Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19734)

Vierailija
6481/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus on varmasti ainoa metelityö, jossa kuuloaan EI saa suojata. Eiköhän muissa meteliä aiheuttavissa töissä kuulon suojaaminen ole ennemmin sääntö kuin poikkeus..

Vierailija
6482/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saadaan työvuorot viikko kerrallaan ja usein vasta työvuorolistasta näen, onko loma myönnetty. Jos ei ole tehty työvuoroa, on loma ok. Esimies ei vaivaudu itse ilmoittamaan henk koht, onko loma ok.

Onko teillä siis vain viikon listat ja jaksot? Työvuoroluettelo pitää saada viikkoa ennen kun se alkaa. Se on ehdoton eikä siitä voi poiketa. Ja jos jakso on esim. kolme viikkoa, pitää työvuorot olla koko kolmelle jaksolle.

JAOssa ei voi saada koko kolmea viikkoa etukäteen, kun vanhempien työvuorojen takia listat hienosäädetään viikko kerrallaan.

Miksi? Miksi ei vaan laiteta vuoroja etukäteen? Vanhemmille voi kyllä sanoa että ei onnistu ensi viikolla 6:15 hoito, talo aukeaa 6:30. Työvuorot on jo tehty. Ei ne vanhemmat siitä rikki mene. Ei niitä vuoroja tarvitse jatkuvasti olla hienosäätämässä, kyllä se talo pyörii kiinteillä vuoroillakin.

Koska jatketun aukioloajan päiväkodeissa hoitoa tarjotaan esim. ma-su klo 5-23, ympärivuorokautisessa päiväkodissa taas 24/7 vanhempien tarpeen mukaan. Näihin vuoroihin totta kai suunnitellaan tekijät listoja tehdessä, mutta vanhemmat eivät aina siinä vaiheessa ole saaneet omia työvuorolistojaan, eli todellinen tarve selviää vasta edellisellä viikolla. Ei ole mitään järkeä, että työntekijöitä on töissä silloin, kun yhtään lasta ei ole paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6483/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on varmasti ainoa metelityö, jossa kuuloaan EI saa suojata. Eiköhän muissa meteliä aiheuttavissa töissä kuulon suojaaminen ole ennemmin sääntö kuin poikkeus..

Laita sellaset kuulokkeet ettei ne näy, tukka siihen korvien päälle.

Meillä kyllä saa olla kuulokkeet, ja lapsillekin roikkuu seinällä parit kuulokkeet, ne saa pyytää kun haluaa.

Vierailija
6484/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte tollaseen? Eihän kellään oo valtaa puuttua mitä te ruumiin aukoissanne pidätte, ei niitten tarvii olla näkyvät kuulosuojaimet, vaan pienet korvatulpat jotka vaimentaa ääntä, ja joita ei edes kunnolla huomaa.

Vierailija
6485/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulppien käyttö ei ole sallittua, toki voi käyttää jos esihenkilö ei saa sitä tietää.

Vierailija
6486/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi oudoimpia juttuja esihenkilön suhteen (monen muun lisäksi): minut määrättiin työhön kahdeksi päiväksi työsopimukseni päättymisen jälkeen. Kyseessä määräaikaisuus. Kuulemma kipeä tarve niille kahdelle päivälle. No, mulla ei ollut niille päiville ollenkaan sopimusta olemassa, ja sovimme varajohtajan kanssa, että en voi mennä ilman sopimusta töihin - tarvettakaan ei oikeasti ollut. (esihenkilö itse lomalla)

Kun esihenkilö mulle ne päivät määräsi, varmistin vielä, että kai sopimusta sitten jatketaan niille kahdelle päivälle. Esihenkilö: "Ei täällä ilmaiseksi tarvitse töitä tehdä." Mitään sopimusta ei siis tehty koskaan.

Minusta tuo oli jonkinlaista vallankäyttöä.

Oudointa asiassa on, että joku menee töihin ilman työsopimusta ja esimiestä. Kukahan sinuakin muka käski?

Enhän minä mennyt, kun se selvitettiin juuri viime tipassa, että mitään sopimusta ei ollut.  Minua nimenomaan kiellettiin menemästä töihin ilman sopimusta, ohitse esihenkilön vaatimuksen.

Vierailija
6487/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooo, onkos joulunajan lomat tiedossa, tässä on se 2vkon ehdoton rajakin jo lähes käsillä..

Vierailija
6488/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooo, onkos joulunajan lomat tiedossa, tässä on se 2vkon ehdoton rajakin jo lähes käsillä..

Valitettavasti ei ole. Kollega on pyytänyt lomaa jouluviikolle, mutta ei ole saanut tietää, saako lomaa.

Vierailija
6489/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei ole. Kollega on pyytänyt lomaa jouluviikolle, mutta ei ole saanut tietää, saako lomaa.

MINÄ EN JUMALAUTA YMMÄRRÄ TUOTA TOUHUA🤯🤬

TEHKÄÄ JOTAKIN LAMPAAT!!!!

Vierailija
6490/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kyllä saavani joulun välipäivät lomaa, enkä ole stressannut asiasta. Olisi kyllä vakavan keskustelun paikka pomon kanssa, jos niin ei kävisi. Vaatisin perusteluja, kertoisin omani, toisin pettymykseni ja palautteeni suoraan.

Eli ei mitään lammas-meininkiä, vaikka joustava olenkin ja työstäni tykkäänkin.

Vierailija
6491/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi oudoimpia juttuja esihenkilön suhteen (monen muun lisäksi): minut määrättiin työhön kahdeksi päiväksi työsopimukseni päättymisen jälkeen. Kyseessä määräaikaisuus. Kuulemma kipeä tarve niille kahdelle päivälle. No, mulla ei ollut niille päiville ollenkaan sopimusta olemassa, ja sovimme varajohtajan kanssa, että en voi mennä ilman sopimusta töihin - tarvettakaan ei oikeasti ollut. (esihenkilö itse lomalla)

Kun esihenkilö mulle ne päivät määräsi, varmistin vielä, että kai sopimusta sitten jatketaan niille kahdelle päivälle. Esihenkilö: "Ei täällä ilmaiseksi tarvitse töitä tehdä." Mitään sopimusta ei siis tehty koskaan.

Oudointa asiassa on, että joku menee töihin ilman työsopimusta ja esimiestä. Kukahan sinuakin muka käski?

Enhän minä mennyt, kun se selvitettiin juuri viime tipassa, että mitään sopimusta ei ollut.  Minua nimenomaan kiellettiin menemästä töihin ilman sopimusta, ohitse esihenkilön vaatimuksen.

Suullinenkin sopimus on pätevä, yleensä keikkalaisille kirjoitetaan varsinainen työsoppari ekana työpäivänä. Harvoin sitä etukäteen on olemassa ja monessa paikassa sinua olisi kyllä odotettu saapuvaksi töihin.

Vierailija
6492/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MINÄ EN JUMALAUTA YMMÄRRÄ TUOTA TOUHUA🤯🤬

TEHKÄÄ JOTAKIN LAMPAAT!!!!

Tällainen räyhääminen ja toisten nimittely on tarpeetonta.

Vierailija
6493/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan kyllä saavani joulun välipäivät lomaa, enkä ole stressannut asiasta. Olisi kyllä vakavan keskustelun paikka pomon kanssa, jos niin ei kävisi. Vaatisin perusteluja, kertoisin omani, toisin pettymykseni ja palautteeni suoraan.

Niin varmaan olettaa aika moni muukin työyhteisössänne ja oletettavasti olette samalla viivalla keskenänne ellei pomo sitten ole perinteinen p-reikä ja suosi joitakuita.

Eli sinuna olisin kyllä stressaantunut asiasta.

Toisekseen johan ne pitää "hooärrällekin" anoa.

Vierailija
6494/19734 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita sellaset kuulokkeet ettei ne näy, tukka siihen korvien päälle.

Meillä kyllä saa olla kuulokkeet, ja lapsillekin roikkuu seinällä parit kuulokkeet, ne saa pyytää kun haluaa.

Tietääköhän vanhemmat että päiväkodit ovat nykyään sellaisia viidakoita missä lapset huutaa suoraa huutoa ja aikuiset puhuu huutamalla? Desibelirajat paukkuu ja useimpien hermot kans.

Osalla hoitajista jo tosiaan korvatulpat kun menevät töihin.

Ottakaa vaan lisää lapsia sisään kyllä ne mahtuu...

Tuleekohan lapsi "kuulluksi"?

Vierailija
6495/19734 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hakeutunut työterveyteen uupumisen vuoksi? Tehtiinkö työpaikalla mitään muutoksia vai oliko asenne "kuka näitä lapsia hoitaa, jos olet poissa"?

Vierailija
6496/19734 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku hakeutunut työterveyteen uupumisen vuoksi? Tehtiinkö työpaikalla mitään muutoksia vai oliko asenne "kuka näitä lapsia hoitaa, jos olet poissa"?

En tiedä yhtäkään työpaikkaa jossa olisi tehty muutoksia työpaikalla ja aidosti tuetty työhyvinvointia. Kyllä se on enemmänkin savustusta että henkilö irtisanoutuisi.

Vierailija
6497/19734 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suoraan sanoen ihmettelen miksi kukaan on tuolla alalla töissä. Tai opettajana.

Vierailija
6498/19734 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suullinenkin sopimus on pätevä, yleensä keikkalaisille kirjoitetaan varsinainen työsoppari ekana työpäivänä. Harvoin sitä etukäteen on olemassa ja monessa paikassa sinua olisi kyllä odotettu saapuvaksi töihin.

Tässä ymmärretään koko ajan väärin, ehkä alkuperäistä viestiäni ei ole luettu kokonaan? En ole keikkalainen. Määräaikainen työsopimukseni päättyi. Esimies lisäsi minulle kaksi ylimääräistä työpäivää sopimuksen päättymisen jälkeen tekemättä kuitenkaan uutta sopimusta (unohti sen?) ja lähti itse lomalle. Hänen sijaisensa eli varajohtaja selvitti tilanteeni ja siihen todettiin, että en voi mennä töihin kahdeksi päiväksi ilman sopimusta, eikä siihen edes ollut tarvetta (lapsia vähemmän kuin odotettu). 

Minulla ei mielestäni alunperinkään olisi ollut mitään velvoitetta jatkaa työsopimusta kahdella päivällä, koska olin lähdössä lomalle.

Varajohtaja ei tee työsopimuksia  siinä yksikössä. Ketään ei voi velvoittaa menemään töihin ilman työsopimusta. Ei edes määräaikaista lastenhoitajaa.

Vierailija
6499/19734 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mille keikkalaisille? Työsopimukset kirjoitetaan määräaikaisille työntekijöille ennen työn alkamista, keikkalaiset ovat esim Seuren työntekijöitä mutta ei heidänkään työsopimuksia kirjoiteta työpäivän aikana vaan ennen sitä.

Ilman työsopimusta työhön menevä ei ole vakuutuksen piirissä. Mistä palkkakonttori tietää maksaa palkkaa, jos ei ole sopimusta? 

Lopettakaa trollaaminen, tämä saisi olla asiakeskustelu. Esihenkilöt tekevät tällä alalla välillä ihan mitä sattuu. Ovat kaikenlisäksi tosi harvoin edes tavattavissa.

Vierailija
6500/19734 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan olettaa aika moni muukin työyhteisössänne ja oletettavasti olette samalla viivalla keskenänne ellei pomo sitten ole perinteinen p-reikä ja suosi joitakuita.

Eli sinuna olisin kyllä stressaantunut asiasta.

Toisekseen johan ne pitää "hooärrällekin" anoa.

Loma-asia meni niin kuin ajattelinkin eli muutama uudempi työntekijä hoitaa joulupäivystyksen. Stressaaminen olisi siis ollut turhaa.

Esihenkilöitä ei liiemmälti ole ketjussa kehuttu, täytyypä tehdä poikkeus. Olen ollut tyytyväinen kaikkiin kolmeen kunnallisen päiväkodin johtajaan, joiden alaisuudessa olen työskennellyt. Erilaisia, mutta kullakin omat vahvuutensa.

Annan kouluarvosanan 9+, varajohtajille sen sijaan 7+.

Millaisia arvosanoja teidän johtajat saa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi