Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19746)
Olin Touhula-päiväkodissa vähän aikaa töissä. Yhtä erityistuen päätöksen saanutta lasta pidettiin pienessä huoneessa yhden aikuisen kanssa joka päivä ja lapsi ei saanut poistua huoneesta joinakin päivinä ollenkaan paitsi vessaan. Ei ollut aggressiivinen lapsi vaan ylivilkas alle eskari-ikäinen. Siellä päiväkodissa lapsille puhuttiin koko ajan puolihuutaen ja uhkailtiin 5 vlle että jos ei onnistu niin laitetaan vauvapuolelle.
Miksi meitä iäkkäitä, 55+, työnnetään paiväkoteihin, /vanhushoitoon työharjoitteluun ilman koulutusta, ilman motivaatiota, te- toimiston taholta? Itse jouduin päiväkotiin 6kk: ajaksi, velvoitetöihin, vaikka inhoan lapsia. (Jäin työttömäksi 15- vuoden jälkeen työstäni, media- alalta, yt- neuvotteluiden johdosta.) Kyseinen pakkotyö oli aivan hirveää. Eivät kaikki naiset omaa hoivavaistoa.
Selvästi täällä on varhaiskasvatuksesta aidosti huolissaan olevia ammattilaisia.
Reilun vuoden ja 7000 viestin jälkeen olen sitä mieltä, että tästä on tullut arvokas ketju ja vertaistuen muoto. Joukossa on monia perusteltuja näkökulmia, kritiikkiä, kokemuksia jne.
Toki otsikko aina ohjaa narratiivia tiettyyn suuntaan, mikä vähentää debattia ja (vastakkaisten) näkökulmien esiin tulemista.
Siitä huolimatta tämän kommenttiketjun voisi sujauttaa 400-sivuisena kirjana Opetusministerin ja Opetushallituksen työpöydälle.
Ps. Kun 2015 hain pk-seudulla vakipaikkaa päiväkodeista, hakijoita oli 30-50 ja ryhmähaastatteluja järjestettiin. Nykyään - ainakin meidän talossa - hakijoita on 0 - 1.
Li, pidä puhelin auki!
Minä olen myös iäkkäänä työttömänä ollut työkokeilussa päiväkodissa, kun jäin työttömäksi media-alalta. Hain sinne omasta tahdosta, koska ala kiinnosti. Viihdyin hyvin ja opin tuntemaan kaikki lapset yksilöinä. Sain hyvän työtodistuksen ja kiitokset oma-aloitteisuudestani.Päiväkoti oli todella hyvä niin lapsille kuin työntekijöillekin. Yksityinen.
" Pelottaa mennä uuden vuoden jälkeen töihin päiväkotiin" -keskusteluketju tässä
https://www.vauva.fi/keskustelu/4944751/pelottaa-menna-uuden-vuoden-jal…
Päiväkotiin lykätään kaikki jotka vain jotenkin kynnelle kykenevät, koska haluavat kaunistaa kortistojaan, siis työttömyys ym tilastoja ja koska päiväkodeissa on huutava pula tekijöistä, siksi sinne tungetaan aivan jokainen lähes eläkeikäinenkin vaikkei hän sinne haluaisi.
Meilläkin oli eräs toisen alan mummoikäinen pari kuukautta pyörimässä tässä loppuvuodesta, mutta hän lopetti, koska päässä naksahti, ei kestänyt sitä meteliä, lasten riehumista ja äänentasoa eikä jatkuvaa päivittäistä hektisyyttä.
Ihmetteli moneen kertaan kuinka sitä kukaan jaksaa.
Niinpä.
No niin, minullakin taas uusi alku ensi maanantaina uudessa paikassa.
Tuskin maltan odottaa mitä tuleman pitää.🙈
Miksi poistetaan viestini, joissa kerron että meillekin päiväkotiin tulee täysin kouluttamattomia ihmisiä puuhastelemaan?
Perehdytys on mitä on, kuka ehtii...
Rasittavaa kaikille, ja saavat samaa palkkaa kuin lastenhoitajat.
Meitä on alalla vielä jotka tykkäävät työstään , ovat ylpeitä osaamisestaan ja haluaisivat tehdä työnsä hyvin.
Toivomme vain että olosuhteet laitetaan ensinnäkin lasten kannalta hyviksi ja että henkilökuntaa palkataan riittävästi, luovutaan ylisuurista ryhmistä , niin että jaksamme jatkaa rakastamallamme alalla.
Mielestäni kohtuullinen pyyntö.
Älkää päättäjät pilatko enempää elinkeinoamme ja näiden lapsien lapsuutta.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi täällä on varhaiskasvatuksesta aidosti huolissaan olevia ammattilaisia.
Reilun vuoden ja 7000 viestin jälkeen olen sitä mieltä, että tästä on tullut arvokas ketju ja vertaistuen muoto. Joukossa on monia perusteltuja näkökulmia, kritiikkiä, kokemuksia jne.
Toki otsikko aina ohjaa narratiivia tiettyyn suuntaan, mikä vähentää debattia ja (vastakkaisten) näkökulmien esiin tulemista.
Siitä huolimatta tämän kommenttiketjun voisi sujauttaa 400-sivuisena kirjana Opetusministerin ja Opetushallituksen työpöydälle.
Ps. Kun 2015 hain pk-seudulla vakipaikkaa päiväkodeista, hakijoita oli 30-50 ja ryhmähaastatteluja järjestettiin. Nykyään - ainakin meidän talossa - hakijoita on 0 - 1.
Li, pidä puhelin auki!
Minä hain 2006 Lahdesta vakituista opettajan paikkaa oltuani töissä Lahdessa 3.5 vuotta sijaisena. En saanut.
Olin kasvatustieteen kandi.
Toista kertaa en ikinä hakenut.
Naapurikunta tarjosi heti vakipaikan.
En tiedä mikä tilanne nykyään on Lahdessa, onko vielä ylitarjontaa esiopetuspätevistä opettajista?
Olen vain niin onnellinen, että olen vielä parisen viikkoa lomalla.
Hanaa, taas nollautui sairauslomapäivät.
Itse ajattelin siirtyä keikkailemaan. Mulla on sekä open, että hoitajan pätevyys ja ainakin Tampereella taitaa riittää keikkaa koko päiväksi. En ota yhtäkään pidempää sijaisuutta vastaan, jossa mulle voitaisiin lykätä pedagogista vastuuta. En vaan jaksa enää. Ei myöskään mitään järkeä, kun saan melkein saman palkan kuin vakkaritkin. Kokemuslisät taitaa poistu, mutta ei haittaa.
Kesä on sitten vielä auki. En tiedä saako työttömyyskorvausta, jos esim. Heinäkuulla ei ole keikkaa tarjolla. Tai sitten lomailen ilman tuloja. Eihän tämä loppuelämän ratkaisu ole, mutta saa vähän ehkä hengähtää ja miettiä, että mitä sitä tulevaisuudessa tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti karma muistaa teitä sarjasaikuttajia, jotka huolehditte, ettei yhtäkään sairauslomapäivää jää pitämättä... Jos ei ole motivaatiota tehdä töitä, niin aina voi hakeutua jollekin muulle alalle. Teidän takianne koko ala kärsii, kun sijaisia ei saa ja ne töissä sitkuttavat joutuvat jäämään oikeasti sairauslomalle työuupumuksen takia. Ja kaikki sen vuoksi, että sinua ei vain huvita mennä maanantaina tai hiihtolomaviikolla tai kesäpäivystysaikana töihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin siirtyä keikkailemaan. Mulla on sekä open, että hoitajan pätevyys ja ainakin Tampereella taitaa riittää keikkaa koko päiväksi. En ota yhtäkään pidempää sijaisuutta vastaan, jossa mulle voitaisiin lykätä pedagogista vastuuta. En vaan jaksa enää. Ei myöskään mitään järkeä, kun saan melkein saman palkan kuin vakkaritkin. Kokemuslisät taitaa poistu, mutta ei haittaa.
Kesä on sitten vielä auki. En tiedä saako työttömyyskorvausta, jos esim. Heinäkuulla ei ole keikkaa tarjolla. Tai sitten lomailen ilman tuloja. Eihän tämä loppuelämän ratkaisu ole, mutta saa vähän ehkä hengähtää ja miettiä, että mitä sitä tulevaisuudessa tekisi.
Ei sitä siinä ehdi saamaan, omavastuuaikakin on ensin ja itse en edes jaksaisi nähdä sitä vaivaa, että ilmoittautuisin 1.7 työttömäksi työnhakijaksi kaikkine sivujuonteineen vain muutaman viikon tähden.
Itselläni helvetinmoinen kynnys irtisanoutua vakituisesta työsuhteesta ja aloittaa keikkailu, olen ollut pätkätyökierteessä vuosikausia ja ei se herkkua ollut, kesät aina työttömänä (työsuhteet katkaistiin aina viimeistään kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti) eikä se mitään rentoa kesälomailua ollut vaan stressiä ja painetta ja ahdistusta siitä milloin työllistyy ja mihin. Plus taloudellinen puoli, kummasti ne lomarahat ja palkallinen usean viikon kesäloma maittaa ja antaa elämälle mahdollisuuksia.
Juu meni vähän ehkä ohi aiheen, mutta summa summarum, en tiedä, tällaistakaan en enää jaksaisi (8h/pvässä venymisineen ja joustamisineen 5pv/vkossa onnettomilla resursseilla, vielä onnettomammalla työterveyshuollolla ja vailla mitään etuja, paitsi kaikki pöpöille altistumiset)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti karma muistaa teitä sarjasaikuttajia, jotka huolehditte, ettei yhtäkään sairauslomapäivää jää pitämättä... Jos ei ole motivaatiota tehdä töitä, niin aina voi hakeutua jollekin muulle alalle. Teidän takianne koko ala kärsii, kun sijaisia ei saa ja ne töissä sitkuttavat joutuvat jäämään oikeasti sairauslomalle työuupumuksen takia. Ja kaikki sen vuoksi, että sinua ei vain huvita mennä maanantaina tai hiihtolomaviikolla tai kesäpäivystysaikana töihin.
Saikuttaminen saattaa olla viimeinen oljenkorsi ennenkuin onkin jäätävä sitten pitkälle sairaslomalle totaalisen uupumuksen takia.
Ei mitään saikuttamista esiinny, jos palkka ja olosuhteet on kunnossa ja tukevat työntekijän motivaatiota ja jaksamista. Sehän on itsestäänselvää.
Onneksi nämä nykyiset nuoret opettajat eivät enää suostu mihinkään paskaan, vaan lähtevät suosiolle muualle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Ja eikös ne nollaudu uuden vuoden alkaessa, ei vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikuttaminen saattaa olla viimeinen oljenkorsi ennenkuin onkin jäätävä sitten pitkälle sairaslomalle totaalisen uupumuksen takia.
Ei mitään saikuttamista esiinny, jos palkka ja olosuhteet on kunnossa ja tukevat työntekijän motivaatiota ja jaksamista. Sehän on itsestäänselvää.
Onneksi nämä nykyiset nuoret opettajat eivät enää suostu mihinkään paskaan, vaan lähtevät suosiolle muualle.
Paskanmarjat, saikuttamista esiintyy ihan joka alalla. Vähiten kuitenkin niissä työpaikoissa, joissa ensimmäinen sairauslomapäivä on palkaton, tai omailmoituspoissaolokäytäntöä ei ole.
Onpa taas "Aihe vapaa", kun kommentteja poistetaan... 🤬