HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin
Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html
"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."
"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Mitä kertookaan ihmisestä joka katsoo oikeudekseen asettua suuren joukon yläpuolelle ja olettaa, että hän pystyy ymmärtämään heidän ajatuksiaan ja mielenliikkeitään? Ainakin sen, että henkilö on kova tuomitsemaan ja täysin kykenemätön suvaitsemaan muuta elämäntapaa kuin sen oletun ideaalinsa.
Asioista saa ja pitää keskustella ilman mielensäpahoittajaa joka leimaa keskustelun avaajan.
Onko monella oikeasti näin huono luetunymmärtäminen? En tiedä Kontulasta muuten, mutta ainakaan tässä uutisessa ei väittänyt etteikö ihminen saisi elää keskiluokkaista elämää tai olisi jotenkin pikkuporvari sen takia. Pointti oli siinä, että monella myös keskiluokkaan kuuluvalla on hyvin pikkuporvarillinen ajatusmaailma. Siinä maailmaa määrittävät vahvasti tarve kulisseihin ja kyky pystyä tuntemaan olevansa parempi kuin muut ihmiset. On tärkeää tuntea ja saada tunnustusta siitä, että kuuluu ns. parempiin ihmisiin ja on muiden silmissä menestynyt. Eli toisin sanoen:
JOS hankit lokkivalaisimen vain koska se on sinusta kaikista kaunein valaisin, onneksi olkoon. Tämä hankita ei ollut pikkuporvarillisuuden ilmentyvää. JOS kumminkin hankit valaisimen ennen kaikkea siksi, että se tuo sinulle ylemmyyden tunnetta, olet sielultasi pikkuporvarillinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tähän pikkuporvariporukkaan kuuluu juuri näitä (kuten joku aiemmin osuvasti kirjoitti) espoolaisessa omakotitalossa asuvia insinööri-hoitsupariskuntia. Eli ei oikeasti kovin korkeasti koulutettuja tai edes niin hyvin tienaava, mutta joilla on kova tarve näyttää, että me olemme ylempään keskiluokkaa. Sitten yritetään kovasti korostaa omaa paremmuutta suhteessa "työväkeen" harrastamalla jotain elitististä, näyttämällä tietynlaiselta, ostamalla nämä perus-statussymbolit kotiin jne. Itse olen korkeasti koulutetusta perheestä ja kuulun tulotasoni puolesta ns. eliittiin, enkä koe että minulla tai esim. lääkäri- tai juristiystävilläni (nämä nyt vain esimerkinä) olisi läheskään niin vahvaa tarvetta korostaa jotain "yläluokkaisuutta". Elämänasenne on kokonaisuudessaan rennompi ja toimintaa ohjaavat ihan oikeat mielenkiinnon kohteet (sen sijaan, että pitäisi ulospäin näyttää joltain), vihreät arvot tms. Itse olen jopa ylpeä siitä, että ajan 10 v vanhaa autoa, en omista mitään merkkivaatteita ja vietän lomanikin luxushotellien sijaan mieluummin metsässä vaeltaen. Täytyy tietytysti olla kiitollinen, että kuuluu etuoikeutettuihin, eikä siten ole tarvetta yrittää näyttää ulospäin joltain, mitä ei ole. Jonkinlaisesta alemmuudentunteestahan tuo pikkuporvarien toiminta kuitenkin kumpuaa.
Mitä väliä sillä on, jos ihmiset tienaamillaan rahoilla hankkivat niitä asioita, joista nauttivat? Olivat ne sitten merkkivaatteita, luxuslomia tai mitä vain. Ja miten todella tiedät miten ne insinööri-hoitsuparit havittelevat vain juurikin asioita, joista sinä et koe saavasi nautintoa? Ja eikö insinööri kuulu korkeastikoulutettuihin? Mistä nämä suomalaiset menestyneet it-firmat, mikä ammatiryhmä?
Etkö näe miten se, että ihmiset ostavat näitä väheksymiäsi tavaroita ja elämyksiä loppupeleissä kuitenkin kannattaa taloudellisessa mielessä?
P.S. Miksi ajat 10 vuotta vanhalla autolla, voisit ajaa vielä vanhemmalla.
kontula haukkuu jazzia siksi, kun hänen äänestäjäalueella on rantajatsit raahessa. siellä on työläiset kuuntelemassa jatsia ja ajautumassa "pikkuporvareiksi". jatsi tapahtuma raahessa on työläisten tapahtuma ja siellä ei haluta kontulaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen"
Ketä kiinnostaa joidenkin kadulla istuvien työnvälttelijöiden aate?
Montaakin.
Aatteet ja vaatteet. Miksi istut siinä väärin tai huonosti pukeutuneena, etkä ole siistinä tai asianmukaisena tekemässä työtä?No varmaan kiinnostaa ihan ketä tahansa järkevää ihmistä joka omalla ahkeruudella ja työnteolla maksaa näiden työnvälttelijiöden sosiaalituet, asumisen ja sairaalamaksut. Ja aatteesta puheen ollen, mitä ihmeen opittavaa työnvälttekiljän aatteessa olisi opittavaa? Vältellä töitäkö?
Miksi olet noin kateellinen porvaristolle? Ai niin, kateushan on yksi pikkuporvariston keskeinen käyttövoima ja sen hyödyntäminen on siksi erinomainen keino säädellä heidän ajatteluaan ja käyttäytymistään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kertookaan ihmisestä joka katsoo oikeudekseen asettua suuren joukon yläpuolelle ja olettaa, että hän pystyy ymmärtämään heidän ajatuksiaan ja mielenliikkeitään? Ainakin sen, että henkilö on kova tuomitsemaan ja täysin kykenemätön suvaitsemaan muuta elämäntapaa kuin sen oletun ideaalinsa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tähän pikkuporvariporukkaan kuuluu juuri näitä (kuten joku aiemmin osuvasti kirjoitti) espoolaisessa omakotitalossa asuvia insinööri-hoitsupariskuntia. Eli ei oikeasti kovin korkeasti koulutettuja tai edes niin hyvin tienaava, mutta joilla on kova tarve näyttää, että me olemme ylempään keskiluokkaa. Sitten yritetään kovasti korostaa omaa paremmuutta suhteessa "työväkeen" harrastamalla jotain elitististä, näyttämällä tietynlaiselta, ostamalla nämä perus-statussymbolit kotiin jne. Itse olen korkeasti koulutetusta perheestä ja kuulun tulotasoni puolesta ns. eliittiin, enkä koe että minulla tai esim. lääkäri- tai juristiystävilläni (nämä nyt vain esimerkinä) olisi läheskään niin vahvaa tarvetta korostaa jotain "yläluokkaisuutta". Elämänasenne on kokonaisuudessaan rennompi ja toimintaa ohjaavat ihan oikeat mielenkiinnon kohteet (sen sijaan, että pitäisi ulospäin näyttää joltain), vihreät arvot tms. Itse olen jopa ylpeä siitä, että ajan 10 v vanhaa autoa, en omista mitään merkkivaatteita ja vietän lomanikin luxushotellien sijaan mieluummin metsässä vaeltaen. Täytyy tietytysti olla kiitollinen, että kuuluu etuoikeutettuihin, eikä siten ole tarvetta yrittää näyttää ulospäin joltain, mitä ei ole. Jonkinlaisesta alemmuudentunteestahan tuo pikkuporvarien toiminta kuitenkin kumpuaa.
Kiitos mielenkiintoisesta kommentista, täällä sosiologian tohtorikoulutettava joka mielenkiinnolla lukee näitä näkemyksiä. Suomi on mielenkiintoinen maa, sillä täällä yksilön koulutustaso on jo tarpeeksi nostamaan henkilön yhteiskunnan hierarkiassa ylöspäin yhden sukupolven sisällä. Perinteisissä luokkayhteiskunnissa, kuten Britanniassa eliitistä ei voi tippua pois vaikka koko elämänsä räkisi kattoon - nimi ja verenperintö on tarpeeksi. Ja tätä Suomen obsessiota akateemista koulutusta kohtaan osoittaa myös miten varsinkin naiset arvottavat itsensä koulutuksensa mukaan - miksi minullakin oli tarve mainita viestin alussa koulutustasoni, luulenko että kukaan ottaisi jaaritteluni ja ajatusvirtani sen vakavammin? Voiko viestistäsi tulkita, että kaikkien pikkuporvaripiirteiden kaavan mukaan nyt kulutuksen ja ostamiskultuurin kritisointi on se millä yritetään nostaa itseä toisten yläpuolelle? Ei se että minulla ei ole varaa ostaa, mutta valitsen toisin. Nämä risaksi kuluneet farkut ovat valinta, ei pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioista saa ja pitää keskustella ilman mielensäpahoittajaa joka leimaa keskustelun avaajan.
Silloin jos asiasta haluaa herätellä keskustelua pitää olla valmis kestämään myös kritiikki paitsi jos oma mieli pahoittuu siitä jos joku kehtaa nähdä asiasta myös toisen puolen?
varmaan kontula koittanut päästä rantajatseille puhumaan, kuten raahen kirjastoon joka vuosi. jatsit on raahessa työläisten juhla ja sinne ei kaivata politiikkaa. se on kansanjuhla. siitä tämä jatsiviha juontaa kontulalla juurensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä omituista tällainen nillittäminen muiden ihmisten elämästä ja asioista, etenkin kun ne eivät kosketa arvostelijaa millään lailla henkilökohtaisesti.
Kertokaa nyt siis ihan vaikka aikaa sekä vaivaa säästääksemme miten kaikkien oikein pitäisi elää ja ajatella, jotta eläisimme oikeaoppisen onnellisesti?
Itse nillität.
Voisitko silti vastata kysymykseeni? Kun kerran on kuitenkin varaa nillittää muiden elämästä, joka ei edes kosketa sinua yhtään millään lailla, niin ei voi olla mitenkään kovin kohtuutonta vastata kysymykseen, että mikä sitten on sellainen oikeanlainen ja sinunkin hyväksymäsi tapa muiden ihmisten elää onnellinen elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Olisi aika vaikeaa aloittaa keskustelua mistään jos keskustelun avaaja ei saisi tuoda esille omia näkemyksiään asiasta. Eikä tuo Kontulan "oletus" pikkuporvarien ajatuksista ja mielenliikkeistä nyt tunnu niin kovin kaukaa haetulta, etteikö se toimisi todella hyvänä pohjana keskustelulle.
Minäkin kuulisin mielelläni mikä on se tapa elää joka on varmasti oikein :D
Vierailija kirjoitti:
Onko monella oikeasti näin huono luetunymmärtäminen? En tiedä Kontulasta muuten, mutta ainakaan tässä uutisessa ei väittänyt etteikö ihminen saisi elää keskiluokkaista elämää tai olisi jotenkin pikkuporvari sen takia. Pointti oli siinä, että monella myös keskiluokkaan kuuluvalla on hyvin pikkuporvarillinen ajatusmaailma. Siinä maailmaa määrittävät vahvasti tarve kulisseihin ja kyky pystyä tuntemaan olevansa parempi kuin muut ihmiset. On tärkeää tuntea ja saada tunnustusta siitä, että kuuluu ns. parempiin ihmisiin ja on muiden silmissä menestynyt. Eli toisin sanoen:
JOS hankit lokkivalaisimen vain koska se on sinusta kaikista kaunein valaisin, onneksi olkoon. Tämä hankita ei ollut pikkuporvarillisuuden ilmentyvää. JOS kumminkin hankit valaisimen ennen kaikkea siksi, että se tuo sinulle ylemmyyden tunnetta, olet sielultasi pikkuporvarillinen.
Ja jos se ostetaan muodon vuoksi, koska se KUULUU olla, koska ns. kaikilla on, sellaisilla johon tahdotaan samastua.
Tämä toki on jo enemmän keskiluokkaista nousukasmaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole puhe, vaan että pikkuporvarit ajattelevat omasta elämäntyylistä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Olisi aika vaikeaa aloittaa keskustelua mistään jos keskustelun avaaja ei saisi tuoda esille omia näkemyksiään asiasta. Eikä tuo Kontulan "oletus" pikkuporvarien ajatuksista ja mielenliikkeistä nyt tunnu niin kovin kaukaa haetulta, etteikö se toimisi todella hyvänä pohjana keskustelulle.
Ei kai kukaan olekaan kieltämässä niiden omien ajatusten esiintuomista, mutta jos ajatuksissa tuomitaan suuri joukko ihmisiä siitä, että he ovat henkilön mielestä olevinaan muita parempia niin ei se silti ole immuniteetti sille etteikö myös esilletuojasta itsestään voida tehdä vastaavia johtopäätöksiä hänen sanomistensa perusteella vai kulkeeko tässä pikkuporvarillinen raja?
Vierailija kirjoitti:
Silleen muistaa hengittää, levätä hyvin, liikkua ja välillä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä omituista tällainen nillittäminen muiden ihmisten elämästä ja asioista, etenkin kun ne eivät kosketa arvostelijaa millään lailla henkilökohtaisesti.
Kertokaa nyt siis ihan vaikka aikaa sekä vaivaa säästääksemme miten kaikkien oikein pitäisi elää ja ajatella, jotta eläisimme oikeaoppisen onnellisesti?
Itse nillität.
Voisitko silti vastata kysymykseeni? Kun kerran on kuitenkin varaa nillittää muiden elämästä, joka ei edes kosketa sinua yhtään millään lailla, niin ei voi olla mitenkään kovin kohtuutonta vastata kysymykseen, että mikä sitten on sellainen oikeanlainen ja sinunkin hyväksymäsi tapa muiden ihmisten elää onnellinen elämä?
Miksi pitää ottaa itseensä yleisestä keskustelunaiheesta?
Vierailija kirjoitti:
No, tässähän porvailit itsesi muiden yläpuolelle oikein kunnolla kaasuttaen :D
Olet kyllä todella hieno ihminen kun olet korkeakoulutettu ja oikein ystävätkin lääkäreitä ja juristeja. Vaatimattomasti ajelet 10 vuotta vanhalla autolla kun muut vain ostelevat Tesloja. Mihinkään rentouttavalle hemmottelumatkallekaan et lähde, vaan metsään vaeltelemaan ja haistelemaan raikasta ilmaa. Ja miten vaatimaton oletkaan ja kirkkaimman kruunut saat kun emme merkkivaatteita ylläsi nähdä :O Citymarketin tuulipuku ylläsi vain kahisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan olekaan kieltämässä niiden omien ajatusten esiintuomista, mutta jos ajatuksissa tuomitaan suuri joukko ihmisiä siitä, että he ovat henkilön mielestä olevinaan muita parempia niin ei se silti ole immuniteetti sille etteikö myös esilletuojasta itsestään voida tehdä vastaavia johtopäätöksiä hänen sanomistensa perusteella vai kulkeeko tässä pikkuporvarillinen raja?
Kuka on tuominnut? Kuka on olevinaan muita parempi?
Allekirjoitan 100%. Pikkuporvari ostaa sen saman tuotteen kalliimmalla Citymarketista koska ei halua tulla nähdyksi Lidlin muovikassi kädessä kun nousee Audistaan paritalonsa parkkipaikalla.