Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
8061/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapuihin puetut, kieltä osaamattomat Seuren sijaiset turvaamassa loistavaa Varhaiskasvatusta! Osaahan ne huutaa "ei ja älä"

Vierailija
8062/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaapuihin puetut, kieltä osaamattomat Seuren sijaiset turvaamassa loistavaa Varhaiskasvatusta! Osaahan ne huutaa "ei ja älä"

Toi kaapujuttu ja vihjailu sijaisuuksia tekevien ihmisten kielitaidon puutteeseen on todella asiatonta. Ei Suomi ole mikään umpio, minne ei saisi muuttaa asumaan ja työskentelemään, jos haluaa. Samoin tänne voi syntyä ihan kuka vaan, myös sinä. Mun mielestä on todella arvostettavaa, että ihmiset hakeutuu töihin eikä jää sosiaalitukien tai Työttömyys tukien varaan himaan, vain siksi, että "mitäs jos joku muu kansalainen tai työntekijä on sitä mieltä, että mä en kelpaa, koska puhun näin, näytän tältä ja pidän näistä vaatteista". Ei muut työntekijät ole oikeutettuja arvostelemaan toisten työsuhteita ja työsopimuksia. Sijaisilla on sitäpaitsi aivan eri työnantaja kuin vakituisilla.

Niin kauan kun työnantaja ei tarjoa työpukua, pitää jokainen itselleen sopivia.

Niin kauan, kun päiväkodeissa tarvitaan sijaisia, on mahtava juttu, että joku suostuu tekemään sitä haastavaa työtä, jopa ilman koulutusta, tukea ja tietoa päiväkodeissa vallitsevista toimintakulttuureista.

Niin kauan, kun ihmiset näkee vaivaa opetella suomen kieltä, vaikka se on vaikeaa, saamme iloita.

Niin kauan, kun varhaiskasvattajat ovat rasistisia, kärsii ryhmän joka ainoa lapsi ja suurin osa henkilökunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8063/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kaapujuttu ja vihjailu sijaisuuksia tekevien ihmisten kielitaidon puutteeseen on todella asiatonta. Ei Suomi ole mikään umpio, minne ei saisi muuttaa asumaan ja työskentelemään, jos haluaa. Samoin tänne voi syntyä ihan kuka vaan, myös sinä. Mun mielestä on todella arvostettavaa, että ihmiset hakeutuu töihin eikä jää sosiaalitukien tai Työttömyys tukien varaan himaan, vain siksi, että "mitäs jos joku muu kansalainen tai työntekijä on sitä mieltä, että mä en kelpaa, koska puhun näin, näytän tältä ja pidän näistä vaatteista". Ei muut työntekijät ole oikeutettuja arvostelemaan toisten työsuhteita ja työsopimuksia. Sijaisilla on sitäpaitsi aivan eri työnantaja kuin vakituisilla.

Niin kauan, kun päiväkodeissa tarvitaan sijaisia, on mahtava juttu, että joku suostuu tekemään sitä haastavaa työtä, jopa ilman koulutusta, tukea ja tietoa päiväkodeissa vallitsevista toimintakulttuureista.

Niin kauan, kun ihmiset näkee vaivaa opetella suomen kieltä, vaikka se on vaikeaa, saamme iloita.

Niin kauan, kun varhaiskasvattajat ovat rasistisia, kärsii ryhmän joka ainoa lapsi ja suurin osa henkilökunnasta.

Hohhoh, älä jaksa

Vierailija
8064/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Suomalaiset itse yleensä kuvittelee, että tottakai he voivat mennä minne maahan vaan, turistina, opiskelemaan, reppureissaamaan, töihin, asumaan muuten vaan tai lomailemaan ja olettavat, että tottakai se on kaikille ok. Siellä ulkomailla voidaan käyttäytyä kuin dorka verrattuna maan omaan kulttuuriin, vanhaan sivistykseen ja käytöstapoihin. Kävellään jossain pakaraläskit paljastavissa shortseissa rinnat hyllyen jokaisen vastaantulijan näkökentässä, halusivat paikalliset sitä tai ei. Seisotaan muiden tiellä, puhutaan kovalla äänellä, törmäillään muihin, ahmitaan ruokaa, puhutaan ruoka suussa, naiset marssii puolisonsa edessä ja komentelee, lapset riehuu kuin apinat, ei pidetä ovea auki muille, ei kunnioiteta vanhuksia, ei anneta paikkaa bussissa sitä tarvitseville, tuijotetaan tai valokuvataan ihmisiä luvatta, pällistellään ja kommentoidaan ihmisten yksityisiä tiloja, ei tervehditä ja kiitetä palveluntuottajia ja naapureita jne. jne. Suomalaisia saa todellakin hävetä lähes aina, kun niitä näkee muualla. Oikeastaan usein myös Suomessa. Onneksi monikulttuurisuus lisääntyy ja Suomeen muuttaa ihmisiä muualtakin. Päiväkodeissa noiden vanhempien tulisi vahvemmin vaatia oikeuksiaan ja tapakasvatusta. Esim. kuinka ruokaillaan yhdessä muiden kanssa olematta esson baarissa.

Vierailija
8065/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi on irtisanomisperuste. Vähintäänkin huomautuksen tai varoituksen paikka.

Vaikka olisi työntekijäpula.

Vierailija
8066/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oon aika vasta valmistunut ope ja ensimmäistä kertaa ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia. Tilanne on se, että ryhmän toinen lastenhoitaja kohtelee lapsia ja minua huonosti. Ei ole siis mitään fyysistä väkivaltaa, mutta lapsille saattaa huutaa, tiuskia ja erästä lasta kielsi itkemästä, koska on niin iso. On huutanut myös minulle vanhempien ja lasten edessä.

Olen kertonut tilanteesta päiväkodin varajohtajalle joka ei oikein tee asialle mitään."

En ole ikinä kuullut päiväkodin varajohtajasta joka oikeasti tarttuisi asioihin ja tekisi niille jotain kun henkilökunnasta joku pyytää. Järjestään sellaisia ihme olankohauttelijoita turhan höhöttäjiä pilipaliporukkaa tyyliin: emmä voi mitään kun johtaja päättää.. ei voi, ei pysty ja läpälää.

Kertokaa toki jos jossain fiksu ja asiallinen varajohtaja josta oikeasti ollut henkilökunnalle hyötyä.

Stadissa on yks uusi, vuosi pari sitten avattu päiväkoti, jossa on kokenut ja täyttä rautaa ja sydäntä oleva varajohtaja. Juuri sen hemmon vuoksi koko paikka sivupisteineen on taivaallinen verrattuna ympäröivään todellisuuteen alalla. No, vapaita työpaikkoja (tai hoitopaikkoja) ei tietysti paljon ole myöskään. Sairaslomasijaisuuksia ehkä joskus. Johtajalla siellä on kissanpäivät, kun talossa on varajohtaja, joka takaa työrauhan, arvostuksen ja tekemisen meiningin molempiin suuntiin, johdosta ryhmiin ja ryhmistä johtoon. Vanhemmat kehrää.

Anna mä arvaan: hän on mlesoletettu.

Jep ja kanat kaakattaa.

Vierailija
8067/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oon aika vasta valmistunut ope ja ensimmäistä kertaa ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia. Tilanne on se, että ryhmän toinen lastenhoitaja kohtelee lapsia ja minua huonosti. Ei ole siis mitään fyysistä väkivaltaa, mutta lapsille saattaa huutaa, tiuskia ja erästä lasta kielsi itkemästä, koska on niin iso. On huutanut myös minulle vanhempien ja lasten edessä.

Olen kertonut tilanteesta päiväkodin varajohtajalle joka ei oikein tee asialle mitään."

En ole ikinä kuullut päiväkodin varajohtajasta joka oikeasti tarttuisi asioihin ja tekisi niille jotain kun henkilökunnasta joku pyytää. Järjestään sellaisia ihme olankohauttelijoita turhan höhöttäjiä pilipaliporukkaa tyyliin: emmä voi mitään kun johtaja päättää.. ei voi, ei pysty ja läpälää.

Kertokaa toki jos jossain fiksu ja asiallinen varajohtaja josta oikeasti ollut henkilökunnalle hyötyä.

Stadissa on yks uusi, vuosi pari sitten avattu päiväkoti, jossa on kokenut ja täyttä rautaa ja sydäntä oleva varajohtaja. Juuri sen hemmon vuoksi koko paikka sivupisteineen on taivaallinen verrattuna ympäröivään todellisuuteen alalla. No, vapaita työpaikkoja (tai hoitopaikkoja) ei tietysti paljon ole myöskään. Sairaslomasijaisuuksia ehkä joskus. Johtajalla siellä on kissanpäivät, kun talossa on varajohtaja, joka takaa työrauhan, arvostuksen ja tekemisen meiningin molempiin suuntiin, johdosta ryhmiin ja ryhmistä johtoon. Vanhemmat kehrää.

Jep ja kanat kaakattaa.

Häh, eikö miehet tai miesoletetut voisi olla hyviä työssään? Mikäs juttu toi on? Ei se varajohtajan sukupuolielin siinä päiväkotityössä ole esillä. Tossa edellä pyydettiin kertomaan, jos joku on joskus kuullut fiksusta ja työyhteisöä hyödyttäneeestä varajohtajasta, jos sellaisia on olemassa. Ei siinä poissuljettu niitä, joilla on housuissaan siitin tai oletettu sellainen tai miksi sukupuoleksi ko. henkilö kokee itsensä. Omituista jengiä täällä. Pitäiskö vähän kouluttautua tai avartaa maailmankuvaansa?

Vierailija
8068/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen puheenvuoro. 

Vierailija
8069/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen puheenvuoro. 

Niin on. Kiitos!

Vierailija
8070/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suht lyhyesti:

Niin kauan kuin varhaiskasvatukseen otetaan/annetaan tulla kenen ja kuka vain ja täytyisi vain "ilosta ja kiitollisuudesta vikistä", niin kauan ala on tässä paskasuossa missä nyt ollaan ja oltu jo vuosia.

Millään muulla alalla ei edellytetä ja vaadita vastaavaa mentaliteettia ja henkeä, ainoastaan vaka-alalla, älkää valittako/kritisoiko vaan tyytykää siihen mitä saatte, JOS edes saatte.

Hmmmm🤔

Vierailija
8071/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta toinenpuoli. Seuresta voi todella tulla mitä tahansa . Kieltä ei välttämättä osata saati kunnolla ymmärretä ja välttämättä pikkuihmisistä ei mitään kokemusta. Ei heistä apua ole valitettavasti.

Vierailija
8072/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli Seuresta viimeksi arabimies joka katsoi meitä naisia nenänvarttaan pitkin, noin niinkuin nätisti sanottuna, ja nikotteli, kun naispuolinen työntekijä neuvoi ja pyysi mitään tekemään. Kahvitaukoa piti 25min, vaikka kysyi meiltä kauanko se on ja sai vastaukseksi 10-15min riippuen tilanteesta.

No, ei hän sitten toista kertaa meille tullutkaan, yrittivät kyllä häntä keikalle tarjota, mutta todettiin, että ei kiitos, (tasa)arvomme ei kohtaa.

Tämä pk-seudulla.

Vierailija
8073/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sijainen oli ulkona klo 15:30 pienten kanssa. Kun äiti tuli hakemaan lastaan, sijainen ei osanut puhua suomea äidille. Äiti katsoi ihmeissään Seuren sijaista. Sijainen ei osanut vastata mitään. Vakihenkilökunta ihmetteli, miksi näitä tulee töihin

Vierailija
8074/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei voi kovin ihmeellisiä suorituksia varajohtajalta vaatia, kun työnkuvaan kuuluu vakaopen työn lisäksi varajohtajan hommat ja palkka on joitain kymppejä enemmän kuin muilla vakaopeilla. Ja päätösvaltaa ei oikeasti ole, vaan se ihan oikeasti on johtaja, joka päättää. Toki viestistäsi ei nyt käy ilmi konteksti, mitä tarkoitat, mutta esim. hallinnollisia päätöksiä ei varajohtaja voi tehdä. Ei meillä kukaan edes halua sitä pestiä enää ottaa, kun on ihan koiran hommaa. Itsekin tein yhden kauden ja se riitti, työstä maksettu korvaus ei maksanut vaivaa siitä, että on koko ajan väärässä paikassa. 

Vierailija
8075/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tässä miettiä et millä alalla EI olisi resurssipulaa...

Vierailija
8076/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli Seuresta viimeksi arabimies joka katsoi meitä naisia nenänvarttaan pitkin, noin niinkuin nätisti sanottuna, ja nikotteli, kun naispuolinen työntekijä neuvoi ja pyysi mitään tekemään. Kahvitaukoa piti 25min, vaikka kysyi meiltä kauanko se on ja sai vastaukseksi 10-15min riippuen tilanteesta.

No, ei hän sitten toista kertaa meille tullutkaan, yrittivät kyllä häntä keikalle tarjota, mutta todettiin, että ei kiitos, (tasa)arvomme ei kohtaa.

Tämä pk-seudulla.

Siis ihan hirveetä ai kamala saitteko kriisiapua?

Vierailija
8077/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pk-seudulla.

Se on oppimisen paikka, puolin ja toisin.

Et sanonut mitään siitä, tekikö sijainen pyydetyt työtehtävät, leikkikö lasten kanssa, auttoiko pukemisessa, tervehtikö vanhempia, avustiko ruokailussa, vessassa, käsien pesussa, lepohetkellä, sanoiko lapsille moit tullessa ja lähtiessä... Et kertonut myöskään mitään siitä, mitä te vakityöntekijöinä teitte, jotta ihminen kokisi itsensä tervetulleeksi uuteen työpaikkaan, oliko tarjolla miesten pukuhuone, vessa ja perehdytyskansio, kysyittekö, onko hänellä ideoita, mitä haluaisi lasten kanssa tehdä ja miten voitte olla avuksi alkuun pääsemiseksi vai tunteeko jo talon ja tavat.

Nuo nikottelut ja nenän vartta katselut ovat sinun tulkintasi toisen ihmisen käytöksestä, kuten hänelläkin on oma tulkintansa sinun käytöksestäsi. Voi kokea vastaanoton ennakkoluuloiseksi ja syrjiväksi. Mitä lapset tykkäsivät? Heitä hoitamaanhan se sijainen on palkattu eikä työntekijöitä miellyttämään.

Kouluttamaton sijainen on kouluttamaton sijainen. Lasten lakisääteinen oikeus on saada sinne riittävä määrä aikuisia, kelpasivat ne sijaiset vakkarityöntekijöille tai ei. Kun sijainen on paikalla usein, tutustuu hän pikkuhiljaa talon tapoihin ja oppii työssään jatkuvasti paremmaksi. Ehkä jopa tuo arvokkaita kriittisiä näkökulmia toimintaan, jotka saavat yhteisönne kehittymään suvaitsevammaksi. Arabimaailmasta tulee erinomaista matemaattista tietoa pitkältä historiasta, siitä voitte vaikka aloittaa. Lapsille on rikkaus, että saavat sinne miehen mallin, vanhaa kulttuuria ja sivistystä edustavan erilaisen roolimallin. Lapset huomaavat, että hei, noinkin voi olla. Voi jopa pitää tauon eikä kaikkea huonoa kohtelua tarvitse sietää.

Johtaja teki virheen, kun antoi teille työntekijöinä vallan päättää, saako tuo ihminen sinä päivänä työmahdollisuuden ja palkan työstään vai ei. Ette te siellä rivityöntekijöinä ole oikeutettuja rekrytoimaan ketään tai levittämään haluamaanne mainehaittaa työntekijöistä, joista ette itse vain pidä syystä tai toisesta. Se on kunnianloukkaus, mikä on rikos.

Vierailija
8078/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen koulutus mättää ja tuottaa täysin työhön kelpaamatonta materiaalia. Pitäisi palata juurilleen, lopettaa se teennäinen pelleily mitä se nykyään on ja ymmärtää, että ensisijaisesti lapsi tarvitsee täysipäistä aikuista pitämään huolta. Nyt koulutetaan jotain itseään akateemisina pitäviä haihattelijoita.

Vierailija
8079/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja kanat kaakattaa.

Häh, eikö miehet tai miesoletetut voisi olla hyviä työssään? Mikäs juttu toi on? Ei se varajohtajan sukupuolielin siinä päiväkotityössä ole esillä. Tossa edellä pyydettiin kertomaan, jos joku on joskus kuullut fiksusta ja työyhteisöä hyödyttäneeestä varajohtajasta, jos sellaisia on olemassa. Ei siinä poissuljettu niitä, joilla on housuissaan siitin tai oletettu sellainen tai miksi sukupuoleksi ko. henkilö kokee itsensä. Omituista jengiä täällä. Pitäiskö vähän kouluttautua tai avartaa maailmankuvaansa?

Sulla on vissiin vaikeuksia ymmärtää lukemaasi. Veikkaan että oot "vaka-ope".

Vierailija
8080/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pk-seudulla.

Ja sitte valitellaan resurssipulaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi