Mikä terapia traumoista kärsivälle, joka ei koe keskusteluterapiaa omakseen?
Mitä muita terapioita on olemassa? Tiedän että on muitakin kuin perinteistä keskustelevaa, mut en nyt tiedä millä hakusanoilla hakisin. Jotain kehollista toimintaa tms. Olen käynyt useammalla psykoterapeutilla mut en ole kyllä mainittavaa hyötyä saanut, kun ei se vaan tunnu oikealta tavalta itselle.
Taustalla raskaita asioita alkoholistiperheen lapsena. Masennus ja ahdistus jatkuvaa.
Kommentit (48)
Lue kirjoja ja pohdi itse asioita.
Taideterapia? Kehollinen terapia? Musiikiterapia?
pskyofyysinen fysioterapia tai ihan vaikka joogaharjoitukset, kunhan etä hurahda mihinkään hörhökulttiin, näitä on suomessakin. Perusliikuntakeskuksissakin monenlaista joogaa tarjolla, varsinkin yinjooga on hyvä purkamaan mielen kuormaa. Jos ei halua ryhmätunneille, voi hakea joogaharjoituksia ihan youtubesta.
Al-anon tai ACA vertaistuki.
Ihan voi nyrkkeilysäkkiä hakata. Pyydä lähete psykofyysiseen fysioterapiaan.
TRE-terapia, jossa traumoja puretaan kehollisesti, tietynlaisen tärinän avulla ohjatusti. En ole itse kokeillut, mutta olen kuullut.
EMDR eli silmänliiketerapia. Toimii traumataustaisilla.
Kaikki keholliset terapiat. Trauma vieraannuttaa ihmisen kehostaan.
Omaa opiskelua tukemaan esim. Gabor Maten videot.
Kouluampumisen keskelle joutunut sai avun silmänliiketerapiasta, kun keskusteluterapiassa olo oli vain pahentunut.
Itse olen vaikeita lapsuudentraumoja käsitellessä kokeillut mm. "tärinäharjoituksia" (TRE eli tension & trauma releasing exercises) ja mietin, et niistä saattais olla hyötyä, jos sais aikaiseksi tehdä niitä säännöllisesti. Ohjevideoita löytyy Youtubesta, mutta niissä yleensä varoitetaan, ettei pidä omin päin lähteä tekemään, jos taustalla on vakavaa traumatisoitumista. Itselläni oli monta vuotta traumaterapiaa takana siinä vaiheessa, kun nuo löysin. Itse pitää arvioida, uskaltaako kokeilla.
Kiitos kaikille! Voisiko joku kertoa enemmän tuosta silmänliiketerapiasta? En ihan tajunnut sen periaatetta kun googletin. Onko se siis sellaista että käydään vaan muutaman kerran?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille! Voisiko joku kertoa enemmän tuosta silmänliiketerapiasta? En ihan tajunnut sen periaatetta kun googletin. Onko se siis sellaista että käydään vaan muutaman kerran?
Ap
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta esim. https://www.ptsduk.org/how-many-emdr-sessions-will-i-need/ sanotaan, että yleensä 1-2 kertaa viikossa, 6-12 tapaamista kaiken kaikkiaan. Yksilöllisesti hyöty voidaan saada pienemmästä tai suuremmasta määrästä hoitokertoja.
Kun olet kerran jo käynytkin traumoista keskustelemassa, niin nyt olisi aika päästää niistä vain irti.
Älä suostu muistelemaan niitä.Ne ovat mennyttä.Miksi haluat elää niissä ajoissa ja tapahtumissa edelleen omassa mielessäsi?
Päätät vain itse jatkaa elämääsi puhtaalta pöydältä.Elää tässä hetkessä,ei menneessä.
Pahaa on tapahtunut, se ei ollut oikein.Pääasia ,että se on nyt takana.Jätät ne nyt taaksesi.
Tietyllä tapaa hyväksyt tapahtuneen, vain itsesi vuoksi, ettet kuluta itseäsi enää niissä negatiivisissa tunnetiloissa turhaan vanhojen asioiden vuoksi.
Turhaa se on siksi, että se ei ole sinulle millään lailla hyväksi.
Päätä unohtaa, vaikka oikeasti ne eivät unohdu koskaan.Mutta et tuo niitä itse enää esille muististasi.
Pysy kaukana tekijöistä ja paikoista, jotka muistuttavat tapahtuneista.Ainakin niin kauan kuin sinusta tuntuu paremmalta pysyä poissa.
Kuvataideterapia? Ja oliko joku näytelmäterapia tms olemassa?
Itselläni on myös tausta väkivaltaisessa alkoholistiperheessä, enkä ole koskaan oppinut puhumaan ongelmistani avunhankkimistarkoituksessa. Olen hyvin herkkä ja minua alkaa usein itkettää jo ihan tavallisella lääkärikäynnillä, kun pitää kertoa omista terveysmurheista.
Itse olen hoitanut traumaani lukemalla kaikki mahdolliset alkoholismia, perheväkivaltaa ja alkoholistien aikuisia lapsia käsittelevät kirjat. Niiden myötä ensinnäkin ymmärsin, etten ole yksin ongelmieni ja oireideni kanssa. Toisekseen ymmärsin, että koko perheemme oli vammautunut, ja että vanhempamne toimivat omien traumojensa ja taitojensa mukaan.
Minua nämä kirjat auttoivat niin, etten koe tarvitsevani enempää "terapiaa". Herkkyydestäni en päässyt, mutta opin anteeksiantoa ja suvaitsevuutta. Suhtaudun positiivisesti elämään ja kanssaihmisiin. Uskallan luvata valaistumista sinullekin, jos olet vähänkään lukuihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No voi herranjestas, kannattais ihan vaan itse googlettaa näitä, osaat varmaan.
Olin itse ratkaisukeskeisessä psykoterapiassa, mutta siinä käytettiin myös taideterapian, sensomotorisen terapian ja EMDR-terapian menetelmiä, jotka sopivat hyvin itselleni. Mainittu psykofyysinen fysioterapia voi varmasti myös hyödyttää.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, meditaatio
Liikunta ja meditaatio toki tukevat mielen hyvinvointia, mutta vakavissa traumoissa eivät kyllä yksinään ole riittävä hoitomuoto.
Keskusteluterapia nyt on muutenkin huuhaata, jännä että edelleen niin moni uskoo siihen. Enkä tarkoita, että pillerit olisivat parempia vaan päin vastoin - niillä ihmisten päät vasta sekaisin laitetaan.