Olitko koulussa huono englannissa, mutta hallitset kielen nykyään erittäin hyvin?
Kaikkihan on mahdollista. Ainakin melkein kaikki.
Kommentit (47)
Lukiossa englanti 5, 6, 5, 5, 4, 5, 4, 5 ja 5. Mutta mulla on edelleen upea kroppa!!!
Mulla oli peruskoulussa enkku 7-8. Lukiossa laski kutoseen. Työskentelen sairaalassa, eli en työssäni käytä enkkua paljoakaan, mitä nyt joskus jonkun potilaan kanssa juttelen muutaman lauseen. Eikä ole varaa matkustella, mutta matkoillakin pärjään, niin, että saan tilattua itselleni ruokaa yms. Kaiken kaikkiaan en siis koe osaavani edelleenkään englantia hyvin, koska en käytä tai tarvitse sitä juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa englanti 5, 6, 5, 5, 4, 5, 4, 5 ja 5. Mutta mulla on edelleen upea kroppa!!!
Sehän se on elämässä tärkeintä, timmi keho.
Koulussa olin kohtuullisen hyvä englannissa, parempi kuitenkin ruotsissa ja saksassa. Koska en ole tarvinnut englantia juuri lainkaan, niin kielitaito on rapistunut. No joo, ymmärrän kyllä ja puhunkin jonkin verran, mutta esim. kirjoittaminen alkaa olla huteraa. Sen sijaan ruotsi ja saksa ovat aktiivisi kieliäni. Joskus opiskelin huvikseni myös venäjää, mutta se tuntuu olevan sellainen kieli, että sitä pitäisi ylläpitää jatkuvasti, jottei se unohtuisi kokonaan.
Lukion päättötodistuksesta poimittua:
A1-kieli (englanti): 9
B1-kieli (ruotsi): 10
B2-kieli (ranska): 10
B3-kieli (saksa): 10
t. Ylioppilas -97
Asuin jo lapsena jonkinverran englanninkielisissä maissa. Kielioppiasioita en niin päntännyt, mutta nehän olivat ainakin vielä 90-luvulla koulujen kieltenopetuksessa pääosassa. En ollut mitenkään umpisurkea, enkunnumeroni oli 8, mutta taustani huomioiden olisihan se korkeampikin voinut olla.
Nykyään teen töitä pääosin englanniksi ja olen opetellut aikuisena muitakin kieliä. Kielten opiskelu on nykyään todella hauskaa, koska harva opettaja painottaa kielioppia enää kuten ennen. Kielioppikin kyllä hioutuu ihan korvakuulolla, kun viettää vain riittävästi aikaa muita kieliä puhuvien kanssa. Toinen vaihtoehto on tietysti lukea vierailla kielillä ja katsella telkkarisarjoja. Itse olen sen verran ekstrovertti, että opin parhaiten ihmisten seurassa keskustellen. :)
Omasta kokemuksesta tiedän, että yleensä paras itseluottamus on niillä, jotka eivät tajua miten vähän jostain asiasta ymmärtävät.