Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19746)
Vierailija kirjoitti:
Vaka-alan sairauspoissaolojen Top2 vuodesta 2018 alkaen:
1. Mielenterveydelliset syyt
2. Tuki-ja liikuntaelinvaivat/sairaudetEnnen v.2018 nuo oli toisinpäin.
Hei Li, olisko syytä tehdä jotain????!!!!!
Tämä pätee kyllä silloinkin kun tilastoidaan ihan kaikkien alojen työkyvyttömyyden syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanaa, taas nollautui sairauslomapäivät.
Toivottavasti karma muistaa teitä sarjasaikuttajia, jotka huolehditte, ettei yhtäkään sairauslomapäivää jää pitämättä... Jos ei ole motivaatiota tehdä töitä, niin aina voi hakeutua jollekin muulle alalle. Teidän takianne koko ala kärsii, kun sijaisia ei saa ja ne töissä sitkuttavat joutuvat jäämään oikeasti sairauslomalle työuupumuksen takia. Ja kaikki sen vuoksi, että sinua ei vain huvita mennä maanantaina tai hiihtolomaviikolla tai kesäpäivystysaikana töihin.
Saikuttaminen saattaa olla viimeinen oljenkorsi ennenkuin onkin jäätävä sitten pitkälle sairaslomalle totaalisen uupumuksen takia.
Ei mitään saikuttamista esiinny, jos palkka ja olosuhteet on kunnossa ja tukevat työntekijän motivaatiota ja jaksamista. Sehän on itsestäänselvää.
Onneksi nämä nykyiset nuoret opettajat eivät enää suostu mihinkään paskaan, vaan lähtevät suosiolle muualle.
Eli lähtevät mihin?
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin siirtyä keikkailemaan. Mulla on sekä open, että hoitajan pätevyys ja ainakin Tampereella taitaa riittää keikkaa koko päiväksi. En ota yhtäkään pidempää sijaisuutta vastaan, jossa mulle voitaisiin lykätä pedagogista vastuuta. En vaan jaksa enää. Ei myöskään mitään järkeä, kun saan melkein saman palkan kuin vakkaritkin. Kokemuslisät taitaa poistu, mutta ei haittaa.
Kesä on sitten vielä auki. En tiedä saako työttömyyskorvausta, jos esim. Heinäkuulla ei ole keikkaa tarjolla. Tai sitten lomailen ilman tuloja. Eihän tämä loppuelämän ratkaisu ole, mutta saa vähän ehkä hengähtää ja miettiä, että mitä sitä tulevaisuudessa tekisi.
Täällä pk-seudulla seurella ainakin saa kokemuslisiä. Ja työttömyyskorvausta saa kesällä, kun ei oo keikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti karma muistaa teitä sarjasaikuttajia, jotka huolehditte, ettei yhtäkään sairauslomapäivää jää pitämättä... Jos ei ole motivaatiota tehdä töitä, niin aina voi hakeutua jollekin muulle alalle. Teidän takianne koko ala kärsii, kun sijaisia ei saa ja ne töissä sitkuttavat joutuvat jäämään oikeasti sairauslomalle työuupumuksen takia. Ja kaikki sen vuoksi, että sinua ei vain huvita mennä maanantaina tai hiihtolomaviikolla tai kesäpäivystysaikana töihin.
Saikuttaminen saattaa olla viimeinen oljenkorsi ennenkuin onkin jäätävä sitten pitkälle sairaslomalle totaalisen uupumuksen takia.
Ei mitään saikuttamista esiinny, jos palkka ja olosuhteet on kunnossa ja tukevat työntekijän motivaatiota ja jaksamista. Sehän on itsestäänselvää.
Onneksi nämä nykyiset nuoret opettajat eivät enää suostu mihinkään paskaan, vaan lähtevät suosiolle muualle.Eli lähtevät mihin?
Minä esimerkiksi lähdin opiskelemaan toiselle alalle. Työkaveri jättäytyi keikkailijaksi ja toinen meni vakkarisijaiseksi peruskoulun puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Tuki-ja liikuntaelinvaivat/sairaudetEnnen v.2018 nuo oli toisinpäin.
Tämä pätee kyllä silloinkin kun tilastoidaan ihan kaikkien alojen työkyvyttömyyden syyt.
Siitä en tiedö enkä ole ns mustaa valkoisella nähnyt, vaka-alan tiedän ja olen nähnyt ja muutos tosiaan tapahtui tuossa 4-5v sitten.
Että kun lastenne kasvattajat ovat pois töistä niin elleivät ole lomalla niin ovat todennäköisimmin nuppilomilla, kun ei pää kestä enää työtä/työoloja.
Tai sitten on jokin raaja, yleensä käsivarsi, olkapää, polvi paskana.
Näiden erilaisten päivystysten (nyt joulunajan välipäivien ja kesällä heinäkuu) aikana, jolloin yhteen isompaan päiväkotiin on sullottu useasta eri päiväkodista ja ryhmiksestä ne hoitoa tarvitsevat lapset ja hoitajat, jotka eivät tuolloin ota lomiaan, aikana näkee kaikenlaista. Koko tilannekin on toki haastava. Usein osa hoitoa tarvitsevista eivät sitten tulekaan paikalle, eivät edes ilmoita mitään. Tämä teettää turhaa työtä, varsinkin jos kyseessä erityisruokavaliota noudattava lapsi. Tietyistä lapsista taas tietää, että oli joulunaika tai heinäkuun helle, niin hoidossa ovat, vaikka vanhemmat lomalla.
Näissä päivystyspaikoissa näkee myös sen laajan kirjon kasvattajia ja miten erilaisia työtapoja on. Itse olen onneksi päiväkodissa, jossa on fiksu henki, siis siellä ei mitä tahansa puhuta tai kailoteta pitkin käytäviä, eikä vanhemmista puhuta alatyyliin yms. On järkyttävää sivusta seurata, kun jostain toisesta päiväkodista tulleet hoitajat kiljuvat lapsille mitä sattuu ja mäkättävät näiden lasten diagnooseista ja ongelmista kovaan ääneen tavalla, joka ei ole oikein eikä sopivaa. Lapsi on muutakin kuin se diagnoosi, joka hänellä on. Joidenkin olisi syytä päivittää tietojaan ja taitojaan. Alan käytänteet ovat kehittyneet viime vuosikymmenien aikana..
(Vihreä) kuula otsassa takaisin töihin maanantaina🤯😫
Vierailija kirjoitti:
Näiden erilaisten päivystysten (nyt joulunajan välipäivien ja kesällä heinäkuu) aikana, jolloin yhteen isompaan päiväkotiin on sullottu useasta eri päiväkodista ja ryhmiksestä ne hoitoa tarvitsevat lapset ja hoitajat, jotka eivät tuolloin ota lomiaan, aikana näkee kaikenlaista. Koko tilannekin on toki haastava. Usein osa hoitoa tarvitsevista eivät sitten tulekaan paikalle, eivät edes ilmoita mitään. Tämä teettää turhaa työtä, varsinkin jos kyseessä erityisruokavaliota noudattava lapsi. Tietyistä lapsista taas tietää, että oli joulunaika tai heinäkuun helle, niin hoidossa ovat, vaikka vanhemmat lomalla.
Näissä päivystyspaikoissa näkee myös sen laajan kirjon kasvattajia ja miten erilaisia työtapoja on. Itse olen onneksi päiväkodissa, jossa on fiksu henki, siis siellä ei mitä tahansa puhuta tai kailoteta pitkin käytäviä, eikä vanhemmista puhuta alatyyliin yms. On järkyttävää sivusta seurata, kun jostain toisesta päiväkodista tulleet hoitajat kiljuvat lapsille mitä sattuu ja mäkättävät näiden lasten diagnooseista ja ongelmista kovaan ääneen tavalla, joka ei ole oikein eikä sopivaa. Lapsi on muutakin kuin se diagnoosi, joka hänellä on. Joidenkin olisi syytä päivittää tietojaan ja taitojaan. Alan käytänteet ovat kehittyneet viime vuosikymmenien aikana..
Muistathan, että sinulla on lain mukaan ilmoitusvelvollisuus, kun näet toisten hoitajien käyttäytyvän tai kohtelevan lapsia asiattomasti.
Mitä te muut varhaiskasvattajat toivotte tai odotatte ensi vuodelta?
Itse toivon todella, että löytäisin jotain ihan muuta työtä. Terveyteni (sekä fyysinen että psyykkinen) ei vaan yksinkertaisesti enää kestä, on pakko päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te muut varhaiskasvattajat toivotte tai odotatte ensi vuodelta?
Itse toivon todella, että löytäisin jotain ihan muuta työtä. Terveyteni (sekä fyysinen että psyykkinen) ei vaan yksinkertaisesti enää kestä, on pakko päästä pois.
Toivon sitä samaa, mutta umpikujassa olen, vakahoitajana kun ei hirveästi vaihtoehtoja ole.
Fyysisiä kremppoja+ihan tartuntoja eri pöpöistä mitä töissä koko ajan ollut/on niin paljon, että ellei ne vie toistuvasti sairauslomalle niin sitten kuuppa vie jossakin vaiheessa, viimevuodet olen sen puolen pitänyt jollakin ilveellä sivussa ja piilossa, mutta en usko, että sitäkään roolia jaksan enää kauaa ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä nykyiset nuoret opettajat eivät enää suostu mihinkään paskaan, vaan lähtevät suosiolle muualle.Eli lähtevät mihin?
Minä esimerkiksi lähdin opiskelemaan toiselle alalle. Työkaveri jättäytyi keikkailijaksi ja toinen meni vakkarisijaiseksi peruskoulun puolelle.
On se joillakin/ekin helppoa.
Miksi varhaiskasvattajat eivät uskalla sanoa ääneen sitä yksinkertaista tosiseikkaa, että kaikkien ongelmien taustalla on poliittinen ideologia ja narratiivi, jossa vaaleaihoiset suomalaiset ovat syypäitä kaikkeen ja kaikkien muiden ongelmiin?
Karkoituksilla saataisiin koulujenkin ongelmat ratkottua, mutta kun se ei sovi narratiiviin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi varhaiskasvattajat eivät uskalla sanoa ääneen sitä yksinkertaista tosiseikkaa, että kaikkien ongelmien taustalla on poliittinen ideologia ja narratiivi, jossa vaaleaihoiset suomalaiset ovat syypäitä kaikkeen ja kaikkien muiden ongelmiin?
Karkoituksilla saataisiin koulujenkin ongelmat ratkottua, mutta kun se ei sovi narratiiviin.
??
Voi mikä ahdistus ja pelko huomisesta töihin paluusta. Parin viikon joululoma ei riittänyt tähän väsymykseen ja ahdistukseen.
Aamulla kello soi 04.30 ja sitten töihin klo 06.00. Siitä se taas lähtee...
Vierailija kirjoitti:
Voi mikä ahdistus ja pelko huomisesta töihin paluusta. Parin viikon joululoma ei riittänyt tähän väsymykseen ja ahdistukseen.
Aamulla kello soi 04.30 ja sitten töihin klo 06.00. Siitä se taas lähtee...
Sama täällä, tsemppiä sullekin. Mulla vielä uusi työpaikka, mutta odotukset ei oo kauheen korkeella.
Siskot rakkaat, vaihtakaa alaa! Itse lähdin päiväkodista vanhusten pariin, enkä päivääkään ole katunut. Meillä on niin paljon rennompaa, eikä mtn stressi - ja paniikki oireita tule siitä melusta ja vastuusta mikä päiväkodissa on.
Yks päivä kirjastossa käydessä siellä oli pari äitiä pienen lapsen kanssa, ei siis edes iso lapsilauma. Se mökä ja vauhti... Huh, meinasi palata se puristava tunne rintaan, joka aina päiväkodissa oli. Ei kiitos koskaan enää!
Vanhusten parissa se on vuorotyötä+ei fysiikka kestä, on vaka-alan aiheuttamia työterv magneettikuvissa todettuja vaurioita.
" Voi mikä ahdistus ja pelko huomisesta töihin paluusta. Parin viikon joululoma ei riittänyt tähän väsymykseen ja ahdistukseen.
Aamulla kello soi 04.30 ja sitten töihin klo 06.00. Siitä se taas lähtee...[/q"
"Sama täällä, tsemppiä sullekin. Mulla vielä uusi työpaikka, mutta odotukset ei oo kauheen korkeella.["
Myös täällä huolattaa ja painaa miletä paluu, mikä on tilanne, ketä siellä on jne,
- näin painajaisia että joku pien lapsi katoaa ryhmästä je etsin häntä hätääntyneenä itkien joka paikasta enkä löydä häntä, eikä löydy mistään ketään aikuista joka auttaisi etsimään. Heräsin tuskanhiestä märkänä.
Missään työssä en ole kokenut tällaista huolta tai painajaisia töihin liittyen.
2. Tuki-ja liikuntaelinvaivat/sairaudet
Ennen v.2018 nuo oli toisinpäin.