämänhallinta on hukassa ja lapset hoidetaan huonosti. Ja tämä on mielestäni epäreilua ja näkyy myös tässä keskustelussa. Porukka on tehnyt paljon omia oletuksia, joihin heillä ei ole faktaa.

Vierailija
233/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättivätkö siis yöllä yksin? Ihme kiertelyä, kun uutisessa kyse on täysin vastuuttomasta pienen lapsen jättämisestä yksin keskellä yötä.

Olemme olleet joskus yön yli keskenämme, kyllä.

Vierailija
234/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön tuomio. Ei ihme, ettei lapsia synny ja tulee syntymään yhä vähemmän, koska ihmisten tukiverkostot senkuin pienenevät. Omakotitalolaiset varokaa, ettei lapsenne leiki yksin pihalla. Ihan tavallistahan tämä oli vielä 90-luvulla.

Käsittämätön tuomio? Sinun mielestäsi on ihan ok jättää 5-vuotias yksin yöllä ja lähteä ystävän kanssa juopottelemaan?

Vierailija
235/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä tilanteita ollut, kun kahdestaan lapsen kanssa olimme ja oli vähän pakkokin jättää yksin kotiin, jos hoiti jotain asioita. Jos on jatkuvasti kahdestaan lapsen kanssa, niin niitä asioita vaan tulee, jotka pitää hoitaa, mutta johon ei voi tai ei ole mitenkään järkevää ottaa lasta mukaan. Ymmärrän tuonkin, jos yritti seurustella ja lapsi jäi yksin kotiin siksi aikaa, kun kävi ulkona varmaan poikaystävän kanssa. Mutta niin ei saa tehdä. Vieläkin tekee pahaa, kun muistelen niitä tilanteita, että näki sen oman lapsen turvattoman olon, kun olin ollut liian kauan poissa kotoa. Ei ollut hyvä, enkä puolustele tätä ollenkaan, tunnen syyllisyyttä. Aiheutti varmasti lapselle pelkoa jäädä yksin.

Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat sellaisia asioita, joita on _pakko_ hoitaa, mutta joihin ei voi mitenkään ottaa mukaan alle kouluikäistä lastaan? Että mieluummin jättää yksin kotiin ja tuottaa turvattomuuden tunteen? Mulle ei tule yhtään sellaista tilannetta mieleen. 

Sellaista ei ole, aivan sairas ajatusmaailma joillakin. Kauheaa ajatella, että lapsia kasvaa tällaisissa perheissä 😣

Jostain syystä nykyään on jopa normaalia jättää ne lapset kotiin, kun käydään ”omaa aikaa viettämässä”. Kauheaa, mutta todellista.

Kenellä on tapana ja kenellä ei ole. Ei ole todellakaan tapana omassa tuttavapiirissäni, ei edes yhtä kertaa.

Vierailija
236/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme ajassa jossa sairas ja perkeleellinen virkamies joukko määrää kuinka kansalaisten tulee heidän mielestään käyttäytyä. Hallitus on kansaa varten, kansa ei ole hallitusta varten.

Vierailija
237/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta sanassa "yksin" on vaikea ymmärtää???

Vierailija
238/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme ajassa jossa sairas ja perkeleellinen virkamies joukko määrää kuinka kansalaisten tulee heidän mielestään käyttäytyä. Hallitus on kansaa varten, kansa ei ole hallitusta varten.

Jos sinun kansasi katsoo oikeutetuksi jättää 5-vuotias lapsi yksin kotiin baarireissun ajaksi, minä en kuulu siihen kansaan.

Vierailija
239/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kohta sanassa "yksin" on vaikea ymmärtää???

Unohdin toki kertoa, että minä olen vanhin lapsi, joten ei ole väliä turvallisuuteni kannalta, jos siellä nuorempia lapsia minun seurassani.

Vierailija
240/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin neuvolassa, että periaatteessa en saisi viedä roskapussia piharoskikseen, kun lapsi nukkuu  päiväunia. Mies teki matkatyötä ja  ei ollut tukiverkkoja paikkakunnalla. Neuvola perusteli kiellon  sillä, että jos tapahtuu onnettomuus, niin lapsi jää yskin. Yhtä hyvin onnettomuus olisi voinut sattua kotonakin, eikö? Pussin vienti vei puoli minuuttia ja asuimme kerrostalon 2. kerroksessa, eikä missään metsän keskellä. Hissiä ei ollut, joten en voinut jäädä sinnekään jumiin.

Miksi roskia ei voi viedä samalla, kun lähtee lapsen kanssa ulkoilemaan?