Olitko koulussa huono englannissa, mutta hallitset kielen nykyään erittäin hyvin?
Kommentit (47)
Netin myötä englantia näkee päivittäin. Ei silloin kouluaikana ollut kuin koulukirjat ja tv-sarjat.
Minä olin kielissä surkimus, oikea englannin opettajan silmätikku 90-luvulla. Olinhan duunariperheestä, mutta en alistunut opettajan simputukseen. Ihan vidduillakseni luin itseni sitten saksan ja enkun maisteriksi ja tein vähän muutakin siihen kaupan päälle ja iskin teknologian kehitysvaiheessa markkinarakoon ja pistin rahoiksi. Opelle terveiset, että on varmaan kiva siellä tasataloilla asustella ja leikkiä prinsessa Dianaa. :D
Yläasteella ja lukiossa oli onneksi kivat opet, niin lopulta tajusin, missä hommassa on kyse. Olen opiskellut sittemmin monia kieliä. Tutuille terveiset, jos tunnistaa tästä.
Olin hyvä ja nyt vielä parempi. Englanti on niin helppo kieli. Miten suomalainen voi olla huono?! Suomi yksi vaikeimmista kielistä
Olin aina hyvä kielissä, suomi, ruotsi ja englanti. Englannista tuli tosi hyvä, kun asuin englanninkielisessä maassa.
En osannut puhua yhtään mitään kieltä paria sanaa enemmän lukiosta päästyäni. Nyt 20 myöhemmin saan kiitosta natiivin tasoisesta business-englannista kommunikaatiospesialistina. Näinkin voi käydä. Suomessa se kielten opetus on ala-arvoista.
Mulla oli 6 englannista lukiossa mutta kyllä mä tosiasiassa hallitsen sen nykyään ainakin ysin arvoisesti.
Kerran kävin yhdellä koululla saksalaisten vieraiden kanssa ja päästiin saksan tuntia seuraamaan. Ope ei suostunut puhumaan vieraille mitään. Joten ei ne opetkaan aina osaa..
Varmaan kaikki 80-90-luvulla koulunsa käyneet on kokeneet tämän. Ei sitä koulussa kieliä kukaan oppinut, vaan käytössä.
Omalla kohdalla kielioppi esim. prepositiot eivät koskaan ole olleet vahvuus joten siksi peruskoulussa arvosanat eivät olleet kymppejä. Sanastot sen sijaan olivat laajat ja kun kieltä pääsi konkreettisesti käyttämään niin taito karttui. Epäilen, että tänäkin päivänä saattaa mennä in, on ja at sekaisin kun pitäisi valita oikea prepositio, mutta hyvin on maailmalla pärjännyt ja jos natiivit sanovat, että puhut hyvää englantia niin se riittää minulle.
Koulussa olin surkea ja motivaatio oppimiseen aikalailla nolla. Nykyään käytän työkielenä 95% ajasta englantia ja koen olevani siinä hyvä.
Peruskoulun opetuksessa pitäisi painottaa enemmän puhetta kuin kielioppia. Mitä järkeä on osata kielioppi täydellisesti mutta puhe on pahimmillaan alkeellista rallienglantia kun pelätään virheellistä ääntämistä. Kenenkään ei pitäisi välittää tekeekö kieliopillisen virheen kunhan tulee ymmärretyksi ja itse ymmärtää mitä muut sanoo.
Avasin ketjun nähdäkseni, että suurin osa tuli kehumaan taidollaan. Oikeassa olin :D
Ihan keskiverto olin, mutta kyllä on taidot parantuneet vuosien aikana. Tulee niin paljon luettua englannin kielisiä tekstejä esim. blogeista, katsottua neulontaohjeita yms. youtubesta. Toki jo teininä tein sitä, että kun katsoin englannin kielistä ohjelmaa niin kuuntelin samalla mitä puhutaan. Ihan kaikkea ei suomenneta tai sitten on ihan selkeitä virheitä. Ne virheet kyllä ärsyttää suuresti koska luulisi työkseen kääntämistä tekevän huomaavan niin helpot jutut. Eikä ole kyse siitä, että olisi kuullut tai suomentanut itse väärin vaan olen monesti kelannut takaisin ja kuunnellut tarkkaan.
Ajattelin vielä parantaa kielitaitoa ja alan lukemaan Vihervaaran Annaa englanniksi.
Moni luulee osaavansa englantia, mutta harva osaa oikeasti. Ilmiölle on nimi, Mt. Stupid. Pätee toki kaikkeen osaamiseen, ei vain englannin.
Mä osasin peruskoulussa aika hyvin enkkua. 80-luvulla. Nyt osaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Avasin ketjun nähdäkseni, että suurin osa tuli kehumaan taidollaan. Oikeassa olin :D
Mitä kehumista siinä on? Ymmärrän jos penskat tekevät niin mutta että aikuinen. 😁
Mulla oli koulussa aina kiitettävä englanti. Oon kumminkin enemmän matemaattisesti kuin kielellisesti suuntautunut niin puhuminen ollut aina vaikeaa. Kirjoitan kyllä hyvin ja luen myös tietty. Kielioppi on hallinnassa myös.
Englanti oli virallinen työkieleni edellisessä työssä jotain 15 vuotta. En silti voi sanoa osaavani kieltä. Puhumisessa ollut nyt yli 5 vuoden tauko niin tökkii todellakin. Se matemaattinen ihminen olen, ilman kielellistä tai musikaalista lahjakkuutta.
Koulussa jokaisessa kirjoittamassani aineessa oli vähintään 30 virhettä ja kirjoitin ylppäreissä c:n. Nykyään esiinnyn englanniksi noin 50 000 ihmiselle vuodessa ja esiintymiseni on samalla tasolla kuin Usan ja Englannin parhaimmista yliopistoista valmistuneiden. Kun on tehnyt 20 vuotta töitä englannin kielellä ja satsannut omaan osaamiseen, niin väistämättä kehittyy.
Olin koulussa hyvä englannissa.