Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
21/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:44"]

"Ei ole ilmaista terapiaa olemassa :( Mun on pakko käydä terapiassa jotta pysyn järjissäni. Mielenterveystoimistolla johon ilmeisesti viittasit sanoessasi ilmaisesta terapiasta, ei ole minkäänlaista terapiaa tarjolla. Siellä on keskusteluapua sairaanhoitajan kanssa, ei psykoterapiaa psykoterapautin kanssa. Psykoterapeutteja on lähinnä vain yksityispuolella. Mun on pakko käydä psykoterapiassa jotta pysyn toimintakykyisenä edes jotenkin ja ettei sairaus pahene. Koko ajan velkaannin lisää ja lisää. Ei ole omaa valintaa tämä sairaus."

On samantekevää onko julkinen vai yksityinen, jos on lääkärin lähete Kela korvaa ja maksat vuodessa 650 euroa ja sen jälkeen hoidot ovat ilmaiset ja sitä ennen Kela-korvaukset vähennetään laskua maksettaessa.

[/quote

Eli lähetettä ei ole, sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi.

Vierailija
22/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] No mitä vittua. Jos ei ole varaa niin tuollaisia vaihtoehtoja ei ole! Menepä Hurstin soppajonoon kertomaan, että hyihyi kun ette syö pelkkää luomua senkin hirviöt!

[/quote]

Jotkut mieluiten vaikka velkaantuvat kuin elävät epäeettisesti. Aina on vaihtoehtona olla eettinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:44"]

"Ei ole ilmaista terapiaa olemassa :( Mun on pakko käydä terapiassa jotta pysyn järjissäni. Mielenterveystoimistolla johon ilmeisesti viittasit sanoessasi ilmaisesta terapiasta, ei ole minkäänlaista terapiaa tarjolla. Siellä on keskusteluapua sairaanhoitajan kanssa, ei psykoterapiaa psykoterapautin kanssa. Psykoterapeutteja on lähinnä vain yksityispuolella. Mun on pakko käydä psykoterapiassa jotta pysyn toimintakykyisenä edes jotenkin ja ettei sairaus pahene. Koko ajan velkaannin lisää ja lisää. Ei ole omaa valintaa tämä sairaus."

On samantekevää onko julkinen vai yksityinen, jos on lääkärin lähete Kela korvaa ja maksat vuodessa 650 euroa ja sen jälkeen hoidot ovat ilmaiset ja sitä ennen Kela-korvaukset vähennetään laskua maksettaessa.

[/quote

Eli lähetettä ei ole, sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi.

[/quote]

Olen käynyt Kelan tukemana sen 3 vuotta terapiassa. Enempää ei kela tue millään lähetteellä. Tässä kaupungissa ei ole julkisen puolen terapiaa. Tämä on sanottu minulle moneen kertaa mielenterveystoimistolta.

Vierailija
24/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ap, että sulla menee hyvin. Niin mullakin. Mäkin oon opiskelija. Tosin mulle ei makseta opintotukea. Maksan asuntolainaa, pidän autoa ja elätän suurperhettä. Käyn töissä, jotta voin pitää kaiken tämän, toisin kuin sinä, joka voit elää yhteiskunnan tuella. Mä oon vaan jo kasvanut aikuiseksi ja tajuan olla kiillottamatta sädekehääni vauvan av:lla. Ehkä säkin vielä joskus kasvat aikuiseksi ja tajuat miten noloa ja naurettavaa tällainen olemattomilla saavutuksilla kehuskelu on. Että pusi ja hali vaan, opiskele ahkerasti että pääset töihin veroja maksamaan ja voit mahdollistaa jonkun nuoren kirkasotsaisen elämän yhteiskunnan tuella ja kehuskelun pärjäämisestään.

Vierailija
25/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:39"]

täh? millä rahalla te bailaatte ja juhlitte???

[/quote]

Eikai kolmikymppiset pienten vauva ikäisten vanhemmat bailaa tai juhli, kotona saatan jonku kaljan ottaa, vaimo ei miitään kun on raskaana, meillä on tärkeämpääki tekemistä. Viimeksi ostin kaupasta kympillä kaks kauluspaitaa itelle ja pystyn niissä halvoissa vaatteissakin näyttämään siistiltä fiksulta iskältä. Ja no tämä 84vm 100 neliön omakotitalon kaiken kehityksen keskipisteestä ilman takaajia sain nii halvalla ku verottaja anto myydä ilman lahjaveroja ja se oli 37000€. Oli vähä niinku perintönä ja 50000€ arvoinen maa alue lisäksi... mutta silti me eletään 1500€ kk tuloilla koko perhe eikä meillä munmielestä ole mitään hätää vaikka lainaa on ja lisääki otetaan eikä työtkään oo 100% varmoja. Oon laskenu ettei kuolla vaikka elettäis pelkillä mun liiton päivärahoilla, tosin makaroni linjalle menis, ruoka on sellanen mistä ei edes tingitä, kalaa, lihaa jne ostetaan nytki. 50€ säästöön kuussa on todella iso raha meille ja sillä ei loppupeleissä osta edes ruokia ku max. 5 päivää meidän tottumuksilla...

Vierailija
26/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] No mitä vittua. Jos ei ole varaa niin tuollaisia vaihtoehtoja ei ole! Menepä Hurstin soppajonoon kertomaan, että hyihyi kun ette syö pelkkää luomua senkin hirviöt!

[/quote]

Jotkut mieluiten vaikka velkaantuvat kuin elävät epäeettisesti. Aina on vaihtoehtona olla eettinen.

[/quote]

Totuus on, että sinulla ei ole varaa halveksia tavallista ruokaa. Ei pienellä eläkkeellä.

Vierailija
27/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko joku jo näin vastannut ap:lle, mutta on ihan eri asia asua poikakaverin kanssa ja jakaa kulut puoliksi, kuin asua yksin. Köyhyysongelmat koskevat lähinnä yksinäisiä ihmisiä. Opiskelijana voi kuka tahansa muutaman vuoden köyhäillä, mutta jos aikuisena jää köyhyysloukkuun, eli ei valmistumisen jälkeen löydykään töitä, siinä helposti tipahtaa yhteiskunnan ulkopuolelle ja myös sosiaalisen elämän ulkopuolelle. Näin voi käydä sellaisille, jolla ei ole taloudellista tukiverkkoa, vanhempia, poikaystävää...

Voin ihan rehellisesti myöntää, että itse en varmaan ilman vanhempien taloudellista jeesiä olisi millään lailla yhteiskunnassa mukana. Ja monesti mietin, että asiat voisivat olla ihan toisin omalla kohdallani ja että on paljon ihmisiä, jotka vain putoavat, koska heillä ei ole sparraajia. Siinä mielessä nuo ap:n ehdottamat elämänhallintakurssit voisivat olla paikallaan, kaikilla kun ei ole kotoa opittuja taitoja.

Onhan tätä tutkittukin, että perhetausta ja vanhempien koulutustaso vaikuttavat ihmisen menestymiseen yhteiskunnassa. Köyhyyden taustalla on usein yksinäisyys. Se on paljon pahempi juttu, kuin pienet valtion tuet. Siinä olen siis samaa mieltä ap:n kanssa, että tuet kyllä riittävät kun tarpeeksi sitkuttaa, mutta tukiverkostoja ihmisillä ei nykyään ole. Eikä noita työpaikkojakaan kaikille riitä.

Vierailija
28/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:51"]

Kiva ap, että sulla menee hyvin. Niin mullakin. Mäkin oon opiskelija. Tosin mulle ei makseta opintotukea. Maksan asuntolainaa, pidän autoa ja elätän suurperhettä. Käyn töissä, jotta voin pitää kaiken tämän, toisin kuin sinä, joka voit elää yhteiskunnan tuella. Mä oon vaan jo kasvanut aikuiseksi ja tajuan olla kiillottamatta sädekehääni vauvan av:lla. Ehkä säkin vielä joskus kasvat aikuiseksi ja tajuat miten noloa ja naurettavaa tällainen olemattomilla saavutuksilla kehuskelu on. Että pusi ja hali vaan, opiskele ahkerasti että pääset töihin veroja maksamaan ja voit mahdollistaa jonkun nuoren kirkasotsaisen elämän yhteiskunnan tuella ja kehuskelun pärjäämisestään.

[/quote]

Onko se jokin synti, että nostan opintotukea, kun mulla on siihen mahdollisuus? Sitten kun valmistun, maksan veroina kuluttamani opintotuen moninkertaisesti valtiolle, jolloin muutkin pääsevät siitä hyötymään. Tämä ei haittaa, sillä haluan tarjota mahdollisuuden opiskeluun muillekin. Kuten jo sanoin, mun mielestä Suomessa on hieno koulujärjestelmä, kun jokaisella on mahdollisuus kouluttautua ja opiskella sitä alaa, mitä haluaa. Sitä ei monissa maissa ole. -ap

Vierailija
29/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa"

Ethän sä voi millään laittaa 200 e/kk, koska se on vuodessa 2400 euroa. Lääkkeissä katto on n.600 euroa/vuodessa ja hoidossa 650 e/v.

Jos et ole tyytyväinen julkiseen palveluun, pyydä lääkäriltä lähete yksityiselle. Ja usein julkinen palvelu ei edes tarjoa kaikki palveluita, vaan lääkäri kirjoittaa lähetteen ja pääset yksityiselle hoitoon.

Kuulostaa ihan siltä, ettet käytä lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä ja olet hoidot ihan itse mutu-tuntumalla valinnut, jolloin voi vain syyttää itseään, jos rahat eivät riitä, etkä luota lääkärin ammattitaitoon.

Ja mikä ihmeen terapia voi maksaa 500 euroa/kuukaudessa?

Vierailija
30/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia KELA:n tukemanakin maksaa muutaman kympin/käynti.

Mielenterveystoimistoissa eikä psykiatrian poliklinikoilla saa psykoterapiaa.

Vierailija
31/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasta nyt, nelikymppisenä, varaa tehdä niitä eettisiä valintoja kaupassa.

Vierailija
32/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:52"]

[/quote]

[/quote]

Totuus on, että sinulla ei ole varaa halveksia tavallista ruokaa. Ei pienellä eläkkeellä.

[/quote]

Mulla on pieni eläke ja mulle se luomu ja reilu kauppa on tavallisa ruokaa. luovun mieluumin omasta mielihyvästä kuin moraalistani.

Vierailija
33/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:59"]

Ethän sä voi millään laittaa 200 e/kk, koska se on vuodessa 2400 euroa. Lääkkeissä katto on n.600 euroa/vuodessa ja hoidossa 650 e/v.

Jos et ole tyytyväinen julkiseen palveluun, pyydä lääkäriltä lähete yksityiselle. Ja usein julkinen palvelu ei edes tarjoa kaikki palveluita, vaan lääkäri kirjoittaa lähetteen ja pääset yksityiselle hoitoon.

Kuulostaa ihan siltä, ettet käytä lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä ja olet hoidot ihan itse mutu-tuntumalla valinnut, jolloin voi vain syyttää itseään, jos rahat eivät riitä, etkä luota lääkärin ammattitaitoon.

[/quote]

Ihan normaali pyskoterapia maksaa kuukaudessa tuon yli 500 euroa. kertamaksu on 70 e ja kaksi kertaa viikossa. eli 8x 70 e. Tuo 70 e on vielä aika alhainen hinta terapialle, jotkut ottavat 100 e käynti.

Vierailija
34/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yksityislääkäreihin menee tuo 200 e. Sairauttani ei pystytä hoitamaan julkisella.

Vierailija
35/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mulla on pieni eläke ja mulle se luomu ja reilu kauppa on tavallisa ruokaa. luovun mieluumin omasta mielihyvästä kuin moraalistani.

[/quote]

Herranjumala mitä sä käytännössä syöt? Suklaan olet maininnut pari kertaa, sillä tuskin elät? Entä jos jättäisit ne luomumunat yms pois, ei sillä luomulla eettisyyteen oikeen vaikutusta ole jos pelkistä kasviksista puhutaan

Vierailija
36/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:15"]

[/quote]

Ihan normaali pyskoterapia maksaa kuukaudessa tuon yli 500 euroa. kertamaksu on 70 e ja kaksi kertaa viikossa. eli 8x 70 e. Tuo 70 e on vielä aika alhainen hinta terapialle, jotkut ottavat 100 e käynti.

[/quote]

Et siis ymmärrä lukemaasi, hyviä neuvoja, jotka tulevat ammatti-ihmisiltä. Rahat ei riitä jne.

Vierailija
37/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:10"]

Mulla on vasta nyt, nelikymppisenä, varaa tehdä niitä eettisiä valintoja kaupassa.

[/quote]

Mä teen nyt parikymppisenä, vaikka varaa ei olisi. Oma napa ei ole ykkösenä.

Vierailija
38/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Herranjumala mitä sä käytännössä syöt? Suklaan olet maininnut pari kertaa, sillä tuskin elät? Entä jos jättäisit ne luomumunat yms pois, ei sillä luomulla eettisyyteen oikeen vaikutusta ole jos pelkistä kasviksista puhutaan

[/quote]

Kotimaisia kasviksia, leipää, luomujugurttia, luomunautaa, makaronia, reilun kaupan riisiä, reilun kaupan kahvia, kotimaisia marjoja (ostin yksityiseltä poimijalta).

Vierailija
39/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:10"]

[/quote]

Mä teen nyt parikymppisenä, vaikka varaa ei olisi. Oma napa ei ole ykkösenä.

[/quote]

Entä ulosoton asiakkuus ja mahdollinen maksuhäiriömerkintä, sitten vasta vaikeaksi menee. Puhun työkokemuksen äänellä. Olet jo velkakierteessä.

Vierailija
40/275 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:15"]

[/quote]

[/quote]

Et siis ymmärrä lukemaasi, hyviä neuvoja, jotka tulevat ammatti-ihmisiltä. Rahat ei riitä jne.

[/quote]

Sä et ymmärrä lukemaasi. Olen mielenterveystoimiston väen kanssa pohtinut tätä terapiaa ja he sanoivat että ainut keino on että maksan itse yksityisellä sektorilla. he eivät terapia tarjoa eikä heillä ole antaa lähetettä mihihnkään. terapia maksaa 70 per kerta ja kaksi kertaa viikossa käyn eli kahdeksan kertaa kuussa. Kelan tukea en enää saa terapiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi