Onko pitkästä matikasta hyötyä oikikseen hakiessa?
Niin eli oikikseen olisin toivottavasti menossa.
Mietin vain mitä syventäviä kannattaisi lukea / mitkä aineet kannattaa kirjoittaa. Yhteiskuntaoppi nyt varmaan ainakin...
Matemaattiset aineet ovat minulle vahvoja ja olen lukenut nyt 2,5 kurssia pitkää matikkaa, arvosanoina 9 ja 10, ja matikka on minulle helppoa että sen puolesta sen lukeminen ei ole onglema. Mietin vain olisiko jotain tärkeämpää. Minulla on myös muiden luonnontieteiden lisäkursseja, mutta nämähän voisi korvata joillain oikista paremmin tukevilla kursseilla. Kielissä (muissa kun enkku) olen huono, mutta onko vielä jotain mitä pitäis lukea?
Olennaisin kysymys onko noi matikka ja luonnontieteet yhtään hyödyksi sinne hakiessa? :/
Kommentit (59)
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
Oikikseen pääsy on vain ulkolukua ja vastaamista kysymyksiin. Ei todella muuta.
EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
[/quote]
Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :( kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]
EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.
[/quote]
Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :(
Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/
Niistä ei ole todellakaan mitään hyötyä oikikseen hakiessa tai siellä opiskellessa muuten kuin että pääsykoevaiheessa saattaa saada parmmin alkupisteitä hyvästä yo-arvosanasta. Kannattaa katsoa eri yliopistojen hakusivuilta, että mistä aineista saa alkupisteitä ja minkä verran.
Noin muuten oikiksen pääsykoevaiheessa ja opiskeluvaiheessa vahvat perslihakset ja kyky omaksua puuduttavaa nippelitietoa auttaa ehdottomasti eniten.
Tällaiset ihmiset sitten tulevaisuudessa "päättävät" maamme asioista? Juu ei.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]
EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.
[/quote]
Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :(
Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/
[/quote]
Jos saisit rämmittyä lääkiksen läpi niin ei ole pakko toimia lääkärinä, esim. tutkijaksi on mahdollista päästä.
Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"]
Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.
[/quote]
Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :(
Yritän kyllä panostaa äikkään :/
Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/
Ei ollut ainakaan minulle mitään merkitystä. Lyhyellä matikalla (C) pääsin ihan eka yrittämällä oikikseen.
Äidinkieli sata kerta tärkeämpi kuin matikka. Saat/joudut/teet työsi myös kirjallisesti, jos juristiksi haluat. Panosta siihen.
Lue erilaista kirjallisuutta niin paljon kuin ehdit, mielestäni paras tapa tehostaa kirjoittamista.
11
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:38"]
Lue erilaista kirjallisuutta niin paljon kuin ehdit, mielestäni paras tapa tehostaa kirjoittamista. 11
[/quote]
Huh, hyvä on :( suosituksia sellaiselle joka ei ole lukenut mitään vapaaehtoisesti sitten kakkosluokan? :D
Ja kiitos vastauksista :)))
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
[/quote]
Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :( kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.
[/quote]
Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"]
Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta.
[/quote]
Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :(
Yritän kyllä panostaa äikkään :/
Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/
[/quote]
Panosta hyvä ihminen siihen äidinkieleen. Erinomainen äidinkieli on juristin työssä erittäin tärkeää.
Sinua miettisin toisaalta koko oikikseen hakemista uudelleen. Jotenkin viesteistäsi tuli kuva, ettet tosissasi kiinnostunut alasta, mutta haet sinne jostain muista syistä.
Jos ala ei oikeasti kiinnosta, niin pääsykoe samoin kuin opinnot tulevat olemaan tuskaa. Oikeustieteen opiskelu on suurimmaksi osaksi puuduttavaa yksin lukemista, ja sen jaksaminen vaatii tietynlaista paloa alaan.
Tsemppiä opintoihin ja suosittelen lämpimästi keskustelua opon tai vastaavan kanssa
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"] Ei ole varsinaista hyötyä. Panosta äidinkieleen, sen laudaturista on ainakin aikaisemmin saanut 2 kertaa enemmäm pisteitä kuin matikan vastaavasta. [/quote] Mun äikkä ei ole kovin vahva (6-8), enkä saa sitä nousemaan yrityksestä huolimatta :( olen kyllä opetellut kielioppisäännöt yms mutta tekstien tuotto- ja analysointikyky ontuu, enkä tiedä miten sitä voisi opetella :( Yritän kyllä panostaa äikkään :/ Olisiko talouden kursseista mitään iloa? Niitä on ainakin meidän lukiossa pari tarjolla :/ [/quote] Panosta hyvä ihminen siihen äidinkieleen. Erinomainen äidinkieli on juristin työssä erittäin tärkeää. Sinua miettisin toisaalta koko oikikseen hakemista uudelleen. Jotenkin viesteistäsi tuli kuva, ettet tosissasi kiinnostunut alasta, mutta haet sinne jostain muista syistä. Jos ala ei oikeasti kiinnosta, niin pääsykoe samoin kuin opinnot tulevat olemaan tuskaa. Oikeustieteen opiskelu on suurimmaksi osaksi puuduttavaa yksin lukemista, ja sen jaksaminen vaatii tietynlaista paloa alaan. Tsemppiä opintoihin ja suosittelen lämpimästi keskustelua opon tai vastaavan kanssa
[/quote]
No joo, myönnän itsekin että koko oikis ei pahemmin motivoi. En ihmeemmin pidä äidinkieleen liittyvistä jutuista. Se on kuitenkin siedettävämpi vaihtoehto kun moni muu ja jos rämpisin opinnot jotenkin läpi olisi töitä varmaankin hyvin tarjolla. :(
-ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:08"]
EI niistä ole hyötyä ikävä kyllä. Mutta onko oikkis kuitenkin se mitä haluat, ajattelin että sulle vois natsata lääkis paremmin.
[/quote]
Olen ajatellut sitäkin mutta en oikein siedä haavojen, veren tai muun sellaisen näkemistä vaan alan voida pahoin :(
Ehkä joku siedätyshoito toimis tähän :/
[/quote]
Jos saisit rämmittyä lääkiksen läpi niin ei ole pakko toimia lääkärinä, esim. tutkijaksi on mahdollista päästä.
[/quote]
Ihan opiskeluaikanakin joutuu kyllä paljon tekemisiin "haavojen ja veren yms" kanssa. Jo prekliiniseen opiskeluun kuuluu erilaisia dissektioita yms melko paljon, ja klinikkavaiheessa harjoitteluissa joutuukin sitten näkemään ja tekemään vaikka mitä. Mun mielestä pitäisi olla intohimoa nimenomaan lääketieteeseen ja kiinnostusta siihen, mitä ihmisen sisällä on. Jos tuntee päinvastoin vastenmielisyyttä aihetta kohtaan, niin tulee vaikeat kuusi vuotta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:05"]
Jos olet kerran enemmän luonnontiede-ihmisiä, miksi edes haluat oikikseen? :/
En usko että siitä on kamalasti hyötyä. Parempi jos kirjoittaist ruotsin.
[/quote]
Koska matemaatikot työllistyy lähinnä tilastotieteeseen tai opettajiksi, ja kumpikaan ei erityisemmin houkuttele :( kemistien ja fyysikoiden tilanne ei ole paljon sen kummempi.
[/quote]
Kyllä matematiikan ja luonnonteiteiden lukijalle on muitakin mahdollisuuksia, kuin tutkija, tilastotieteilijä tai opettaja. Esim. insinööriksi tai diplomi-insinööriksi voi sitten opiskella. Tekniikan alalta valmistuneella on muutenkin usein aikas hyvät työllistymismahdollisuudet. Ainut huono puoli on, ettei tekniikan alan kouluissa ole juurikaan naisia... T: teekkari
[/quote]
Olen harkinnut tätäkin, mutta en oikein ole saanut mitään järkevää ideaa siitä mitä (diplomi) insinöörit oikeastaan tekevät. Siis kun eikös heitä työskentele vaikka missä. On varmaan aika eri asia olla vaikka biotekniikkan kun tietokonealan insinööri. Sukupuolijakaumalla ei ole minulle väliä, en välitä vaikka olisin ainoa tyttö porukassa, nyt lukiossakin parhaat kaverini ovat poikia.
Ei ole hyötyä kuin kasvokertoimella