Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
41/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:10"]

Mulla on vasta nyt, nelikymppisenä, varaa tehdä niitä eettisiä valintoja kaupassa.

[/quote]

Mä teen nyt parikymppisenä, vaikka varaa ei olisi. Oma napa ei ole ykkösenä.

[/quote]

Entä ulosoton asiakkuus ja mahdollinen maksuhäiriömerkintä, sitten vasta vaikeaksi menee. Puhun työkokemuksen äänellä. Olet jo velkakierteessä.

[/quote]

Ei mua maalliset velat niin paljoa paina, vaikka toki olisi aina parempi jos ei velkaantuis. En vaan pysty elämään epäeettisesti.

Vierailija
42/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:59"]

"niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa"

Ethän sä voi millään laittaa 200 e/kk, koska se on vuodessa 2400 euroa. Lääkkeissä katto on n.600 euroa/vuodessa ja hoidossa 650 e/v.

Jos et ole tyytyväinen julkiseen palveluun, pyydä lääkäriltä lähete yksityiselle. Ja usein julkinen palvelu ei edes tarjoa kaikki palveluita, vaan lääkäri kirjoittaa lähetteen ja pääset yksityiselle hoitoon.

Kuulostaa ihan siltä, ettet käytä lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä ja olet hoidot ihan itse mutu-tuntumalla valinnut, jolloin voi vain syyttää itseään, jos rahat eivät riitä, etkä luota lääkärin ammattitaitoon.

Ja mikä ihmeen terapia voi maksaa 500 euroa/kuukaudessa?

[/quote]

Ihan normaali pyskoterapia maksaa kuukaudessa tuon yli 500 euroa. kertamaksu on 70 e ja kaksi kertaa viikossa. eli 8x 70 e. Tuo 70 e on vielä aika alhainen hinta terapialle, jotkut ottavat 100 e käynti.

[/quote]

Mieti kuinka ulosotto tulee vaikuttamaan elämääsi ja tulevaisuudessa maksuhäiriömerkintä. 

Et siis ymmärrä lukemaasi, hyviä neuvoja, jotka tulevat ammatti-ihmisiltä. Rahat ei riitä jne.

[/quote]

Sä et ymmärrä lukemaasi. Olen mielenterveystoimiston väen kanssa pohtinut tätä terapiaa ja he sanoivat että ainut keino on että maksan itse yksityisellä sektorilla. he eivät terapia tarjoa eikä heillä ole antaa lähetettä mihihnkään. terapia maksaa 70 per kerta ja kaksi kertaa viikossa käyn eli kahdeksan kertaa kuussa. Kelan tukea en enää saa terapiaan.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoito voi kyllä oikeasti horjutaa talouttaa. Itsellä todettiin vulvodynia ja minun pitää mennä fysioterapeutille hoitamaan vaivaa. En sano, että olisi taloudellisesti mahdotonta, mutta kyllä se vain kiristää arkea todella paljon kun tulee ylimääräisiä sairaanhoitokustannuksia.

Vierailija
44/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota niitä pikavippejä, saat lainaa.

Vierailija
45/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiva ap, että sulla menee hyvin. Niin mullakin. Mäkin oon opiskelija. Tosin mulle ei makseta opintotukea. Maksan asuntolainaa, pidän autoa ja elätän suurperhettä. Käyn töissä, jotta voin pitää kaiken tämän, toisin kuin sinä, joka voit elää yhteiskunnan tuella. Mä oon vaan jo kasvanut aikuiseksi ja tajuan olla kiillottamatta sädekehääni vauvan av:lla. Ehkä säkin vielä joskus kasvat aikuiseksi ja tajuat miten noloa ja naurettavaa tällainen olemattomilla saavutuksilla kehuskelu on. Että pusi ja hali vaan, opiskele ahkerasti että pääset töihin veroja maksamaan ja voit mahdollistaa jonkun nuoren kirkasotsaisen elämän yhteiskunnan tuella ja kehuskelun pärjäämisestään.

[/quote]

Onko se jokin synti, että nostan opintotukea, kun mulla on siihen mahdollisuus? Sitten kun valmistun, maksan veroina kuluttamani opintotuen moninkertaisesti valtiolle, jolloin muutkin pääsevät siitä hyötymään. Tämä ei haittaa, sillä haluan tarjota mahdollisuuden opiskeluun muillekin. Kuten jo sanoin, mun mielestä Suomessa on hieno koulujärjestelmä, kun jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ja opiskella sitä alaa, mitä haluaa. Sitä ei monissa maissa ole. -ap"

Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, jota yhteiskunnan kannattaa tukea, mutta kyllä se saa hymyn huulille, kun muna neuvoo kanaa miten munitaan. Ja jossakin viestissä kerrot opiskelevasi lääkäriksi, niin sekään ei vielä takaa mitään, sillä elämässä voi tapahtua mitä tahansa esim. 80-luvulla lääkäreitä valmistui suuret määrät työttömäksi. Eikä ne lääkärinkään palkat ole kovin kummoiset, ei ainakaan silloin kun perheen kulut on itse maksettava. Tiedän sen yli yhtämittaisesta yli 40-vuoden kokemuksesta. Enkä silti hehkuta, että "kyllä ne rahat riittää, kun haluaa".

Jos ne lappuset otetaan silmiltä ja huomioidaan elämän realiteetit, niin tuskin yksikään parin lapsen yksinhuoltaja julistaa suureen äänen, rahojen riittävän ja jäävän vielä säästöön jos työttömyyskorvaus on 600 euroa tai eläkeläinen joka saa eläkettä 600 euroa, jos kaikki maksetaan markkinahinnoin. Ei, jokainen euro on laskettava moneen kertaan.

Useimmat meistä ovat olleet opiskelijoita, eikä ollut huolta huomisesta ja se oli kivaa aikaa, niin kauan kun sitä kesti, koska veronmaksajat tukevat ihan kivasti ja oli tukiverkostot, eikä se ole myöskään pysyvä tila ja jotenkin sitä kuvitteli maailman syleilevän opiskelun päättyessä, mutta toisin kävi, kun vasten kasvoja elämän realiteet valkenivat ja rahaakin menee sitä mukaan kun tulee.   

Vierailija
46/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:52"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] No mitä vittua. Jos ei ole varaa niin tuollaisia vaihtoehtoja ei ole! Menepä Hurstin soppajonoon kertomaan, että hyihyi kun ette syö pelkkää luomua senkin hirviöt!

[/quote]

Jotkut mieluiten vaikka velkaantuvat kuin elävät epäeettisesti. Aina on vaihtoehtona olla eettinen.

[/quote]

Totuus on, että sinulla ei ole varaa halveksia tavallista ruokaa. Ei pienellä eläkkeellä.

[/quote]

Mulla on pieni eläke ja mulle se luomu ja reilu kauppa on tavallisa ruokaa. luovun mieluumin omasta mielihyvästä kuin moraalistani.

[/quote]

Herranjumala mitä sä käytännössä syöt? Suklaan olet maininnut pari kertaa, sillä tuskin elät? Entä jos jättäisit ne luomumunat yms pois, ei sillä luomulla eettisyyteen oikeen vaikutusta ole jos pelkistä kasviksista puhutaan

[/quote]

Kotimaisia kasviksia, leipää, luomujugurttia, luomunautaa, makaronia, reilun kaupan riisiä, reilun kaupan kahvia, kotimaisia marjoja (ostin yksityiseltä poimijalta).

[/quote]

Mikä olisi ruokaan menevä summa/kk ilman jogurttia, nautaa? Entä vähemmällä kahvilla ja marjoilla? Toki ihmisellä on "arjen pieniä ilojakin" oltava, mutta tollasiin menee helposti paljon rahaa

Vierailija
47/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:30"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] No mitä vittua. Jos ei ole varaa niin tuollaisia vaihtoehtoja ei ole! Menepä Hurstin soppajonoon kertomaan, että hyihyi kun ette syö pelkkää luomua senkin hirviöt!

[/quote]

Jotkut mieluiten vaikka velkaantuvat kuin elävät epäeettisesti. Aina on vaihtoehtona olla eettinen.

[/quote]

Totuus on, että sinulla ei ole varaa halveksia tavallista ruokaa. Ei pienellä eläkkeellä.

[/quote]

Mulla on pieni eläke ja mulle se luomu ja reilu kauppa on tavallisa ruokaa. luovun mieluumin omasta mielihyvästä kuin moraalistani.

[/quote]

Herranjumala mitä sä käytännössä syöt? Suklaan olet maininnut pari kertaa, sillä tuskin elät? Entä jos jättäisit ne luomumunat yms pois, ei sillä luomulla eettisyyteen oikeen vaikutusta ole jos pelkistä kasviksista puhutaan

[/quote]

Kotimaisia kasviksia, leipää, luomujugurttia, luomunautaa, makaronia, reilun kaupan riisiä, reilun kaupan kahvia, kotimaisia marjoja (ostin yksityiseltä poimijalta).

[/quote]

Mikä olisi ruokaan menevä summa/kk ilman jogurttia, nautaa? Entä vähemmällä kahvilla ja marjoilla? Toki ihmisellä on "arjen pieniä ilojakin" oltava, mutta tollasiin menee helposti paljon rahaa

[/quote]

mitä mä sitten söisin? syön vain kolme kertaa päivässä  ja jugurtti on yki niistä mitä syön päivittäin. marjoja on hyvä syödä vitamiinien takia.

Vierailija
48/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ja mitä proteiinia saisin jos en söisi nautaa? kun se on kuitenkin ainut liha mitä voin syödä. papuja en voi syödä, enkä soijaa, enkä linssejä.

Vierailija
49/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä, ja voin puhua vain omasta puolestani. En olisi kuitenkaan ihan noin ehdottoman jyrkkä. Elämässä voi sattua ja tapahtua kaikkea itsestään riippumatonta.

Esim silloin olin täysin kusessa kun työni loppuivat ja putosin peruspäivärahalle, ja lähikuukausien sisään tapahtui monta eri vastoinkäymistä. Tuli vaikka mitä menoerää. Miksi mulla ei ollut säästöjä, ehkä kysyt. Olihan mulla säästöjä joskaan ei paljoa, mutta ne meni melkein jo heti siinä ekassa vastoinkäymisessä.

Puolisen vuotta kitkuttelin todella niukasti joista pari ensimmäistä erittäin niukasti, niin ettei mulla ollut varaa ostaa edes hoitoainetta. Ruokaa oli, joskin niukanlaisesti ja köyhää (eli kaurapuuroa ja maitojauhetta). Kaduilta keräämäni pullot antoi monta arvokasta lisäeuroa. Sitten sain pieniä työhommia ja talous parani vähitellen. Nyt menee taas ihan kivasti kun on töitä. Mutta tämäkin on määräaikainen työ, ja ennakoin jo tulevaa työttömyyttäni ostamalla varastoon kaikkea tarvittavaa joita ei ehkä ole varaa ostaa sitten työttömänä, jos tulee taas jokin meno.

Ennakointi on tärkeää, sen ainakin opin. Jos on vähävarainen, on hyvä olla (koko ajan!) sivussa jokin aineellinen puskuri, vaikka pari pkt kaurapuuroa, makaronia ja muuta kuivaa esim pölkkipapuja, hygieniatuotteita yksi kutakin, siteitä, hammasharja, pyykinpesuainetta, vähän vessapaperia. Sellaista niin että pärjää ainakin kuukauden jos tulee ylläri. Välillä tsekkaa päivyksiä ja käyttää vanhentuvia pois (uudet tilalle!). Tuli huomattua että vähävaraisen talous voi kaatua todella helposti, ja sitten ei oikeasti ole rahaa mihinkään.

Vierailija
50/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä voi millään laittaa 200 e/kk, koska se on vuodessa 2400 euroa. Lääkkeissä katto on n.600 euroa/vuodessa ja hoidossa 650 e/v.

Jos et ole tyytyväinen julkiseen palveluun, pyydä lääkäriltä lähete yksityiselle. Ja usein julkinen palvelu ei edes tarjoa kaikki palveluita, vaan lääkäri kirjoittaa lähetteen ja pääset yksityiselle hoitoon.

Kuulostaa ihan siltä, ettet käytä lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä ja olet hoidot ihan itse mutu-tuntumalla valinnut, jolloin voi vain syyttää itseään, jos rahat eivät riitä, etkä luota lääkärin ammattitaitoon.

Yksityislääkäreihin menee tuo 200 e. Sairauttani ei pystytä hoitamaan julkisella."

Silloinhan sinä käytät lähes joka viikko yksityislääkärillä. Onko se edes tarpeellista - voiko terveydentila (jatkuvasti) vaihella noin paljon?

Viimeiksi kun kävin yksityislääkärillä lääkärinpalkkion omavastuu oli alle 60 euroa ja Kela maksoi loput ja luulen hoitokaton 650 e/vuosi tulevan vastaan, jos kysymys on sairauden hoidosta. 

Vierailija
51/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ja mitä proteiinia saisin jos en söisi nautaa? kun se on kuitenkin ainut liha mitä voin syödä. papuja en voi syödä, enkä soijaa, enkä linssejä.

[/quote]

Saanko kysyä mikset voi syödä palkokasveja? Ja tästä proteiinimyytistä... Jos vaan syöt tarpeeksi (eli saat tarpeeksi energiaa), saat aika helposti tarpeeksi proteiinia

1. Ihminen tarvitsee noin 50-60 grammaa proteiinia päivässä, sekin on arvioitu yläkanttiin. Lähteestä saattaa vähän vaihdella, toiset suosittelee 36 naisille, 46 miehille grammaa. Toiset suosittelee n 30% kokonaisenergian saannista, mikä tarkoittaa 2000 kalorille 166 grammaa, mikä on aivan liikaa ja käy pitemmällä aikavälillä terveyden päälle (esim munuaisille raskasta). Eli ei sitä proteiini ihan niin paljoa tarvita kuin helposti monelta taholta yritetään väittää.

2. Proteiinia on lähes kaikessa, mitä syödään (puhdistettua sokeria ja rasvoja lukuunottamatta). Mainitsemasi riisi on aliarvostettu proteiininlähteenä, omassa laatikossa basmatipurkki (joo ei ihanteellinen, maku on vaan niin paljon parempi kuin ns terveysriisit, joihin olen kyllä pikkuhiljaa totuttamassa itseäni), 100g: 350kcal, 8,5g. Tai kaurahiutaleet, muistaakseni yli 15 g/100g. Päälle niitä kotimaisia vihanneksia, vaikka sitä leipää. Jos sulla ei ole keliakiaa, Vaasan kauraleipä (sisältää hiukan ruisjauhoja ja vehnägluteenia, siksi ei sovi keliakikolle) on muistaakseni aika proteiinipitoista (tyyliin 4,6g/viipale). Ihan vaan esimerkkilukuja.

Marjoista saa vitamiineja, se on totta. Jos mielessäsi oli erityisesti C-vitamiini, käyvätkö esim kotimaiset omenat? Vai mietitkö joitan B-ryhmän vitamiineja?

Ravinnosta tulee melko hiilihydraattipitoista, minkä takia monet helposti pelkäävät kasvisruokaa. Hiilihydraatit ovat kuitenkin solujen ensisijainen energialähde ja monet hiilaripitoiset ruuat ovatkin ravinnerikkaita (esim hedelmät). Hiilihydraattien välttäminen on valitettavasti trendi, ja sokeria pelätään, verrataan jopa tupakointiin. Usein tällöin sekotetaan kuitenkin ravinnon korkea sokeripitoisuus ja korkea verensokeri. Asia on kuitenkin vähän mutkikkaampi, on monia täysin terveitä korkeahiilihydraattisen ruokavalion noudattajaa (80/10/10 makroravinnesuhteet)

Vierailija
52/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloituksen alapeukuttajia... Se on vaan itsestä kiinni, että kuinka paljon rahaa on. Itse myös opiskelija, vuokran jälkeen tuista jää joku 40 eur ja palkkaa tulee kuukaudessa 200-500 eur, ja hyvin pärjään. Viime kesäksi sain säästöön yli tonnin vaikka en pihistellyt ja ulkona söin melko usein.

Vierailija
53/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:45"]

Yksityislääkäreihin menee tuo 200 e. Sairauttani ei pystytä hoitamaan julkisella."

Silloinhan sinä käytät lähes joka viikko yksityislääkärillä. Onko se edes tarpeellista - voiko terveydentila (jatkuvasti) vaihella noin paljon?

Viimeiksi kun kävin yksityislääkärillä lääkärinpalkkion omavastuu oli alle 60 euroa ja Kela maksoi loput ja luulen hoitokaton 650 e/vuosi tulevan vastaan, jos kysymys on sairauden hoidosta. 

[/quote]

Ööh, no täällä psykiatrit velottavat 150 e tunti....joten pikkasen eri aisia käydä jollakin yleislääkärillä kun erikoislääkärillä.

Vierailija
54/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luopuen eettisestä elämästä".."vakaumus".. Juuri tätä tarkoitan että kyse on uskonnon kaltaisesta ajatusmaailmasta jossa minä olen hyvä, etujoukkoa, "valittu kansa" muut ihmiset pahoja ja pyhä tehtäväni on taistella tätä pahuutta vastaan. Eli jos ei kuulu tähän hurmokselliseen liikkeeseen jossa nähdään muut ulkopuolisina ja pahoina, on luopunut eettisestä elämästä.  Oikeasti on kuitenkin kyse ihan arkisesta asiasta eli ruokaostoksista joita ihmiset tekevät arjessaan tekemättä siitä uskontoa, vakaumusta tai sen suurempaa numeroa. Kuka ostaa reilun kaupan tuotteen, kuka tietyn merkin kuka tarjoustuotteen. Kaikilla ei ole varaa valita. Jos meillä menisi 300e yhden hengen ruokiin se tekisi 1500e/kk! Se on jo 200e enemmän kuin koko perheen koko käyttövarat kuukaudeksi. Pelkkiin ruokiin! Tuo on jo ihan överin luksusta. En tiedä missä todellisuudessa elät jos kuvittelet että ihmisillä on varaa syödä noin kalliisti. Mikään vakaumus ei kyllä saa minua törsäämään, elämään yli varojen ja velkaantumaan. Kuulun siis ilmeisesti tähän "pahuuden" etujoukkoon. 

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:10"]

Kuule kulta pieni, ei kolota. Olen ollut 90-luvulla mukana eläinoikeusliikkeessä, siinä radikaalimmassa, perustamassa Maan Ystäviä ja Oikeutta eläimille -järjestöjä ja vetänyt näiden paikallisosastoja. Järjestänyt mielenosoituksia. Ollut mukana Reilun kaupan liikkeessä. Ym. Minua huvittaa sun jutut kun näen niissä nuoren itseni ja sen naiiviuden ja ehdottomuuden jonka tiedän 100 prosenttisella varmuudella karisevan vuosien varrella. Sun ostoksesi ovat pieru Saharassa ja ilkeäsävyisellä valistuksellasi on ihmisiin vain negatiivinen vaikutus. Opettele kommunikoimaan niin että kunnioita muitat ihmusiä, silloin sinuakin kunnioitetaan ja sanomasi menee paremmin perille. Jos nimittäin haluat oikeasti parantaa maailmaa etkä egoilla.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:41"]

Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta.  Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?

[/quote]

Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap

[/quote]

okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.

[/quote]

Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap

[/quote]

Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme.

[/quote]

[/quote]

Älä puhu paskaa :) Taitaa omaa omatuntoasi kolottaa. Tottahan se on, että ihmiset jotka ostavat suklaata joka ei ole reilun kaupan suklaata, hyväksyvät lapsityövoiman. Ihmiset jotka ostavat tehotuotettua lihaa, mahdollistavat tuhansien elävien olentojen kärsimykset. Ihmisiä pitäisi herätellä jotta he huomaisivat oman pahuutensa.

[/quote]

[/quote]

Se, että sinä halusit laittaa oman egosi muiden edelle, ei tarkoita, että kaikki muutkin niin tekesivät. Kertoo siitä, että sinulla ei ole koskaan ollut vakaumusta. Olet vain poikkuroinut ja sitten lopulta mennyt massan mukana luopuen eettisestä elämästä, laittaen oman egosi kaiken edelle. Kunhan sinulla on kaikki hyvin, ei muula väliä.

[/quote]

Vierailija
55/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 01:36"]

"Luopuen eettisestä elämästä".."vakaumus".. Juuri tätä tarkoitan että kyse on uskonnon kaltaisesta ajatusmaailmasta jossa minä olen hyvä, etujoukkoa, "valittu kansa" muut ihmiset pahoja ja pyhä tehtäväni on taistella tätä pahuutta vastaan. Eli jos ei kuulu tähän hurmokselliseen liikkeeseen jossa nähdään muut ulkopuolisina ja pahoina, on luopunut eettisestä elämästä.  Oikeasti on kuitenkin kyse ihan arkisesta asiasta eli ruokaostoksista joita ihmiset tekevät arjessaan tekemättä siitä uskontoa, vakaumusta tai sen suurempaa numeroa. Kuka ostaa reilun kaupan tuotteen, kuka tietyn merkin kuka tarjoustuotteen. Kaikilla ei ole varaa valita. Jos meillä menisi 300e yhden hengen ruokiin se tekisi 1500e/kk! Se on jo 200e enemmän kuin koko perheen koko käyttövarat kuukaudeksi. Pelkkiin ruokiin! Tuo on jo ihan överin luksusta. En tiedä missä todellisuudessa elät jos kuvittelet että ihmisillä on varaa syödä noin kalliisti. Mikään vakaumus ei kyllä saa minua törsäämään, elämään yli varojen ja velkaantumaan. Kuulun siis ilmeisesti tähän "pahuuden" etujoukkoon. 

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:10"]

Kuule kulta pieni, ei kolota. Olen ollut 90-luvulla mukana eläinoikeusliikkeessä, siinä radikaalimmassa, perustamassa Maan Ystäviä ja Oikeutta eläimille -järjestöjä ja vetänyt näiden paikallisosastoja. Järjestänyt mielenosoituksia. Ollut mukana Reilun kaupan liikkeessä. Ym. Minua huvittaa sun jutut kun näen niissä nuoren itseni ja sen naiiviuden ja ehdottomuuden jonka tiedän 100 prosenttisella varmuudella karisevan vuosien varrella. Sun ostoksesi ovat pieru Saharassa ja ilkeäsävyisellä valistuksellasi on ihmisiin vain negatiivinen vaikutus. Opettele kommunikoimaan niin että kunnioita muitat ihmusiä, silloin sinuakin kunnioitetaan ja sanomasi menee paremmin perille. Jos nimittäin haluat oikeasti parantaa maailmaa etkä egoilla.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:41"]

Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta.  Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?

[/quote]

Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap

[/quote]

okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.

[/quote]

Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap

[/quote]

Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme.

[/quote]

[/quote]

Älä puhu paskaa :) Taitaa omaa omatuntoasi kolottaa. Tottahan se on, että ihmiset jotka ostavat suklaata joka ei ole reilun kaupan suklaata, hyväksyvät lapsityövoiman. Ihmiset jotka ostavat tehotuotettua lihaa, mahdollistavat tuhansien elävien olentojen kärsimykset. Ihmisiä pitäisi herätellä jotta he huomaisivat oman pahuutensa.

[/quote]

[/quote]

Se, että sinä halusit laittaa oman egosi muiden edelle, ei tarkoita, että kaikki muutkin niin tekesivät. Kertoo siitä, että sinulla ei ole koskaan ollut vakaumusta. Olet vain poikkuroinut ja sitten lopulta mennyt massan mukana luopuen eettisestä elämästä, laittaen oman egosi kaiken edelle. Kunhan sinulla on kaikki hyvin, ei muula väliä.

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa mä syön todella halvasti. Terapeuttini kerran kysyi paljonko mulla menee kuussa ruokiin rahaa ja kun kerroin, hän ihmetteli pystynkö syömään monipuolisesti sillä rahalla. Joten kyllä' tuo 300 e per naama on ihan normaali ruokakustannus jos ei paskaa halua syödä.

Vierailija
56/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se ettet voi syödä juuri mitään, koska sitä ja tätä. Liha tulee eläimestä ja palkokasvit toiselta puolelta maapalloa. Soija on saatanasta, suklaakaan ei kasva Suomessa mutta se maistuisi kuitenkin? Toi menee ihan lentämällä yli normaalista, oon sentään ollut kasvissyöjä ja vegaani yli 15v ja tunnen paljon eettisesti ostavia sekä ruokavaliotietoisia kehonrakentajia ym.mutta sä painit kyllä ihan omassa sarjassasi. Sun käsitys ruuasta muistuttaa kyllä ihan täysin syömishäiriötä, sulla on syy lähes joka ruoka-aineelle miksi et voi syödä sitä. Jos eläisit kuin Linkola hankkien oman ruokasi luonnosta olisi sun ajatusmaailma jotenkin ymmärrettävämpi. Nyt kuitenkin elät kaupunkilaiseen tapaan ostaen kalliisti ja epäloogisesti esim suklaata, muttet voi syödä papuja kun ne tulee toiselta puoielta maapalloa? 

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:55"]

Siis olet tämä vegaani jolla on pakko-oireinen häiriö? Se selittääkin paljon. Onko sulla diagnosoitu myös ortoreksia? Sun ruokatottumukset viittaa siihen että siellä puolellakin on pakko-oireisuutta kun olet noin ehdoton ruuan suhteen. Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää sieltä säästää ja laittaa terapiaan niin voisit paremmin. Ei sun syömisillä maailma pelastu, mutta voisit pelastaa oman maailmasi koska nuo oireet tuppaa hoidotta pahenemaan. 

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]

Ok. mites minä

vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.

Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.

150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.

[/quote]

Siis 150 e/kk vakuutus? Ja 70 e vesi? Ihan ihme lukuja, miten noin paljon voi olla? 

[/quote]

Joo, minulla on siis sairausvakuutus jonka on pakko olla noin laaja koska on niin paljon sairauskuluja. Lääkärikuluja saattaa tulla useita tonneja vuodessa.

Vettä menee tosiaan 70 euron edestä kuussa. Sairastan pakko-oireista häiriötä enkä voi olla pesemättä. Terapiaan ei ole varaa, olen ollut jo siinä Kelan tukemassa terapissa sen 3 vuotta eikä kela tue enää terapiaani.

[/quote]

[/quote]

Ja mitähän pakko-oireista on elää niin ettei tuota kärismystä lähimmäsilleen?

[/quote]

Vierailija
57/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 19:16"]Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?
[/quote]

Vai että riittää rahat jos vain haluaa? Okei, no ratkaisepa sitten tämä, neropatti; saan tukia 470 €, asun kuntamme halvimmassa vuokra-asunnossa, jonka vuokra on 300 € kuukaudessa. Bussikorttiini, joka on edullisin, menee 87 € kuukaudessa. Lääkkeisiini menee rahaa tasan 90 €, aina.

Sitten pitäisi maksaa ruoat, vesi ja sähkö. Kerro minulle, miten saan rahani riittämään?
[/quote]

Mistä näitä valehtelija-valittajia aina tulee? Sinulla olisi oikeus toimeentulotukeen, omaa tyhmyyttäsi on jos et sitä ole hakenut. Saisit ainakin toiset 500 e suunnilleen. Ja mitä väitit lääkkeidesi hinnaksi myöhemmissä viesteissä, ei pidä paikkaansa. Kelalla on maksukatto, kenenkään ei tarvitse maksaa lääkkeistään yli 600 e vuodessa. Julkisella on myös maksukatto lääkärikuluihin. Ja se sossu maksaa sekä lääkkeet että kulut, jos sellaisia on. Jos sinulla taas ei ole ollenkaan oikeutta tt-tukeen, niin silloin sinulla on olemassa omaisuutta jonka voisit myydä. Silloin ei yhteiskunnan kuulukaan tukea rahallisesti enempää.

Vierailija
58/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:18"]

Otsikkosi on virheellinen, sillä kaikilla ei rahat riitä esim. työttömillä, eläkeläisillä, lapsiperheillä jne.

Laskennassi et millään tavalla huomioi, kuinka paljon yhteiskunta tukee opiskelijoita, opintotuen lisäksi esim. asumiskustannukset ovat todella alhaiset, koska yhteiskunta on tukee rahallisesti opiskelijaasumista, samoin sen ylläpitoa, samoin ruokailua, jos aterian hinta 2,50 euroa, niin se on alle omakustannus hinnan, samoin terveydenhoito tai jos jääkaappisi rikkoutuu, niin ilmoitat siitä vain isännöitsijälle, kun monet joutuvat ostamaan sen itse , samoin saat tuntuvat alennukset joukkoliikenteestä jne. monet yritykset antavat myös opiskelija-alennuksia esim. kuntosalit, parturit jne.

Minusta on ihan ymmärrettävää jos kaverisi valittaa rahan puutettaan, sillä kaikki opiskelijat eivät saa yhteiskunnan tukemaa asumista, sähköä ja vettä esim. jo vesimaksu on 30-40 e/kk/hlö.

Sinä olet vain onnekas, että saat veronmaksajien tukemaa asumista ja muita tukija, mutta kaikilla ei suinkaan ole näin hyvin, jos eläisit esim. työttömänä tai eläkeläisenä tuolla samalla summalla, niin tiukkaa tekisi, kun yhteiskunta ei tue heidän asumistaan tai ruokailua jne. ja olitsit myös muiden etujen ulkopuolella.

[/quote]

Pointti oli varmaan se, että kaveri asuu yli 700€ kaksiossa YKSIN  ja syö kallista ruokaa ja ostaa sitä kiskurihintaisista kaupoista...? Kaverilla vissiin mahdollisuus muuttaa vaikkapa, ööö, yksiöön, joissa suurinosa muista yksinasuvista opiskelioista asuu???
[/quote]

No kun niitä opiskelija-asuntojakaan ei helposti saa vaan kun tahtoo? esim. Helsingissä ylipäätään halpa asunto on melkeimpä sula mahdottomuus jos ei ole aikaa jonottaa sitä asunto kolmesta kuukaudesta vuoteen. Itseasiassa asun myöskin YKSIN 700€ kaksiossa ja käyn suurimman osan lähikaupassa, koska joskus ei vaan ole aikaa suunnitella niitä kaupassa käyntejä. Ja asun nimenomaan OPISKELIJA-ASUNNOSSA, joten ei nekään mitään halpoja ole. Tietääkseni myöskään opiskelija ei saa heti alkuun muuta kuin solun, ellei asu yksityisellä vuokralla.

Vierailija
59/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas provo tuo yksi kirjoittelija (ei kukaan ole noin tyhmä), kannattaa ohittaa. 300 e kuukaudessa ruokaan, tonneilla vuodessa hänen laskuunsa lääkkeitä, lääkärikäyntejä ym. Ei ole edes mahdollista, koska maksukatto. Plus muut kulut, jotka vedetty överiksi. Mutta tulot vain 470 e/kk. :D Jatka vaan terapiassa käyntiä.

Vierailija
60/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:30"]

Miksi alapeukutatte? Kateudesta? Onko huono asia, että opiskelija pärjää? Vai pitäisikö valittaa itsekkin ja nyhtää lisää rahaa valtiolta? Miksette voi olla iloisia siitä, että joku tyytyväinen elämäänsä? Ai niin, koska suomalaisethan ei saa ikinä tehdä muuta kuin valittaa. -ap

[/quote]

''Niin voitaskin, mut kaksiossa ollaan ainakin näin toistaiseksi viihdytty :) Toisaalta, jos asuttais yksiössä, olis vuokraosuus per naama paljon pienempi, eli ei saataisi täysiä tukia. Toisin sanoen, vaikka asuttaisiinkin yksiössä, niin meillä jäisi vähemmän rahaa käteen, kun tuet olisivat pienemmät.  -ap''

Tuota noin sun ajatukset on aika ristiriitaiset? tehän nyhdätte valtiolta rahaa kuten itse toisessa viestissäsi sanoit varsin selvästi... ja voisitte toki tehdä töitäkin opiskelun ohella.

tällänen lyhyt ALA PEUKKUJA keräävä diagnoosi loppuun :) taidatte olla lestadiolaisia tai ''super terveellisesti eläviä ihmisiä'' kuulutte harvinaislaatuiseen joukkoon jossa ei kulu tupakkaa tai alkoholia 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme