Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)

Vierailija
11.12.2014 |

Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.

Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.

http://psychology-tools.com/empathy-quotient/

Kiitos!

Kommentit (383)

Vierailija
41/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 57. Varmaan ok minulle. Jos jätän taakseni tilanteen, jossa olisin voinut tehdä enemmän toisten hyväksi, ahdistun. Haluni auttaa on monesti suurempi kuin rohkeuteni tehdä niin. Iän karttuessa olen oppinut omaa harkintaa vastoin yleistä mielipidettäkin. 

Vierailija
42/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että päätän asioistani mieluummin tosiasioiden ja arvojen sekä hyötyjen ja haittojen kuin muiden tunteiden ja sosiaalisen harmonian perusteella, liittyy siihen, että olen persoonallisuudeltani Myers-Briggsin luokituksessa Thinking (T). -ap

http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/thinking-or-feeling.htm

I enjoy technical and scientific fields where logic is important.
I notice inconsistencies.
I look for logical explanations or solutions to most everything.
I make decisions with my head and want to be fair.
I believe telling the truth is more important than being tactful.
Sometimes I miss or don't value the "people" part of a situation.
I can be seen as too task-oriented, uncaring, or indifferent
http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/thinking-or-feeling.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vaikka olen mielestäni empaattinen ja välittävä ihminen.

Vierailija
44/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20/80 Ei yllättänyt.

Vierailija
45/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:35"]

54. Olen tyytyväinen, koska epäilin jo olevani sairas narsisti. En pysty katsomaan eläinten kärsimystä lainkaan, tai en kestä lukea mitä ihminen pystyy viattomille luontokappaleille tekemään.

Itken todella naurettaville asioille, kuten kauniille ja rohkeille ja osuuspankin mainoksille. Luen ihmisiä kuin avointa kirjaa ja minulle ei pysty valehtelemaan. En kuitenkaan rupea kantamaan toisten ihmisten ongelmia, koska minulla on aivan tarpeeksi vaikeaa pitää itseni kasassa.

Kärsin misofoniasta ja tarvitsen paljon yksinäistä aikaa. Väsyn jo lyhyestä puhelinkeskustelusta.

Luulen että testistä saavat ulkomaalaiset korkeampia pisteitä. Hehän väittävät osaavansa puhua italiaa, jos kaksi lausetta ulkoa osaavat, sii sii. Suomalainen on sellainen että ei voi puhua engalntia, jos ei ole täysin natiivitasoa. Ei varmaan voi noihin kysymyksiinkään vastata ääripäitä silloin.

[/quote] Ei suatana, buaahhhhaa...

[/quote]

Mietin ihan samaa, että buhhahhaa. Taidetaan tuntea allkuperäisin kanssa. Sulle ei kukaan yritäkään valehdella, mutta kommentoit kaikkeen niin kärkevästi, että kukaan ei myöskään viihdy sun seurassa kun pitää puhua kieli keskellä suuta.

Vierailija
46/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

67/80. Arvelinkin sellaista :)

Vierailija
47/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on edelleen tarpeetonta tehdä vastakkainasettelua tunteet vs järki. Se menee niin, että tunteet ja järki. Jos elää elämäänsä vain järkeensä nojaten, on monissa asioissa ihan hukassa. Jos taas menee aina tunteet edellä, eikä ikinä mieti järjen kanssa asioita, on taas ihan hukassa. Eli molempia sopivassa suhteessa.

Vierailija
48/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

71/80, itseltäni kuulostaa. Olen aina ollut turhankin herkkis ja empaatyinen, nyt aikuisena tietoisesti opetellut itsekkäämmäksi.

Vierailija
49/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:57"]

54. Olen tyytyväinen, koska epäilin jo olevani sairas narsisti. En pysty katsomaan eläinten kärsimystä lainkaan, tai en kestä lukea mitä ihminen pystyy viattomille luontokappaleille tekemään.

Itken todella naurettaville asioille, kuten kauniille ja rohkeille ja osuuspankin mainoksille. Luen ihmisiä kuin avointa kirjaa ja minulle ei pysty valehtelemaan. En kuitenkaan rupea kantamaan toisten ihmisten ongelmia, koska minulla on aivan tarpeeksi vaikeaa pitää itseni kasassa.

Kärsin misofoniasta ja tarvitsen paljon yksinäistä aikaa. Väsyn jo lyhyestä puhelinkeskustelusta.

Luulen että testistä saavat ulkomaalaiset korkeampia pisteitä. Hehän väittävät osaavansa puhua italiaa, jos kaksi lausetta ulkoa osaavat, sii sii. Suomalainen on sellainen että ei voi puhua engalntia, jos ei ole täysin natiivitasoa. Ei varmaan voi noihin kysymyksiinkään vastata ääripäitä silloin.

[/quote]

Mietin ihan samaa, että buhhahhaa. Taidetaan tuntea allkuperäisin kanssa. Sulle ei kukaan yritäkään valehdella, mutta kommentoit kaikkeen niin kärkevästi, että kukaan ei myöskään viihdy sun seurassa kun pitää puhua kieli keskellä suuta.

[/quote]

Taisitte saada matalemmat pisteet. Minun seurassani viihtyvät vähän liiankin hyvin esim. pienet lapset, kuten myös muutkin ihmiset laidasta laitaan. Nuorempana kommentoin ehkä vähän suoremmin ihmisille, mutta nykyään en. En haasta riitaa, en pidä konflikteista, tosi oikaisen ihmisiä, jos he ovat täysin metsässä jossain asiassa. Silloin teen sen hyvin perustellen, eikä mitään debattia seuraa siitä, kun muistaa hengitellä.

Ihmiset kyllä puhuvat minulle avoimesti asioistaan, eivätkä ole kieli keskellä suuta. Karsin epärehelliset ihmiset hyvin nopeasti seurastani pois. Sen vaan aistii jos joku feikkaa. Se on kuin kuudesaisti. Turha siitä on olla noin kateellinen.

Vierailija
50/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:42"]

Mä olen erityisherkkä ja sain 27 pistettä, mutta se ei yllätä. Suurin osa ihmisistähän on todella erilaisia, kuin minä enkä edes yritä ymmärtää heitä. Omien tuntemusten tutkailu on raskasta, ettei oikein energiaakaan riitä enää toisten ongelmille. Erityisherkän elämä vaatii niin paljon "itsekästä" etukäteissuunnittelua, omalla kohdalla se on vienyt voimat.[/quote]

En usko sinua tai sitten käytät termiä "erityisherkkä" täysin väärin. Erityisherkkä ihminen saa tästä testistä korkeat pisteet. Lisäksi erityisherkkä vaistoaa ja ymmärtää toisten tunnetilat hyvin nopeasti. Erityisherkän empatiakyky on hyvin voimakas.

Terapeuttini kanssa olen käsitellyt erityisherkkyyttä (higly sensitive person) ja sain tästä testistä 64/80.

Vierailija
51/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:52"]Se, että päätän asioistani mieluummin tosiasioiden ja arvojen sekä hyötyjen ja haittojen kuin muiden tunteiden ja sosiaalisen harmonian perusteella, liittyy siihen, että olen persoonallisuudeltani Myers-Briggsin luokituksessa Thinking (T). -ap

I enjoy technical and scientific fields where logic is important.
I notice inconsistencies.
I look for logical explanations or solutions to most everything.
I make decisions with my head and want to be fair.
I believe telling the truth is more important than being tactful.
Sometimes I miss or don't value the "people" part of a situation.
I can be seen as too task-oriented, uncaring, or indifferent
[/quote]

Au, annat kyl ap tosi kylmän kuvan itestäs. Vähn kuin robotti tmts

Vierailija
52/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:54"]

Sain 30/80. Olen myös yllättynyt. Olen mielestäni kuitenkin empaattinen, mutta myös järjellä ajattelija enkä ole ns. miellyttämisenhaluinen.

[/quote]

Luulen, että tämä kyllä vie meiltä pisteitä. Ilmeisesti empaattisuus edellyttää sitten voimakasta tunteellisuutta ja siitä, että muiden tunteet myös vaikuttavat itseen. Tunteet ovat kuitenkin vain mielen tuotoksia, joten niitä ei minusta kannattaisi ottaa liian tosissaan.

Esimerkki: Se, että anoppi loukkaantuu verisesti päätöksestämme olla joulu kahdestaan kotona, ei vielä tarkoita, että olisimme tehneet väärin tai että meidän pitäisi pyörtää päätöksemme. Ikävää, että anoppi on loukkaantunut, mutta se on kuitenkin lopulta hänen, aikuisen ihmisen, asiansa. Minä en sen vuoksi toimi arvojani vastaan. -ap

[/quote]

Mutta mikä on se syy, että haluatte viettää juuri kyseisen päivän kahdestaan kotona? Kyseessä on kuitenkin yleinen perhejuhla ja aviopari voi viettää aikaa kahdestaan muulloinkin. Siis onko syy jättää anoppi ulkopuolelle tärkeämpi kuin hänen tunteensa? Ei minusta oman mielen mukaan toimiminen pitäisi olla mikään itseisarvo, vaikken yleisesti kannatakaan toisten pillin tahtiin hyppimistä. Jos joku asia on toiselle erityisen tärkeä, niin kyllä minä voin muuttaa omia suunnitelmiani ihan myötätunnosta, vaikkei se olisikaan just sitä, mitä minä haluan. Se on juuri sitä empaattisuutta. Toki, jos on erittäin hyvä syy pitäytyä alkuperäisissä suunnitelmissa, niin sitten se on sen toisen ihmisen ongelma, jos ei asiaa voi hyväksyä. Tuollainen "Minulla on oikeus tehdä, niin kuin minä haluan" -argumentointi ei vaan kuulu empaattisen ihmisen repertuaariin. 

t. vain 47/80 saanut

Vierailija
53/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:57"]

[/quote]

[/quote]

Taisitte saada matalemmat pisteet. Minun seurassani viihtyvät vähän liiankin hyvin esim. pienet lapset, kuten myös muutkin ihmiset laidasta laitaan. Nuorempana kommentoin ehkä vähän suoremmin ihmisille, mutta nykyään en. En haasta riitaa, en pidä konflikteista, tosi oikaisen ihmisiä, jos he ovat täysin metsässä jossain asiassa. Silloin teen sen hyvin perustellen, eikä mitään debattia seuraa siitä, kun muistaa hengitellä.

Ihmiset kyllä puhuvat minulle avoimesti asioistaan, eivätkä ole kieli keskellä suuta. Karsin epärehelliset ihmiset hyvin nopeasti seurastani pois. Sen vaan aistii jos joku feikkaa. Se on kuin kuudesaisti. Turha siitä on olla noin kateellinen.

[/quote]

Lisään tähän vielä että en ole ap. Jos sattuu samanlainen typo, niin se ei tarkoita mitään yhtäläisyysmerkkejä vielä. 

Sitä haluan vielä muistuttaa että ihmiset valehtelevat yllättävän paljon. Ihmiset ovat myös yllättävän hyvin höplätä vedettäviä, ja nielevät uskomattoman suuria valeita täysin kyseenalaistamatta.

Luulin nuorempana että muut ovat yhtä hyviä huomaamaan pienistä nyansseista toisten vilpillisyyden. Tajusin sitten että ei persetti, he eivät todellakaan tajua. Sen he kyllä nopeasti oppivat ja säikähtävätkin joskus, kun näenkin heidän lävitseen.

Kuvittelin tosissaan että toiset huomaavat juksluiraamisen samalla tavalla kuin itse, mutta sitten päättelin 1 +1; jos itse heitän jonkun sarkasisen läpän lakooniseen tyyliin, se menee sellaisenaan, jopa melko herkillekin ihmisille. Sitten saa äkkiä olla korjaamassa, että hei hei stop stop, älä nyt tosissaan tunge sitä sinne microaaltouuniin!

Vierailija
54/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37/80

Aika odotettavissa oleva tulos. En itse ahdistu läheisteni ongelmista, enkä ehkä ihan aina ole kärryillä sosiaalissa tilantessa (hyvin kuitenkin pärjään, niin kömplelö en ole :D). En myöskään ikinä itke vaikka elokuvan vuoksi tai eläydy uutisissa näkyviin kauheuksiin sen suuremmin.

Olen kuitenkin luonteeltani hyvin diplomaattinen ja nautin hyvistä keskusteluista hyvillä argumenteilla. Kykyni objektiiviseen ajatteluun on mielestäni hyvä (hehheh). Jos porukassa mustamaalataan jotakuta, tuon monesti esiin sen toisen henkilön näkemyksen asiaan tai yritän arvailla mahdollisia syitä hänen käytökselleen. Muut saavat olla minusta mitä mieltä tykkäävät - on tiettyjä periaatekysymyksiä, joista en tingi, vaikka lähes aina olenkin kohtelias ja mukava.

Eläinten kaltoinkohtelu on hirveää ja olen kasvissyöjä eettisistä syistä.

Vierailija
55/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en suosittele kenellekään että tehdään toisten mieliksi ratkaisuja, joissa joudutaan omat tunteet pistämään taustalle. Omilla tunteilla on aina kumminkin joku syy. Tietysti jos on sairas mieleltään pahasti, niin eihän se päde.

Olen huomnnut, että nyt kun tiedän oman jaksamiseni rajat, enkä pistä toisia itseni edelle, minua rakastetaan enemmän kuin ennen. Rakastan myös itseäni.

Nämä jutut ovat selvästi arkoja asioita monelle, ja taitaa järkyttää pahastikin omat pistemäärät, tuosta suuntaa-antavasta internettestistä.

Mielestäni ihmisen on todella rohkeasti tutkittava itseään ja perimmäisiä pyrkimyksiään, ennenkuin voi kunnolla auttaa toisia ja olla "hyvä" ihminen. Marttyyri on tavallaan itsekin narsisti. Se on järkyttävä tabu.

Tuo särähti korvaani kun joku unelmoi että saisi pelastaa jonkun hengen. Miksi ihmeessä?

Vierailija
56/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

47, ainoastaan. Olen oikeasti naurettavan empaattinen, itken kun näen jonkun itkevän, murehdin muiden murheita jatkuvasti. En pysty olemaan ilkeä, siksi olen välillä kynnysmattona. Mutta en ymmärrä sosiaalisten pelisääntöjen päälle enkä välillä ymmärrä ihmisten käyttäytymistä, siksi varmaan pisteitä ei tullut enempää.

Vierailija
57/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaiheilla hyvä, kun kummasakin päässä asteikkoa alkaa olla jo jonkin sortin persoonallisuushäiriöstä kyse.

Vierailija
58/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:54"]

Sain 30/80. Olen myös yllättynyt. Olen mielestäni kuitenkin empaattinen, mutta myös järjellä ajattelija enkä ole ns. miellyttämisenhaluinen.

[/quote]

Luulen, että tämä kyllä vie meiltä pisteitä. Ilmeisesti empaattisuus edellyttää sitten voimakasta tunteellisuutta ja siitä, että muiden tunteet myös vaikuttavat itseen. Tunteet ovat kuitenkin vain mielen tuotoksia, joten niitä ei minusta kannattaisi ottaa liian tosissaan.

Esimerkki: Se, että anoppi loukkaantuu verisesti päätöksestämme olla joulu kahdestaan kotona, ei vielä tarkoita, että olisimme tehneet väärin tai että meidän pitäisi pyörtää päätöksemme. Ikävää, että anoppi on loukkaantunut, mutta se on kuitenkin lopulta hänen, aikuisen ihmisen, asiansa. Minä en sen vuoksi toimi arvojani vastaan. -ap

[/quote]

Mutta mikä on se syy, että haluatte viettää juuri kyseisen päivän kahdestaan kotona? Kyseessä on kuitenkin yleinen perhejuhla ja aviopari voi viettää aikaa kahdestaan muulloinkin. Siis onko syy jättää anoppi ulkopuolelle tärkeämpi kuin hänen tunteensa? Ei minusta oman mielen mukaan toimiminen pitäisi olla mikään itseisarvo, vaikken yleisesti kannatakaan toisten pillin tahtiin hyppimistä. Jos joku asia on toiselle erityisen tärkeä, niin kyllä minä voin muuttaa omia suunnitelmiani ihan myötätunnosta, vaikkei se olisikaan just sitä, mitä minä haluan. Se on juuri sitä empaattisuutta. Toki, jos on erittäin hyvä syy pitäytyä alkuperäisissä suunnitelmissa, niin sitten se on sen toisen ihmisen ongelma, jos ei asiaa voi hyväksyä. Tuollainen "Minulla on oikeus tehdä, niin kuin minä haluan" -argumentointi ei vaan kuulu empaattisen ihmisen repertuaariin. 

t. vain 47/80 saanut

[/quote]

Minä en kannata tuollaista curling-miniäisyyttä, sen enempää kuin curling-mitään muutakaan. Ei ole ylevän epäitsekästä pitää julkisivunsa sellaisena, ettei koskaan uskalla asettua vastakkain toisen kanssa. Monethan välttävät viimeiseen asti olemasta millään tavalla epämiellyttäviä toisten silmissä. Miksi? Siksikö että toiset ihailisivat heitä?

Menkääpä oikeasti sen anopin kenkiin. Minä en ainakaan haluaisi että kukaan viettää minun kanssani aikaansa, vain ettei tuottaisi minulle pettymystä. En todellakaan haluaisi että kukaan uhrautuu, koska ei uskalla suututtaa minua. Olen kiitollinen aina, kun minulle ollaan rehellisiä.

Tuollainen on alentavaa, kun pidetään toisia ihan heikkoina ja kyvyttöminä käsittelemään mitään pettymyksiä.

Vierailija
59/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 00:05"]

Okei, ap kommentoi. Ensimmäisellä kerralla sain 21, mistä järkyttyneenä palasin heti vastaamaan uudelleen, sillä arvelin kärjistäneeni vastauksiani liikaa. Mutta vaikka kuinka yritin, en voinut rehellisesti vastaamalla saada enempää kuin 24 pistettä. Puolisonikin vielä varmisti, ettei mikään yksittäinen kohta ollut hänen mielestään selvästi väärin.

En tiedä, mitä ajatella tästä. Olen järki-ihminen, minulla ei ole sanottavaa hoivaviettiä eikä kukaan varmasti kuvailisi minua poikkeuksellisen lämpimäksi ja sydämelliseksi. Minulla on kuitenkin rakkaita ystäviä, teen töitä ihmisammatissa enkä hämmenny sosiaalisissa tilanteissa. Arvelin olevani vähän puolenvälin alapuolella, mutta Asperger-rajan alapuolelle jääminen kyllä yllätti.

Testi on pakostakin painotettu jotenkin oudosti... -ap[/quote]

Ap, en olisi sinuna yllättynyt pienestä pistemäärästä. Luin koko ketjun ja ainakin täällä kirjoittamiesi kommenttien perusteella sinusta saa valitettavasti aika kylmän ja itsekeskeisen kuvan. Et välitä muiden ihmisten tunteista ja se ikään kuin oikeuttaa sinut toimimaan miten tahdot. Korostat järkeä tunteiden kustannuksella mutta se ei voi mennä niin. Tunteiden kokeminen kuuluu ihmisenä olemiseen, kuten psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen kirjoittaa.

Moni tässä ketjussa itseään empaattisena pitävä on saanut melko alhaiset pisteet. Hämmentävää, oikeastaan aika pelottavaakin.

64/80

Vierailija
60/383 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:23"]

Mutta mikä on se syy, että haluatte viettää juuri kyseisen päivän kahdestaan kotona? Kyseessä on kuitenkin yleinen perhejuhla ja aviopari voi viettää aikaa kahdestaan muulloinkin. Siis onko syy jättää anoppi ulkopuolelle tärkeämpi kuin hänen tunteensa? Ei minusta oman mielen mukaan toimiminen pitäisi olla mikään itseisarvo, vaikken yleisesti kannatakaan toisten pillin tahtiin hyppimistä. Jos joku asia on toiselle erityisen tärkeä, niin kyllä minä voin muuttaa omia suunnitelmiani ihan myötätunnosta, vaikkei se olisikaan just sitä, mitä minä haluan. Se on juuri sitä empaattisuutta. 

[/quote]

Selvästikin ajattelemme tästä asiasta eri tavalla. Minulle se, että saan itsenäisenä aikuisena tehdä itse omaa elämääni koskevat päätökset, on tosiaan itseisarvoista. Olen ollut lapsesta asti itsepäinen, lujatahtoinen ja tarkka rajoistani. Se, että joulu on jonkun muun mielestä perhejuhla, ei vaikuta siihen, miten haluan itse viettää joulua. Lähtökohtaisesti en tee mitään sellaista, mitä en itse halua tehdä, ja silloin kun teen, seurauksena on yleensä huono omatunto ja pahaa mieltä. -ap