Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!
Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€.
Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä.
Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme.
Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa.
Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä.
Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"]
Just. Tulet tänne hyvätuloisena, velattomana ja lapsettomana OPISKELIJANA paasaamaan rahojen riittävyydestä niille, joilla on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja jotka ovat ehkä juuri jääneet työttömäksi. Et näköjään tiedä elämästä vielä mitään.
[/quote]
Nämähän ovat omia valintoja! Ei kenenkään ole pakko hankkia lapsia ja asuntolainaa, jos ei pysty niitä maksamaan.
t. Toinen hyvin toimeentuleva opiskelijapariskunta, joka on säästänyt opiskeluaikana mukavan puskurin ja jonka osakesalkun arvo on n. 50 000 e.
Olen samoilla linjoilla apn kanssa :) oma taloutemme on samankaltainen, mutta syömme lihaa harvemmin, meillä on auto ja joskus ostellaan myös uusia tavaroita. Omat vaatteeni tulevat kirppiksiltä kun entiset kuluvat loppuun, mies ostaa laatutuotteita kolmen, viiden vuoden välein. Minulla on säästötilillä parin vuoden puskurirahasto ja ensi kesän matkatili, eikä rahasta ole koskaan ollut pulaa. Kaupassa en mieti hintoja, vaan ihan tottumuksesta ostan ne euroshopperit ja muut halvat tuotteet. Syömme halpoja ruokia, linssikeitosta syö kolme päivää ja raaka-aineisiin menee vitonen.
En ymmärrä miten voisin tuhlata enemmän rahaa olematta ostamatta roinaa jota en edes tarvitsisi? Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen, mitä nyt ruokakaupassa saa josta ajoittain :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:35"]
Tuli mieleeni, että Sinä joka kirjoitit, että ruokkaasi menee 300€/ kuussa niin mitä oikein syöt? Jos olet opiskelija niin aika paljon saat kyllä menemään rahaa ruokaan. Itse keliaakikkona peusruokaan menee alle puolet tuosta summasta. - Perusruoalla tarkoitan, että totta kai saan helposti enemmänkin jos pistän rahaani kaiken -näköiseen "joutavaan" mässäilyyn, kuten vaikka useamman kerran kuussa sipsipusseihin, irtokarkkeihin tai suklaaseen.
Sitäkään en täysin ymmärrä, että olisi jonkun tuotteen pakko olla nimenoamisesti luomua. Okei , jos haluaa satsasta esimerkiksi luonulihaan, niin silloin hieman käyttää päätään ja harkitsee, voisiko tätä liharuokaa ns. jatkaa vaikka soijarouheella tai tomaattimurskalla tai kasviksilla.
Itse säästän myös mm. sillä, että syön usein (aamupalaksi) puuroa. Mutta myös sillä, että hyödynnän pakastinta tai paremmin pakastelokeron; voin valmistaa isomman erän ja pakastaa osan ja nauttia myöhemmmin. - Sen sijaan, että minun täytyisi syödä joka päivä samaa ruokaa. - Suunnitelmallisuutta on, myös se, että yritän hyödyntää, myös ruoan tähteet; esim porkkanaraasteella tai puuron jämillä voni korvata osan leipätaikinasta. - Toki sinkkuna minua(kin) harmittaa se, että suuri osa tuotteista on suunnattu perheellisille. - Toisaalta tätä ärsytustä olen lieventänyt sillä, että olen ostanut "isonerän tuotteen" yhdessä kavreitteni kanssa ja olemme sitten jakaneet siitä, kullekin paremmin sopivan palan.
Luultavsti kaivan vertanenästäni jos nyt sorrun muistelemaan sitä että olen myös yrittänyt kasvatella vaihtelevalla menestyksellä yrittejä ikkunalaudalla ja idättää versoja. Niin jatulipahan viime syksynä urheilltua kun poljin fillarilla useamman kilometrin päästäkseni metsän laitaan päästäkseni marjaan. - myöhemmin teimme saman matkan kaverini kanssa bussilla. - Sen verta hyvin saatiin marjoja, ettei "saalis" mennyt "vain" bussilippujen ja eväiden kustantamiseen. - Tiedän on totta, että ei valmis hilloista edullisimmatkaan paljoa maksa, mutta eipä niissä, ainakaan kaikissa ole paljoa, mistä maksaisi. - Jos siis on paino on sillä, että saa marja.... Tulipas miehekäs olo, kun sain vähän avautua.
[/quote]
Hyvin sanottu, paljon hyviä pointteja! Tuota nimenomaan tarkoitan, että oikeanlaisella suunnittelulla asiat saa hoidettua edullisemmin. Ja sitä paitsi, musta on oikeasti kivaa käydä itse marjastamassa ja sienestämäss, sekä itse kokkailla ruokaa. Eikä kaikesta tarvi tehä pakkopullaa. Kiitos hyvästä kommentista. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"]
Just. Tulet tänne hyvätuloisena, velattomana ja lapsettomana OPISKELIJANA paasaamaan rahojen riittävyydestä niille, joilla on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja jotka ovat ehkä juuri jääneet työttömäksi. Et näköjään tiedä elämästä vielä mitään.
[/quote]
Nämähän ovat omia valintoja! Ei kenenkään ole pakko hankkia lapsia ja asuntolainaa, jos ei pysty niitä maksamaan.
t. Toinen hyvin toimeentuleva opiskelijapariskunta, joka on säästänyt opiskeluaikana mukavan puskurin ja jonka osakesalkun arvo on n. 50 000 e.
[/quote]
Nimenomaan! Hienoa, taas löytyi järkevä opiskelijapariskunta! -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"]
[/quote]
Hyvätuloisena? Saan tasan saman verran tukia kuin kuka tahansa muu opiskelija, en ole hyvätuloisempi kuin kukaan muukaan. Kyllä, olen velaton ja lapseton, sillä olen nuori ja asuntolainan ja lapset aion hankkia vasta sitten, kuin valmistun. Miksi minun pitäisi hankkia ne jo nyt, kun tietäisin talouteni joutuvat silloin todella koville? En varmasti tiedä elämästä yhtä paljon kuin sinä, mutta tiedämpä sen verran, että pärjään näin itse hyvin ja olen tyytyväinen. -ap
[/quote]
Opiskelijoilla menee nyt muutenkin hyvin, verrattuna perheelliseen, velalliseen ja samaan aikaan työttömään nähden. Tulet vielä huomaamaan, ettei se rahojen riittävyys ole vain ja ainoastaan halusta kiinni. Minäkin menetin työpaikkani, vaikka kuinka olisin halunnut sen pitää. Olisin halunnut sysätä nälkäiset lapseni ja asuntovelkani minut irtisanoneen työnantajan harteille. Ja sinä selität täällä ihmisille, että kyllä ne rahat riittää jos vain haluaa!
Sulla menee tolkuton määrä rahaa ruokaan yhdelle ihmiselle. Urheiletko paljon, oletko isokokoinen mies tai ylipainoinen joka syö liikaa? Tai sitten et oikein osaa ostaa järkevästi. Mitä syöt?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]
Ok. mites minä
vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.
Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.
150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.
pakolliset laskut 100 e.
vesi 70 euroa kuussa.
Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:41"]
Olen samoilla linjoilla apn kanssa :) oma taloutemme on samankaltainen, mutta syömme lihaa harvemmin, meillä on auto ja joskus ostellaan myös uusia tavaroita. Omat vaatteeni tulevat kirppiksiltä kun entiset kuluvat loppuun, mies ostaa laatutuotteita kolmen, viiden vuoden välein. Minulla on säästötilillä parin vuoden puskurirahasto ja ensi kesän matkatili, eikä rahasta ole koskaan ollut pulaa. Kaupassa en mieti hintoja, vaan ihan tottumuksesta ostan ne euroshopperit ja muut halvat tuotteet. Syömme halpoja ruokia, linssikeitosta syö kolme päivää ja raaka-aineisiin menee vitonen. En ymmärrä miten voisin tuhlata enemmän rahaa olematta ostamatta roinaa jota en edes tarvitsisi? Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen, mitä nyt ruokakaupassa saa josta ajoittain :)
[/quote]
Juuri näin! Siten kun valmistun, niin saan kyllä mukavasti rahaa säästöön, mikäli pidämme elämäntyylini samanlaisena. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"] Just. Tulet tänne hyvätuloisena, velattomana ja lapsettomana OPISKELIJANA paasaamaan rahojen riittävyydestä niille, joilla on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja jotka ovat ehkä juuri jääneet työttömäksi. Et näköjään tiedä elämästä vielä mitään. [/quote] Hyvätuloisena? Saan tasan saman verran tukia kuin kuka tahansa muu opiskelija, en ole hyvätuloisempi kuin kukaan muukaan. Kyllä, olen velaton ja lapseton, sillä olen nuori ja asuntolainan ja lapset aion hankkia vasta sitten, kuin valmistun. Miksi minun pitäisi hankkia ne jo nyt, kun tietäisin talouteni joutuvat silloin todella koville? En varmasti tiedä elämästä yhtä paljon kuin sinä, mutta tiedämpä sen verran, että pärjään näin itse hyvin ja olen tyytyväinen. -ap [/quote] Opiskelijoilla menee nyt muutenkin hyvin, verrattuna perheelliseen, velalliseen ja samaan aikaan työttömään nähden. Tulet vielä huomaamaan, ettei se rahojen riittävyys ole vain ja ainoastaan halusta kiinni. Minäkin menetin työpaikkani, vaikka kuinka olisin halunnut sen pitää. Olisin halunnut sysätä nälkäiset lapseni ja asuntovelkani minut irtisanoneen työnantajan harteille. Ja sinä selität täällä ihmisille, että kyllä ne rahat riittää jos vain haluaa!
[/quote]
Onko se mun vika, että olen nyt lama-aikana opiskelija? Ja onko se jollailailla mun vika, etten ole maksuvaikeuksissa? Jos lukisit mun tekstini paremmin, niin ymmärtäisit, että vertaan lähinnä omaa tilannettani kaverini tilanteeseen. En minä voi sille. mitään, että sulla on asuntolainaa, olet työtön ja nälkisiä lapsia. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
Älkää ottako asuntolainaa tai tehkö lapsia. Ne tulevat syömään kaikki säästönne ja te tulette myös varmasti jäämään työttömäksi jossain vaiheessa elämäänne.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"] Just. Tulet tänne hyvätuloisena, velattomana ja lapsettomana OPISKELIJANA paasaamaan rahojen riittävyydestä niille, joilla on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja jotka ovat ehkä juuri jääneet työttömäksi. Et näköjään tiedä elämästä vielä mitään. [/quote] Hyvätuloisena? Saan tasan saman verran tukia kuin kuka tahansa muu opiskelija, en ole hyvätuloisempi kuin kukaan muukaan. Kyllä, olen velaton ja lapseton, sillä olen nuori ja asuntolainan ja lapset aion hankkia vasta sitten, kuin valmistun. Miksi minun pitäisi hankkia ne jo nyt, kun tietäisin talouteni joutuvat silloin todella koville? En varmasti tiedä elämästä yhtä paljon kuin sinä, mutta tiedämpä sen verran, että pärjään näin itse hyvin ja olen tyytyväinen. -ap [/quote] Opiskelijoilla menee nyt muutenkin hyvin, verrattuna perheelliseen, velalliseen ja samaan aikaan työttömään nähden. Tulet vielä huomaamaan, ettei se rahojen riittävyys ole vain ja ainoastaan halusta kiinni. Minäkin menetin työpaikkani, vaikka kuinka olisin halunnut sen pitää. Olisin halunnut sysätä nälkäiset lapseni ja asuntovelkani minut irtisanoneen työnantajan harteille. Ja sinä selität täällä ihmisille, että kyllä ne rahat riittää jos vain haluaa!
[/quote]
Onko se mun vika, että olen nyt lama-aikana opiskelija? Ja onko se jollailailla mun vika, etten ole maksuvaikeuksissa? Jos lukisit mun tekstini paremmin, niin ymmärtäisit, että vertaan lähinnä omaa tilannettani kaverini tilanteeseen. En minä voi sille. mitään, että sulla on asuntolainaa, olet työtön ja nälkisiä lapsia. -ap
[/quote]
Luin tekstisi moneen kertaan ja tulin siihen tulokseen, että kirjoittaja on nuori ja naiivi ihminen. Pointtini on lähinnä se, että elämässä ei voi koskaan tietää mitä tapahtuu eikä kaikki ole omasta halusta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]
Ok. mites minä
vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.
Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.
150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.
pakolliset laskut 100 e.
vesi 70 euroa kuussa.
Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.
[/quote]
Miksi sulla menee ruokaan 300€? Kannattaa suosia kausituotteita ja seurata mainoksia, niissä on monesti tarjouksia joissa esim. kalaa saa 6€/kg. Kannattaa suosia myös lidliä ja tehdä ruokaa itse niin paljon kuin vain ehtii. -ap
[/quote]
Kalaa en voi syödä. En myöskään leipää jossa vehnää. Lihoista ja maitotuotteista vain luomua. En voi syödä kanaa tai sianlihaa. Tarjouksia seurailen mutta en osta ns turhia hiilareita. En osta margariinia, vaan voita.
Joten kyllä se terveellinen ruoka vaan maksaa. Ja lisäksi joudun hoidattamaan sairauksiana yksityispuolella koska ei ole julkisella ko asiantuntijoita.
[/quote]
Niin lisäykseinä, tässä kuussa siis pelkkään lihaan on menee jo 100 e. Sen lisäksi kaikki kasvikset yms.
[/quote]
Ruisleipä ei ole kallista. Lihan korvikkeena soijarouhe on edullista ja hyvää. Nytkin porkkana lidlissä 0,5€/kg, eli ei turhan kallista? Lääkärikuluihin en ota kantaa, niihin menee rahaa eikä niistä ole tarpeen pihistää. Ruuassa saa vaan kuitenkin yllättävän paljon säästettyä rahaa, kun ostaa oikeasta paikasta.
Ja ei, meillä ei syödä vaaleaa leipää eikä jauhelihaa, koska epäterveellisyys. Lähinnä kasvisruokaa ja kalaa. -ap
[/quote]
Kyllä on 100% ruisleipä kallisa. Soijaroihe on myös erittäin epäterveellistä, sitä en syö. Syön vain luomunautaa. Ei sitä köyhänkään tartte kaikkea paskaa syödä.
[/quote]
Ei ole lidlissä.
Onko epäterveellistä syödä?:
-kikhernepunajuurifalafelpyöryköitä, täysjyväcousousta, fetaa, porkkanaa?
-kasvissosekeittoa, johon tulee porkkanaa, bataattia, kookosmaitoa?
-savukalaa, rucolaa, fetajuustoa, täysjyväpastaa sisältävää salaattia?
Näitä ruokia olen tällä viikolla mm. syönyt. -ap
[/quote]
Kikherne on epäterveellistä, kalaa en voi syödä, fetaa luomuna, kasvikset suomalaisian. Ja taas mene monta kymppiä :)
[/quote]
Miksi muka kikherneet ovat epäterveellisiä? No, tuo on valintakysymys, miten rahansa käyttää. Itse säästän tuon 150€ pahanpäivän varalle, jos vaikka pesukone hajoaa, sun muuta. -ap
[/quote]
Vaikuttaa estrogeenitasoihin. En myöskään eettisistä syistä osta mtn kiinalaista, eli jos kikherneet tulevat kiinasta, en voisi niitä siistäkään syystä syödä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:54"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:48"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:47"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"] Ok. mites minä vuokran jälkeen jää rahaa 600 e. Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa. 150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä. pakolliset laskut 100 e. vesi 70 euroa kuussa. Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa. [/quote] Miksi sulla menee ruokaan 300€? Kannattaa suosia kausituotteita ja seurata mainoksia, niissä on monesti tarjouksia joissa esim. kalaa saa 6€/kg. Kannattaa suosia myös lidliä ja tehdä ruokaa itse niin paljon kuin vain ehtii. -ap [/quote] Kalaa en voi syödä. En myöskään leipää jossa vehnää. Lihoista ja maitotuotteista vain luomua. En voi syödä kanaa tai sianlihaa. Tarjouksia seurailen mutta en osta ns turhia hiilareita. En osta margariinia, vaan voita. Joten kyllä se terveellinen ruoka vaan maksaa. Ja lisäksi joudun hoidattamaan sairauksiana yksityispuolella koska ei ole julkisella ko asiantuntijoita. [/quote] Niin lisäykseinä, tässä kuussa siis pelkkään lihaan on menee jo 100 e. Sen lisäksi kaikki kasvikset yms. [/quote] Ruisleipä ei ole kallista. Lihan korvikkeena soijarouhe on edullista ja hyvää. Nytkin porkkana lidlissä 0,5€/kg, eli ei turhan kallista? Lääkärikuluihin en ota kantaa, niihin menee rahaa eikä niistä ole tarpeen pihistää. Ruuassa saa vaan kuitenkin yllättävän paljon säästettyä rahaa, kun ostaa oikeasta paikasta. Ja ei, meillä ei syödä vaaleaa leipää eikä jauhelihaa, koska epäterveellisyys. Lähinnä kasvisruokaa ja kalaa. -ap [/quote] Kyllä on 100% ruisleipä kallisa. Soijaroihe on myös erittäin epäterveellistä, sitä en syö. Syön vain luomunautaa. Ei sitä köyhänkään tartte kaikkea paskaa syödä. [/quote] Nämä alkaa olla niitä kuuluisia omia valintoja. Jos ei ole valmis muuttamaan mitään minkään suhteen, niin on turha valittaa.
[/quote]
Ei ole omaa valintaa jos ei halua riistää muita. Sen pitäisi olla ihan normi. Myöskään se, että ei voi syödä vehnää ei ole valinta, minkä minä sairauksilleni voin.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 19:16"]Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€.
Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä.
Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme.
Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa.
Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä.
Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?
[/quote]
Vai että riittää rahat jos vain haluaa? Okei, no ratkaisepa sitten tämä, neropatti; saan tukia 470 €, asun kuntamme halvimmassa vuokra-asunnossa, jonka vuokra on 300 € kuukaudessa. Bussikorttiini, joka on edullisin, menee 87 € kuukaudessa. Lääkkeisiini menee rahaa tasan 90 €, aina.
Sitten pitäisi maksaa ruoat, vesi ja sähkö. Kerro minulle, miten saan rahani riittämään?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?
[/quote]
Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap
[/quote]
okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:45"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:19"] Just. Tulet tänne hyvätuloisena, velattomana ja lapsettomana OPISKELIJANA paasaamaan rahojen riittävyydestä niille, joilla on perhe elätettävänä, asuntolaina maksettavana ja jotka ovat ehkä juuri jääneet työttömäksi. Et näköjään tiedä elämästä vielä mitään. [/quote] Hyvätuloisena? Saan tasan saman verran tukia kuin kuka tahansa muu opiskelija, en ole hyvätuloisempi kuin kukaan muukaan. Kyllä, olen velaton ja lapseton, sillä olen nuori ja asuntolainan ja lapset aion hankkia vasta sitten, kuin valmistun. Miksi minun pitäisi hankkia ne jo nyt, kun tietäisin talouteni joutuvat silloin todella koville? En varmasti tiedä elämästä yhtä paljon kuin sinä, mutta tiedämpä sen verran, että pärjään näin itse hyvin ja olen tyytyväinen. -ap [/quote] Opiskelijoilla menee nyt muutenkin hyvin, verrattuna perheelliseen, velalliseen ja samaan aikaan työttömään nähden. Tulet vielä huomaamaan, ettei se rahojen riittävyys ole vain ja ainoastaan halusta kiinni. Minäkin menetin työpaikkani, vaikka kuinka olisin halunnut sen pitää. Olisin halunnut sysätä nälkäiset lapseni ja asuntovelkani minut irtisanoneen työnantajan harteille. Ja sinä selität täällä ihmisille, että kyllä ne rahat riittää jos vain haluaa! [/quote] Onko se mun vika, että olen nyt lama-aikana opiskelija? Ja onko se jollailailla mun vika, etten ole maksuvaikeuksissa? Jos lukisit mun tekstini paremmin, niin ymmärtäisit, että vertaan lähinnä omaa tilannettani kaverini tilanteeseen. En minä voi sille. mitään, että sulla on asuntolainaa, olet työtön ja nälkisiä lapsia. -ap [/quote] Luin tekstisi moneen kertaan ja tulin siihen tulokseen, että kirjoittaja on nuori ja naiivi ihminen. Pointtini on lähinnä se, että elämässä ei voi koskaan tietää mitä tapahtuu eikä kaikki ole omasta halusta kiinni.
[/quote]
Olen nuori ja varmasti naiivi, sitä en epäile. Puhun nyt kuitenkin vain omasta tilanteestani. Ja olet oikeassa, elämässä ei voi koskaan tietää mitä tapahtuu. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 19:16"]Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja? [/quote] Vai että riittää rahat jos vain haluaa? Okei, no ratkaisepa sitten tämä, neropatti; saan tukia 470 €, asun kuntamme halvimmassa vuokra-asunnossa, jonka vuokra on 300 € kuukaudessa. Bussikorttiini, joka on edullisin, menee 87 € kuukaudessa. Lääkkeisiini menee rahaa tasan 90 €, aina. Sitten pitäisi maksaa ruoat, vesi ja sähkö. Kerro minulle, miten saan rahani riittämään?
[/quote]
Saatko siis toimeentulotukea, nuo lääkekulut kuukausittain vaikuttavat suurilta, eivätkö ne ole erityiskorvattavia, miehellä sydän- ja verenpainelääkkeet , eivätkä lääkekulut ole kuin muutamia kymppejä/kk.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:35"]
Tuli mieleeni, että Sinä joka kirjoitit, että ruokkaasi menee 300€/ kuussa niin mitä oikein syöt? Jos olet opiskelija niin aika paljon saat kyllä menemään rahaa ruokaan. Itse keliaakikkona peusruokaan menee alle puolet tuosta summasta. - Perusruoalla tarkoitan, että totta kai saan helposti enemmänkin jos pistän rahaani kaiken -näköiseen "joutavaan" mässäilyyn, kuten vaikka useamman kerran kuussa sipsipusseihin, irtokarkkeihin tai suklaaseen.
Sitäkään en täysin ymmärrä, että olisi jonkun tuotteen pakko olla nimenoamisesti luomua. Okei , jos haluaa satsasta esimerkiksi luonulihaan, niin silloin hieman käyttää päätään ja harkitsee, voisiko tätä liharuokaa ns. jatkaa vaikka soijarouheella tai tomaattimurskalla tai kasviksilla.
Itse säästän myös mm. sillä, että syön usein (aamupalaksi) puuroa. Mutta myös sillä, että hyödynnän pakastinta tai paremmin pakastelokeron; voin valmistaa isomman erän ja pakastaa osan ja nauttia myöhemmmin. - Sen sijaan, että minun täytyisi syödä joka päivä samaa ruokaa. - Suunnitelmallisuutta on, myös se, että yritän hyödyntää, myös ruoan tähteet; esim porkkanaraasteella tai puuron jämillä voni korvata osan leipätaikinasta. - Toki sinkkuna minua(kin) harmittaa se, että suuri osa tuotteista on suunnattu perheellisille. - Toisaalta tätä ärsytustä olen lieventänyt sillä, että olen ostanut "isonerän tuotteen" yhdessä kavreitteni kanssa ja olemme sitten jakaneet siitä, kullekin paremmin sopivan palan.
Luultavsti kaivan vertanenästäni jos nyt sorrun muistelemaan sitä että olen myös yrittänyt kasvatella vaihtelevalla menestyksellä yrittejä ikkunalaudalla ja idättää versoja. Niin jatulipahan viime syksynä urheilltua kun poljin fillarilla useamman kilometrin päästäkseni metsän laitaan päästäkseni marjaan. - myöhemmin teimme saman matkan kaverini kanssa bussilla. - Sen verta hyvin saatiin marjoja, ettei "saalis" mennyt "vain" bussilippujen ja eväiden kustantamiseen. - Tiedän on totta, että ei valmis hilloista edullisimmatkaan paljoa maksa, mutta eipä niissä, ainakaan kaikissa ole paljoa, mistä maksaisi. - Jos siis on paino on sillä, että saa marja.... Tulipas miehekäs olo, kun sain vähän avautua.
[/quote]
Ihan normaaleja ruokia syön. Maitotuotteet, kananmunat ja liha luomuna. Muuhun ei anna moraali periksi. Kasvisruokaa paljon myös. Syön mahdollisimman puhdasta ruokaa, en esim margariinia. Margariinin ja voin välinen hintaero on huima. Kotimaisia marjoja syön myös aika paljon, niihin meni rahaa tänäkin vuonna sievoinen summa. Lihat ostan pientuottajilta, koska eettistä. Ostan kotimaista ja mahdollsimma paljon luomua. Kahvit ja kaakaot ja suklaat tietenkin reiluna kauppana, ikinä ei voi tehdä niin paljoa suklaata mieli etteikö maksa siitä niin, että myös tuottajat saavat rahaa. Maidon juon homogenoituna luomumaitona.
Jaa no onnea sinulle. Itse olen opiskelija ja saan kuussa noin 450 euroa tukia, josta vuokraan menee 350, eli koko loppu kuulle jää laskujen jälkeen viisikymmentä euroa. Olisi tietty kivaa joskus ostaa ehjiä vaatteita ja saada bussikortti joskus. Voisin tietty ottaa opintolainaa, mutta en koe lainan ottamista näin nuorena hyvänä ideana (on minusta jotenkin todella törkeää, että opiskelijat pakotetaan ottamaan lainaa). Pärjään juuri ja juuri. Äitini tukee, jos tulee jotain äkillistä tarvetta ja joskus saan hieman ekstraa myymällä tilaustyönä maalauksia. Töitä nääs ei ole löytynyt.
Ei ole niin helppoa asua yksin opiskelijana. Tietenkin jos olisi miesystävä, jonka kanssa asuisi yhdessä niin olisi taloudellisesti huomattavasti helpompaa, mutta ei ole semmoista löytynyt vielä :)
Paljon on kuitenkin omista valinnoista kiinni. Meitä pidettiin hulluina, kun etsittiin useampi vuosi taloa, johon riittää alle 100t€ asuntolaina. Nyt meille ollaan kateellisia kun lainaa on vähän ja lomautusjakso tai hoitovapaa ei kaada meidän taloutta vaan eletään kuten molempien ollessa työssä.
Oli meidän valinta ottaa pienet kiinteät kulut :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:43"]
[/quote]
Mun tuet on kuukaudessa nettona 450e (opintotuki ja asumislisä) eli aika samaa luokkaa kuin sinunkin aikana. Vuokra 220e + ruokaan ja muihin taloustuotteisiin 130e. Jäljelle jää 100 euroa eli kyllähän tuosta nyt hyvin jäisi säästöön jos ei tarvitsisi oikeastaan muuta kuin ruokaa. Pakollisiin menoihin kuuluu kyllä vielä puhelinlasku, kerran vuodessa tuleva vakuutuslasku ja matkakortti. Toisaalta voisin teoriassa jättää puhelimen pois ja käyttää vain Facebookia/Skypeä yhteydenpitoon. Ja kävellä tai pyöräillä yliopistolle.
[/quote]
No heivaa puhelin ja matkakortti kun kerran voisit. Siitähän sanottiin jo aloitusviestissä, kyse on: valinnoista.
Tai valitse se bussikortti vain siksi aikaa kun pyörällä on ikävmpi liikkua ja käytä raha johonkin itsellesi tarpeellisempaan sen 9kk kun pyörällä pääsee hyvin.