Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19743)

Vierailija
6941/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä vasuja muka vois tehdä rasti ruutuun-menetelmällä?

Ja hymiöt perään.

Kuka niitä oikeasti lukee.

Vierailija
6942/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungit syyttävät valtiota päivähoidon kriisistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009177071.html 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6943/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...Olen itse ollut vuosia päiväkodeissa töissä, kaiken ikäisten ja tapaisten kanssa, monenlaisissa tiimeissä.

Nyt, vuodenvaihteessa 2022-23, on sellainen olo, ettei tämä tule enää minun työurani aikana tästä paranemaan. Päinvastoin.

Sain johtajalta tiedon, että koska olen kokeneimpia talossa ja pätevä,

minut siirretään tammikuun alusta toiseen ryhmään opettajaksi, sellaiseen uuteen juuri räätälöityyn ryhmään.

Ryhmässä on 18 lasta iältään 1-5 vuotta.

Niitä pikkuisia, ensimmäistä kertaa nyt tammikuussa aloittavia on eniten,

ja isoimmat sellaisia, kun eivät oman ikäistensä seurassa ole pärjänneet henkilöstöpulan vuoksi, tuen tarpeita selvitellään käytöksen vuoksi.

Tiimiin kuuluu lisäksi yksi nuori lastenohjaaja ja yksi tukityöllistetty vanhempi ihminen, joka tulee tammikuussa ensimmäistä kertaa elämässään päiväkotiin.

Kauhistuttaa vietävästi, mitä tästä tulee.

Tiloja ei ollut antaa enää tässä vaiheessa jokaiselle talon ryhmälle omia,

joten kierrätämme niitä kolme kertaa kolmen ryhmän kesken.

Eli jokaisella kolmen ryhmän "joukkueella" on 1/3 talosta käytössä.

Siitä pitäisi "keskenään sopia", mikä ryhmä milloinkin on missäkin.

Olisi hankalaa, vaikka kaikki työntekijät olisivat paikalla aina, mutta kun eivät ole."

Tulkaas nyt puhumaan lapsille laadukkaasta pedagogiikasta ja akteemisista opettajista kun lapset on sullottu ties miten vain parhaiten saadaan mahtumaan .

En odota yhtään innolla tammikuuta. Talo vedetty täpötäyteen lapsia ja uusia sisään vaikka väkeä puuttuu 5 aikuisen verran. Ei mitään tietoa uusista työntekijöistä. Vauvoja tulossa monta edellisten lisäksi. Ei hyvä yhtään.

Vierailija
6944/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

".... motivaatiosaikuttajat ovat yksi syy, miksi alalla väsytään ja arki on jatkuvaa työvuorojen ja sijaisten kanssa puljaamista.

Ei ole oikein, että toiset pitävät rokulipäiviä toisten jaksamisen kustannuksella ja sille pitäisi mielestäni saada loppu."

Sanoppas se, kun näitä sitkeästi roikotetaan listoilla vaikka röyhkeimmät niistä eivät edes vaivaudu ilmoittamaan esihenkilöille poissaolostaan että saataisiin sijainen! Ei vaan ilmestytä työpaikalle!

Aamulla päätetään ettei huvita, eikä vaan sitten ilmestytä. Pascat kiinnostaa tänään-asenteella mennään myös töissä.  Töissä ollessa koko aika valitetaan että vttu ku väsyttää, kolottaa, eikylläyhtäänyjaksaei innosta ja siinäpä sitä tuolla mentaliteetilla vingutaan vieressä vetelänä.

Silti nämä(kin) ovat ihan validia porukkaa varhaiskasvatuksessa! Haluutteko sijaistaan vo-opea....joo mut paljo siitä saa palkkaa lisää...kai sitä vois koittaa heh heh jos jaksais emmäätiiä.

Voi itku.

Vierailija
6945/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...Olen itse ollut vuosia päiväkodeissa töissä, kaiken ikäisten ja tapaisten kanssa, monenlaisissa tiimeissä.

Nyt, vuodenvaihteessa 2022-23, on sellainen olo, ettei tämä tule enää minun työurani aikana tästä paranemaan. Päinvastoin.

minut siirretään tammikuun alusta toiseen ryhmään opettajaksi, sellaiseen uuteen juuri räätälöityyn ryhmään.

ja isoimmat sellaisia, kun eivät oman ikäistensä seurassa ole pärjänneet henkilöstöpulan vuoksi, tuen tarpeita selvitellään käytöksen vuoksi.

Tiimiin kuuluu lisäksi yksi nuori lastenohjaaja ja yksi tukityöllistetty vanhempi ihminen, joka tulee tammikuussa ensimmäistä kertaa elämässään päiväkotiin.

Olisi hankalaa, vaikka kaikki työntekijät olisivat paikalla aina, mutta kun eivät ole."

Tulkaas nyt puhumaan lapsille laadukkaasta pedagogiikasta ja akteemisista opettajista kun lapset on sullottu ties miten vain parhaiten saadaan mahtumaan .

Kuulostaa maanpäälliseltä hel.vetiltä.

Vierailija
6946/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotien ahdinko kasvaa.

Osassa päiväkotia on jo jouduttu soittamaan vanhemmille kesken päivän, että lapset pitäisi tulla hakemaan , koska neljän jälkeen ei ole enää ketään paikalla.

Vierailija
6947/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaas nyt puhumaan lapsille laadukkaasta pedagogiikasta ja akteemisista opettajista kun lapset on sullottu ties miten vain parhaiten saadaan mahtumaan .[/quote]

Kuulostaa maanpäälliseltä hel.vetiltä.[/quote]

Kamalaa niille lapsille jonka päiväkotiarki on karumpaa kuin armeijassa.

Kuinka työntekijät suostuu tuollaiseen irtisanoutumatta?

Vierailija
6948/19743 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa päiväkotia on jo jouduttu soittamaan vanhemmille kesken päivän, että lapset pitäisi tulla hakemaan , koska neljän jälkeen ei ole enää ketään paikalla.

Eipä tuo mitenkään tavatonta ole harvinaista toki, mutta ei tavatonta.

Meidän yksiköstä on pomo laittanut jo aamulla varhain vanhemmille infon, että kasvattajia puuttuu erityisen paljon (esim.6-7) eikä sijaisia näy joten voisitteko hakea lapsenne hieman normaalia aikaisemmin, kiitos.

Ja niin ovat tehneet, siitä kiitos heille!

Toki joukossa sitten niitäkin äitejä jotka silti tuovat lapsensa hoitoon vaikka ovat itse kotona.

Siitä en sano enempää, rupeaa vain nousemaan patti otsaan ihan huolella ja sitä en halua näin joulun alla.

Vierailija
6949/19743 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" he sairastuvat aina, jos heillä on ennen lomaa iltavuoro tai loman jälkeen aamuvuoro, tai eivät ole saaneet arkipyhän yhteydessä olevaan yksittäistä työpäivää vapaaksi. Nämä motivaatiosaikuttajat ovat yksi syy, miksi alalla väsytään ja arki on jatkuvaa työvuorojen ja sijaisten kanssa puljaamista. Ei ole oikein, että toiset pitävät rokulipäiviä toisten jaksamisen kustannuksella ja sille pitäisi mielestäni saada loppu."

Tuo on totta. (Ja syytä painottaa sitä, että on olemassa työkavareita joilla on selkeä syy poissaoloihinsa ja jotka ilmoittavat heti esihenkilölle että ovat esim sairauslomalla.)

Lusmuiluun ei puututa eikä oikeastaan seurata millään lailla vaikka samat naamat saattavat vierittää sormeaan työvuorolistalla ja sanoa ihan ääneen: tuossa kohtaa mä saikutan. Muuten ei haittaa pätkääkään kenenkään työmotivaatiot jos sijainen saadaan, mutta kun nämä lusmut eivät edes ilmoita esihenkilölle koska eletään niin fiilispohjalta päivä kerrallaan itsekkäästi,  ja esim aamuvuorossa oleva saa jännittää aina kun tietty tyyppi vuorossa et tuleeko vuoroon ketään vai ei.

Näihin pitäisi tiukemmin puuttua varsinkin nyt tässä työtilanteessa kun kaikki ovat lujilla ja luotettavia sijaisiakin on haastava löytää.

Useimmiten kaiken huipuksi lusmut ovat pomon lellikkejä jotka saa tehdä tai käyttäytyä työpaikalla ihan miten lystää ja joita ymmärretään käsittämättömän pitkälle ihan räikeissäkin ylilyönneissä. Eli resurssit tulee tarkistaa aika ajoin että missä mennään, kun näin vähällä pitää monessa paikoin pärjätä.

Vierailija
6950/19743 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En odota yhtään innolla tammikuuta. Talo vedetty täpötäyteen lapsia ja uusia sisään vaikka väkeä puuttuu 5 aikuisen verran. Ei mitään tietoa uusista työntekijöistä. Vauvoja tulossa monta edellisten lisäksi. Ei hyvä yhtään.

Miksi suostutte tuollaiseen, kuulostaa järkyttävältä!

Vierailija
6951/19743 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua eniten päiväkodissa ketuttaa työntekijät jotka puhuvat selän takana ja arvostelevat toisen tapaa hoitaa lapsia. Kun jokainen kuitenkin tekee omalla persoonallaan työtä, en minä ainakaan pysty olemaan samanlainen kuin joku toinen ryhmän aikuinen. Se on kaikkein raskainta koko alalla kun oma työnteko ei riitä muille vaikka hyvin työnsä hoitaa ja lapset tykkää. Ei auta muu kuin jättää päiväkotien sijaisuudet.

Vierailija
6952/19743 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte tuollaiseen, kuulostaa järkyttävältä!

Ei siellä suostutakaan enää. Siksi siellä on työvoimapula, kun jatkuvasti useampi ei enää suostu tähän tehostamiseen. Ne ovat irtisanoutuneet, jääneet eläkkeelle tai sairaslomalle, lähteneet opiskelemaan jotakin muuta, vaihtaneet alaa tai tekevät muun alan töitä taikka sijaisuuksia päiväkodissa silloin, kun on pakko raha takia. Jos siellä joku vielä on töissä niin joko on aivan juuri valmistunut eikä tajua, mistä on kysymys tai sitten joku loppuun ajettu henkilö, jolla ei raatamiseltaan ole aikaa ja voimia etsiä elämälleen uusi suunta. Siis ihminen, joka luulee, että siellä on pakko olla rahan vuoksi.

Vierailija
6953/19743 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olin päikyssä, jossa lh oli suostunut vain lisäpalkan takia open sijaisuuteen. Voi luoja sitä miten ala-arvoisesti hoiti hommansa.

Jos teet sen oikeista syistä ja annat itsestäsi ja osaamisestasi kaiken, voi lopputulos toki olla hyvin eri.

Mutta eittämättä suunta on huono, eikä sitä ihan hevillä korjata.

Eikä siihen 2030 vuoteen nyt loppujen viimeksi kovin pitkä aika ole.

Miten ihmeessä joka ryhmässä voisi olla kaksi yliopiston käynyttä siihen mennessä, kun nyt avoinna olevaan tehtävään esim. omassa kunnassani ei ole tullut yhtään hakemusta?"

Juurikin näin. Pelkästään Turun päiväkodeissa oli syksyllä 2022 avoinna 108 varhaiskasvatuksen opettajan tehtävää. Niistä valtaosaa hoitivat työntekijät , joilla ei ole muodollista pätevyyttä. 

Vierailija
6954/19743 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit joutuvat palkkaamaan esim sairauspoissaoloista johtuviin sijaisuuksiin täysin kouluttamattomia henkilöitä. Eli ei minkäänlaista taustaa ohjaus-tai kasvatus-tai opetusopinnoista saati työkokemuksesta. Osalla sijaista ei edes riittävää kielitaitoa joten arvatkaapa paljonko pahimmissa tapauksissa on henkilökunnalle saati lapsille turvaa ja apua ja  hyötyä siitä,

että joku tulee istuskelemaan ryhmätilaan kiusaantuneen näköisenä ottamatta mitään kontaktia lapsiin  ja pelaamaan älypuhelimellaan. Tai seisomaan keskellä pihaa nappikuulokkeet hupparin alla korvissaan.

Älkääkä edes jaksako väittää ettei suinkaan koskaan missään päiväkodissa ole moiseen törmätty.

Niin törkeää meininkiä ettei tosikaan ja palkka juoksee kun vaan paikalle vaivaantuu. Ei tarvi ottaa paineita kun menee seuraavan kerran sijaistamaan toiseen paikkaan jos joku alkaa vähääkään urputtamaan että voisit sä hei vähän auttaa noiden lasten kanssa.

Vierailija
6955/19743 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut aika raskas syksy ja alkutalvi ilmeisestikin, koska nukun n.8-9h/yö ja silti n.1-2h päiväunia.

T. Lomalainen

Vierailija
6956/19743 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kollegat lomalla vai alkaako huomenna arki?

Itse lomailen 10.1 asti ja tulee todella tarpeeseen tämä tauko.

Vierailija
6957/19743 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kollegat lomalla vai alkaako huomenna arki?

Itse lomailen 10.1 asti ja tulee todella tarpeeseen tämä tauko.

Menen töihin 2.1. Aloitin loman jo 16.12,joten kyllä on ihanaa ollut!

Vierailija
6958/19743 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua eniten päiväkodissa ketuttaa työntekijät jotka puhuvat selän takana ja arvostelevat toisen tapaa hoitaa lapsia. Kun jokainen kuitenkin tekee omalla persoonallaan työtä, en minä ainakaan pysty olemaan samanlainen kuin joku toinen ryhmän aikuinen. Se on kaikkein raskainta koko alalla kun oma työnteko ei riitä muille vaikka hyvin työnsä hoitaa ja lapset tykkää. Ei auta muu kuin jättää päiväkotien sijaisuudet.

Työtä ei tehdä persoonalla vaan ammattitaidolla. Jokainen, joka kommentoi kuten sinä, osoittaa ettei substanssiosaamista ole.

Vierailija
6959/19743 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikea suunta, jos halutaan alalle muutosta. Päiväkodit kiinni neljältä, jos työntekijöitä puuttuu. Suosittelen tätä vakiintuneeksi käytänteeksi ja eiköhän palkat ala hiljalleen nousta.

Vierailija
6960/19743 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Päiväkotien ahdinko kasvaa.

Osassa päiväkotia on jo jouduttu soittamaan vanhemmille kesken päivän, että lapset pitäisi tulla hakemaan , koska neljän jälkeen ei ole enää ketään paikalla."

-

"Tämä on oikea suunta, jos halutaan alalle muutosta.

Päiväkodit kiinni neljältä, jos työntekijöitä puuttuu.

Suosittelen tätä vakiintuneeksi käytänteeksi ja eiköhän palkat ala hiljalleen nousta."

-

Tämä onkin oikea suunta toimia.

Valitettavasti päiväkoteihin on näköjään vakiintunut käytäntö ja kaikille on ihan ok, 

että välipalalta suoraan aivan kaikki koko  päiväkodin ryhmissä olevat ulos "pikkasen aiemmin" kun hoitajia puuttuu. (Unohtakaa pienryhmätoimintasuunnitelmat tai kivat askartelut saati ohjatut leikki- tai jumppahetket joiden aika on otollinen juuri välipalan jälkeen)

Sillä kaikki ulos välipalan jälkeen mars mars.

Muka silloin kai niiden "kasvatusvastuullisten" määrä on ok ja  heidän on "helpompi valvoa" lapsia aidatulla pihalla kaikkia yhdessä.

Miettikää. Siellä taaperot, eskarit, viskarit kaikki sikinsokin pihalla "valvottavana" muutaman aikuisen kanssa koska "kyllä ne pikkuhiljaa sieltä sitte haetaan"

Välipala-aika on muuten tyyliin klo 2 , joten sen jälkeen hopihopi kaikki ulos!

Ja ulkoiluhan on aina ihan ok, säässä kuin säässä. Sori varmaan niille reppanoille jotka haetaan tasan minuutin yli sulkemisaikaa jos hiukka pakastaa eikä mami ole pistänyt tumppuja tarpeeksi tai kunnon talvikenkiä ettei varpaat jäädy. 

Älkää kysykö kuinka pikku-iitan päivä meni, sillä pahimmillaan paikalla saattaa enää olla aikuisille täysin tuntemattomia random-kasvoja, sijaisia ,mistä kukaan ei tiedä mitään , edes lasten nimiä saati päivän kulkua.

Eikä edes kommunikoi kuin ralli-englannilla.

Aika kaukana tuo kuvattu tilanne sellaisesta päiväkotipäivästä millainen se parhaimmillaan sekä lasten että työntekijöiden kannalta voisi olla. Sellainen oikeasti, että meillä on ollut "ihan hyvä päivä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme