Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olitko koulussa huono englannissa, mutta hallitset kielen nykyään erittäin hyvin?

Vierailija
16.10.2021 |

Kaikkihan on mahdollista. Ainakin melkein kaikki.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni luulee osaavansa englantia, mutta harva osaa oikeasti. Ilmiölle on nimi, Mt. Stupid. Pätee toki kaikkeen osaamiseen, ei vain englannin.

En mä luule vaan tiedän osaavani englantia. En mä nyt toki samalla tasolla ole kuin natiivi tai englantia yliopistossa opiskellut, mutta pärjään hyvin englannilla. Ei olisi ongelma muuttaa esim. Iso-Britanniaan tai Usahan. Nykyään on helppo oppia englantia kiitos internetin. Maailma on avoin netin ansiosta ja voi lukea, kuunnella ja katsoa paljon englannin kielisiä juttuja. 

Vierailija
22/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin äskettäin lapsuudenkotini varastosta vanhoja peruskoulun englannin kokeita. Aivan kammottavia virheitä: 'iday', 'horribli', 'we sleeped wery later', 'we visitid somebady old church' ja niin edelleen! 

Olen lukenut A-kielenä ruotsia, B-kielenä oli siis englanti, joka alkoi 7. luokalla. Nämä virheet olivat 7. ja 8. luokilla. Ensi alkuun sain englannista todistuksiin seiskaa, loppuvaiheessa kasia. Lukiossa olin lähinnä kutosen englannin opiskelija (meillä oli A-englannin kirjat, koska meitä B-englannin lukijoita oli niin vähän, ettei meille ainakaan silloin ollut omaa kirjasarjaa). YO-kirjoituksista sain C:n (keskipitkä oppimäärä). Ja tuskin osaan nykyään englantia juurikaan noita aikoja paremmin. M45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin äskettäin lapsuudenkotini varastosta vanhoja peruskoulun englannin kokeita. Aivan kammottavia virheitä: 'iday', 'horribli', 'we sleeped wery later', 'we visitid somebady old church' ja niin edelleen! 

Olen lukenut A-kielenä ruotsia, B-kielenä oli siis englanti, joka alkoi 7. luokalla. Nämä virheet olivat 7. ja 8. luokilla. Ensi alkuun sain englannista todistuksiin seiskaa, loppuvaiheessa kasia. Lukiossa olin lähinnä kutosen englannin opiskelija (meillä oli A-englannin kirjat, koska meitä B-englannin lukijoita oli niin vähän, ettei meille ainakaan silloin ollut omaa kirjasarjaa). YO-kirjoituksista sain C:n (keskipitkä oppimäärä). Ja tuskin osaan nykyään englantia juurikaan noita aikoja paremmin. M45

Miten nämä muuten menikään, että miten se A-kieli valitaan vai saako edes valita? Ainakin täällä pienellä paikkakunnalla kaikilla alkoi A-kielenä englanti ja ruotsi alkoi vasta seiskalla. Olen sua kolme vuotta nuorempi. Sama juttu oli kyllä omalla -03 syntyneellä lapsella. En tiedä miten nykyään on, mutta en usko, että täällä vieläkään on A-kielenä ruotsi kenelläkään. Itse olen aika onneton ruotsissa. Englantia osaan huomattavasti paremmin.

Vierailija
24/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin innokas kielten opiskelija, mutta valitettavan huono. Ei meinanneet sanat ja kielioppi oikein tarttua ja puhuminen oli kauhistus. Lähdin kuitenkin vaihto-oppilaaksi jenkkeihin ja siellä tarttui kieli tyhmempäänkin päähän. Se oli hyvä päätös. Sen jälkeen olen opiskellut myös Englannissa, Ruotsissa ja ollut töissä Italiassa ja kaikissa kieli on tarttunut vasta kun on ollut ”pakko” puhua tullakseen ymmärretyksi eli asumalla paikanpäällä.

Tämä ois hyvä menetelmä nykyäänkin. Koulun pohjalta 10v englantia, 6v ruotsia, 6v saksaa ja 3v ranskaa enkä osannut oikein mitään :(. Italian opin kokonaan yhtenä kesänä (kesätyö maassa) sen 3kk aikana ja oli parempi kuin nämä 6v viikottaiset opinnot.

Opettaja itsekin nykyään, en tosin kieltenope.

Vierailija
25/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä muuten menikään, että miten se A-kieli valitaan vai saako edes valita? Ainakin täällä pienellä paikkakunnalla kaikilla alkoi A-kielenä englanti ja ruotsi alkoi vasta seiskalla. Olen sua kolme vuotta nuorempi. Sama juttu oli kyllä omalla -03 syntyneellä lapsella. En tiedä miten nykyään on, mutta en usko, että täällä vieläkään on A-kielenä ruotsi kenelläkään. Itse olen aika onneton ruotsissa. Englantia osaan huomattavasti paremmin.

Olen lähtöisin rannikkoseudulta ja meillä oli silloin 1980-luvulla mahdollisuus valita A-kieleksi joko englanti tai ruotsi. Suurin osa valitsi siltikin englannin, minäkin olisin halunnut valita sen, mutta vanhempani olivat sitä mieltä, että kun ruotsia on tarjolla pitkänä kielenä, niin se myös valitaan. Vähän aikaa se harmitti, mutta kun totuin ajatukseen, niin kyllähän se siitä sitten lähti menemään omalla painollaan. Ruotsi sujui kyllä minulta koulu- ja opiskeluaikoina muutenkin aina paljon paremmin kuin englanti. 

Entisessä peruskoulussani ei ikävä kyllä ole enää tuota valintamahdollisuutta, vaikka kaupunki on kaksikielinen. A2-kielenä voi valita ruotsin, mutta se alkaa vasta 5. luokalla. Näin siis ainakin viime tietojen mukaan.

Vierailija
26/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koulussa huono enkussa ja en sitä kovin hyvin hallitse nykyäänkään. Oisko numerot koulussa olleet kutosen pintaan, paras kielien arvosanoista kuitenkin. Kirjoitan ja puhun englantia kyllä lähes päivittäin nykyään. Siinähän tuo menee.

Vierailija
27/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaisesti 9 peruskoulusta lukioon, yo-kirjoituksissa E. Pärjään kielellä ihan mallikkaasti.

Vierailija
28/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella 7, yläasteella 6-7 ja lukiossa 5-6. Nyt käyn kansalaisopiston kurssilla ja toivon oppivani jotakin koska olen todella surkea englannissa ja tuntuu että en kestä sitä ajatusta enää että näin olisi loppuelämänikin ajan.

Vierailija
29/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opettajani kohteli minua kuin en osaisi mitään ja arvosanat olivat sen mukaisia. Heti lukion jälkeen paljastui että olin uskomattoman hyvä mutta itseluottamukseni nollassa.

Vierailija
30/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa numerot olivat kutosta ja seiskaa, lukiossa alkoi tulemaan viitosia mukaan joukkoon. Kirjoitin sitten b:n. Nyt pari vuotta lukion jälkeen ymmärrän englantia todella hyvin. Jotenkin innostuin sen oppimisesta heti sen jälkeen, kun se ei enää ollut pakollista. Luen suurimman osan uutisista ja muistakin teksteistä englanniksi, kuuntelen musiikkia ja katselen youtubea sekä elokuvia englanniksi. Väkisinhän sitä oppii. Huomaan esimerkiksi etten videoita katsoessani kaipaa tekstityksiä ymmärtääkseni sisällön

Vierailija
31/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aina 10 joko todistus- tai kurssiarvosanaksi niin peruskoulussa kuin lukiossakin. Aika usein sain myös täydet pisteet kokeesta. Kerran yläasteen englannin opettaja pyysi minua istumaan työpöytänsä taakse, jossa sain lukea ääneen muille oppilaille omat vastaukseni.

Vierailija
32/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain aina 10 joko todistus- tai kurssiarvosanaksi niin peruskoulussa kuin lukiossakin. Aika usein sain myös täydet pisteet kokeesta. Kerran yläasteen englannin opettaja pyysi minua istumaan työpöytänsä taakse, jossa sain lukea ääneen muille oppilaille omat vastaukseni.

Onneksi olkoon!

Vierailija
33/47 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI opinnoissa oli useita miehiä, jotka kertomansa mukaan olivat surkeita kaikissa kielissä.

Nykyään on täysin normaalia käyttää töissä englantia päivittäin ja tehdä kaikki dokumentointi englanniksi. Suurin osa samoista jampoista puhuu ja kirjoittaa erinomaista englantia.

Vierailija
34/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on hirveästi poikkeuksen poikkeuksen poikkeuksia. Ei mikään liian helppo kieli.

Vierailija
35/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon!

You're so full of yourself! Shame on you!

Vierailija
36/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon!

You're so full of yourself! Shame on you!

How dare you!

Vierailija
37/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastoin. Yläasteella kymppi, lukiossa kyllä laski laiskuuden takia kasiin ja sain ämmän kirjoituksista. Nykyään ei ole yhtään sujuvaa ja jouhevaa, sanoja unohtelen paljon. Aika vähän on ollut tarvetta ja kuulonymmärtäminen oli aina suurin heikkouteni. 

Vierailija
38/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasaisesti 9 peruskoulusta lukioon, yo-kirjoituksissa E. Pärjään kielellä ihan mallikkaasti.

Olet alisuoriutuja, kun et saanut ällää englannin ylioppilaskirjoituksista.

Vierailija
39/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi hyvin hallitsevani, mutta pärjään kyllä englannillani, enkä tarvitse tekstityksiä leffoja katsellessa. Puhuminen tökkii, mutta johtuu varmaan ujostelusta, joten en ole päässyt sillä saralla oikein kehittymään. Peruskoulussa sain enkusta armo vitosen. Lukiossa sitten ryhdistäydyin, kun elämäntilanteen takia kieli alkoi kiinnostaa. Siitä lähtien oli 9-10.

Vierailija
40/47 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opetuksessa muodot oli turhan tärkeitä.