Onko pitkästä matikasta hyötyä oikikseen hakiessa?
Niin eli oikikseen olisin toivottavasti menossa.
Mietin vain mitä syventäviä kannattaisi lukea / mitkä aineet kannattaa kirjoittaa. Yhteiskuntaoppi nyt varmaan ainakin...
Matemaattiset aineet ovat minulle vahvoja ja olen lukenut nyt 2,5 kurssia pitkää matikkaa, arvosanoina 9 ja 10, ja matikka on minulle helppoa että sen puolesta sen lukeminen ei ole onglema. Mietin vain olisiko jotain tärkeämpää. Minulla on myös muiden luonnontieteiden lisäkursseja, mutta nämähän voisi korvata joillain oikista paremmin tukevilla kursseilla. Kielissä (muissa kun enkku) olen huono, mutta onko vielä jotain mitä pitäis lukea?
Olennaisin kysymys onko noi matikka ja luonnontieteet yhtään hyödyksi sinne hakiessa? :/
Kommentit (59)
Kuvauksesi perusteella et ikipäivänä tule pääsemään oikikseen, onnea yritykseen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"] Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta. [/quote] Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :( Yritän kyllä panostaa äikkään :/ Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/ [/quote] Panosta hyvä ihminen siihen äidinkieleen. Erinomainen äidinkieli on juristin työssä erittäin tärkeää. Sinua miettisin toisaalta koko oikikseen hakemista uudelleen. Jotenkin viesteistäsi tuli kuva, ettet tosissasi kiinnostunut alasta, mutta haet sinne jostain muista syistä. Jos ala ei oikeasti kiinnosta, niin pääsykoe samoin kuin opinnot tulevat olemaan tuskaa. Oikeustieteen opiskelu on suurimmaksi osaksi puuduttavaa yksin lukemista, ja sen jaksaminen vaatii tietynlaista paloa alaan. Tsemppiä opintoihin ja suosittelen lämpimästi keskustelua opon tai vastaavan kanssa
[/quote]
No joo, myönnän itsekin että koko oikis ei pahemmin motivoi. En ihmeemmin pidä äidinkieleen liittyvistä jutuista. Se on kuitenkin siedettävämpi vaihtoehto kun moni muu ja jos rämpisin opinnot jotenkin läpi olisi töitä varmaankin hyvin tarjolla. :(
-ap
[/quote]
Jos tekstin tuottaminen ja analysointi ontuu, on oikis väärä paikka. Jos oikin ei pahemmin motivoi, on sinne mahdoton päästä. Ehkä kannattaa siis ajatella uudestaan...
Älä usko näitä paskanjauhajia. Oikikseen pääsemisessä pitkä matematiikka on todellakin tarpeellista olla käytynä. Pääsykokeessa voit tarvita laskutaitoa esimerkiksi perhe-ja perintöoikeuden tehtävissä, joissa pitkän matematiikan kaavat ovat tarpeen hankalia ositus ja perinnönjako tehtäviä laskettaessa. Samoin tarvitset matematiikkaa laskiessasi kirjanpitolakiin liittyviä tase-tehtäviä, joita voi myös tulla kokeeseen. Matematiikka on erittäin olennainen asia kaikilla muillakin oikeudenaloilla, joita saatetaan pääsykokeessa kysyä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"]Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.
[/quote]
Koska näin on ollut? Kuulostaa todella erikoiselta. Tänä päivänä ainakin pitkän matematiikan ja äidinkielen laudatureista saa molemmista 8 pistettä. Samoin pitkästä vieraasta kielestä ja reaalista, kaikkien laudatureista saa saman verran. Lyhyestä kielestä tai matematiikasta saa L:llä 5 pistettä.
http://www.helsinki.fi/oikeustiede/opiskelijaksi/valintakokeet/2013/hakuopas_2013_su.pdf
Opiskelu on vain muutamia vuosia kestävä välivaihe. Varsinainen kysymys on, mitä kukin aikoo tutkinnollaan tehdä, mikä on se työ johon tähtää ja jota haluaa tehdä 30, 40 vuotta. Oikeustieteilijä voi erikoistua niin moneen tutkijasta rjulkisuudessa pörrääväksi rikosjuristiksi. Missään vaiheessa yleissivistyksestä ei ole haittaa ja kaikki kielitaito alkaa äidinkielen taidosta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:22"]
Älä usko näitä paskanjauhajia. Oikikseen pääsemisessä pitkä matematiikka on todellakin tarpeellista olla käytynä. Pääsykokeessa voit tarvita laskutaitoa esimerkiksi perhe-ja perintöoikeuden tehtävissä, joissa pitkän matematiikan kaavat ovat tarpeen hankalia ositus ja perinnönjako tehtäviä laskettaessa. Samoin tarvitset matematiikkaa laskiessasi kirjanpitolakiin liittyviä tase-tehtäviä, joita voi myös tulla kokeeseen. Matematiikka on erittäin olennainen asia kaikilla muillakin oikeudenaloilla, joita saatetaan pääsykokeessa kysyä.
[/quote]
Pitää paikkansa, mutta AP ei silti tule pääsemään oikikseen pitkän matikan kympillään, jos äidinkieli ontuu. Jos matikka ontuu ja äidinkieli on erinomainen hän voisi silti päästä oikikseen. APlla valitettavsti taitaa olla toisin päin :(
Matikka opettaa sinulle logiikkaa. Tarvitset logiikkaa sekä oikiksen pääsykokeessa että itse opinnoissa
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:22"]
Älä usko näitä paskanjauhajia. Oikikseen pääsemisessä pitkä matematiikka on todellakin tarpeellista olla käytynä. Pääsykokeessa voit tarvita laskutaitoa esimerkiksi perhe-ja perintöoikeuden tehtävissä, joissa pitkän matematiikan kaavat ovat tarpeen hankalia ositus ja perinnönjako tehtäviä laskettaessa. Samoin tarvitset matematiikkaa laskiessasi kirjanpitolakiin liittyviä tase-tehtäviä, joita voi myös tulla kokeeseen. Matematiikka on erittäin olennainen asia kaikilla muillakin oikeudenaloilla, joita saatetaan pääsykokeessa kysyä.
[/quote]
Pitää paikkansa, mutta AP ei silti tule pääsemään oikikseen pitkän matikan kympillään, jos äidinkieli ontuu. Jos matikka ontuu ja äidinkieli on erinomainen hän voisi silti päästä oikikseen. APlla valitettavsti taitaa olla toisin päin :(
[/quote]
Onko teillä hajuakaan siitä, millainen pääsykoe on? Ei siellä mitään laskutehtäviä ole, vaan kysymykset muotoillaan niin, että pitää muistaa 10 yksityiskohtaa yhdeltä sivulta. Opintojen aikana tarvitsee suorittaa ehkä muutama laskutehtävä, mutta niissäkin on kyse ihan yhteen- ja vähennyslaskuista, mitään vektoreita ja derivaattoja ja muita pitkän matikan hömpötyksiä ei todellakaan tarvita.
Loogisesta ajattelusta ja suurten kokonaisuuksien hahmottamisesta on pääslykokeessa enemmänkin haittaa. Olen käynyt kerran oikeustieteelolisen pääsykokeessa ja osasin aika hyvin tenttikirjan asiat, mutta aivan liian suurina kokonaisuuksina. Kysymykset kohdistuivat naurettavan pieniin yksityiskohtiin, lähes tyyliin että millä sivulla tenttikirjassa on virheellisesti kaksi välilyöntiä peräkkäin.
Lue ympäristöpuolen dI:ksi ja varsinkin sellaiseksi joka tutkii mitä aineita laitteissa on esim. materiaalianalyysiä. EU pakottaa yritykset tutkimaan mitä haitta-aineita laitteissa on joten sun pitäisi hallita tällainen alue. Se on vielä tulevaisuuden ala ja on suuri puute osaajista. Nykyään koulutetaan osaajia miten lajitellaan roskat :D Se on jo liian myöhäinen vaihe vaan pitää miettiä miten ei synnytetä haitta-aineita
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:22"]
Älä usko näitä paskanjauhajia. Oikikseen pääsemisessä pitkä matematiikka on todellakin tarpeellista olla käytynä. Pääsykokeessa voit tarvita laskutaitoa esimerkiksi perhe-ja perintöoikeuden tehtävissä, joissa pitkän matematiikan kaavat ovat tarpeen hankalia ositus ja perinnönjako tehtäviä laskettaessa. Samoin tarvitset matematiikkaa laskiessasi kirjanpitolakiin liittyviä tase-tehtäviä, joita voi myös tulla kokeeseen. Matematiikka on erittäin olennainen asia kaikilla muillakin oikeudenaloilla, joita saatetaan pääsykokeessa kysyä.
[/quote]
Pitää paikkansa, mutta AP ei silti tule pääsemään oikikseen pitkän matikan kympillään, jos äidinkieli ontuu. Jos matikka ontuu ja äidinkieli on erinomainen hän voisi silti päästä oikikseen. APlla valitettavsti taitaa olla toisin päin :(
[/quote]
Onko teillä hajuakaan siitä, millainen pääsykoe on? Ei siellä mitään laskutehtäviä ole, vaan kysymykset muotoillaan niin, että pitää muistaa 10 yksityiskohtaa yhdeltä sivulta. Opintojen aikana tarvitsee suorittaa ehkä muutama laskutehtävä, mutta niissäkin on kyse ihan yhteen- ja vähennyslaskuista, mitään vektoreita ja derivaattoja ja muita pitkän matikan hömpötyksiä ei todellakaan tarvita.
[/quote]
Joo olen siis tietoinen että en tarvi varsinaisesti pitkän matikan asioita pääsykokeessa tai opinnoissa mutta taitaa pitkästä matikasta kuitenkin pari pistettä enemmän saada hakiessa, verrattuna lyhyeen? Kysymykseni koski lähinnä sitä :)
Vektorit ja etenkin derivaatat eivät muuten ole hömpötyksiä. Differentiaalilaskenta on todella olennaista fysiikan kehitykselle, ja mikäs se taas mahdollistikaan mm. sinun tietokoneesi toiminnan? Fysiikan sovelluksethan ne :) Lisäksi derivaatat ovat mielenkiintoisia :)
-ap
Et kyllä viestiesi perusteella kuulosta hyvältä kandidaatilta oikikseen. En halua loukata tai millään tapaa sanoa ettekö sinne pääsisi jos oikein yrität mutta et kyllä luonnollisten vahvuuksiesi puolesta sinne oikein sovi. :/
Pitkästä matikasta on aina hyötyä. Se opettaa järjestelmällisyyttä. Luulisi että sitä tarttis oikkiksessa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:11"]
Pitkästä matikasta on aina hyötyä. Se opettaa järjestelmällisyyttä. Luulisi että sitä tarttis oikkiksessa.
[/quote]
Niin minäkin ajattelen plus saan siitä sellaisia syventäviä joista tykkään :)
En kyllä ehkä sittenkään suuntaa oikikseen, kyselin kaverin siskolta joka opiskelee siellä ja mitä te olette täällä sanoneet ala ei sovi minulle :(
Jos luonnontieteet ovat vahvuutesi on sinulle tarjolla lukemattomasti opiskelualoja joissa pääsisisit hyödyntämään opintojasi ja jotka takaavat sangen mukavat tulot. DI, farmasia, psykologia...
En jaksanut lukea ketjua, mutta mitäpä jos katsoisit vain suoraan tuedekunnan sivuilta hakukriteerit. Se oli paljon luotettavampaa tietoa kuin av-palsta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 04:15"]
Masentavaa ja murheellista ajatella, että jos joskus elämässä, vaikeassa tilanteessa tarvitsisi juristin apua vastassa olisi sivistymätön, panos-tuotos -ajattelun läpitunkema, inhimillisyydelle ja humanismille immuuni, ihimisistä epäkiinnoistunut, äidinkieltään tajuamaton, pelkästään uralle orientoitunut otus. Mutta olisihan se "kiva" jos kys. juristi olisi ollut koulussa hyvä matkiassa ...
[/quote]
Et nyt viitsisi tuomita. Mistä sait sellaisen kuvan että olisin uralleni omistautunut ohjus? Jos olisin varmaan lukisin ne yhteiskuntaopin ja äikän kurssit hymysuin ja vetelisin niistä pelkkiä kymppejä (no okei, luen mä niitä nytkin mutta en saa kymppejä tai edes kaseja)
On toki totta että oikiksen kohdalla minun päämotivaationi on TÄLLÄ hetkellä raha. Minulla kun ei ole mitään hajua mitä haluan tehdä elämässäni niin sama kai se on valita rahakas työ :|
Humanisiset aineet ei tosin lukeudu vahvimpiin aineisiini vaan niihin heikompiin, mutta jos minusta joskus juristi saadaan ja päädyt minun asiakkaakseni lupaan tehdä työssäni parhaani sinun avuksesi. Ja tuskin siitä että juristi on hyvä matikassa on mitään haittaakaan ? Se että mielenkiinnon kohteeni ei ole humanismi ei tarkoita ettäkö olisin sivistymätön.
Toisaalta jos oikikseen todella pitää lukea 10 tuntia päivässä en minä sinne pääse. :( noh, olisihan tässä vielä pari vuotta aikaa, kuintenkin :/ mutta pahalle kyllä kuulostaa koska olen aika huono / laiska oppimaan nippelitietoa. Pärjään paremmin jos pitää ymmärtää jokin konsepti: vrt matikka: sisäistät tän säännön, voit käyttää sitä kaikille määritellyn joukon numeroille ilman että pitää erikseen opetella sitö joka numerolle. Myös fysiikan lait toimii vähän samoin, varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan :)
Ehkä alan nyt himolukijaksi :D
-ap