Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
81/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelleen riitä ruokarahaksi 80e/kk. Sehän meinaa, että syötte 20e/vko, ja sillon et voi väittää että syötte terveellisesti.

Vierailija
82/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:52"]

Ei kelleen riitä ruokarahaksi 80e/kk. Sehän meinaa, että syötte 20e/vko, ja sillon et voi väittää että syötte terveellisesti. [/quote]

Ei ap kirjoittanut, että se 80 euroa on koko kuukauden ruokamenot, vaan opiskelijaruokalaan kuukaudessa menevä osa. Ihan selkeästi kerrottu aloitusviestissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:43"]

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.

[/quote]

Minulla tulee lääkkeiden lääkekatto joka vuosi täyteen viimeistään loppukesällä. Lääkekattoon lasketaan kuitenkin vain sairauden hoitoon tarvittavat lääkkeet. Itse joudun lääkärin määräyksestä käyttämään kaliumia ja D-vitamiinia sekä silmävoidetta eikä näitä oteta lääkekuluihin mukaan. Pelkästään kaliumin käyttö maksaa minulle 20 e/kk ja sitä on pakko syödä, jos hengissä meinaa pysyä.

niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa.

[/quote]

Vierailija
84/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:20"]

Juupa juu. Itelle jää rahaa vuokran maksun jälkeen 9€. Asun yksin, joten yksin maksan kaiken. Helppohan se on huudella kun asuu poikaystävän kanssa, kaikki kulut kun maksetaan puoliksi.

[/quote]

Sitten oletettavasti saat toimeentulotukea? Jos et, niin miksi et? Kyllä sillä toimeentulotuellakin pärjää, kun ei törsäile.

Vierailija
85/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 10:43"]

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.

[/quote]

Minulla tulee lääkkeiden lääkekatto joka vuosi täyteen viimeistään loppukesällä. Lääkekattoon lasketaan kuitenkin vain sairauden hoitoon tarvittavat lääkkeet. Itse joudun lääkärin määräyksestä käyttämään kaliumia ja D-vitamiinia sekä silmävoidetta eikä näitä oteta lääkekuluihin mukaan. Pelkästään kaliumin käyttö maksaa minulle 20 e/kk ja sitä on pakko syödä, jos hengissä meinaa pysyä.

[/quote]

[/quote]

Tilaa noi kaliumit ja vitamiinit ulkomailta. Minua edelleen kiinnostaa millä nuo oikein maksat? Siis jos joka kuu ylität varasi, niin johan sinun pitäisi olla vakavissa rahaongelmissa? Lainaakaan ei loputtomasti saa. Mihin sairauteen lääkäri määrää kaliumia ja d- vit?

Vierailija
86/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:24"]Vittu. 2 ihmistä ei syö kyllä 80€/kk!! :D [/quote] Tässä siis AP aloituksesta lainaus: "Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€." Ja vitut :D

[/quote]

Kyllä tää on ihan mahdollista kahdelle hengelle!

Aamiaiseksi mukillinen keitettyä vettä, sekaan ruokalusikallinen puurohiutaleita + pieni salaatinlehti. 

Brunssi: Puolikas banaani, 1l vettä.

Lounas: Salaatti: 3-salaatinlehteä, 1/3 banaania, 4 mantelia, 2 rusinaa.

välipala: 1/3 banaania 0,5l vettä.

Päivällinen: iso mukillinen kiuhuvaa vettä, sekaan ruokalusikallinen puurohiutalteita. Jälkiruuaksi 4 rusinaa.

Välipala: 2 mantelia

Illallinen: iso mukillinen kiuhuvaa vettä, sekaan lusikallinen kaurahiutaleita. Salaatinlehti.

Iltapala: 1 manteli ja 1 rusina 1l vettä.

Tässä on vain se ero, ettei kaikilla ole anoreksiaa kuten minulla. 

Vierailija
87/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 10:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tilaa noi kaliumit ja vitamiinit ulkomailta. Minua edelleen kiinnostaa millä nuo oikein maksat? Siis jos joka kuu ylität varasi, niin johan sinun pitäisi olla vakavissa rahaongelmissa? Lainaakaan ei loputtomasti saa. Mihin sairauteen lääkäri määrää kaliumia ja d- vit?

[/quote]

En siis ole tuo aikaisempi kirjoittaja, minulla on muuten isot lääkekulut. Kaliumia syön alhaiseen kaliumiin, se ei jostain syystä imeydy kunnolla. D-vitamiinin pitäisi auttaa hankalaan astmaan. Ulkomailta en kyllä noitakaan uskalla tilata, minulla on sen verran runsas lääkitys, että otan vain lääkärin suosittelemia merkkejä.

Vierailija
88/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:19"]

Kiva ketju, harmi vain kun yksi porvoolainen mt-potilas pilannut monta sivua.

Itse olen ap:n kanssa samaa mieltä, että rahat kyllä saa riittämään jos vain haluaa. Monilla köyhillä on tapana ostaa arpoja, lottoa, kaupasta sitä mitä juuri sillä hetkellä mieli tekee jne. Rahat siis kuluvat tuommoisiin pieniin ostoksiin ja sitten ihmetellään, miksi ei ole rahaa mihinkään.

Itse elän säästeliäästi heti alkukuusta alkaen. Näin koko palkka ei tuhlattu ennen seuraavaa, eikä tarvitse loppukuusta olla p.a. Ainahan niitä yllättäviä menoja tulee, mutta sitä varten vain täytyy osata säästää. Meidän perheesä on esim. tällä viikolla syöty jauhelihakeittoa, muusia ja lihamureketta, tarjouslohta ym. Koko viikon ruokiin on mennyt varmaan max 50 euroa. Ja vaikkei olekaan sen seitsemää salaattia ja jugurttia, niin terveinä ollaan pysytty aina. Kun ruokakulut on alhaiset, jää vähän säästöönkin kuukaudessa. Minua ihan oikeasti ihmetyttää työssäkäyvät ihmiset, joilla on tili nollilla ennen palkkapäivää. Ja tämä tuntuu olevan yllättävän yleistä, ainakin semmoisen käsityksen työkavereitten puheista saa. He siten syökin joka päivä lounaan hesessä tai ravintolassa (toki syön itsekin välillä, mutten päivittäin) ja raha kuuluu paljon myös lounaisiin. Ei muisteta että pienistä valinnoista syntyy iso menoerä kuukausi/vuositasolla.

[/quote]

En ole porvoolainen ,asun keski-Suomessa. Ja minkä minä sille voin, että omat sairauteni on sellaisia että niihin menee kaikki rahat.

[/quote]

En vaan tajua kuinka kauan pystyt jatkamaan tuolla tavalla. Ja miten voitkaan olla noin monisairas ja kokonaan ilman kunnallista tai valtion apua? Tulee väkiselläkin mieleen, että et ole kunnallisen puolella heidän kriteerien mukaan hoidon tarpeessa. Siksi käyn yksityisellä, hehän ottavat kenet vaan maksavan potilaaksi, vaikka kuinka olisi omia tai keksittyjä sairauksia. Mihin sairauteen sitä kaliumia ja d-vitamiinia niin pakolla tarvii, että henki lähtee ilman? Mun talous ei ainakaan kestäisi tuollaista yksityisen puolen hoitorumbaa, vaikka hyvätuloinen olenkin. Kauanko tuota on jatkunut ja kauan pystyt elämään tuolla tyylillä? Ei kai lainoitustakaan loputtomiin jatku, varsinkaan jos joka kuu menee miinuksella.

[/quote]

En minä ole ainakaan mitään kaliumia ja d-vitamiinia ottanut? Ja ei pakko-oireiseen häiriöön saa apua julkiselta puolelta. Julkiselta puolelta EI SAA KUKAAN psykoterapiaa koska julkisella puolella ei ole PSYKOTERAPEUTTEJA vaan pelkästään pyskologeja ja psyk sairaanhoitajia. eli psykoterapiaa ei saa vaan keskusteluapua. psykoterapiaa saa vain yksityispuolelta.

[/quote]

Jaahas, mitäs keskusteluapua minä sitten sain psyk.polilla, kun kävin vuoden 2 kertaa+ 2 vuotta kerran ja neljäs vuosi oli pari kertaa kuukaudessa? Ja hän oli psykologi koulutukseltaan. Tiivis ja hyvä "keskusteluapu", jota hänkin kyllä nimitti terapiaksi.

[/quote]

Eli kävit psykologilla ET psykoterapeutilla. Eri asia. Psykologi ei ole psykoterapeutti. Kuka tahansa voi nimittää mitä tahansa terapiaksi mutta PSYKOTERAPIAA voi antaa vain PSYKOTERAPEUTTI joita ei julkisella sektorilla ole.

Vierailija
89/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joidenkin vatipäiden on pakko provoilla kaikki hyvät/mielenkiintoset keskustelut tälläisellä lässyn lässyn paskalla? Vituttaa. :(

Vierailija
90/275 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:35"]

Miksi joidenkin vatipäiden on pakko provoilla kaikki hyvät/mielenkiintoset keskustelut tälläisellä lässyn lässyn paskalla? Vituttaa. :(

[/quote]

En mä mitään provoile vaan kerron kuinka rahat ei riitä vaikka haluaisi! Kun terveydenhuolto maksaa!

Vierailija
91/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:19"]

Kiva ketju, harmi vain kun yksi porvoolainen mt-potilas pilannut monta sivua.

Itse olen ap:n kanssa samaa mieltä, että rahat kyllä saa riittämään jos vain haluaa. Monilla köyhillä on tapana ostaa arpoja, lottoa, kaupasta sitä mitä juuri sillä hetkellä mieli tekee jne. Rahat siis kuluvat tuommoisiin pieniin ostoksiin ja sitten ihmetellään, miksi ei ole rahaa mihinkään.

Itse elän säästeliäästi heti alkukuusta alkaen. Näin koko palkka ei tuhlattu ennen seuraavaa, eikä tarvitse loppukuusta olla p.a. Ainahan niitä yllättäviä menoja tulee, mutta sitä varten vain täytyy osata säästää. Meidän perheesä on esim. tällä viikolla syöty jauhelihakeittoa, muusia ja lihamureketta, tarjouslohta ym. Koko viikon ruokiin on mennyt varmaan max 50 euroa. Ja vaikkei olekaan sen seitsemää salaattia ja jugurttia, niin terveinä ollaan pysytty aina. Kun ruokakulut on alhaiset, jää vähän säästöönkin kuukaudessa. Minua ihan oikeasti ihmetyttää työssäkäyvät ihmiset, joilla on tili nollilla ennen palkkapäivää. Ja tämä tuntuu olevan yllättävän yleistä, ainakin semmoisen käsityksen työkavereitten puheista saa. He siten syökin joka päivä lounaan hesessä tai ravintolassa (toki syön itsekin välillä, mutten päivittäin) ja raha kuuluu paljon myös lounaisiin. Ei muisteta että pienistä valinnoista syntyy iso menoerä kuukausi/vuositasolla.

[/quote]

En ole porvoolainen ,asun keski-Suomessa. Ja minkä minä sille voin, että omat sairauteni on sellaisia että niihin menee kaikki rahat.

[/quote]

En vaan tajua kuinka kauan pystyt jatkamaan tuolla tavalla. Ja miten voitkaan olla noin monisairas ja kokonaan ilman kunnallista tai valtion apua? Tulee väkiselläkin mieleen, että et ole kunnallisen puolella heidän kriteerien mukaan hoidon tarpeessa. Siksi käyn yksityisellä, hehän ottavat kenet vaan maksavan potilaaksi, vaikka kuinka olisi omia tai keksittyjä sairauksia. Mihin sairauteen sitä kaliumia ja d-vitamiinia niin pakolla tarvii, että henki lähtee ilman? Mun talous ei ainakaan kestäisi tuollaista yksityisen puolen hoitorumbaa, vaikka hyvätuloinen olenkin. Kauanko tuota on jatkunut ja kauan pystyt elämään tuolla tyylillä? Ei kai lainoitustakaan loputtomiin jatku, varsinkaan jos joka kuu menee miinuksella.

[/quote]

En minä ole ainakaan mitään kaliumia ja d-vitamiinia ottanut? Ja ei pakko-oireiseen häiriöön saa apua julkiselta puolelta. Julkiselta puolelta EI SAA KUKAAN psykoterapiaa koska julkisella puolella ei ole PSYKOTERAPEUTTEJA vaan pelkästään pyskologeja ja psyk sairaanhoitajia. eli psykoterapiaa ei saa vaan keskusteluapua. psykoterapiaa saa vain yksityispuolelta.

[/quote]

Jaahas, mitäs keskusteluapua minä sitten sain psyk.polilla, kun kävin vuoden 2 kertaa+ 2 vuotta kerran ja neljäs vuosi oli pari kertaa kuukaudessa? Ja hän oli psykologi koulutukseltaan. Tiivis ja hyvä "keskusteluapu", jota hänkin kyllä nimitti terapiaksi.

[/quote]

Eli kävit psykologilla ET psykoterapeutilla. Eri asia. Psykologi ei ole psykoterapeutti. Kuka tahansa voi nimittää mitä tahansa terapiaksi mutta PSYKOTERAPIAA voi antaa vain PSYKOTERAPEUTTI joita ei julkisella sektorilla ole.

[/quote]

Pitipä tarkistaa tuo asia. Henkilö, jolla kävin on valviran rekisterissä sekä psykologina, että psykoterapeuttina. En tiedä sitten, jos hän oli psyk.polille palkattu pelkästään psykologiksi.

[/quote]

Luultavasti päätehtävänä on ollut psykologi. Ei psyk polit palkkaa terapeutteja terapiaa varten. Se, että yksi pyskologi on sattunut olemaan myös terapeutti, ei tarkotia sitä, että julkisella puolella saisi terapiaa.

Vierailija
92/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:08"]

Mt-potilas on provo. Sairaseläkeläinen ei saa pankkilainaa kun sitä ei saa edes osa-aikaisessa tai määräaikaisessa työssä kävijä.

[/quote]

Miksei saisi... riippuu ihan siitä eläkkeestä. Isäni valmisteli hyvällä palkalla tohtorinväitöskirjaa jäädessään sairaseläkkeelle... eläke laskettiin tulevien palkkaodotusten mukaan. Ei ollut ikinä mitään vaikeuksia saada lainaa tai rahaa riittämään.

Vierailija
93/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs on opiskelijoilla kovat tuet! Mä oon aikanaan saanu asumistuen ja opintotuen. Asumistuki oli maks 80% vuokrasta ja siis neliöt ja huoneet vaikutti.. Opintotuki rapiat 200e. Millä ihmeellä teille jää tuista satoja euroja ylimääräistä??? :o huh. Taidan alkaa opiskelijaksi!

Vierailija
94/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:59"]

Täytyy sanoa, että ap:n aloitus olisi voinut tulla omalta näppikseltä. Muutin nuorena kotoa pois, vanhemmat eivät antaneet rahaa (vaikka olisivat olleet elatusvelvollisia) ja ihan ok:sti tuli elettyä kelan tuilla. Ongelma tulikin sitten siinä, kun ei saanut kesätöitä ja kela ei maksanut kesällä mitään, joten ei tullut saatua mitään ja oli pakko mennä sossuun että saa yksiön vuokrat maksettua, asuttiin poikakaverin kanssa yhdessä. Me saatiin säästettyä silloin sossun rahoista mitä ei haettu kuin siltä muutamalta kuukaudelta, oltiin ihan että ei olla aiemmin saatukaan näin paljon rahaa ja todella kiitollisia siitä avusta.

Sittemmin, mies on tehnyt tavallista duunia ja samoin itse, välillä on ollut työttömyysjaksoja valitettavan kauan ja silti on pärjätty aina, mistään ei ole tarvinnut tinkiä. Tällä hetkellä olen työtön itse (terveyssyistä) ja mies tavallisessa duunissa, maksetaan asuntolainaa pois ja ei tarvitse mistään tinkiä. Elämiseen meillä jää vähemmän kuin mihin olisimme tukien muodossa oikeutettuja. Toimeentulotukea voisimme halutessamme hakea, mutta ihan mukavasti elämme näinkin ja todennäköisesti itse pääsen pian työelämään takaisin. Eli en todellakaan ymmärrä ihmisten valitusta miten rahat ei muka riitä. Meillä riittää vaatteisiin, noutoruokiinkin, kaikkeen mitä halutaan ja matkustella voi, mistään ei tarvitse tinkiä mikä ns. normaaliin elämään kuuluu. Tosin emme polta, emme käy baareissa tai festareilla, meillä ei ole lasta, emme osta kalliita puhelimia, tilaa lehtiä, käy usein parturissa, juo kahvia kahviloissa, laita rahaa pelikoneisiin jne. Voisi niin toki halutessaan tehdä, mutta ehkä loppujen lopuksi kyse on aina valinnoista. Siitä että mihin rahansa käyttää, ei voi kuitenkaan elää kuin kroisos ja saada kaikkea jos ei ole niin hyvätuloinen. Ja velaksi ei kannata ostaa, kannattaa säästää etukäteen ja ostaa sitten.

Ihmetyttää joidenkin valitus, miten ei ole varaa syödä terveellisesti mutta tupakkaan ja baareihin pistetään aika paljon rahaa sekä takseihin ym. Että ei ole ihan kaikilla ne realiteetit aina kohdillaan tai elämänhallintaa talousasioissa. Suomessa kaikki pärjäävät kyllä viimeistään vaikka tuilla jos haluavat, jos ei pärjää niin sitten voi katsoa peiliin ja katsoa mihin rahat menevät. Ärsyttävää se ainainen narina joiltain parempituloisilta kuin itse on, tai niiltä jotka saa ties mitä tukia enemmän. Se on oma valinta mihin tuhlaa ja jos ei pärjää niin voi lopettaa valituksen ja hommata töitä jos on työkykyinen, tai alkaa opettelemaan rahan käyttöä.

[/quote]

Joopa joo. Vähän sama juttu itselläni, mutta ymmärrän sentään pitää turpani kiinni näin lapsettomana. Ja edelleen ymmärrän, ettei muiden elämä pyöri samalla tavalla kuin omani. Miten voi olla noin omaan napaansa tuijottavia aikuisia (?) ihmisiä olemassa?! Idiotismia on niin monenlaista.

Vierailija
95/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmetellä tänne kirjoittavien ihmisten tietämyksen tasoa. Joko aliarvioidaan muut lukijat tällä palstalla tai sitten itse ei tiedetä asioista mitään.

Suomen sosiaaliturva on aika kattava. Nämä "koko opintotuki meni vuokraani"-tyypit joko valehtelvat tai ovat tyhmiä. Tämä mielenterveyspotilas jättää koko ajan aukkoja omaan kertomukseensa, mutta hänelle se toki suotakoon, kun on mielenterveyspotilas eikä sellaisten kanssa kannata kinata.

Johdatus Suomen sosiaaliturvaan:

- Seuraavat tuet ovat käytössämme elämäntilanteesta riippuen:

1) opintoraha ja opintolaina

2) työttömyyspäiväraha

3) sairauspäiväraha

4) eläke

5) äitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, kotihoidontuki

Näiden lisäksi olet oikeutettu asumistukeen (opiskelija asumislisään) ja toimeentulotukeen.

Toimeentulotuki on harkinnanvarainen, mutta sitä ei evätä ihmisiltä, joiden rahat eivät riitä esim. sairauksien takia.

Lapsiperheet saavat lapsilisää ja useimpiin tukiin myös korotuksen.  

Suomessa ei ole mahdollista joutua tilanteeseen, että rahat eivät vain riitä, vaikka tekee vain järkeviä ostopäätöksiä. Kyllä noissa tilanteissa on täytynyt kämmätä itse ja lujaa tai esim. kieltäytyy itse jostain oikeudesta esim. opiskelija opintolainasta (jolloin ei voi saada toimeentulotukeakaan).

Ap:n aloitus on täyttä asiaa. On naurettavaa ruikuttaa, että tuet eivät riitä, jos on itse tehnyt/tekee sellaisia valintoja, ettei mikään tuki riittäisi. Esim. jos joutuu yllättäen työttömäksi, on aivan selvää, että elintason on tiputtava roimasti. Ei silloin osteta lapsille samaa määrää joululahjoja ja mässäillä joulupöydässä. Jokainen elää tulojensa mukaan. Jos tulot tipahtavat mistä tahansa syystä, on pakko vain laskea sitä elintasoa.

Eniten ärsyttää nämä kovaääniset yh:t, jotka opiskelevat ja valittavat, miten rahat eivät riitä. Kun se lapsi laitettiin alulle, niin varmaan oli tiedossa, ettei itsellä ole mitään ammattia eikä mitään tuloja. Kaikkea ei tarvitse saada heti. Elämässä toki sattuu yllätyksiä, mutta aika moneen yllätykseen pystyy järkevällä tavalla varautumaan. Olen itsekin yh, ja se tuli yllätyksenä, mutta lapset tein vasta, kun oli jo koulutus ja ammatti, joten en ole jäänyt tyhjän päälle eikä tarvitse täällä valittaa, miten rahat eivät riitä. Jokainen yh saa elatustukea tai elatusapua, joten yksin niistä lapsenkaan kuluista ei tarvitse vastata.

Eikö koskaa tule mieleen kiitollisuutta siitä, että meillä on tällainen hieno tukijärjestelmä, joka auttaa hädän hetkellä? Sen sijaan valitetaan, kun ei saada lisää ilmaista rahaa ja heti kun päästään taas työn syrjään kiinni, vaaditaan tukia lakkautettavaksi, kun muut niitä vain väärinkäyttää. Useimmissa maailman maissa ihmiset vastaavat itse niistä elämän ylläytksistä, elättävät lapsensa ilman tukia, hoitavat sairautensa ilman tukia ja elävät elämänsä ilman tukia. Jatkuva valittaminen ja ruikuttaminen johtaa siihen, että meilläkin siirrytään sellaiseen järjestelmään. Siinä ei se yh tosiaankaan opiskelisi vaan tekisi hanttihommia elättääkseen itsensä ja lapsensa.

Vierailija
96/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:40"]

Mä en yksinkertaisesti pysty ostamaan epäeettistä. Se on ihan oikea syy olla ostamatta jotain. Kaikille oma napa ei ole ykkösenä.

[/quote]

Sitten vain olet valittamatta siitä, ettei rahat riitä. Voinhan minäkin yhtäkkiä päättää, etten vaan yksinkertaisesti pysty syömään muualla kuin Michelin-ravintoloissa (hirveät fobiat omaa keittiötä kohtaan ja muut kuin Michelin-ravintolat on kuitenkin tosi epäeettisiä ja epäsiistejä, miksei muuten olisi tähteä ansainnut) ja valittaa, kun yhteiskunta ei suostu sponssaamaan erityistarvettani täysimääräisesti. Mutta onko valitukseni silloin aiheellista? Ei ole.

Vierailija
97/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaivalla palkastani säästänyt käsirahan asuntoa varten. Välillä ollut työtön, välillä töissä (akateemista koulutustani vastaavassa). Olen aina säästänyt, siksi ne kymppitonnit on raavittu kasaan sillä takaajia minulla ei ole. Lopen kyllästyttää, että itseäni paremmin toimeen tulevat ihmiset (pariskunnat joilla yhteiset menot, itse kun en siippani kanssa yhdessä vielä asu, ja ne jotka ovata rällänneet kymppitonneja parissa kuussa juppityyliin pyytävät minulta lainaa. Säästäisivät, hyvin pärjää jos osaa säästää. Inhottavaa vinkumista, että  pitäisi sossun/Kelan/kassan tai muun substanssin hyysätä kun itse ei pihistetä. Ei se käsiraha ilmaiseksi tullut, kuluista oli karsittava. Siltikin normi palkansaajana se ei ollut vaikeaa. Join ja söin säännöllisesti ulkona, ostin laadukkaita ja kestäviä vaatteita ja brändikosmetiikkaa. Olen vain ruokakaupassa jne. tarkka, pitkän pennin voi kuka tahansa säästää. Olen työttömyystuistakin säästänyt. Ja jopa aikoinaan opintotuesta, se tosin oli hankalampaa. 

Vierailija
98/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua ärsyttää tän ketjun vegaani ja luomuhössöttäjät. Tehkää mitä haluatte, mutta ÄLKÄÄ alkako saarnaamaan muille. AP:lla ei ole noihin varaa. Piste.

Vierailija
99/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:43"]

Kylläpäs on opiskelijoilla kovat tuet! Mä oon aikanaan saanu asumistuen ja opintotuen. Asumistuki oli maks 80% vuokrasta ja siis neliöt ja huoneet vaikutti.. Opintotuki rapiat 200e. Millä ihmeellä teille jää tuista satoja euroja ylimääräistä??? :o huh. Taidan alkaa opiskelijaksi!

[/quote]

Mun tuet on kuukaudessa nettona 450e (opintotuki ja asumislisä) eli aika samaa luokkaa kuin sinunkin aikana. Vuokra 220e + ruokaan ja muihin taloustuotteisiin 130e. Jäljelle jää 100 euroa eli kyllähän tuosta nyt hyvin jäisi säästöön jos ei tarvitsisi oikeastaan muuta kuin ruokaa. Pakollisiin menoihin kuuluu kyllä vielä puhelinlasku, kerran vuodessa tuleva vakuutuslasku ja matkakortti. Toisaalta voisin teoriassa jättää puhelimen pois ja käyttää vain Facebookia/Skypeä yhteydenpitoon. Ja kävellä tai pyöräillä yliopistolle.

Vierailija
100/275 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat eivät todellakaan riitä yksinasuvalla opiskelijalla. Vaikka maksimiopintotuki, niin vuokran maksaminen jälkeen käteen jää reilu 50 euroa, siitä vielä sähkö, internet ja puhelinlasku, niin ollaan pakkasen puolella. Sitten pitäisi saada syötyäkin, ja koska keliakia, se maksaa sen reilun satasen kuussa. Sitten vielä näitä sekalaisia menoja. Pakko turvautua lainaan. Onneksi pienikorkoista ja opiskelen hyväpalkkaista alaa. Lainaa on kertynyt reilu 6 tonnia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi