Onko pitkästä matikasta hyötyä oikikseen hakiessa?
Niin eli oikikseen olisin toivottavasti menossa.
Mietin vain mitä syventäviä kannattaisi lukea / mitkä aineet kannattaa kirjoittaa. Yhteiskuntaoppi nyt varmaan ainakin...
Matemaattiset aineet ovat minulle vahvoja ja olen lukenut nyt 2,5 kurssia pitkää matikkaa, arvosanoina 9 ja 10, ja matikka on minulle helppoa että sen puolesta sen lukeminen ei ole onglema. Mietin vain olisiko jotain tärkeämpää. Minulla on myös muiden luonnontieteiden lisäkursseja, mutta nämähän voisi korvata joillain oikista paremmin tukevilla kursseilla. Kielissä (muissa kun enkku) olen huono, mutta onko vielä jotain mitä pitäis lukea?
Olennaisin kysymys onko noi matikka ja luonnontieteet yhtään hyödyksi sinne hakiessa? :/
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
[/quote]
Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :( kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.
[/quote]
Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari
[/quote]
Olen harkinnut tätäkin, mutta en oikein ole saanut mitään järkevää ideaa siitä mitä (diplomi) insinöörit oikeastaan tekevät. Siis kun eikös heitä työskentele vaikka missä. On varmaan aika eri asia olla vaikka biotekniikkan kun tietokonealan insinööri. Sukupuolijakaumalla ei ole minulle väliä, en välitä vaikka olisin ainoa tyttö porukassa, nyt lukiossakin parhaat kaverini ovat poikia.
[/quote]
Teekkari se täällä taas kirjottelee. Inssit ja dippa-inssit tekee tosiaan vaikka mitä. Suunnittelua, laskentaa, myyntiä, laadunvarmistusta, johtamista... riippuu alasta, opintojen sisällöstä, tutkinnon tasosta ja urapolusta. Muistan kyllä kuinka itelläkää ei ollu kunnon kuvaa työnkuvasta, kun aikoinaan hain diplomi-insinöörin koulutukseen. Jotain kun piti valita ja oli tullu matikkaa ja fysiikkaa luettua.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:08"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
[/quote]
Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :( kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.
[/quote]
Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari
[/quote]
Olen harkinnut tätäkin, mutta en oikein ole saanut mitään järkevää ideaa siitä mitä (diplomi) insinöörit oikeastaan tekevät. Siis kun eikös heitä työskentele vaikka missä. On varmaan aika eri asia olla vaikka biotekniikkan kun tietokonealan insinööri. Sukupuolijakaumalla ei ole minulle väliä, en välitä vaikka olisin ainoa tyttö porukassa, nyt lukiossakin parhaat kaverini ovat poikia.
[/quote] Keskity hyvä tyttö siis luonnontieteisiin! Tekniikan alan työpaikkoja on laaja skaala, parhaiten saat selville lukemalla eri alojen esittelyitä yliopistojen opetusohjelmista. Mieti heti alkuun Tykkäätkö enemmän luonnontieteideistä kuten biologia tai biokemia, jos tykkäät voit päätyä biokehityksen tutkija- tai johto-asemaan tai suunnittelutyöhön esim. lääketieteellisen tekniikan firmaan. Jos taas innostut enemmän matematiikasta ja atk-kurssit ovat ihan sinun alaasi voit suuntautua myöskin kehtystehtäviin, ohjelmoijaksi, käyttöliittymäsuunnittelijaksi. Jos taas olet kiinnostunut sosiaalisista kontakteista on tekniikan alan+myynnin taidot hyvin arvostettu kombonaatio ja ainakin tällähetkellä kova työllistäjä. Esim. TuTalla Aallossa taisi olla ihan mukava prosentti tyttöjä, eikä sinun sukupuolella jakamasta ole haittaa ;) Me tarvitaan luonnontoeteellisesti lahjakkaita naisia! Älä heitä taitojasi hukkaan, voit vielä olla se nanoeknikko joka rakentaa jonkun hengenpelastusrobotin ja vielä myy sen lahjakkaana naisena eteenpäin!
Muita lukematta, mutta mieleen tuli, että
oikeustieteestä (= laista ja oikeudesta) kiinnostuneelle voisi olla hyötyä etiikasta, historiasta, tieteen filosofiasta, äidinkielestä, taloustieteestä ...
Tässä threadissa on melkoisia mutu-kommentteja tai sitten i
Tässä threadissa on melkoisia mutu-kommentteja tai sitten kommentoijilla on varsin erilaiset kokemukset oikiksesta entä minulla.
Ensinnäkin oikis on kaikkea muuta kuin pykälien ulkoaopettelua: (ainakin Helsingissä) lähes kaikkiin aineopintotentteihin saa viedä mukanaan lakikirjan, eli pykälien ulkoaopettelussa ei todellakaan ole mitään järkeä; pikemminkin on tärkeää oppia kokonaiskuva oppinaineesta, jolloin osaa paikantaa tapauksen juridiset ongelmat ja hakea laista tärkeimmät normit. (Toki sitä en voi kieltää, etteikö opinnoissa joutuisi lukemaan paljon.)
Toiseksi juridiikan äidinkieli eroaa varsin paljon lukiosta vaadistusta, ja keskinkertaisilla arvosanoilla kirjoittanut, tavallisimmat kielioppisäännöt osaava opiskelija oppinee varsin nopeasti kirjoittamaan (riittävän) hyvää kieltä. Toki pääsykokeessa on apua siitä, että osaa kirjoittaa ytimekkäitä ja johdonmukaisia esseevastauksia.
Kolmanneksi ja alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: mielestäni Suomessa juridiikassa menestyminen "erotetaan" liikaa matematiisista taidoista (/logiikasta). On kylläkin totta, että - ainakin omien kokemuksieni perusteella - keskimääräinen oikislainen ei ole erityisen matemaattisesti orientoitunut, mutta mielestäni loogisesta päättelykyvystä on pelkkää hyötyä juridisissa opinnoissa, sillä tenteissä pärjää hyvin usein lakikirjan ja päättelyn avulla; myös huomattava osa parhaiten opinnoissa edistyneistä vuosikurssilaisistani on varsin hyviä päättelijöitä. On myös hyvä huomata, että anglosaksisessa maailmassa "Mensan-testeissä menestyviä" rohkaistaan enemmän juridiikan pariin; esim. amerikkalaisissa ammatinvalintatesteissä tyypillisesti suositellaan juridiikkaa korkean älykkyysosamäärän haltijoille tekniikan, luonnontieteiden ja lääketieteen ohella.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:49"]
Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari
[/quote]
Eikö tuo naisten vähyys ole nimenomaan hyvä juttu? Insinööritieteiden opiskelijoiden joukossa nuori nainen on kuin karkkikaupassa. Siitä vain valitsemaan parhaat päältä!
Minäkin suosittelisin panostamista ennemmin luonnontieteisiin, jos niihin on taipumusta. Tuskin kirjoitustaidottomalle juristille on käyttöä, mutta kirjoitustaidoton DI voi hyvinkin löytää paikkansa työelämässä.
Tutusta ihmeessä aloittaja enemmän itse juristin työhön, opiskeluun oikkiksessa ja pääsykokeeseen! Aiheesta löytyy netistä mm. blogeja. Olisiko mahdollista tavata jotakuta jo valmista juristia tai oikiksessa opiskelevaa? Oma avokkini on oikislainen ja mitä hänen juttujaan olen saurannut, kyseessä on täysin nippelitietojen opiskelua, lakipykälienkin opiskelua ulkoa. Pääsykokeessa on ollut suoraan kopioitu sivu pääsykoekirjasta, jhohon on tiettyjen sanojen kohdalle jätetty aukko, joka on pitänyt täydentää.
Ja juttele nyt ihmeessä oman koulusi opon kanssa! Kaikkea hyvää ja tsemppiä sinulle!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:03"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]
EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.
[/quote]
Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :(
Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/
[/quote]
Jos saisit rämmittyä lääkiksen läpi niin ei ole pakko toimia lääkärinä, esim. tutkijaksi on mahdollista päästä.
[/quote]
Ihan opiskeluaikanakin joutuu kyllä paljon tekemisiin "haavojen ja veren yms" kanssa. Jo prekliiniseen opiskeluun kuuluu erilaisia dissektioita yms melko paljon, ja klinikkavaiheessa harjoitteluissa joutuukin sitten näkemään ja tekemään vaikka mitä. Mun mielestä pitäisi olla intohimoa nimenomaan lääketieteeseen ja kiinnostusta siihen, mitä ihmisen sisällä on. Jos tuntee päinvastoin vastenmielisyyttä aihetta kohtaan, niin tulee vaikeat kuusi vuotta.
[/quote] Täysin samaa mieltä. Lisäksi pitäisi olla odottamatta että kaikki luonnontieteellisesti lahjakkaat ja älykkäät on automaattisesti lääkäri-ainesta. Vaikka pääsykoe onkin luonnontieteellisesti painottunut, tulee lääkärin ja lääkäriopiskelijan omata hyvä stressinsietokyky, nopeaa päättelykykyä(vertaa DI, joka vaari syvällistä tieteellistä pohtimiskykyä), hyvää kuullun ja luetunymmärtämistä sekä kuoleman, haavojen ja sisäelinten sietämistä. Lahjakkaille on muitakin aloja :) t.24, joka pahoittelee älypuhelimen kirjoirusvirheitä ja haaveilee opon työstä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:38"]
Lue erilaista kirjallisuutta niin paljon kuin ehdit, mielestäni paras tapa tehostaa kirjoittamista. 11
[/quote]
Huh, hyvä on :( suosituksia sellaiselle joka ei ole lukenut mitään vapaaehtoisesti sitten kakkosluokan? :D
Ja kiitos vastauksista :)))
[/quote]
Kai tiedät että oikis on pelkkää lukemista??
Äkkiseltään tulee mieleen, että lakiurasi motivaationa on lähinnä raha ja työllistyminen. Eipä silti, ei siinä mitään vikaa ole, mutta noita äidinkieleen liittyviä kommenttejasi lukiessa tulee mieleen, ettet ehkä ole ajatellut asiaa ihan loppuun asti. Juristin työ on hyvin pitkälti lukemista ja sen luetun tiedon seulomista ja refereroimista asiakkaan tarpeiden mukaan. Ja ennen kuin sinne asti pääset, niin saat jo lukea ihan tosissaan, että pääset edes sisään, saati valmistut.
Jos et tosiaan ole toisen luokan jälkeen juuri lukenut, niin kannattaa varmaan aloittaa ja pian..
Oikikseen jakiessa ei oo millään muulla väliä kun sillä kuinka hyvin opettelet pääsykoekirjat ulkoa..
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 03:10"]Oikikseen jakiessa ei oo millään muulla väliä kun sillä kuinka hyvin opettelet pääsykoekirjat ulkoa..
[/quote]
*hakiessa siis! Pirun puhelin
Vahva äidinkieli on tärkeimmässä asemassa. Muilla aineilla ei niin väliä, koska oikeustiede on täysin uusi aihe lukiopohjalla haettaessa, eikä oikeastaan mikään muu aine liippaa kovin läheltä. Matematiikasta ei ole juuri muuta hyötyä kuin se, että sen opiskeleminen on saattanut kehittää loogista päättelykykyä ja kokonaisuuksien hahmottamista. Jos ei lukeminen kuitenkaan innosta ja vahvuudet on muualla, niin pääsykokekevät tulee olemaan aika kova pala.
Oikikseen hakeminen on 2,5 kk pelkkää lukemista. Jotkut pääsevät tietenkin hieman kevyemmälläkin lukemisella sisään, mutta kilpailu on niin kovaa että jos et ole poikkeuksellisen lahjakas, niin lukumäärä kannattaa pitää yli 10 tunnissa per päivä.
Oisko taloustiede mitään? Matematiikkapainotteinen yhteiskuntatieteisiinkin luettava, jossa yleensä myös mahdollisuus hyviin töihin. Englantia pitäisi kyllä osata suht hyvin, mutta kaikki asiat esitellään kaavioina ja datana niin heikko äidinkieli ei ole suoranainen este (joskaan ei siitä haittaakaan ole!).
Aika monessa yo:ssa taloustiedettä voi lukea kauppatieteellisessä, mutta turussa ja helsingissä löytyy taloustieteen mahdollisuuksia valtiotieteellisessä tai yht.kuntatieteellisestä.
Jos hankit ktm-tutkinnon uramahdollisuudet ovat laajat sivuainevalinnoista riippuen, vtm tai ytm työllisyydestä en oikein tiedä.
Masentavaa ja murheellista ajatella, että jos joskus elämässä, vaikeassa tilanteessa tarvitsisi juristin apua vastassa olisi sivistymätön, panos-tuotos -ajattelun läpitunkema, inhimillisyydelle ja humanismille immuuni, ihimisistä epäkiinnoistunut, äidinkieltään tajuamaton, pelkästään uralle orientoitunut otus. Mutta olisihan se "kiva" jos kys. juristi olisi ollut koulussa hyvä matkiassa ...
Olenkin aina ajatellut, että matematiikasta ei ole juristeille mitään hyötyä. Äidinkieli ja abastrakti ajattelukyky on tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
[/quote]
Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :( kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.
[/quote]
Kemistien ja matemaatikkojen tilanne on huonompi mutta fyysikkojen työttömyysprosentti on n. 0.8 % ja moni tuttu on saanut yksityisellä lähtöpalkaksi valmistuttuaan 5000 €/kk ihan maisteritason opinnoilla. Tarjonta on myös monipuolisempaa, esimerksi moni yritys palkkaa fyysikkoja jopa matemaatikoiksi heidän laajemman osaamisensa ansiosta.
T. Fyysikko
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"] Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta. [/quote] Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :( Yritän kyllä panostaa äikkään :/ Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/ [/quote] Panosta hyvä ihminen siihen äidinkieleen. Erinomainen äidinkieli on juristin työssä erittäin tärkeää. Sinua miettisin toisaalta koko oikikseen hakemista uudelleen. Jotenkin viesteistäsi tuli kuva, ettet tosissasi kiinnostunut alasta, mutta haet sinne jostain muista syistä. Jos ala ei oikeasti kiinnosta, niin pääsykoe samoin kuin opinnot tulevat olemaan tuskaa. Oikeustieteen opiskelu on suurimmaksi osaksi puuduttavaa yksin lukemista, ja sen jaksaminen vaatii tietynlaista paloa alaan. Tsemppiä opintoihin ja suosittelen lämpimästi keskustelua opon tai vastaavan kanssa
[/quote]
No joo, myönnän itsekin että koko oikis ei pahemmin motivoi. En ihmeemmin pidä äidinkieleen liittyvistä jutuista. Se on kuitenkin siedettävämpi vaihtoehto kun moni muu ja jos rämpisin opinnot jotenkin läpi olisi töitä varmaankin hyvin tarjolla. :(
-ap
[/quote]
Jos et jaksa motivoitua pikkutarkan tekstin lukemiseen oikis tulee olemaan sulle ihan helvettiä. Kannattaa miettiä jotain muuta :/