Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (119)

Meidän valinta

Et ole liian vanha. Itse olen 42v. eikä meillä ole ehkäisyä käytössä, vauva saa tulla jos tullakseen. Ei ole ollut oma valinta, että lapsia ei ole tullut kuin yksi. Se on niin helppo niiden viisastella joilla on useampi helposti saatu lapsi. Sellaisia nämä viisastelijat kun yleensä ovat.

• ylös 21
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei ainakaan olisi isovanhempia hoitoapuna. Moni pikkulapsen vanhempi turvaa heihin. Mutta et tietenkään sinä, koska olet teräsmuori. Oletko kysynyt miehesi mielipidettä vauvahaaveisiisi?

Mitä sä oikein höpötät? Olen 48v ja pienimmäinen meni just eskariin. Vanhempani hoitaa lapsia monena päivänä viikossa, ovat erittäin läheisiä ja aktiivisia.

Aika törkeä kommentti jo pelkästään siksi että on ihmisiä, joiden isovanhemmat ovat kuolleet nuorina. Siis näidenkään ei pitäisi tehdä lapsia. Absurdia.

Minäkin olen ymmärtänyt, että yleensä lapset tehdään itselle, omaan parisuhteeseen, ei isovanhemmille.

Nyt sulla on ne kaksi aivosolua ristissä. Ei ole kukaan sanonut tekevänsä lapsia isovanhemmille. On ilmeisesti kauheaa jos isovanhemmilla ja lastenlapsilla on hyvä ja kiinteä suhde.

Taas tehdään päätelmiä ventovieraasta ihmisestä. Miksi minusta olisi kauheaa lasten kiinteäsuhde isovanhempiin, kun minun lapsiani ovat mummit hoitaneet paljon ja heillä on kiinteä suhde?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sain kuopukseni 42-vuotiaana enkä ole ollenkaan poikkeuksellisen vanha verrattuna lapsen kavereiden vanhempiin. Ekat lapseni sain juuri ennen kolmeakymppiä, ja yksi asia pääsi iltatähden kanssa yllättämään: hän on huomattavasti vilkkaampi ja vaativampi kuin sisaruksensa, ja olen kyllä ollut paljon väsyneempi tällä kerralla. Eipä tullut mieleenkään, että rauhallisten lasten jälkeen tulisikin riehupetteri! Ja ennen kuin kukaan ehtii arvailemaan, niin hänellä ei ole mitään vammaa eikä diagnoosia - onpahan vaan meneväinen, utelias ja kekseliäs tapaus, joten silmät meillä on pitänyt olla selässäkin. Nyt meno on alkanut vähän rauhoittua ja järkevöityä, kun kouluikä lähestyy. Siis pointtini oli, että sitä jaksamisasiaa voisi punnita etukäteen iltatähdestä haaveillessa. Mutta kuten sanottu, eihän se mahdollinen kuormittavampi vaihe todennäköisimmin loputtomiin kestä. Osallistuva puoliso ja ainakin jonkinlainen turvaverkko ovat tärkeitä tekijöitä myös (tietysti missä iässä tahansa).

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksi elämä elettävänä.

40 vuotiaana äidiksi ja 43 vuotiaana sairstuin vakavasti, mutten kuitenkaan hengenvaarallisesti.

Nyt lapsi jo teini ja järkevä päätös oli.

Ainakin kaksi siis jättäisi seuraavaan elämään. Buahhahaa.

Vierailija

mikäs siinä jos tulet vielä raskaaksi. Aika pienet todennäköisyydet tuossa iässä kyllä.

Vierailija

Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide mutta itseäni on aina harmittanut että vanhempani olivat jo nelikymppisiä saadessaan minut. Nyt kun olen kolmekymppinen he ovat jo pitkälle päälle seitsemänkymppisiä ja olleet monta vuotta eläkkeellä. Kummassakin suvussa on paljon muistisairautta joten pelkään sen iskemistä. Tunnen jonkin verran kateutta ystäviäni kohtaan joiden vanhemmat todennäköisesti tulevat olemaan vuosia pidempään hyväkuntoisia ja elossa kuin minun vanhempani.

Suhde vanhempiini on siis kuitenkin hyvä joten sen suhteen en koe iällä olevan merkitystä. Jostain syystä minua alkoi kuitenkin jo melko nuorena pelottamaan heidän lähestyvä vanhuutensa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No se on kai jokaisen oma asia, milloin lapsensa tekee, siihen ei muiden mielipiteillä saa olla merkitystä.

Jos itse koet, että aika on sopiva ja jaksat, niin siitä vaan.

Olen itse saanut mieheni kanssa lapsemme 23, 25 ja 27 vuotiaana, minulle tuo oli sopiva ikä tulla äidiksi. Olen nyt 54 vuotias, mieheni 57 ja olemme onnelliset kahden pienen isovanhemmat

Mieheni äiti oli 41, kun sai mieheni, mutta ihan yhtä hyvä äiti hän oli siitä huolimatta.

Maajussi Mattia jos uskoo, niin kaikki viisikymppiset ja sitäkin vanhemmat naiset ovat vielä potentiaalisia tulevia äitejä.

Tuo on sikäli liian nuorena että et voi olla avuksi isovanhempana lapsillesi, etkä pysty olemaan lastenlastesi elämässä mukana, kun olet töissä. Eläkeikähän on nykyisin lähemmäs 70. 35 olisi aika ideaali ikä hankkia lapsia, ei ainakaan sen alle, ellei hedelmällisyydessä ole vikaa.

Ap on hyvän ikäinen äidiksi.

• ylös 10
  • alas 5
Vierailija

Meidän valinta kirjoitti:
Et ole liian vanha. Itse olen 42v. eikä meillä ole ehkäisyä käytössä, vauva saa tulla jos tullakseen. Ei ole ollut oma valinta, että lapsia ei ole tullut kuin yksi. Se on niin helppo niiden viisastella joilla on useampi helposti saatu lapsi. Sellaisia nämä viisastelijat kun yleensä ovat.

Juuri noin. Vanhempien oma valinta. Ihan turhaa täällä kysellä, näitäkin ollut ennenkin ja kommentit tietää jo etukäteen. Ei mitään merkitystä mitä toiset ajattelee, siitä pitää lähteä.
Kas kummaa, kun nyt ei ole tuotu Down riskiä ms mikä aiemmin oli heti tarjolla vastaavissa ketjuissa.

Vierailija

Toivottavasti teillä tärppää!

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet liian vanha. Oot eläkkeellä jo kun sun lapsella alkaa teinijuoksut.

Hyvä, niin. Eipä ole äiti menojalka vemputtamassa samaan aikaan kuin nuori.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei ainakaan olisi isovanhempia hoitoapuna. Moni pikkulapsen vanhempi turvaa heihin. Mutta et tietenkään sinä, koska olet teräsmuori. Oletko kysynyt miehesi mielipidettä vauvahaaveisiisi?

Mitä sä oikein höpötät? Olen 48v ja pienimmäinen meni just eskariin. Vanhempani hoitaa lapsia monena päivänä viikossa, ovat erittäin läheisiä ja aktiivisia.

Aika törkeä kommentti jo pelkästään siksi että on ihmisiä, joiden isovanhemmat ovat kuolleet nuorina. Siis näidenkään ei pitäisi tehdä lapsia. Absurdia.

Minäkin olen ymmärtänyt, että yleensä lapset tehdään itselle, omaan parisuhteeseen, ei isovanhemmille.

Nyt sulla on ne kaksi aivosolua ristissä. Ei ole kukaan sanonut tekevänsä lapsia isovanhemmille. On ilmeisesti kauheaa jos isovanhemmilla ja lastenlapsilla on hyvä ja kiinteä suhde.

Taas tehdään päätelmiä ventovieraasta ihmisestä. Miksi minusta olisi kauheaa lasten kiinteäsuhde isovanhempiin, kun minun lapsiani ovat mummit hoitaneet paljon ja heillä on kiinteä suhde?

Siksi että kalskahtaa juuri ”minä minä” äidiltä. Lapset tehdään MINULLE. Ja näitähän riittää.

Vierailija

Mä tulin äidiksi 41-vuotiaana. En ole missään vaiheessa tuntenut itseäni liian vanhaksi,päin vastoin olen nauttinut äitiydestä täysillä, luultavasti enemmän kuin nuorempana olisin.

Raskaus ja synnytys meni hyvin, nyt tuo elämäni valo on jo ihana teini. Päivääkään en vaihtaisi.

• ylös 19
  • alas 1
Vierailija

Minä sain nuorimmaiseni 43-vuotiaana. Ihan hyvin on kaikki mennyt. Lapsi on nyt 9-vuotias eikä ainakaan vielä tajua hävetä vanhempiaan. Minäkään en ole ymmärtänyt hävetä ikääni, ihan reippain mielin olen käynyt kaikki vanhempainillat.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Vanhempien oma valinta. Ihan turhaa täällä kysellä, näitäkin ollut ennenkin ja kommentit tietää jo etukäteen. Ei mitään merkitystä mitä toiset ajattelee, siitä pitää lähteä.
Kas kummaa, kun nyt ei ole tuotu Down riskiä ms mikä aiemmin oli heti tarjolla vastaavissa ketjuissa.

Kehitysvamma riski taas pienempi vanhemmilla, että minkä riskin valitsee. Mutta oikeassa olet, kiva kun tuota downia ei ole heitelty. Itse tunnen nopeasti laskien tutuilla ja suvussa yht 12 yli 4kumpikaan saatua lasta ja kaikki terveitä. Ml oma isäni 1946 vuosikertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et ole, täällä sama vaiva 😉

Ei me olla liian vanhoja, mäkin 42 vja vielä yhdelle ois ”tilaa”. Lapsia ennestään 4, joista 2 täysi-ikäisiä.

Mies vaan pitäs saada hommaan mukaan, ei taida onnistua... tosin hän reippaasti yli 50v.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytät 50, kun lapsesi menee kouluun. Haluatko lapsen vain ollaksesi tarpeellinen.

Niin. 19-vuotiaana lapsen saanut on 26-vuotias, kun lapsi menee kouluun. 27-vuotiaana lapsensa saanut on 34-vuotias, kun lapsi menee kouluun.
Haluavatko hekin lapsen vain ollakseen tarpeellisia?

-ei ap, ainoastaan näitä argumentteja ihmettelevä. Miten ihmeessä vanhemman ikä lapsen mennessä kouluun liittyy mihinkään?

Lapsiparka häpeää kääkkä-äitiään koulussa ja koulukavereiden edessä.

Teiniäitien lapset varmaan sitten koulussa ylpeilevät juuri ja juuri täysi-ikäisellä äidillään? 

Eiköhän se ole jokaisen oma päätös, mikä elämänvaihe on itselle se paras ajankohta lapsen hankinnalle, vaikka toki yllätyslapsiakin monille osuu. Kuitenkin nuori perusterve ja hyväkuntoinenkin ihminen voi yllättäen sairastua, kun lapset ovat vielä pieniä. Tulevaisuutta ei voi koskaan ennustaa täydellä varmuudella. Toisaalta siinä vaiheessa, kun on jo koulut käyty ja vakaa työpaikka alla, on paljon vähemmän stressattavaa taloudellisesta tilanteesta silloin kun lapset ovat pieniä. Monelle 40-vuotiaalle se pieni tauko työelämästäkin voi olla ihan tervetullut, jos työuraa on takana toistakymmentä vuotta, vaikkei vauva-aika mitään lomaa olekaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä isovanhempien pitäisi hoitaa kenenkään lapsia? On ihan sama minkä ikäisiä ja minkä kuntoisia ne isovanhemmat ovat. Lastenhoito ja lastenkasvatus EI kuulu isovanhemmille millään tavalla.

Minä olen hoitanut omat lapseni itse enkä hoidata isovanhemmilla! Lapsen vanhemmista pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus, jos lapset asuvat jatkuvasti mummoloissa tai ovat isovanhemmilla hoidossa!

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksei olisi? 43-vuotiaalla voi olla kuusikymppiset vanhemmat; jotkut on toki tuossa iässä niin väsyneitä, etteivät enää jaksa. Omat seitsenkymppiset vanhempani hoitavat välillä sisarusteni pieniä lapsia.

Ei vanhemmista voi tehdä lasu ilmoitusta

Vierailija

Lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä, jos lapsen äiti ja isä eivät halua ja viitsi hoitaa omia lapsiaan ja käyttävät isovanhempia hyväksi.

On se kumma, että isovanhempi-kortti kaivetaan esiin, kun 43-vuotias nainen miettii äitiyttään! Suunnitteleeko joku tosiaan perheen perustamista ja lasten saamista sen mukaan, ovatko isovanhemmat hoitoapuina? Todellakaan moni pikkulapsen tai isommankaan lapsen vanhempi ei turvaa isovanhempiin.

Syitä: Välimatkaa on reippaasti, noin 100-500 kilometriä tai enemmän. Mahdollinen "hoitoapu" tai "kotiapu" etsitään lähempää. Isovanhemmat eivät halua hoitaa lapsenlapsia. Isovanhemmat ovat epäluotettavia ja huonoja lastenhoitajia. Isovanhemmat ovat työelämässä. Isovanhemmilla itsellään on pieniä ja alaikäisiä lapsia ja paljon työtä omassa perheessä. Isovanhempiin on kireät ja riitaisat välit. Kasvatusperiaatteet menevät pahasti ristiin. Huono ja riitainen miniä-anoppisuhde, on tavallista, että miniä ja anoppi eivät tule toimeen. Sairaat tai iäkkäät isovanhemmat, jotka eivät jaksa hoitaa lapsia. Isovanhemmat käyttävät päihteitä tai ovat arvaamattomia ja väkivaltaisia.

Kenenkään ei pidä automaattisesti odottaa saavansa apua sukulaisilta. Kenenkään ei myöskään pidä odottaa, että oma aikuinen lapsi, miniä tai vävy ryhtyisi vanhempiensa tai appivanhempiensa kotiavuksi. Vapaaehtoisesta tai vastentahtoisesta auttamisesta voi tulla raskas kivireki, pelkkä kiviriippa ja taakka.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä isovanhempien pitäisi hoitaa kenenkään lapsia? On ihan sama minkä ikäisiä ja minkä kuntoisia ne isovanhemmat ovat. Lastenhoito ja lastenkasvatus EI kuulu isovanhemmille millään tavalla.

Minä olen hoitanut omat lapseni itse enkä hoidata isovanhemmilla! Lapsen vanhemmista pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus, jos lapset asuvat jatkuvasti mummoloissa tai ovat isovanhemmilla hoidossa!

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksei olisi? 43-vuotiaalla voi olla kuusikymppiset vanhemmat; jotkut on toki tuossa iässä niin väsyneitä, etteivät enää jaksa. Omat seitsenkymppiset vanhempani hoitavat välillä sisarusteni pieniä lapsia.

Ei vanhemmista voi tehdä lasu ilmoitusta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siksi että kalskahtaa juuri ”minä minä” äidiltä. Lapset tehdään MINULLE. Ja näitähän riittää.

No kenelle ne lapset sitten tehdään? Me vanhemmat kasvatamme, huollamme ja elätämme lapsemme. Emme me kyllä mieheni kanssa perheenperustamista harkitessamme ajatelleet kuin meitä kahta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos tulet raskaaksi, et ole liian vanha

Tällä logiikalla sitten jos tulet raskaaksi, et ole liian nuori. 

Sivut