Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
61/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 02:14"]

Sairas provo tuo yksi kirjoittelija (ei kukaan ole noin tyhmä), kannattaa ohittaa. 300 e kuukaudessa ruokaan, tonneilla vuodessa hänen laskuunsa lääkkeitä, lääkärikäyntejä ym. Ei ole edes mahdollista, koska maksukatto. Plus muut kulut, jotka vedetty överiksi. Mutta tulot vain 470 e/kk. :D Jatka vaan terapiassa käyntiä.

[/quote]

Mä oletin että tää terapiassa kävijä ja ekoihminen oli eri tyyppejä? Onkin ilmeisesti sama. Mutta päädyin kanssa siihen että toi ekoilija on provo, koska ei kukaan oikeasti voi olla noin pälli. Varmaan sen tyypin provo joka kirjoittaa aina "vihervassareista" ja keksi nyt ovelamman keinon dissata niitä.

Vierailija
62/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan tekstin kirjoittalalle onnittelut teidän hyvästä tilanteesta! Olen myös itse opiskelija ja minulle jää 20 kuussa vuokran, veden, netin ja sähkön jälkeen, kun vuokra on 700 (puolisoni on myös opiskelija). Halvempia kaksioita ei ole paikkakunnallani saatavilla ja muihin kaksioihin verrattuna asuntomme vuokra on halpa!

Ärsyttää suunnattomasti kun sisko valittaa omaa huonoa toimeentuloaan kun hänen miehensä tienaa 3500 tonnia kuussa ja itsekin työskentelee lähihoitajana. Onhan heillä kaksi lasta mutta silti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 570 opintotuki 480. Ja niille jotka ruikuttaa että hommaa halvempi asunto niin olin kyllä jonossa, mutta ne ovat aika pitkiä enkä ollut etusijalla. Tämä yksityinen tuli vastaan ja oli vähän niinku "pakko" ottaa tämä :)

Vierailija
64/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tällänen lyhyt ALA PEUKKUJA keräävä diagnoosi loppuun :) taidatte olla lestadiolaisia tai ''super terveellisesti eläviä ihmisiä'' kuulutte harvinaislaatuiseen joukkoon jossa ei kulu tupakkaa tai alkoholia"

Kyllä se on kuule ihan normaalia olla juomatta ja polttamatta, tai harrastaa sitä vain harvoin. Vaikkei olisi uskovainenkaan. Kaikki eivät ole riippuvaisia päihteistä, vaikket halua niin uskoakaan, koska sinulle se tuntuu mahdottomalta. Saa olla aika tampio, jos vähät rahansa hassaa päihteisiin. Ja syyttää vain itseään tyhmyydestään.

Vierailija
65/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollain yksin asuvalla voi mennä 70e kk veteen??? Meillä ei mene edes kolmella noin paljon

Vierailija
66/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten, kun opiskelija sairastuu? Sossusta ei saa apua, kuulemma pitäisi pelkällä opintotuella ja lainalla pärjätä. Niinpä joudun käymään töissä opintojeni ohella, vuokra yli 500 euroa vaikka onkin kimppa-asunto, lääkkeisiin ja lääkäreihin menee ihan tuhottomasti rahaa joka vuosi. Miettikää miten korkea tuo lääkkeiden kattoraja esim on, se on korkeampi kuin mitä opiskelijan tuet kuussa! Ja sitten siihen erikseen lääkärilaskujen katto. Terveyteen saattaa ihan hyvin mennä tonni vuodessa, vaikka kävisikin julkisella puolella, ja minähän käyn kun ei muitakaan vaihtoehtoja ole. 

En ole tätä sairauttani valinnut, en ymmärrä miksi minua rangaistaan sairastumisesta. Jos olisiin sossupummi, niin kaikki lääkkeeni ja lääkärilaskuni maksettaisiin. Nyt kun olen opiskelija, joudun nostamaan kaikki lainat ja vielä käymään töissä sen päälle. Ei muuten ole helppoa, kun tämä sairaus aiheuttaa minulle joka ikinen päivä väsymystä. 

Vierailija
67/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu. 2 ihmistä ei syö kyllä 80€/kk!!

:D

Vierailija
68/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:24"]Vittu. 2 ihmistä ei syö kyllä 80€/kk!!

:D
[/quote]

Tässä siis AP aloituksesta lainaus:

"Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€."

Ja vitut :D

Vierailija
69/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että opiskelijalla on toivo paremmasta tulevaisuudesta. Se tuo elämään jo itsessään positiivisuutta ja lisää elämänhallintaa. Jos tilannetta vertaa pitkäaikaistyöttömän tai pitkäaikaissairaan tai syrjäytyneen elämään, niin opiskelija tietää, että vähävaraisuus on väliaikaista. On siis luottamus tulevaisuuteen.

Siinä se pieni ero.

Lisäksi opiskelija-asunnot voivat olla edullisia ja ruokalassa syönti lähes ilmaista. Nuori ihminen ei myöskään ole tottunut korkeaan elintasoon ja myös sosiaalinen verkosto elää samalla lailla.

Mutta ei siinä mitään. Itsekin pystyin säästämään opintotuista ja kesätöistä puskurirahaa yllättävien tilanteiden varalle. Elämänhallintataidot-niminen oppiaine voisi olla hyvä lisä ainakin lukioon ja ammattikouluun.

Vierailija
70/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on edullinen asunto. Oma opiskelijayksiöni maksoi lähes 400 euroa kuukaudessa. Siitä ei paljon muuhun jää.

Vierailija
71/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:45"]Olen ap;n kanssa samaa mieltä, että eläminen on helppoa niin kauan kuin elää pelkillä tuilla. Sitten kun tulee perhettä, talo lainaa yms.. niin tilanne voi muuttua nopeastikkin.
[/quote]
siksi kannattaakin säästää jo opiskeluajoista lähtien, ettei yllättävät menot heti vaikuta elämään. Ollaan miehen kans ns.normiduunareita ja loistavasti on mennyt, saatu hankittua iso koti ja katumaasturikin. Säästäkää nuoret! Raha ei saa tehdä onnelliseksi, mutta se helpottaa elämää.

Vierailija
72/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti Suomessa kaikki tulevat toimeen jos eivät itse sössi omia raha-asioitaan. Suurimmat syyt ihmsiten toimeentulottomuuteen ovat holtiton lainanotto ja liian suuret asumiskulut. Olen viime vuonna ollut ihmeissäni kuinka huonosti suomalaiset handlaavat raha-asiansa. Kaikki ne viime vuosien tyypit joita oon ihmetellyt että miten heillä on varaa niin on osoittautunut ettei ollut vaikka kivenkovaa väittivät että on varaa. Niin se vaan on. En tunne empatiaa kyseisiä ihmisiä kohtaan. Valheet ja niiden ihmisten dissaaminen jotka ovat eläneet omien resurssien puitteissa osoittavat kuinka ruma mieli näillä nykyvelkaisilla, entisillä "kyllä meillä on varaa"tyypeillä on. 

Vierailija
73/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:47"] Mites mun talous!? Vuokran jälkeen jää 700 e. Siitä ruokaan 200 e. psykoterapiaan 500 e lääkkeisiin ja lääkäreihin 200 pakolliset laskut 80 sähkö 30 vesi 150 Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella. [/quote]     No voisiko joku kertoa että miten mun rahat muka riittää tähän kaikkeen eikä vain miinustella? [/quote] Ei riitäkään. Jotaim karsittava tai jotain lisättävä. Sinulla ei oöe varaa tämän hetken elintasoosi.

[/quote]

Niin mihin elintasoon? Mitään en osta, ei ole varaa uusiin vaatteisiin, ei ole rahaa huvituksiin, ei ole varaa lehtiin. Pakolliset menot ovat nuo ja niihin ei riitä raha. Eli aivan kusetusta koko aloitus, rahat ei riitä aina vaikka kuinka haluaisi.

[/quote]

Liian kallis vuokra. Terapia ei ole pakollinen jos ei ole varaa. Miksi noin kallis vesi? Lääkkeissä ja lääkäreissä maksukatto on varmaan ylitetty, olethan hakenut vapautusta? Kyse on valinnoista, jos ei tuohon elintasoon ole varaa, niin miksi ylläpidät sitä? Mitä teet kun ei ole rahaa tuohon? Silloin olet pakotettu tekemään valintoja mitä ja mistä karsit.

Vierailija
74/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:41"]

Mites mun talous!?

Vuokran jälkeen jää 700 e.

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

lääkkeisiin ja lääkäreihin 200

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.

Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?

Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa. 

ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!

pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!

[/quote]

Olen sairauseläkkeellä, en työtön. Vuokraan menee tällä hetkellä 400 euroa joten ei kovin paljoa. En voi kesken terapian muuttaa, joutuisn etismään uuden terapeutin joka hänkin veloittaa sen yli 500 e kuussa."

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.

[/quote]

niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa.

[/quote]

Ota sinä realiteetit haltuusi, et voi elää kuten teet.

[/quote]

Mun on pakko hoitaa sairauksiani. Minkäs teet, velkaa tulee, mutta en voi jättää hoitamattakaan. En voi jättää ottamatta lääkkeitä enkä voi jättää lääkäriä väliin.

[/quote]

MISTÄ sinä revit sitä rahaa? Miksei kunnallisella voi hoitaa sairauttasi? Ihmettelen tosi paljon sitä, että kykenee vielä valitsemaan niitä asioita mihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Lääkkeissäkin on katto vuodessa ~600 e, miksi maksat enemmän? Ei köyhä ihminen jolla ole rahaa mene terapiaan, joka maksaa 500e/kk.

Vierailija
75/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:24"]Vittu. 2 ihmistä ei syö kyllä 80€/kk!! :D [/quote] Tässä siis AP aloituksesta lainaus: "Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€." Ja vitut :D

[/quote]

Ap tarkoitti opiskelijaruokaloihin menevää rahaa, ei kaikkeen ruokaan.

Vierailija
76/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekovegaanipakkoneurootikko, maksat vakuutuksia 150 euroa kuussa. Melko paljon. Eikö vakuutus kata terapiaa, lääkkeitä, lääkäreitä? Ainakin kirjoitit, että täytyy olla vakuutus, koska sairauksia on niin paljon. Mitä vakuutus sitten oikein korvaa?

Vierailija
77/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:00"]

Ap, kuinka eettisesti elät? Ostatko pesuaineet, puhdistusaineet vegaanisina, ostatko luomupuuvillaa, ostatko vaatteet sellaisista paikoista että ei ole käytetty lapsityövoimaa, ostatko sellaista kalaa ja lihaa ettei eläin ole turhaan kärsinyt? Ostatko reilun kaupan suklaata? Kai tiesit että normaalin suklaan tuotannossa käytetty lapsityövoimaa? Voitko ymmärtää että kaikkien moraali ei kestä ylläpitää maanpäällistä orjuutta ja helvettiä?

[/quote]

Elämässä joutuu laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen. Me köyhät elämme eettisten arvojen mukaan sikäli kuin meillä on varaa. Jos ei ole, niin siinä tapauksessa emme tuhlaa vähiä rahojamme muille köyhille, vaan tuemme heitä muilla tavoilla.

Totta on, että hyvinkin vähillä rahoilla tulee toimeen ainakin lyhyen aikaa. Omaa kokemusta on siltä ajalta, kun oli jo useampia lapsia, toinen vanhemmista työtön ja toinen hoitovapaalla.

Vierailija
78/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu. Itelle jää rahaa vuokran maksun jälkeen 9€. Asun yksin, joten yksin maksan kaiken. Helppohan se on huudella kun asuu poikaystävän kanssa, kaikki kulut kun maksetaan puoliksi.

Vierailija
79/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:20"]

Juupa juu. Itelle jää rahaa vuokran maksun jälkeen 9€. Asun yksin, joten yksin maksan kaiken. Helppohan se on huudella kun asuu poikaystävän kanssa, kaikki kulut kun maksetaan puoliksi. [/quote]

Hae asumistukea. Tai tarkoittanet, että ilman asumistukea vuokran jälkeen jäisi 9 euroa.

Vierailija
80/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksin on eri asia jakaa kulut, mitä yksin maksaa kaikki. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan