Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Erään pk; n työntekijä kerto että oli tänään löytäny tamppoonin lasten ryhmätilan lattialta. Käyttämätön tosin onneksi , mutta silti. Lapset ei ollu tajunnu mikä se oli vaan ne oli vielä askarrellet siitä jonku lelun missä se tamppooni roikku narusta....
Siivoojaa ei ole ollut viikkoihin, aika uupunut henkilökunta siivoo minkä kerkee....lopputulos kai tossa sitten,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kuulostaa tylyltä, mutta en itse halua yhtään kersaa sekoilemaan ruoka- tai siivousjuttuihin.
Sen verran on arki rasittavaa jo muutenkin"
Samaa mieltä. Toisella kädellä kaivetaan nenää ja toisela annóstellaan salaattia, estotta aivastetaan muussikulhoon päin ja monilla räkä valuu ruokapöydässä talviulkoilun jälkeen kun tullaan sisään lämpimään syömään.
Siivouskemikaalit eli puhdistusaineet mitä käytetään esim ovenkahvojen ja pöytien desinfioimiseen, niitä ei saa edes säilyttää lasten ulottuvilla.
Opettakaa nyt edes siinä hygieniakasvatuksessa että kakkanjälkeen pyyhitään kunnolla, vedetään vessa ja pestään ne kädet saippualla erittäin huolella ja kuivataan kunnolla myös.
Yllättävän moni eskarilainen ei vessakäytäntöä ole sisäistänyt, mutta siellä keskitytään näköjään pöydän kattamiseen,
Sulkeeko nuo asiat siis toisensa pois? Siis wc-asiointi pyyhkimisen opetteluineen+käsipesuineen ja ruoka-apulaishommat?
Nyt täytyy kyllä sanoa, että on se joillakin/jossakin ihan pirun vaikeata, sääliksi melkein käy.
Jotkut oksentaa matkalla töihin, koska ahdistaa pelko lasten tulevista tapaturmista ja siitä, mitä kaikkea töissä tulee sinä päivänä tapahtumaan. Myös siksi, että on työpaikkakiusattu ja eristetty yhteisöstä selviytymään yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kuulostaa tylyltä, mutta en itse halua yhtään kersaa sekoilemaan ruoka- tai siivousjuttuihin.
Samaa mieltä. Toisella kädellä kaivetaan nenää ja toisela annóstellaan salaattia, estotta aivastetaan muussikulhoon päin ja monilla räkä valuu ruokapöydässä talviulkoilun jälkeen kun tullaan sisään lämpimään syömään.
Siivouskemikaalit eli puhdistusaineet mitä käytetään esim ovenkahvojen ja pöytien desinfioimiseen, niitä ei saa edes säilyttää lasten ulottuvilla.
Saako lapset edes jakaa ruokaa tai leipiä, tarviiko hygieniapassin? Oikeasti en tiedä. Mehän suoritettiin opiskelijoina se juuri ennen päiväkotiharjoittelua, mutta onko se pakollinen olla juuri tuota varten niin jäi epäselväksi.
Eivät lapset jaa ruokaa eikä niin ole kukaan tässä ketjussa tainnut sanoakaan.
He kattavat pöydän ja kertovat mitä on ruoaksi.
Aikuinen on pöydän ääressä jossa ruoka-astiat ovat ja valvoo toimintaa eli lasten jokaisen ottamassa itse annoksensa lautaselle.
Ja tämäkin toiminta oli kielletty, ihan virallisen ohjeistuksen pohjalta n.1,5v ajan, kun korona oli pahimmillaan, mutta sen suhteen palattiin ns normaaliin muistaakseni viimekeväänä.
Oli sekin aikamoinen lisäprässi, vaati 1 aikuisen hyväksi toviksi ja kokonaan, kun hän annosteli annokset, kantoi pöytiin jne ja kasvattaja myös voitelu leivät, kaatoi juomat, nousi antamaan lisää ruokaa jne vaikka sitten 15x yhdellä ateriahetkellä. Silloin jäi oma ruoka säännöllisesti syömättä, koska ei yksinkertaisesti ehtinyt tai se ehti jäähtyä tyystin tai lapsi tai pari ehti siihen omalle lautaselle aivastella/yskiä, kun itse pompit palvelemaan, koska korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi päättäjienkin pikkuhiljaa aika herätä huomaamaan, että varhaiskasvatuksen alamäki on lähtenyt kiihtymään sitä mukaa, kun työtehtävät eivät enää vastaa koulutuksen antamaa ammattitaitoa. Nykyään kasvattajien työajasta iso osa menee tehtäviin, jotka voisi hoitaa apulainen ja kasvatusalan ammattilaiset voisivat keskittyä päätyöhönsä, eli lasten kanssa olemiseen. On silkkaa resurssien tuhlaamista, että kasvatusvastuullinen henkilöstö käyttää työaikaansa lakanoiden vaihtoon, ruokakärryjen kuskaamiseen, pöytien pyyhkimiseen, roskien viemiseen, kuivauskaapin tyhjentämiseen yms., kun kaikki tähän käytetty aika on pois lapsilta. Kyllä kai kaikilla muillakin aloilla on oma henkilöstönsä vastaavien tehtävien hoitamiseen? Eihän esim. sairaalassa sairaanhoitaja petaa sänkyjä tai lähihoitaja joudu palauttamaan ruokakärryä keittiölle asti ja sen jälkeen osastolle palatessaan pyyhkimään pöytiä ja lattioita.
Kun työ ei vastaa koulutusta, eivät koulutetut ihmiset motivoidu pysymään alalla, tai ainakin se syö työssäjaksamista, mikä aiheuttaa sairauspoissaoloja. Päiväkoteihin kaivattaisiin ehdottomasti avustavaa henkilökuntaa (nimenomaan aikuisten työssä avustavaa), että alan mielekkyys kasvaisi. Toki tämä tietäisi lisää henkilöstökuluja, mutta en näe säästönä sitäkään, että kasvatusvastuulliset ovat enemmän tai vähemmän työuupumuksen takia saikulla, jolloin joudutaan palkkaamaan sijainen ja maksamaan palkka sekä poissaolijalle että sijaiselle.
lyhyesti: akateemisesti koulutettu, alle kolmen tonnin palkkaa kuussa saava VO pyyhkii pöytiä, raahaa sadevaatteita eteisestä naulakolle, kuljettaa ruokakärryjä yms.
Päiväkotiapulainen tai joku muu nimike ehkä parempi, olisi tervetullut takaisin duuniin!
Surullisinta kommentissasi, ja kaltaistesi tavalla ajattelevien, ajatuksenjuoksussa on se, että ette ajattele lapsen hygienia-ja ravintokasvatuksen kuuluvan Arvon vakaopettajille lainkaan, ei sovi heidän arvolleen.
Lajitellaanko vielä niinkin, että kärryn haku on vain avustajalle tai vakahoitajalle sopiva homma, mutta ruoan voi jakaa myös vakaopettaja samalla keskustellen lasten kanssa siitä ravinnosta, sisällöstä, energian saannin tärkeydestä mm siksi, että jaksaa päivät ja että lapsi kasvaa ja kehittyy sen ansiosta jne.
Laitetaan oikein ranskalaisilla viivoilla koko kokonaisvaltainen ja laaja lapsen kasvu ja kehitys, asiat mitkä on kunkin aikuisen arvolle ja koulutukselle sopivia aiheita tehdä ja opettaa lapselle varhaiskasvatuksessa ja kun lapsi kysyy miksi et vastaa minulle niin toteat, että ei ole minun työtäni, kysy hoitajalta.
🤢🤮Ruokakärryjen hakeminen, lakanoiden vaihto, sänkyjen laskeminen, kuivauskaapin järjestely ja roskien vienti ulos eivät kuulu lasten hygienia- ja raintokasvatukseen. Niissä on turvallisuus- ja terveysriskinsä , jos lapset otetaan siihen mukaan. Lisäksi jos ne saisi muutettua turvalliseksi, eivät lapset juuri muuta ehtisi opettelemaan.
En yhtään tiedä mistä revit tuon roskiksien viemisen tai lakanoiden vaihtamisen tai kuivauskaapitön järjestelyn kommenttiini liittyen, en niitä tarkoittanutkaan.
Sen sijaan esim.ruokamärryn hakeminen keittiöstä on lapselle "iso juttu" ja meillä siihen osallistuu ns ruoka-apulaiset, viikottain vaihtuvat 2-3 lasta jotka kattavat pöydät ja kertovat muulle ryhmälle mitä on ruoaksi, erittäin suosittu ja tärkeä toimi heille josta ylpeänä kertovat myös vanhemmille.
Sänkyjen laskeminen ei myöskään ole pois suljettu juttu, tykkäävät olla apuna siinäkin asiassa.
Et taida ihan olla kartalla asioista.Oletko koskaan kokeillut, miten tuo toimii 0-2-vuotiaiden kanssa, joista osa ei edes kävele?
Kyllä mä pienten ryhmässä olen ottanut käveleviä mukaan hakemaan ruokakärryä ja ihan onnessaan ovat olleet. Totta kai mikä tahansa toiminta on ikätasoista. Ei me niiden 2-vuotiaiden kanssa pelata afrikan tähteäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi päättäjienkin pikkuhiljaa aika herätä huomaamaan, että varhaiskasvatuksen alamäki on lähtenyt kiihtymään sitä mukaa, kun työtehtävät eivät enää vastaa koulutuksen antamaa ammattitaitoa. Nykyään kasvattajien työajasta iso osa menee tehtäviin, jotka voisi hoitaa apulainen ja kasvatusalan ammattilaiset voisivat keskittyä päätyöhönsä, eli lasten kanssa olemiseen. On silkkaa resurssien tuhlaamista, että kasvatusvastuullinen henkilöstö käyttää työaikaansa lakanoiden vaihtoon, ruokakärryjen kuskaamiseen, pöytien pyyhkimiseen, roskien viemiseen, kuivauskaapin tyhjentämiseen yms., kun kaikki tähän käytetty aika on pois lapsilta. Kyllä kai kaikilla muillakin aloilla on oma henkilöstönsä vastaavien tehtävien hoitamiseen? Eihän esim. sairaalassa sairaanhoitaja petaa sänkyjä tai lähihoitaja joudu palauttamaan ruokakärryä keittiölle asti ja sen jälkeen osastolle palatessaan pyyhkimään pöytiä ja lattioita.
Kun työ ei vastaa koulutusta, eivät koulutetut ihmiset motivoidu pysymään alalla, tai ainakin se syö työssäjaksamista, mikä aiheuttaa sairauspoissaoloja. Päiväkoteihin kaivattaisiin ehdottomasti avustavaa henkilökuntaa (nimenomaan aikuisten työssä avustavaa), että alan mielekkyys kasvaisi. Toki tämä tietäisi lisää henkilöstökuluja, mutta en näe säästönä sitäkään, että kasvatusvastuulliset ovat enemmän tai vähemmän työuupumuksen takia saikulla, jolloin joudutaan palkkaamaan sijainen ja maksamaan palkka sekä poissaolijalle että sijaiselle.
lyhyesti: akateemisesti koulutettu, alle kolmen tonnin palkkaa kuussa saava VO pyyhkii pöytiä, raahaa sadevaatteita eteisestä naulakolle, kuljettaa ruokakärryjä yms.
Päiväkotiapulainen tai joku muu nimike ehkä parempi, olisi tervetullut takaisin duuniin!
Surullisinta kommentissasi, ja kaltaistesi tavalla ajattelevien, ajatuksenjuoksussa on se, että ette ajattele lapsen hygienia-ja ravintokasvatuksen kuuluvan Arvon vakaopettajille lainkaan, ei sovi heidän arvolleen.
Lajitellaanko vielä niinkin, että kärryn haku on vain avustajalle tai vakahoitajalle sopiva homma, mutta ruoan voi jakaa myös vakaopettaja samalla keskustellen lasten kanssa siitä ravinnosta, sisällöstä, energian saannin tärkeydestä mm siksi, että jaksaa päivät ja että lapsi kasvaa ja kehittyy sen ansiosta jne.
Laitetaan oikein ranskalaisilla viivoilla koko kokonaisvaltainen ja laaja lapsen kasvu ja kehitys, asiat mitkä on kunkin aikuisen arvolle ja koulutukselle sopivia aiheita tehdä ja opettaa lapselle varhaiskasvatuksessa ja kun lapsi kysyy miksi et vastaa minulle niin toteat, että ei ole minun työtäni, kysy hoitajalta.
🤢🤮Ruokakärryjen hakeminen, lakanoiden vaihto, sänkyjen laskeminen, kuivauskaapin järjestely ja roskien vienti ulos eivät kuulu lasten hygienia- ja raintokasvatukseen. Niissä on turvallisuus- ja terveysriskinsä , jos lapset otetaan siihen mukaan. Lisäksi jos ne saisi muutettua turvalliseksi, eivät lapset juuri muuta ehtisi opettelemaan.
En yhtään tiedä mistä revit tuon roskiksien viemisen tai lakanoiden vaihtamisen tai kuivauskaapitön järjestelyn kommenttiini liittyen, en niitä tarkoittanutkaan.
Sen sijaan esim.ruokamärryn hakeminen keittiöstä on lapselle "iso juttu" ja meillä siihen osallistuu ns ruoka-apulaiset, viikottain vaihtuvat 2-3 lasta jotka kattavat pöydät ja kertovat muulle ryhmälle mitä on ruoaksi, erittäin suosittu ja tärkeä toimi heille josta ylpeänä kertovat myös vanhemmille.
Sänkyjen laskeminen ei myöskään ole pois suljettu juttu, tykkäävät olla apuna siinäkin asiassa.
Et taida ihan olla kartalla asioista.Oletko koskaan kokeillut, miten tuo toimii 0-2-vuotiaiden kanssa, joista osa ei edes kävele?
Kyllä mä pienten ryhmässä olen ottanut käveleviä mukaan hakemaan ruokakärryä ja ihan onnessaan ovat olleet. Totta kai mikä tahansa toiminta on ikätasoista. Ei me niiden 2-vuotiaiden kanssa pelata afrikan tähteäkään.
Meillä samaa, ihan on 1-3v nappuloita kasvattajansa mukana säännöllisesti hakemassa keittiöstä kärryä, toki eivät keittiön ovesta mene peremmälle, mutta siinä odottavat sen 30s, kun kasvattaja nappaa kärryn ja sitten mennään, aivan onnessaan.
"Jotkut oksentaa matkalla töihin, koska ahdistaa pelko lasten tulevista tapaturmista ja siitä, mitä kaikkea töissä tulee sinä päivänä tapahtumaan. Myös siksi, että on työpaikkakiusattu ja eristetty yhteisöstä selviytymään yksin."
Yöheräämiset ja painajaiset stressitason vuoksi myös yleisiä alan työntekijöillä.
Hajamielisyyttä arjen asioissa sitten alkaa esiintyä, mikä johtuu puutteellisesta levosta ja työn aiheuttaman kuormituksen huonosti palautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on oikeast alkanut tuntumaan, että olen orja lapsille ja perheille. Ihan sama mitä yritän pyytää tai kritisoida, niin päiväkodin johtaja tai pedagoginen johtaja sanoo, että olet täällä lapsia ja perheitä varten. Minä olen se joka joustaa kaikessa huonolla palkalla ja olemattomilla eduilla.
Koko syksyn pedajohtaja on kiertänyt ryhmissä kritisoimassa vähän kaikkea. Esimerkkitapauksia:
Olin ollut nukkarissa koko sen pari tuntia, mitä pienillä yleensä nukutaan. Yritin istua lasten kanssa välipalapöytään syömään omaa välipalaani. Pedajohtaja kielsi tämän ja käski minut ottamaan ensimmäiset lapset leikkimään, koska pienryhmätoiminta. Taukokin olisi pitänyt pitää jossain muussa välissä.
Aamukahvia ei saa juoda ryhmässä, koska kahvi kuuluu tauolle. Ryhmässä minun pitää olla täysin lapsia varten. Mistään ei kuitenkaan irtoa ketään päästämään vaikka sitä aamun ensimmäistä työntekijää vessatauolle ja kahville. Kahvin voi kuulemma juoda kotona, jos kahvihammasta kolottaa.
Omaa ruokaa ei saa syödä lasten edessä vaan taukohuoneessa. Siihen saat käyttää sen 10min taukosi. Yli ei saa mennä, koska lapset ja perheet. Eli käytännössä pakko syödä laitosruokaa, joka ei oikein omalle vatsalle sovi. Se 10min ei vaan riitä vessassa käymiseen ja syömiseen.
Jos vanhempi ei ehdi hakemaan lastaan klo 17:00, me joustetaan tottakai. Viis sitä, että olen sopinut omia menoja, maksullisia harrastuksia, kampaajaa yms. Kukaan ei korvaa, että nämä peruuntuu. Viiden vuoroissa ei uskalla koskaan sopia illalle mitään menoja enää. Ja jos viiden vuorolainen on sairastunut, niin minunhan se pitää jatkaa sinne viiteen. Ei auta sanoa, että en pysty tänään jatkamaan. Jatkettava on, kun ei ole ketään muutakaan, joka jatkaisi. Ei se ole kuin 30min ylimääräistä. Harmi, kun sitä ylimääräistä tuli viime viikollakin.
Puhumattakaan näistä, mitä ketjussa on tullut moneen kertaan ilmi eli minä ostan omalla rahalla ulkoiluvaatteet, jotta voin ulkoilla lasten kanssa. Teen työtä epäergonomisissa asennoissa, koska päiväkodin eteiseen ei mahdu pukemispenkkiä, toimistoon ei mahdu lukemaan tärkeitä sähköposteja vaan joudun lukemaan ne kuraeteisessä, otan vastaan tartuntatauteja ilman riittävää suojavarustusta yms.
Ja minähän joustan koska lapset ja perheet, pedagogiikka, varhaiskasvatus ja niineespäin. Ei kiinnosta enää. Motivaatio miinuksen puolella jo. Älkää huoliko, asia otettu puheeksi jo johtajan kanssa ja aloitan opinnot ihan muulla alalla.
Millä alalla? Itselläni se toinen ala on aivan hepreaa eli olen jumissa vakassa. Jumissa vaikka olen psyykkisesti(kin) aivan loppu.
Olen jokapaikan höylä joka mahdollistaa monille työkavereille sitä tätä ja tuota.Sähköasentaja. Kyllä mä mietin myös sosiaalitieteitä, sosionomia ja toimintaterapeuttia, mutta vaka-ala on vienyt minut siihen pisteeseen, että ihmisten parissa tehtävä työ ei enää kiinnosta. Nyt on pakko saada tehdä jotain ihan muuta. Toinen vaihtoehto oli tradenomi, mutta olen saanut sen käsityksen, että työtilanne on heillä vähän heikko.
Heh, mä olen vaihtanut sähköasentajan hommista päiväkotiin. Joskus kyllä kaduttaa vaihdos.
Kuka vauva tarvitsee enää äitiä tai isää, kun onni tulee laitoskärryjen työntämisestä, pääsystä mukaan tekemään arvokasta työtä. Pois turha fiilistely, varhaiskasvatus jyrää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa nyt edes siinä hygieniakasvatuksessa että kakkanjälkeen pyyhitään kunnolla, vedetään vessa ja pestään ne kädet saippualla erittäin huolella ja kuivataan kunnolla myös.
Yllättävän moni eskarilainen ei vessakäytäntöä ole sisäistänyt, mutta siellä keskitytään näköjään pöydän kattamiseen,
Sulkeeko nuo asiat siis toisensa pois? Siis wc-asiointi pyyhkimisen opetteluineen+käsipesuineen ja ruoka-apulaishommat?
Nyt täytyy kyllä sanoa, että on se joillakin/jossakin ihan pirun vaikeata, sääliksi melkein käy.
Kai se riippuu mitä pedagogista painopistettä kukin kasvattaja painottaa.
Onhan noissa puutteita joillakin vessameiningissä ekaluokkalaisilla kun ne siirtyy eskarista sinne... Mitäpä siitä nillittää ja muka sääliä, sen kun katsoo että ne oman ryhmän lapset takuulla osaavat sekä vessa-asioinnit että ne ruoka-apulaishommelit.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vauva tarvitsee enää äitiä tai isää, kun onni tulee laitoskärryjen työntämisestä, pääsystä mukaan tekemään arvokasta työtä. Pois turha fiilistely, varhaiskasvatus jyrää kaiken.
No ei varmaan kukaan vauva, koska vioden vanhoja tungetaan sisään ovista ja ikkunoista. Niiden pikkusisarukset on kotona äidin kanssa. Räkä valuu ja yskittää, mutta kasvatusta on sa**ana saatava😟😟😟 Pystyssä eivät pysy ja kakkoja saa vaihtaa 2-3 krt pvässä.
On tää homma niin pepusta😣
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitittekö miten hyvin olla poissa flunssan takia? Tietää, että työkaverit rautaa...
En suostu leikkimään mitään "työn sankaria" oman terveyteni kustannuksella yhtään enempää kuin mitä on pakko (lähikontaktissa ollaan, riittämättömät koronasuojat silloin, kun niitä oli pakko pitää ts työnantaja tarjosi vain ne olemattoman suojan antavat paperilappusuojat) eli todellakin, jos olen sairaana niin sitten olen sairaana. Vaikea on jäädä pois töistä, todella vaikea, sen myönnän, mutta olen yrittänyt siinä asiassa "takoa järkeä ja tolkkua päähäni".
Vielä en ole tälle vuodelle pöpöjä saanut*kopkopkop*, muutamat työkaverit jo on, siinä mielessä ei mitään uutta auringon alla eli pöpöt jatkavat kulkuaan ja sairastelut sitä myöten myös.T. Koronaa/enterorokkoa/influenssaa/Noroa/
Tulirokkoa/perusflunssaa/silmätulehdusta, niitä tällä hetkellä lähietäisyydellä+kontaktissa.Oikea periaate sinulla. Tein itse työtä teollisuudessa, ja siellä oli riesana työnjohtaja, joka ei ollut koskaan pois töistä. Jossain kohtaa ryhdyin seuraamaan mitä oikeasti tapahtuu, kun hän heiluu sairaana töissä, kävi ilmi, että kun hän tulee maanantaina funssaisena töihin ja kiertää siinä viikon varrella tehtaan monta kertaa, tapaa jokaisen työntekijän useampaan otteeseen, niin seuraavilla viikoilla on tusinan verran muita sairaana, jokaisella 3-7 vuorokauden saikku vähintään.
Tein hänelle taulukon ja kysyin, että tajuatko ollenkaan mitä tämä maksaa vuositasolla tekemättä jääneinä töinä, kiireenä, ylitöinä jne. koska jotenkinhan ne tilaukset täytyy hoitaa? Jos on tusina pois työnsä ääreltä aina kun herra pätee eikä jää kotiin potemaan, niin tokihan sille hintaa tulee. Närkästyi, joten esitin TJ:lle saman taulukon ja kysymykset. Loppui se snobbailu, järki voitti, kun tajusivat tämän itsestään selvän asian: On parempi että menetetään yhden työpanos, kuin tusina työpanoksia, joista eskaloituu helposti yrityksensisäinen epidemia..
Ei kannata puhua halventavasti niistä paperilappusuojista ts, kirurgimaskeista, koska ne blokkaavat yli 90% käyttäjänsä levittämistä pöpöistä, ja suojaavat käyttäjäänsä 46% verran = tutkimusfaktaa. Ts. ilman maskia räit ympärillesi 90% enemmän pöpöjä, ja kiskot niitä muitten räkimiä sisääsi 46% enemmän kuin maskin kanssa. Ne suojat tulee leikkaussaleista, ts. niitä käyttää kirurgit ja leikkaussalihenkilökunta, suojatakseen potilasta, ja niiden käyttöönotto on yksi merkittävimpiä parannuksia lääketieteen historiassa, koska potilaskuolleisuus romahti näiden maskien ansiosta. Jos ne toimii leikkaussalissa, ne toimii myös päivähoidossa, siitäkin huolimatta että tekosyy ja peräreikä löytyy jokaiselta..
Paitsi, että on todettu lukuisia kertoja, että kirurgiset maskit suojaavat kantajaansa heikosti aerosolinesteiltä ja pieniltä hiukkasilta ja, koska esim.varhaiskasvatuksessa ollaan niin lähellä taudinkantajia ja niin pienissä tiloissa ison lapsilauman kanssa (+aikuisten), että kys suoja ei ole lähellekään riittävä.
Toki parempi kuin ei mitään, mutta ei riittävä ja sitähän jokainen siinä tilanteessa oleva haluaa ja haluaisi, saada _riittävän_ JA _tarpeeksi tehokkaan_ suojan välttyäkseen tartunnoilta.
Bonus: samaan aikaan vaka-ala taistelee ja kärsii hlökunnan puutteesta, alan puuttuvasta vetovoimasta, alalla olevien irtisanoutumisista jne eikä siltikään katsottu/katsota aiheelliseksi satsata tehokkaampiin suojiin hlökunnalle, kertoo jotakin arvostuksesta, siis sen puutteesta, sekin.
Ja linjaa jatkaakseni; Mielipide on vähän niinkuin perseenreikä, löytyy jokaiselta.
"kasvattaja myös voitelu leivät"
Kasvattaja 😂
Ymmärrän että leivän voitelu on osalle vaikeaa. Ei meilläkään ihan pienenä lapset osannut, mutta luulisi että oikeustoimikelpoinen aikuinen siitä suoriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että on se joillakin/jossakin ihan pirun vaikeata, sääliksi melkein käy.Kai se riippuu mitä pedagogista painopistettä kukin kasvattaja painottaa.
Onhan noissa puutteita joillakin vessameiningissä ekaluokkalaisilla kun ne siirtyy eskarista sinne... Mitäpä siitä nillittää ja muka sääliä, sen kun katsoo että ne oman ryhmän lapset takuulla osaavat sekä vessa-asioinnit että ne ruoka-apulaishommelit.
Niitä pedagogisia painopisteitä voi olla, ja normaalisti onkin, useampia, ajatella sitäkin ihmettä.
Mutta jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ammentaa, ei maksa vaivaa ja valuu kuin vesi hanhen selästä joten laitan pisteen tälle debatille kanssasi.
PS, se peräsimen pyyhkimisen harjoittelu on asia joka lähtökohtaisesti kuuluu ihan lapsen vanhempien hommiin, ihan kaikkea ei voi ulkoistaa varhaiskasvatuksen piiriin ja kasvattajille siellä. Ja ratakiskoa, toki siinä autamme ja siihen kannustamme myös siellä päiväkodissa, mutta pääasiallisesti se kuuluu lapsen ja vanhemman väliseen puhtaus kasvatukseen, aivan kuten vaikkapa hampaiden pesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan kukaan vauva, koska vioden vanhoja tungetaan sisään ovista ja ikkunoista. Niiden pikkusisarukset on kotona äidin kanssa. Räkä valuu ja yskittää, mutta kasvatusta on sa**ana saatava😟😟😟 Pystyssä eivät pysy ja kakkoja saa vaihtaa 2-3 krt pvässä.
On tää homma niin pepusta😣
Näin se menee, meillekin on jo kotona olevat äidit useammat infonneet, että "kiesukaisujooseppi sitten tulee hoitoon joka päivä myös teidän talvilomaviikolla".
Nyt kun lähes kaikki "pienet" eli alle 100 lapsen päiväkodit lopetetaan ja lapset keskitetään pääasiassa uusiin suuriin 150-350 lapsen varhaiskasvattomoihin, ei niitä metallisia laitoskärryjä pitäisi heittää pois vaan sijoittaa lasten mukana niihin suurkäytäväyksiköihin, jotta onnellisuusaste säilyy ja ehkä kasvaa. Maailman onnellisin kansa, kaikki hihkuvat onnesta työntäessään siivouskärryjä, ruokakärryjä, tiskikärryjä tai nähdessään roska-auton kippaavan keskusroskikseen lastatut yksikköroskisten kakka- ja pissavaipat kyytiin. Heihei hajut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että on se joillakin/jossakin ihan pirun vaikeata, sääliksi melkein käy.Kai se riippuu mitä pedagogista painopistettä kukin kasvattaja painottaa.
Niitä pedagogisia painopisteitä voi olla, ja normaalisti onkin, useampia, ajatella sitäkin ihmettä.
Mutta jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ammentaa, ei maksa vaivaa ja valuu kuin vesi hanhen selästä joten laitan pisteen tälle debatille kanssasi.PS, se peräsimen pyyhkimisen harjoittelu on asia joka lähtökohtaisesti kuuluu ihan lapsen vanhempien hommiin, ihan kaikkea ei voi ulkoistaa varhaiskasvatuksen piiriin ja kasvattajille siellä. Ja ratakiskoa, toki siinä autamme ja siihen kannustamme myös siellä päiväkodissa, mutta pääasiallisesti se kuuluu lapsen ja vanhemman väliseen puhtaus kasvatukseen, aivan kuten vaikkapa hampaiden pesu.
No kyllä näkisin painopisteenä tärkeämmäksi opetella huolellisen käsienpesun tärkeyden kuin kattauksen. Varsinkin päiväkodeissa monet opettajat valvovat että kädet pestään hyvin ennen ruokailua eivätkä he pidä sitä minään hygieniakasvatuksen ulkoistamisena päiväkodille vaan ihan hyvänä juttuna.
Kattaustakin voi toki harjoitella siellä kotona kuten moni perheensä parissa tekeekin.
Hei Helsinki, onko nyt mielenosoituksen jälkeen, kun on kuultu varhaiskasvatusjohtajaa, peruttu se joulukuussa ilmoitettu 105% täyttöaste? Se, jonka kuulemma päiväkotien johtajat olivat jo kertoneet vanhemmille ja henkilöstölle, vai olivatko ihan itse keksineet sen eikä ohje tullutkaan alunperin ns. "ylemmältä" taholta...? Aina siellä ihmiset ymmärtävät kaiken ihan väärin, ne yksittäiset työntekijät, joista ei voi koskaan puhua julkisissa haastatteluissa.
Entäs apulaispormestarin lupaamat miljoonat? Meneekö kohonneisiin energia-, ruoka-, lämmitys jne. kuluihin ja kaupungin itse itselleen keräämiin yli 7% tonttivuokrakorotuksiin? Eipä mahda paljon jäädä työntekijöille mitään roposia, tuskin riittääkään 10 miljoonaa noihin juokseviin kuluihin ja Sarastian sotkujen korjaamiseen, puhumattakaan valtavista sijaiskuluista. Niin, ja tietysti johtoportaan omasta uudesta kehitystyöryhmästä, joka pohtii, kuinka varhaiskasvatuksen kriisi selätettäisiin. Hups vaan, sinne meni varhaiskasvatuksen kriisin selättämiseen myönnetyt rahat.
Ja kriisi jatkuu. Ensi vuonna budjettiin jälleen lisää rahaa - ja uusi suunnitteluryhmä jälleen pystyyn!
Päiväni murmelina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana vatsatautiaika! Vanhemmalle ilmoitettaan, että lapsi ripuloi. Vanhempi keksii monta selitystä sille, miksi näin yhtäkkiä on (sai puuroa, tai puuron päällä oli jotain - lapsi on todellisuudessa syönyt kuukausia puuroa ilman ongelmia) ja monelle tuntuu oksennus olevan ainoa merkki vatsataudista. Monelle vanhemmalle myös vain kuumeella on räkätaudin kohdalla merkitystä. Turhauttaa.
Jep...Lapsi leikkii pihalla ja oksentaa paljon keskenkaiken ruveten itkemään ja lopettaen leikit. Soitto vanhemmalle ja vastaus kuuluu : onko se pakko hakea? Ihan huvikseen me tietty soitetaan eikä vaikuta sekään että talossa on tauti liikkeellä. Ja kyllä,kipeä oli.
Meillä ainakin vanhemmat hakee kun soitetaan että lapsi on sairas. Opettaja soittaa aina eikä muiden tarvi huolehtia siitä. Hyvin toimii!
Eikö teillä siis vakahoitaja ole pätevä ja kelvollinen edes soittamaan vanhemmalle?
Kyllä meillä on, ajatella....
Eikö tuo muutenkin kuuluisi lastenhoitajalle, joka on useimmiten lähihoitaja koulutukseltaan, eli sosiaali- ja terveysalan ammattilainen? Heillä kuitenkin pitäisi olla lapsen terveydentilaan liittyen parempi tietämys kuin vakaopeilla.
Eräässä keski suomen koulussa lähemmäs 300 opiskelijaa+ opettajat joihin kuuluu tietenkin myös vara opet, kuraattori,rehtori yms,siihen päälle emppuluokkalaiset yms n 200 lasta ja koulu-päiväkotilaitos pieni,ei kunnollisia pukeutumistiloja tungettu tätä inkkuusiota joka tuutista pieneen tilaan ängetään montaa sataa lasta.