Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
7481/19761 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin uutena vakaopena ja työparina eläkeikää lähestyviä työhön kyllästyneitä hoitajia, joista toinen viimeksi tänään sanoi, että lähtisi jos saisi muuta. Hoitajat katoavat milloin minnekin tekemään mitä tahansa muuta kuin lasten kanssa oloa. Mitään ei saisi tehdä uudella tavalla ja vanhemmista puhutaan ikävään sävyyn. Mitä kannattaisi tehdä, jotta puhallettaisiin silti yhteen hiileen ja töissä tehtäisi töitä eli oltaisi lasten kanssa?

Vierailija
7482/19761 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VANHEMPIEN MIELENILMAUS HELSINGIN VARHAISKASVATUKSEN VAKAVASTA TILANTEESTA.

#stopvakavaleikki

Helsingin varhaiskasvatus (VaKa) on kriisissä eikä toimenpiteitä sen parantamiseksi ole nähtävissä. Me olemme erittäin huolissamme tilanteesta ja vaadimme, että Helsingin poliittinen johto ja päätöksentekijät tekevät välittömästi kaikki mahdolliset toimet tilanteen parantamiseksi. Pulinat on nyt kuultu, vaadimme konkreettisia toimia. Toimia, jotka eivät ole pois muilta lapsilta.

Päiväkotien henkilökunnan ja lasten tilanne on kestämätön jo nyt, ja pahenee vain entisestään tammikuussa, jolloin päiväkodit täytetään vielä entistä täydemmiksi.

Me vaadimme, että päiväkotien henkilökunnan palkkausta ja työoloja parannetaan välittömästi. Vain sillä voidaan aidosti vaikuttaa lasten arkeen päiväkodeissa tällä hetkellä. Tilanne on riistäytynyt käsistä ja lasten perusturvallisuudesta tinkiminen on #vakavaleikki. Välittömiä toimia tarvitaan NYT eikä vuoden päästä.

Mitä pitää tapahtua, että asia otetaan vakavasti? Yhdenkään lapsen ei tule enää venyä, joustaa tai kärsiä tämän tilanteen vuoksi. Nyt on aikuisten, PÄÄTTÄJIEN, vastuu ja velvollisuus ratkaista tilanne.

Kokoonnumme isolla joukolla Senaatintorille ke 18.1. klo 17 alkaen vaatimaan Helsingin kaupunginvaltuustolta päätöksiä ja välittömiä toimenpiteitä. Helsingin kaupunginvaltuuston vuoden 2023 ensimmäinen kokous alkaa 18.1. klo 18:00 kaupungintalolla.

Mahdolliset yhteydenotot järjestäjälle: vakava.helsinki@gmail.com.

Poliisille on ilmoitettu tapahtumasta asianmukaisesti.

____

Voit jakaa tapahtuman omassa kaupunginosaryhmässäsi, vanhempien ryhmissä tai missä vain, missä uskot viestin vaikuttavan. Tärkeintä on jakaa tapahtuma kuitenkin omassa profiilissasi. On myös tärkeää käyttää tapahtuman hashtageja. Mukaan voit kirjoittaa oman saatteen tai kopioda alla olevan.

STOP VaKava leikki! Olen mukana vanhempien mielenilmauksessa 18.1.2023 Senaatintorilla. Päiväkotien kriisi on riistäytynyt käsistä ja lasten perusturvallisuudesta tinkiminen on #vakavaleikki. Yhdenkään lapsen ei tule enää venyä, joustaa tai kärsiä tämän tilanteen vuoksi. Nyt on aikuisten, PÄÄTTÄJIEN, vastuu ja velvollisuus ratkaista tilanne. Pulinat on nyt kuultu, vaadimme toimia! #stopvakavaleikki

____

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7483/19761 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet millaiselle melulle altistutte joka päivä, korkeita kirkaisuja ja jatkuvaa älämölöä? Eläkkeelle sitten kuulovamman kera...

Mitä ajattelemista siinä on, asia on kyllä jokaisen alalla olevan tiedossa ja siksi myös työterveyshuollossa tarkastetaan kuulo varsin matalalla kynnyksellä ja työhöntulotarkastuksessa aina.

Minä olen ollut alalla n.18v ja vielä on ns normaali kuulo ja heinäsirkatkin kuulen, viimeksi tsekattu viimekeväänä muun korvaoireilun vuoksi

ja yhteydessä.

Vierailija
7484/19761 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet millaiselle melulle altistutte joka päivä, korkeita kirkaisuja ja jatkuvaa älämölöä? Eläkkeelle sitten kuulovamman kera...

Mitä ajattelemista siinä on, asia on kyllä jokaisen alalla olevan tiedossa ja siksi myös työterveyshuollossa tarkastetaan kuulo varsin matalalla kynnyksellä ja työhöntulotarkastuksessa aina.

Minä olen ollut alalla n.18v ja vielä on ns normaali kuulo ja heinäsirkatkin kuulen, viimeksi tsekattu viimekeväänä muun korvaoireilun vuoksi

ja yhteydessä.

Minä olen todennäköisesti saanut kuulovaurion lapsen korvaan kiljumisesta. Että kannattaa todella olla varovainen, jos ei halua kuulovauriota sekä tinnitusta ja ääniyliherkkyyttä, jotka tuosta usein seuraavat.

Vierailija
7485/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastavalmistunut ja aloittanut opettaja ja ihmettelen, että lapset vastustaa kaikkea suunniteltua tekemistä. Kaikki on tylsää jne. Miten innostaa lapset toimintaan? Harjoittelupäiväkodeissa lapset ovat lähteneet innostuneina kaikkeen. Tällainen on ihan uutta minulle.

Vierailija
7486/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vastavalmistunut ja aloittanut opettaja ja ihmettelen, että lapset vastustaa kaikkea suunniteltua tekemistä. Kaikki on tylsää jne. Miten innostaa lapset toimintaan? Harjoittelupäiväkodeissa lapset ovat lähteneet innostuneina kaikkeen. Tällainen on ihan uutta minulle.

Lapset haluais varmaan leikkejä leikkejään ihan rauhassa eikä koko ajan osallistua ohjattuun toimintaan. Sehän aina keskeyttää omat mielikuvitusleikit. Ajatelkaa nyt itsekin, kaikki toiminta päiväkodin sisällä on pedagogista. Vähempikin alkais ärsyttämään jos aikuisilla olis samanlaista työpaikoilla. Ei yhtään breikkiä.

Vierailija
7487/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaka-opettajiksi opiskelevien harjoittelupäiväkodit on tarkkaan valikoituja ja yleensä ns. paremmilta alueilta olevia päiväkoteja joissa kaikki lapset ymmärtävät suomenkieltä. Voi olla iso järkytys tulla vetämään ohjattua toimintaa esim. 21 lapsen ryhmään jotka puhuvat 11 eri kieltä. Näin meidän ryhmässä, terkkuja Vantaalta.

.

Vierailija
7488/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja yhteydessä.

Meillä ei ole edes työhöntulotarkastusta eräässä Suomen suurimmista kunnista.

Vierailija
7489/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaka-opettajiksi opiskelevien harjoittelupäiväkodit on tarkkaan valikoituja ja yleensä ns. paremmilta alueilta olevia päiväkoteja joissa kaikki lapset ymmärtävät suomenkieltä. Voi olla iso järkytys tulla vetämään ohjattua toimintaa esim. 21 lapsen ryhmään jotka puhuvat 11 eri kieltä. Näin meidän ryhmässä, terkkuja Vantaalta.

.

Mulla itseasiassa kaikki ryhmässä puhuvat suomea..Silti yllätti miten erilainen meininki harjoittelupäiväkodissa ja tässä missä aloitin nyt työt on. Huh huh. T. Tuo yksi aloitteleva vakaope

Vierailija
7490/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset haluais varmaan leikkejä leikkejään ihan rauhassa eikä koko ajan osallistua ohjattuun toimintaan. Sehän aina keskeyttää omat mielikuvitusleikit. Ajatelkaa nyt itsekin, kaikki toiminta päiväkodin sisällä on pedagogista. Vähempikin alkais ärsyttämään jos aikuisilla olis samanlaista työpaikoilla. Ei yhtään breikkiä.

Totta puhut..Entä kun laki velvoittaa vasun mukaiseen toteutukseen. Pakkohan sitä silloin on vetää myös ohjattua toimintaa..

Vierailija
7491/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua uutena opena järkyttää se, miten muut työntekijät ovat ottaneet minut vastaan..Tai lähinnä eivät ole..Varsinkin oma tiimi. Yhtään ei opasteta talon tavoille, ei edes katsota päin, arvostellaan vain miten mikäkin asia pitäisi hoitaa. Ei puhuta... Joo olen ollut 2 viikkoa töissä..Oon järkyttynyt. Ihan kuin olisin ruttoa sairastava koska olen opettaja..

Vierailija
7492/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tulirokkoa liikenteessä? Ja jos on niin onko tarttunut myös aikuisiin, kuten meillä?

Aika heikolle hapelle vetänyt, olen viimeisen 8kk aikana sairastanut mm Koronan, influenssan, Noron ja nyt tulirokon. Silmätulehdus niin pientä, että sen jätin listasta pois.

Psyyke lujilla ja lompakkokaan ei tykkää, ei tästä palkasta olisi varaa toistuviin lääke-ja droppiostoksiin ja myös lääkärimaksuihin, koska työterveydestä ei saanut aikaa enkä jaksanut/halunnut mennä päivystykseen odottelemaan ja tartuttamaan muita.

Mitähän sitä rupeaisi työkseen tekemään...

Vierailija
7493/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla tulirokkoa liikenteessä? Ja jos on niin onko tarttunut myös aikuisiin, kuten meillä?

Aika heikolle hapelle vetänyt, olen viimeisen 8kk aikana sairastanut mm Koronan, influenssan, Noron ja nyt tulirokon. Silmätulehdus niin pientä, että sen jätin listasta pois.

Psyyke lujilla ja lompakkokaan ei tykkää, ei tästä palkasta olisi varaa toistuviin lääke-ja droppiostoksiin ja myös lääkärimaksuihin, koska työterveydestä ei saanut aikaa enkä jaksanut/halunnut mennä päivystykseen odottelemaan ja tartuttamaan muita.

Koronan hoito on maksutonta. 

Vierailija
7494/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ennen joulua pari tulirokkotapausta.

Tarjolla myös rs, influenssa, adenovirus, korona, joku vatsapöpö....edelleen porukka sairastaa

Vierailija
7495/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua uutena opena järkyttää se, miten muut työntekijät ovat ottaneet minut vastaan..Tai lähinnä eivät ole..Varsinkin oma tiimi. Yhtään ei opasteta talon tavoille, ei edes katsota päin, arvostellaan vain miten mikäkin asia pitäisi hoitaa. Ei puhuta... Joo olen ollut 2 viikkoa töissä..Oon järkyttynyt. Ihan kuin olisin ruttoa sairastava koska olen opettaja..

Minulla on myös ollut kokemuksia siitä, että minut otetaan uudessa päiväkodissa huonosti vastaan. Olen rohkeasti ottanut asian sitten johtajan kanssa puheeksi ja hakenut töitä toisesta päiväkodista. Näin opettaja valinnanvaraa riittää. Turha jäädä sellaiseen päiväkotiin jossa on huono ilmapiiri.

Vierailija
7496/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronan hoito on maksutonta. 

Riippuu kuule siitä millaisen Koronan sattuu saamaan, tai siis millaisin oirein ja mitä kaikkea hoitoa ne oireet vaatii.

Vierailija
7497/19761 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VARHAISKASVATTAJAT PELKÄÄVÄT - SIKSI EPÄKOHTIA JÄÄ ILMOITTAMATTA-

Lue tästä lisää

https://www.ku.fi/artikkeli/4819342-varhaiskasvattajat-pelkaavat-siksi-…

Varhaiskasvattajat pelkäävät. Hui! Iso paha susi tulee, puhkuu ja puhaltaa, puhaltaa ja puhkuu...

Ootte te kyllä hiirulaisia. Sellaisilla on tässä elämässä tapana joutua rätin asemaan, jolla pyyhitään pöytiä.

Ehkä olette sen huomanneetkin.

Vierailija
7498/19761 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös ollut kokemuksia siitä, että minut otetaan uudessa päiväkodissa huonosti vastaan. Olen rohkeasti ottanut asian sitten johtajan kanssa puheeksi ja hakenut töitä toisesta päiväkodista. Näin opettaja valinnanvaraa riittää. Turha jäädä sellaiseen päiväkotiin jossa on huono ilmapiiri.

Miten sinä otat muut vastaan, mennessäsi heidän jo vuosia ylläpitämäänsä työyhteisöön uutena työntekijänä, nykyisessä surkeasti johdetussa, kriisiytyneessä ja eriarvoistetussa tilanteessa?

Ennen vakaa päiväkodeissa oli kiinteitä lapsiryhmiä, joissa oli samat lapset ja samat aikuistiimit samoissa heille nimetyissä huonetiloissa vuosia yhdessä, kunnes lapset siirtyivät eskariin ja sitten kouluun. Jos aikuinen halusi vaihtaa ryhmää tai päiväkotia, tehtiin se kesäloman aikana pikkuhiljaa, sisältäen luopumisvaiheen vanhasta ja tutustumisvaiheen uuteen. Ennen kaikkea jokaisen työ ja panos oli arvokasta, tiimeissä syntyi elämän mittaisia ystävyyssuhteita, kun vuosien varrella jaettiin kohdalle sattuneet ilot ja surut, vaikeudet ja niiden seuraukset.

Viimeisen 5 vuoden ajan lastenhoitajien ja sosionomien arvostus aikuisina naisina ja miehinä, tasa-arvoisina kasvatusalan ammattilaisina, ihmisinä inhimillisine tarpeineen ja ominaisuuksineen, kouluttautuneina ja luovina osaajina on törkeääkin törkeämmällä tavalla loattu. 2018 alkanut pas*an heitto noiden ammattikuntien päälle, kyykytys, mitätöinti ja nujertaminen, täydellinen ylikävely ja häikäilemätön hyväksikäyttö ei ole jäänyt tuhansilta ja tuhansilta, vuosikymmeniä työnsä erinomaisesti hoitaneilta, sosionomiopettajilta ja lastenhoitajilta huomaamatta. Heillä ei ole minkäänlaisia tarvetta hyväksyä osoitettua halveksuntaa ja syrjintää.

Työpaikoilla päiväkodeissa, mediassa, somessa ja etenkin yksilöiden omissa henkilökohtaisissa elämissä on viimeisen 5 vuoden aikana koettu niin vastenmielistä ammatilliseen taustaan perustuvaa, totaalisen perustelematonta, arvottamisen, pilkan ja häpeän retoriikkaa ja käytäntöjä, ettei lastenhoitajilla sosionomeilla ole minkäänlaista luottamusta jäljellä työnantajaa, vakahallintoa, uusia nirppanokkaopettajia ja vanhoja selkäänpuukottajia kohtaan.

Ne, jotka eivät ole lähteneet (vielä) pois, ovat täysin syystäkin vihaisia, pettyneitä, katkeria ja totaalisen uupuneita.

Yliopistossa, ainakin Helsingissä, yhä tänä päivänäkin, varhaiskasvatuksen opettajien opetus täysin poissulkee muiden ammattikuntien osaamisen ja arvon. Tuo koulutus häpeilemättä arvottaa muut, myös sosionomien korkeakoulutuksen, jonkinlaiseksi alemman apulaisen puuhaksi, joita kandi sitten muka ohjaisi tai komentelisi työssään. No, jos niillä opeilla tulee kentälle, niin ei varmana oteta vastaan ilolla. Miksi otettaisiin? Tutustu muiden ammattilaisten koulutuksiin, osaamisiin ja Suomen perustuslakiin, ennen kuin pyydät apua omaan osaamattomuuteesi.

Vierailija
7499/19761 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VANHEMPIEN MIELENILMAUS HELSINGIN VARHAISKASVATUKSEN VAKAVASTA TILANTEESTA.

#stopvakavaleikki

Helsingin varhaiskasvatus (VaKa) on kriisissä eikä toimenpiteitä sen parantamiseksi ole nähtävissä. Me olemme erittäin huolissamme tilanteesta ja vaadimme, että Helsingin poliittinen johto ja päätöksentekijät tekevät välittömästi kaikki mahdolliset toimet tilanteen parantamiseksi. Pulinat on nyt kuultu, vaadimme konkreettisia toimia. Toimia, jotka eivät ole pois muilta lapsilta.

Päiväkotien henkilökunnan ja lasten tilanne on kestämätön jo nyt, ja pahenee vain entisestään tammikuussa, jolloin päiväkodit täytetään vielä entistä täydemmiksi.

Me vaadimme, että päiväkotien henkilökunnan palkkausta ja työoloja parannetaan välittömästi. Vain sillä voidaan aidosti vaikuttaa lasten arkeen päiväkodeissa tällä hetkellä. Tilanne on riistäytynyt käsistä ja lasten perusturvallisuudesta tinkiminen on #vakavaleikki. Välittömiä toimia tarvitaan NYT eikä vuoden päästä.

Mitä pitää tapahtua, että asia otetaan vakavasti? Yhdenkään lapsen ei tule enää venyä, joustaa tai kärsiä tämän tilanteen vuoksi. Nyt on aikuisten, PÄÄTTÄJIEN, vastuu ja velvollisuus ratkaista tilanne.

Kokoonnumme isolla joukolla Senaatintorille ke 18.1. klo 17 alkaen vaatimaan Helsingin kaupunginvaltuustolta päätöksiä ja välittömiä toimenpiteitä. Helsingin kaupunginvaltuuston vuoden 2023 ensimmäinen kokous alkaa 18.1. klo 18:00 kaupungintalolla.

Mahdolliset yhteydenotot järjestäjälle: vakava.helsinki@gmail.com.

Poliisille on ilmoitettu tapahtumasta asianmukaisesti.

____

Voit jakaa tapahtuman omassa kaupunginosaryhmässäsi, vanhempien ryhmissä tai missä vain, missä uskot viestin vaikuttavan. Tärkeintä on jakaa tapahtuma kuitenkin omassa profiilissasi. On myös tärkeää käyttää tapahtuman hashtageja. Mukaan voit kirjoittaa oman saatteen tai kopioda alla olevan.

STOP VaKava leikki! Olen mukana vanhempien mielenilmauksessa 18.1.2023 Senaatintorilla. Päiväkotien kriisi on riistäytynyt käsistä ja lasten perusturvallisuudesta tinkiminen on #vakavaleikki. Yhdenkään lapsen ei tule enää venyä, joustaa tai kärsiä tämän tilanteen vuoksi. Nyt on aikuisten, PÄÄTTÄJIEN, vastuu ja velvollisuus ratkaista tilanne. Pulinat on nyt kuultu, vaadimme toimia! #stopvakavaleikki

____

Kuka tämän mielenilmauksen järjestää?

Kannatan lämpimästi!!!

Vierailija
7500/19761 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yleistä alalla, että uutta työntekijää ei perehdytetä? T. Uusi vakaope