Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)
Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.
Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.
http://psychology-tools.com/empathy-quotient/
Kiitos!
Kommentit (383)
51. Vähemmän mitä odotin.
Mitähän se tarkoittaa, jos eläinten kärsimys (esim. tvssä?) ahdistaa enemmän kuin ihmisten? Esim elokuvassa pystyn katsoa ihmisten välistä väkivaltaa mutta eläimen hakkaamisesta menen ihan sekaisin. Ihmisväkivaltaa vaan näkee niin paljon ettei se enää tunnu aidolta?
61/80, olen empaattinen. Mielestäni vain kynnysmatto saa tuosta lähes täysiä ei niinkään empaattinen. Ja joo, en pelkää tuoda mielipidettäni esiin vaikka eläydynkin herkästi muiden tunteisiin ja kokemuksiin.
69/80 ... sinne suuntaan, mitä odotinkin. Minun on ollut läpi elämäni helppo lukea erilaisia sosiaalisia tilanteita. Nyt olen jo eläkeiässä, joten näillä mennään loppuun saakka. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummaa trendien seuraamisella, unien näkemisellä tai aamu-unisuudella on tekemistä empaattisuuden kanssa?
👎
Minä myös mietin samaa, varsinkin se aamu-unisuus, eihän se liity empaattisuuteen mitenkään :D Tai se, oletko siisti ihminen ja oletko impulssiivinen tai varovainen.
Aika erikoisia kysymyksiä kyllä, jos niillä selvitetään empaattisuutta, mutta loppuyhteenvedon perusteella tuo olikin joku autismi-testi eikä varsinaisesti empaattisuustesti. En lukenut sitä aloitusrimpsua.
Ne on kontrollikysymyksiä. Testissä on 40 kysymystä jotka pisteytetään ja 20 kysymystä muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
22/80.
Kai sitten autismin kirjolla menen.
Hieman yllätti.
Ei ole diagnostinen väline. Noin 10% normaaleista verrokeista sai testiä käyttöön ottaessa tehdyissä testeissä alle 30 pistettä. Vain jotain 80% spektrillä olevista sai alle 30.
Mulla testin teko katkesi kysymykseen "I try to keep up with the current trends and fashions."
Tuskin se minusta sen epäempaattisempaa tekee, vaikka pukeutuisin hippiryysyihin.
Eikä tuo "I prefer animals to humans." ole yhtään sen järkevämpi kysymys. Introvertti voi olla hyvinkin empaattinen, mutta viihtyy paremmin lemmikkinsä seurassa kuin isoissa juhlissa.
Nähtävästi testissä "hyvä" tulos on jenkkityylinen ekstravertti, joka empaattisesta ulkokuorestaan huolimatta saattaa olla vaikka sarjamurhaaja.
7/30, vaikka yritin vastata mahdollisimman totuudenmukaisesti ja jopa liian empaattisesti joissain kohtaa.
54/80
Osa kysymyksistä oli kyllä vähän sellaisia että niitten oikea vastaus riippuu niin tilanteesta.
Ja se, että itsearviointi on harvoin luotettava tapa kerätä dataa.
Vierailija kirjoitti:
Your Empathy Quotient score was 20 out of a possible 80.
Scores of 30 or less indicate a lack of empathy common in people with Autism or Asperger’s Syndrome.
Sama. Oon kyllä ajatellut että mulla on asperger-piirteitä, en ole hyvä sosiaalisissa tilanteissa, en tajua kehua ihmisten uusia hiuksia/vaatteita, en tajua toivottaa jouluja/pääsiäisiä jne. Mutta toisaalta itken herkästi esimerkiksi elokuvia katsoessa, myös eläinten kärsimys itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
48/80.
Sama. En pidä itseäni empaattisena.
Mulla 45/80 ja pidän itseäni liiankin empaattisena. Satun tosin myös usein olemaan itse se kiusallinen henkilö porukassa, luen muiden tunnetiloja, mutten itse ole sosiaalisesti niin taitava että tietäisin vaikka mistä muut haluavat puhua.
55/80
Odotin vähän enemmän, mutta ymmärrän kyllä mistä tuo tulos tuli. Olen korostetun analyyttinen, ja järkeistän usein tunteita. Luulen että se verotti pisteitä.
Hyväntahtoinen kyllä olen, en toivo kenellekään kärsimyksiä tai edes rangaistuksia heidän pahoista teoistaan, sillä uskon jokaisen ihmisen valitsevan hyvän jos siihen vain kykenee, ja se ettei kykene, on vain osittain omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
22/80.
Hieman yllätti.
Lisään tähän vielä, että minut on useasti testattu korkean sosiaalisen älykkyyden omaavaksi. Introvertti kyllä olen, mutta vaikuttaako se empaattisiin kykyihin, ei kai.
Edelleen hieman yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
50/80 sain. Olen herkkävaistoinen, mutta en mene kovin syvälle toisten tunnetiloihin, eikä minua järkytä esim. katastrofiuutiset tunneperäisesti. Vain niiden ihmisten tai eläinten kärsimys, jotka henkilökohtaisesti tunnen, oikeasti koskee minuun syvemmällä kuin älyllisellä voivottelun tasolla.
Jouduin ihan miettimään, olenko vastannut tähän topaan tuolloin vuosia sitten.
Sama tulos ja samat ajatukset.
Your Empathy Quotient score was 65 out of a possible 80.
Scores above 30 are generally not indicative of an Autism Spectrum disorder
Täsmää kyllä iha hyvin mun mielestä. Oon ymmärtäväinen ja joustava ja sympaattinen muita kohtaan, ja auttavainen. Vaistotkin ovat vahvat. Kuuntelen aika paljo kavereiden/lähisukulaisten murheita. Luottavat koska en tuomitse tai juoruile eteenpäin. Välillä aika uuvuttavaa.. mut oon kiltti ja kestän sen 🤔
70/80, ja sain tuon pistemäärän ihan taktikoimalla. En vastannut rehellisesti, kun huomasin joistakin kysymyksistä heti, että niillä etsittiin autismikirjon häiriölle tyypillisiä piirteitä (joilla ei muuten ole mitään tekemistä empatiakyvyn kanssa). Humpuukitesti. Ei empatiaa noin voi mitata eikä varsinkaan diagnosoida mitään ASD:tä tuollaisten yksinkertaistettujen kysymyksien avulla. Luottakaa ennemmin omiin kokemuksiinne asioista, ihmiset. Kyllä joku teille kertoo ennemmin tai myöhemmin, jos teiltä puuttuu empatiaa.
22/80.
Hieman yllätti.