Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
8041/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitittekö miten hyvin olla poissa flunssan takia? Tietää, että työkaverit rautaa...

Kyllä minä olen poissa, nytkin kipeänä kotona. Ehdottomasti sitä mieltä että sairastaa täytyy kotona, myös työkavereiden. Mitään kunniaa ei tule sairaana töissä vaappumisesta.

Samaa mieltä. Tänään olisi ollut hiihtoa lasten kanssa niin edes flunssassa se ei onnistu joten en mene töihin puolikuntoisena, joten jään kotiin lepäämään flunssan pois.

Ostaako teillä työnantaja sukset ja luistimet? Mä ilmoitin etten omista enää sellaisia, jos näitä lajeja pitää opettaa, työnantaja tarjoaa välineet kuten esim. musiikin opetuksessa. Esimies vähän nikotteli mutta eipä tuo mitään voinut. En osta enää töihin edes yhtä nuppineulaa omilla rahoillani.

Ei todellakaan Osta.. Enpä tullut ajatelleeksi vasta aloittaneena opena. Kyseenalaista Joo joutua itse ostamaan työvälineitään...

Ei siinä kyllä ole mitään kyseenalaista tai joutumista. Jos työnantaja edellyttää omien työvälineiden (sukset, luistimet, uimapuku, karttakeppi, kitara, esiopetuskirjat, palapelit, lasten cd/Spotify jne.) hankintaa ja käyttöä työtehtävässä, pitää siitä sopia kirjallisesti työsopimusta laadittaessa. Siinä samalla sovitaan myös ko. välineiden hankinnasta, käytöstä, huollosta ja säilytyksestä aiheutuvien kulujen ohjautumisesta. Työntekijöitä on kohdeltava yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti. Jos työntekijä on ns. freelancer tai kevytyrittäjä tyyppinen ratkaisu, joka kantaa itse vastuun ja riskin myymistään palveluista ja niiden kuluista, on tilanne tietysti hieman eri.

Perus kuntatyöntekijän työsopimus ei edellytä, että työntekijä ostaa palkallaan suksia, luistimia, uimavarusteita, instrumentteja, muovailuvahaa, hamahelmiä, leikkiastioita, päiväkotiin huonekaluja tai yhtään mitään, millä on ainoastaan työnantajan liiketoimia hyödyttävä vaikutus. Sitä kutsutaan riistoksi ja se on kiellettyä. Työnantaja ei voi maksattaa omasta toiminnastaan aiheutuvia kuluja työntekijöillä ja lisäksi jättää ilmoittamatta verottajalle näin hankkimansa verohyöty ja kustannusten siirto heikommalle osapuolelle. Liittoon tai työsuojeluun yhteys välittömästi, jos työnantaja edes vihjaa tai antaa ymmärtää, että työntekijöiden tulisi itse kustantaa toiminnassa tarvittavat erikoisvälineet ja lasten lelut tai päiväkodin huonekalut. Ei saa suostua.

Vasuperusteet ja esiopetussuunnitelman perusteet eivät edellytä luistelemista, hiihtoa, purjeliitoa, uimista, instrumenttien soittoa tai mitään yksittäistä lajia, joka edellyttää jonkin erityisvälineen hankintaa. Ne eivät edellytä edes pakkasella, helteellä tai sateella ulkoilua eivätkä ergonomisia työkenkiä. Jos työnantaja näitä edellyttää (kuten tällä hetkellä on, että päiväkodeissa on itse päätetty, että ulkoillaan säällä kuin säällä) tulee työnantajan mahdollistaa tämä toiminta työntekijöiden terveyttä ja työhyvinvointia vaarantamatta. Työnantaja ei saa edellyttää, että työntekijä käyttää työllään ansaitsemansa palkka korvauksen työnantajan toiminnan mahdollistamiseen ja työnantajan hyväksi, siis ostaa työnantajan vaatimat välineet tai vaihtoehtoisesti seisoo ulkona sateessa ja pakkasessa tunteja joka päivä ilman suojavarusteita altistuen terveysriskeille.

Vierailija
8042/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitittekö miten hyvin olla poissa flunssan takia? Tietää, että työkaverit rautaa...

Kyllä minä olen poissa, nytkin kipeänä kotona. Ehdottomasti sitä mieltä että sairastaa täytyy kotona, myös työkavereiden. Mitään kunniaa ei tule sairaana töissä vaappumisesta.

Samaa mieltä. Tänään olisi ollut hiihtoa lasten kanssa niin edes flunssassa se ei onnistu joten en mene töihin puolikuntoisena, joten jään kotiin lepäämään flunssan pois.

Ostaako teillä työnantaja sukset ja luistimet? Mä ilmoitin etten omista enää sellaisia, jos näitä lajeja pitää opettaa, työnantaja tarjoaa välineet kuten esim. musiikin opetuksessa. Esimies vähän nikotteli mutta eipä tuo mitään voinut. En osta enää töihin edes yhtä nuppineulaa omilla rahoillani.

Ei todellakaan Osta.. Enpä tullut ajatelleeksi vasta aloittaneena opena. Kyseenalaista Joo joutua itse ostamaan työvälineitään...

Ei siinä kyllä ole mitään kyseenalaista tai joutumista. Jos työnantaja edellyttää omien työvälineiden (sukset, luistimet, uimapuku, karttakeppi, kitara, esiopetuskirjat, palapelit, lasten cd/Spotify jne.) hankintaa ja käyttöä työtehtävässä, pitää siitä sopia kirjallisesti työsopimusta laadittaessa. Siinä samalla sovitaan myös ko. välineiden hankinnasta, käytöstä, huollosta ja säilytyksestä aiheutuvien kulujen ohjautumisesta. Työntekijöitä on kohdeltava yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti. Jos työntekijä on ns. freelancer tai kevytyrittäjä tyyppinen ratkaisu, joka kantaa itse vastuun ja riskin myymistään palveluista ja niiden kuluista, on tilanne tietysti hieman eri.

Perus kuntatyöntekijän työsopimus ei edellytä, että työntekijä ostaa palkallaan suksia, luistimia, uimavarusteita, instrumentteja, muovailuvahaa, hamahelmiä, leikkiastioita, päiväkotiin huonekaluja tai yhtään mitään, millä on ainoastaan työnantajan liiketoimia hyödyttävä vaikutus. Sitä kutsutaan riistoksi ja se on kiellettyä. Työnantaja ei voi maksattaa omasta toiminnastaan aiheutuvia kuluja työntekijöillä ja lisäksi jättää ilmoittamatta verottajalle näin hankkimansa verohyöty ja kustannusten siirto heikommalle osapuolelle. Liittoon tai työsuojeluun yhteys välittömästi, jos työnantaja edes vihjaa tai antaa ymmärtää, että työntekijöiden tulisi itse kustantaa toiminnassa tarvittavat erikoisvälineet ja lasten lelut tai päiväkodin huonekalut. Ei saa suostua.

Vasuperusteet ja esiopetussuunnitelman perusteet eivät edellytä luistelemista, hiihtoa, purjeliitoa, uimista, instrumenttien soittoa tai mitään yksittäistä lajia, joka edellyttää jonkin erityisvälineen hankintaa. Ne eivät edellytä edes pakkasella, helteellä tai sateella ulkoilua eivätkä ergonomisia työkenkiä. Jos työnantaja näitä edellyttää (kuten tällä hetkellä on, että päiväkodeissa on itse päätetty, että ulkoillaan säällä kuin säällä) tulee työnantajan mahdollistaa tämä toiminta työntekijöiden terveyttä ja työhyvinvointia vaarantamatta. Työnantaja ei saa edellyttää, että työntekijä käyttää työllään ansaitsemansa palkka korvauksen työnantajan toiminnan mahdollistamiseen ja työnantajan hyväksi, siis ostaa työnantajan vaatimat välineet tai vaihtoehtoisesti seisoo ulkona sateessa ja pakkasessa tunteja joka päivä ilman suojavarusteita altistuen terveysriskeille.

Itse olen sanonut, etten osta välineitä. Ei ole rahaa ostaa eikä pienessä vuokrakodissa tilaa säilyttää. Ei tarvitse edes valehdella. Käteen ei palkasta jää mitään vuokran, laskujen, ruuan ja lääkkeiden jälkeen. Joka kuukausi ei edes riitä. Vaatteet ostan kirpputoreilta, alusvaatteet halpamarketeista, ruuat ja saippuat yms. Lidlistä ja halpamarketeista tai alennuksista. Työkirjallisuuden luen töistä tai kirjastosta lainattuna. Joskus laitan salaa lapsilta jäänyttä ruokaa, sitä mikä heitetään roskiin omaan rasiaani ja syön illalla kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8043/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostu leikkimään mitään "työn sankaria" oman terveyteni kustannuksella yhtään enempää kuin mitä on pakko (lähikontaktissa ollaan, riittämättömät koronasuojat silloin, kun niitä oli pakko pitää ts työnantaja tarjosi vain ne olemattoman suojan antavat paperilappusuojat) eli todellakin, jos olen sairaana niin sitten olen sairaana. Vaikea on jäädä pois töistä, todella vaikea, sen myönnän, mutta olen yrittänyt siinä asiassa "takoa järkeä ja tolkkua päähäni".

Vielä en ole tälle vuodelle pöpöjä saanut*kopkopkop*, muutamat työkaverit jo on, siinä mielessä ei mitään uutta auringon alla eli pöpöt jatkavat kulkuaan ja sairastelut sitä myöten myös.

T. Koronaa/enterorokkoa/influenssaa/Noroa/

Tulirokkoa/perusflunssaa/silmätulehdusta, niitä tällä hetkellä lähietäisyydellä+kontaktissa.

Tosielämässähän tarhaihmiset ei sairasta noita lastentauteja kun ovat vuosien immuniteetin avulla päässeet niistä. Harvoin kukaan saa mitään flunssaa tai vatsatautia vai oletteko oikeasti nähneet hoitajaa joka aivastelee tai oksentaa 😁

Sen sijaan todelliset syyt saikkuun ovat yleensä työilmapiiri tai ylikuormitus. Miksei niistä voisi puhua suoraan eikä verhota niitä tekosyihin?

Lapsiryhmät ovat liian suuria, tilat surkeita, palkka pieni, johtajuus kateissa
Jos puhutaan flunssasta ja vatsataudista mitä se auttaa asiaa?

Kun ollaan alalla, jossa on iso riski sairastella (toisin kuin vaikka aikuisten kesken toimistotyössä) niin saikkuja tulee, joka johtaa ylikuormitukseen, jos ja kun sijaisia ei saa. 

Tarpeeksi kun ihmisiä kuormitetaan niin alkaa tulla saikkuja myös sen väsymisen vuoksi. Se on noidankehä, johon ei haluta kunnolla puuttua. 

Nuo kaksi asiaa liittyy ihan olennaisesti ja suoraan toisiinsa. 

Vierailija
8044/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla avautumaan tänne kun en tiedä mitä teen. Olen nyt flunssan takia saikulla, mutta mieli on tällä hetkellä niin maassa, etten tiedä mitä teen. En halua kertoa tarkempia yksityiskohtia ettei paljastu kuka olen.

Oon aika vasta valmistunut ope ja ensimmäistä kertaa ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia. Tilanne on se, että ryhmän toinen lastenhoitaja kohtelee lapsia ja minua huonosti. Ei ole siis mitään fyysistä väkivaltaa, mutta lapsille saattaa huutaa, tiuskia ja erästä lasta kielsi itkemästä, koska on niin iso. On huutanut myös minulle vanhempien ja lasten edessä.

Olen kertonut tilanteesta päiväkodin varajohtajalle joka ei oikein tee asialle mitään. Ollaan keskusteltu yhdessä tilanteesta ja lopputulos on, että hoitaja ei puhu mulle enää mitään. On tosi väsyneen oloinen, mutta niin on myös muu henkilökunta koko päiväkodissa. Yksi on burn Outin takia saikulla, toinen käy salaa tupakalla, yksi itkemässä vessassa jne.

Oon jo tehny päätöksen, että vaihdan päiväkotia, mutta nuo lapset käy sääliksi. Oon todistanu monia tilanteita, joissa henkilökunta selkeästi väsymyksen takia toimii väärin. Avikn tuskin kannattaa edes ilmoittaa. Entinen kollega sanoi, että sieltä ei mitään apuja heru.

Muuta mä en kai voi edes tehdä. Tilanne on tosi hirveä.

Vierailija
8045/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tulla avautumaan tänne kun en tiedä mitä teen. Olen nyt flunssan takia saikulla, mutta mieli on tällä hetkellä niin maassa, etten tiedä mitä teen. En halua kertoa tarkempia yksityiskohtia ettei paljastu kuka olen.

Oon aika vasta valmistunut ope ja ensimmäistä kertaa ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia. Tilanne on se, että ryhmän toinen lastenhoitaja kohtelee lapsia ja minua huonosti. Ei ole siis mitään fyysistä väkivaltaa, mutta lapsille saattaa huutaa, tiuskia ja erästä lasta kielsi itkemästä, koska on niin iso. On huutanut myös minulle vanhempien ja lasten edessä.

Olen kertonut tilanteesta päiväkodin varajohtajalle joka ei oikein tee asialle mitään. Ollaan keskusteltu yhdessä tilanteesta ja lopputulos on, että hoitaja ei puhu mulle enää mitään. On tosi väsyneen oloinen, mutta niin on myös muu henkilökunta koko päiväkodissa. Yksi on burn Outin takia saikulla, toinen käy salaa tupakalla, yksi itkemässä vessassa jne.

Oon jo tehny päätöksen, että vaihdan päiväkotia, mutta nuo lapset käy sääliksi. Oon todistanu monia tilanteita, joissa henkilökunta selkeästi väsymyksen takia toimii väärin. Avikn tuskin kannattaa edes ilmoittaa. Entinen kollega sanoi, että sieltä ei mitään apuja heru.

Tää kuulosti ihan mun kirjoittamalla. Oon jopa itsekin saikulla flunssan takia ja vastavalmistunut ope 3-5 v ryhmässä. Oon jo nyt aivan poikki. Ryhmä on tosi haastava ja työtiimissä työhön täysin kyllästyneet hoitajat. He välttelevät kaikin keinoin ryhmässä oloa, milloin jäävät tekemään mitäkin hommaa tai katoavat ryhmästä jättäen minut yksin lasten kanssa. Yksi valittaa lasten kuullen miten hän kyllä lähtee kun löytää muuta, retuuttaa lapsia jne, yksi hoitaja ei puhu minulle ja tuntuu, että hän heti tuomitsi uuden opettajan. En ole saanut mitään perehdytystä. Päiväkodin erityisope tekee töitä jossain muussa rakennuksessa ja on ehkä kerran viikossa hetken päiväkodissa. Johtajaa olen nähnyt tänä vuonna 2 kertaa. Ryhmän lapset huutaa, lyövät toisiaan, juoksevat ympäri päiväkotia, ja näitä lapsia on monta. Olen aivan uupunut ja heti sairastuin vaikka vasta Olen aloittanut. Yhtä hullunmyllyä tämä on ollut. Opiskeluajan harjoittelupäiväkodit oli lasten leikkiä versus tämä. Olen jopa vähän järkyttynyt meiningistä. Asun pienellä paikkakunnalla joten toista päiväkotia täällä ei ole mihin voisi töihin hakea. Täytyy siis keksiä muuta..

Vierailija
8046/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kuulostaa tylyltä, mutta en itse halua yhtään kersaa sekoilemaan ruoka- tai siivousjuttuihin.

Sen verran on arki rasittavaa jo muutenkin"

Samaa mieltä. Toisella kädellä kaivetaan nenää ja toisela annóstellaan salaattia, estotta aivastetaan muussikulhoon päin ja monilla räkä valuu ruokapöydässä talviulkoilun jälkeen kun tullaan sisään lämpimään syömään.

Siivouskemikaalit eli puhdistusaineet mitä käytetään esim ovenkahvojen ja pöytien desinfioimiseen, niitä ei saa edes säilyttää lasten ulottuvilla.

Opettakaa nyt edes siinä hygieniakasvatuksessa että kakkanjälkeen pyyhitään kunnolla, vedetään vessa ja pestään ne kädet saippualla erittäin huolella ja kuivataan kunnolla myös.

Yllättävän moni eskarilainen ei vessakäytäntöä ole sisäistänyt, mutta siellä keskitytään näköjään pöydän kattamiseen,

Sulkeeko nuo asiat siis toisensa pois? Siis wc-asiointi pyyhkimisen opetteluineen+käsipesuineen ja ruoka-apulaishommat?

Nyt täytyy kyllä sanoa, että on se joillakin/jossakin ihan pirun vaikeata, sääliksi melkein käy.

Kai se riippuu mitä pedagogista painopistettä kukin kasvattaja painottaa. 

Onhan noissa puutteita joillakin vessameiningissä ekaluokkalaisilla kun ne siirtyy eskarista sinne... Mitäpä siitä nillittää ja muka sääliä, sen kun katsoo että ne oman ryhmän lapset takuulla osaavat sekä vessa-asioinnit että ne ruoka-apulaishommelit.

Niitä pedagogisia painopisteitä voi olla, ja normaalisti onkin, useampia, ajatella sitäkin ihmettä.

Mutta jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ammentaa, ei maksa vaivaa ja valuu kuin vesi hanhen selästä joten laitan pisteen tälle debatille kanssasi.

PS, se peräsimen pyyhkimisen harjoittelu on asia joka lähtökohtaisesti kuuluu ihan lapsen vanhempien hommiin, ihan kaikkea ei voi ulkoistaa varhaiskasvatuksen piiriin ja kasvattajille siellä. Ja ratakiskoa, toki siinä autamme ja siihen kannustamme myös siellä päiväkodissa, mutta pääasiallisesti se kuuluu lapsen ja vanhemman väliseen puhtaus kasvatukseen, aivan kuten vaikkapa hampaiden pesu.

No kyllä näkisin painopisteenä tärkeämmäksi opetella huolellisen käsienpesun tärkeyden kuin kattauksen. Varsinkin päiväkodeissa monet opettajat valvovat että kädet pestään hyvin ennen ruokailua eivätkä he pidä sitä minään hygieniakasvatuksen ulkoistamisena päiväkodille vaan ihan hyvänä juttuna.

Kattaustakin voi toki harjoitella siellä kotona kuten moni perheensä parissa tekeekin.

Vakaopettajat valvovat? Ei vakahoitajat tai vakasosionomit? Ei riitä pätevyys, vai?

Vierailija
8047/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä on aivan normia, siis se, että työntekijä kustantaa itse omasta mahtipalkastaan varusteet kaikille säille kaikkeen ulkoiluun ja kaikkeen sisätoimintaan myös, on se sitten päiväkodissa tai vaikka kunnan jossakin liikunta/tatami tms paikassa.

Vierailija
8048/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään pk; n työntekijä kerto että oli tänään löytäny tamppoonin lasten ryhmätilan lattialta. Käyttämätön tosin onneksi , mutta silti. Lapset ei ollu tajunnu mikä se oli vaan ne oli vielä askarrellet siitä jonku lelun missä se tamppooni roikku narusta....

Siivoojaa ei ole ollut viikkoihin, aika uupunut henkilökunta siivoo minkä kerkee....lopputulos kai tossa sitten,

Meiltä juuri irtisanoutui päiväkodinhuoltaja. Kolmas vuoden sisään. En halua edes ajatella kauanko taas hlökunta joutuu venymään ja vanumaan että edes perusjutut kuten ruokahuolto saadaan hoidettua.

Vierailija
8049/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset, ihmiset liukuhihnatavaraa kuullostaa kovalta, mutta näin se on vaan. Pohjoismaat ovat vielä hyvinvointivaltiota luoja tietää kuinka edetään. Lycka till vaan kaikille lastentarhaopettajille, päiväkerhonohjaajille, perhepäiväohjaajille..

Vierailija
8050/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostu leikkimään mitään "työn sankaria" oman terveyteni kustannuksella yhtään enempää kuin mitä on pakko (lähikontaktissa ollaan, riittämättömät koronasuojat silloin, kun niitä oli pakko pitää ts työnantaja tarjosi vain ne olemattoman suojan antavat paperilappusuojat) eli todellakin, jos olen sairaana niin sitten olen sairaana. Vaikea on jäädä pois töistä, todella vaikea, sen myönnän, mutta olen yrittänyt siinä asiassa "takoa järkeä ja tolkkua päähäni".

Vielä en ole tälle vuodelle pöpöjä saanut*kopkopkop*, muutamat työkaverit jo on, siinä mielessä ei mitään uutta auringon alla eli pöpöt jatkavat kulkuaan ja sairastelut sitä myöten myös.

T. Koronaa/enterorokkoa/influenssaa/Noroa/

Tulirokkoa/perusflunssaa/silmätulehdusta, niitä tällä hetkellä lähietäisyydellä+kontaktissa.

Tosielämässähän tarhaihmiset ei sairasta noita lastentauteja kun ovat vuosien immuniteetin avulla päässeet niistä. Harvoin kukaan saa mitään flunssaa tai vatsatautia vai oletteko oikeasti nähneet hoitajaa joka aivastelee tai oksentaa 😁

Sen sijaan todelliset syyt saikkuun ovat yleensä työilmapiiri tai ylikuormitus. Miksei niistä voisi puhua suoraan eikä verhota niitä tekosyihin?

Lapsiryhmät ovat liian suuria, tilat surkeita, palkka pieni, johtajuus kateissa

Jos puhutaan flunssasta ja vatsataudista mitä se auttaa asiaa?

Tosielämässä aikuisetkin sairastavat siinä kun lapsetkin. Meiltäkin on lähtenyt ja lähtee kesken päivän kotiin kipeäksi tulleita. Ihan näitä pöpöjä.

Vierailija
8051/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite varhaiskasvatuslakiin. Jo yli 53 000 kannattaa

Nykylaissa on porsaanreikiä, jotka mahdollistavat kunnille sen, että suhdeluvuilla ja käsitteellä "tilapäinen ylitys" kikkaillaan jatkuvasti.

Se on jo niin nähty.

Allekirjoittaa voit Kansalaisaloitteet-sivulla:

Muutos Varhaiskasvatuksen Henkilöstön Mitoitukseen ja Suhdelukujen Toteutumiseen.

Vierailija
8052/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin. kirjoitti:

Nykylaissa on porsaanreikiä, jotka mahdollistavat kunnille sen, että suhdeluvuilla ja käsitteellä "tilapäinen ylitys" kikkaillaan jatkuvasti.

Se on jo niin nähty.

Muutos Varhaiskasvatuksen Henkilöstön Mitoitukseen ja Suhdelukujen Toteutumiseen.

Toivottavasti aloitteen vastuuhenkilöt eivät laita aloitetta nyt vaalien alla eduskunnalle, vaikka on jo vaaditut 50 000 kannattajaa. Kannattaa odottaa aloitteen kanssa loppukevääseen. Tätä ei varmasti ehditä käsitellä tämän eduskunnan aikana, ja silloin aloite raukeaa. 

"Jos aloite tulee eduskunnassa hylätyksi tai sen käsittely raukeaa eduskuntakauden vaihtuessa, samasta asiasta on mahdollista tehdä uusi kansalaisaloite."

Vierailija
8053/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää. Päiväkodin johtaja? Varhaiskasvatuksen vastaava henkilö kunnassa? Aina löytyy pomollekin pomo. Rohkenetko viedä asiaa eteenpäin? 

Tai työturvallisuuden kautta, työterveyden kautta? Ehkä henkilö on saikun tarpeessa, vai onko perusluonteensa oikeasti noin ilkeä? 

Itse olin lähihoitajaopinnoissa paikassa, jossa yksi lastenhoitaja oli juuri tuollainen. Se oli jotenkin ihan kamalaa. Lapset pelkäsi tätä ihmistä. Valitettavasti hän oli myös laitettu minua arvioimaan, ja myönnän etten ollut suoraselkäinen ja vienyt tuon henkilön työskentelytapoja minnekään eteenpäin. Se päiväkoti oli kyllä jo tuolloin loppusuoralla, mutta voi olla että jatkaa samaa työskentelyä seuraavassa paikassa. :/ 

Vierailija
8054/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tiimisi opettaja, joten päävastuussa (et kuitenkaan yksin vastuussa) vasun perusteiden ja lain toteutumisesta jokaisen lapsen kohdalla. Työilmapiiri ei tällä hetkellä mahdollista turvallisen tilan periaatteita ja henkisen ilmapiirin puutteet vaarantavat lasten hyvinvoinnin. Kokemasi kohtelu vaikuttaa negatiivisesti kykyysi suoriutua työtehtävistäsi parhaan potentiaalisia mukaisesti.

Kirjoita työnantajallesi eli päiväkodin johtajalle, jonka kanssa olet solminut työsopimuksen, s-posti, jossa pyydät tunnin keskusteluajan seuraavan kahden viikon ajanjaksoon. Työntekijällä on tähän oikeus ja lasten turvallisuuden vaarantuessa myös velvollisuus. Keskustelussa kerrot esihenkilö lle konkreettiset ongelmat ja ehdotat niihin toivomasi parannustoimenpiteet sekä millaista tukea toivot / edellytät esihenkilöltäsi. Tapaamisesta on välttämätöntä laatia muistio, johon todetut ongelmat ja sovitut toimenpiteet on kirjattu ylös, samoin kuin niiden aikataulu, vastuutaho sekä seurantasuunnitelma, milloin ja miten tarkastellaan tilanteen muutosta ja sovitaan jatkotoimenpiteistä.

Suosittelen työyhteisöllenne työnohjausta. Jokaisessa kunnallisessa Vaka-työpaikassa tulee olla myös nimetty yt-vastaava eli henkilö, joka on saanut koulutusta ja perehdytystä juuri tällaisiin asioihin ja toimii päiväkodin yhteistoimintavastaavana. Hänen kanssaan yhdessä sinun, esihenkilön ja lopputiimin kannattaa ryhtyä avaamaan tilannetta. Keskustelemalla yhdessä ja sopimalla. Päiväkodin johtaja vastaa henkilöstön ohjauksesta, työrauhan mahdollistamisesta, työympäristön turvallisuudesta sekä johtaa koko yksikön pedagogiikkaa. Jokainen työntekijä vastaa omasta toiminnastaan, käytöksestään ja toisten työntekijöiden työrauhan kunnioittamisesta. Mikäli joku työyhteisössä aiheuttaa toiminnallaan tahallisesti haittaa toisen mahdollisuuksille suoriutua työstään, on tilanteeseen puututtava. Viimekädessä oikeusteitse. Työnantajan noudattaa tarvittaessa sanktiomenettelyn ohjeita tilanteessa.

Pyydä esihenkilöltäsi nähtäväksi työpaikassasi noudatettava kunnallinen ohjeistus, kuinka menetellään häirintä - ja kiusaamistapauksissa. Johtajan velvollisuus on antaa se sinulle tai neuvoa, mistä se löytyy, kun pyydät sen nähtäväksesi.

Älä jää yksin, pidä oikeuksistasi kiinni. Lasten, ja itsesi, vuoksi.

Vierailija
8055/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin. kirjoitti:

Se on jo niin nähty.

Mitä tuo auttaa? Siellä päättää samat peräreiät samaa linjaa kuin tähänkin asti ja uudet ehdokkaat lupaa aina kymmenen hyvää ja sata ihanaa ihan vain päästäkseen eduskuntaan ja sitten asiat voidaankin unohtaa tai haudata odottamaan vuotta tuhat.

Vierailija
8056/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Helsinki, onko nyt mielenosoituksen jälkeen, kun on kuultu varhaiskasvatusjohtajaa, peruttu se joulukuussa ilmoitettu 105% täyttöaste? Se, jonka kuulemma päiväkotien johtajat olivat jo kertoneet vanhemmille ja henkilöstölle, vai olivatko ihan itse keksineet sen eikä ohje tullutkaan alunperin ns. "ylemmältä" taholta...? Aina siellä ihmiset ymmärtävät kaiken ihan väärin, ne yksittäiset työntekijät, joista ei voi koskaan puhua julkisissa haastatteluissa.

Entäs apulaispormestarin lupaamat miljoonat? Meneekö kohonneisiin energia-, ruoka-, lämmitys jne. kuluihin ja kaupungin itse itselleen keräämiin yli 7% tonttivuokrakorotuksiin? Eipä mahda paljon jäädä työntekijöille mitään roposia, tuskin riittääkään 10 miljoonaa noihin juokseviin kuluihin ja Sarastian sotkujen korjaamiseen, puhumattakaan valtavista sijaiskuluista. Niin, ja tietysti johtoportaan omasta uudesta kehitystyöryhmästä, joka pohtii, kuinka varhaiskasvatuksen kriisi selätettäisiin. Hups vaan, sinne meni varhaiskasvatuksen kriisin selättämiseen myönnetyt rahat.

Ja kriisi jatkuu. Ensi vuonna budjettiin jälleen lisää rahaa - ja uusi suunnitteluryhmä jälleen pystyyn!

Päiväni murmelina.

Siinähän ssunnittelevat sitten työryhmineen ihan rauhassa mitä lystäävät - ja hoitakoot jäkikasvunsa ihan itse , ellei kunnollisia parannuksia olosuhteisiin tule. Joukkopakoalalta kiihtyy koko ajan ja nämä istuvat sormi suussa että pitäiskö kokoustaa ja perustaa kovapalkkainen työryhmä pohtimaan mitä tehtäis.

Vierailija
8057/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oon aika vasta valmistunut ope ja ensimmäistä kertaa ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia. Tilanne on se, että ryhmän toinen lastenhoitaja kohtelee lapsia ja minua huonosti. Ei ole siis mitään fyysistä väkivaltaa, mutta lapsille saattaa huutaa, tiuskia ja erästä lasta kielsi itkemästä, koska on niin iso. On huutanut myös minulle vanhempien ja lasten edessä.

Olen kertonut tilanteesta päiväkodin varajohtajalle joka ei oikein tee asialle mitään."

En ole ikinä kuullut päiväkodin varajohtajasta joka oikeasti tarttuisi asioihin ja tekisi niille jotain kun henkilökunnasta joku pyytää. Järjestään sellaisia ihme olankohauttelijoita turhan höhöttäjiä pilipaliporukkaa tyyliin: emmä voi mitään kun johtaja päättää.. ei voi, ei pysty ja läpälää.

Kertokaa toki jos jossain fiksu ja asiallinen varajohtaja josta oikeasti ollut henkilökunnalle hyötyä.

Vierailija
8058/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajien pitäisi puuttua asioihin, myös varajohtajan. Meillä on ns.varajohtaja joka jättää henkilökunnan yksin, kaverit kyllä suosii.

Vierailija
8059/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oon aika vasta valmistunut ope ja ensimmäistä kertaa ryhmässä, jossa on 4-5-vuotiaita lapsia. Tilanne on se, että ryhmän toinen lastenhoitaja kohtelee lapsia ja minua huonosti. Ei ole siis mitään fyysistä väkivaltaa, mutta lapsille saattaa huutaa, tiuskia ja erästä lasta kielsi itkemästä, koska on niin iso. On huutanut myös minulle vanhempien ja lasten edessä.

Olen kertonut tilanteesta päiväkodin varajohtajalle joka ei oikein tee asialle mitään."

En ole ikinä kuullut päiväkodin varajohtajasta joka oikeasti tarttuisi asioihin ja tekisi niille jotain kun henkilökunnasta joku pyytää. Järjestään sellaisia ihme olankohauttelijoita turhan höhöttäjiä pilipaliporukkaa tyyliin: emmä voi mitään kun johtaja päättää.. ei voi, ei pysty ja läpälää.

Kertokaa toki jos jossain fiksu ja asiallinen varajohtaja josta oikeasti ollut henkilökunnalle hyötyä.

Stadissa on yks uusi, vuosi pari sitten avattu päiväkoti, jossa on kokenut ja täyttä rautaa ja sydäntä oleva varajohtaja. Juuri sen hemmon vuoksi koko paikka sivupisteineen on taivaallinen verrattuna ympäröivään todellisuuteen alalla. No, vapaita työpaikkoja (tai hoitopaikkoja) ei tietysti paljon ole myöskään. Sairaslomasijaisuuksia ehkä joskus. Johtajalla siellä on kissanpäivät, kun talossa on varajohtaja, joka takaa työrauhan, arvostuksen ja tekemisen meiningin molempiin suuntiin, johdosta ryhmiin ja ryhmistä johtoon. Vanhemmat kehrää.

Vierailija
8060/19761 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stadissa on yks uusi, vuosi pari sitten avattu päiväkoti, jossa on kokenut ja täyttä rautaa ja sydäntä oleva varajohtaja. Juuri sen hemmon vuoksi koko paikka sivupisteineen on taivaallinen verrattuna ympäröivään todellisuuteen alalla. No, vapaita työpaikkoja (tai hoitopaikkoja) ei tietysti paljon ole myöskään. Sairaslomasijaisuuksia ehkä joskus. Johtajalla siellä on kissanpäivät, kun talossa on varajohtaja, joka takaa työrauhan, arvostuksen ja tekemisen meiningin molempiin suuntiin, johdosta ryhmiin ja ryhmistä johtoon. Vanhemmat kehrää.

Anna mä arvaan: hän on mlesoletettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi