Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19746)

Vierailija
5041/19746 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäistä aihetta sivuten, pienen lapsen äitinä kysyisin.

Lapsi päälle 1v aloitti päiväkodin kuukausi sitten. Tänää tuli vahingossa esille, kun vakaope kertoi kävelyttäneensä lasta huoneesta toiseen, että lapsi ei nouse seisomaan päiväkodissa. Hän on siis kotona noussut tukea vasten jo kaksi kuukautta suorille jaloille + kävellyt pitäen sohvasta tms kiinni, ja kuukauden ajan kävellyt itsenäisesti taaperokärryllä. Olin hieman järkyttynyt, miten näin voi olla, ope sanoi, ettei ole huomannut lapsemme pystyvän nousta itse ylös jaloilleen. Mietin jälkikäteen, voiko tosiaan olla että lapsi taantuu päiväkodissa tai onko ympäristö niin virikkeetön, ettei koe tarvetta liikkua, vai voiko kuukauden ajan jäädä työntekijöiltä huomaamatta lapsen kyvyt liikkua?

Osaako joku päiväkodin työntekijä selittää, mitä tuossa voi olla taustalla?

Jos se on ope niin eihän se ole ehtinyt lastasi hoitamaan kun täytyy kirjata vasut ja portfoliot. Kysy hoitajilta. Nehän niiden lasten kanssa on.

No oikeasti.

Voihan se olla että lapsesi ei vielä ole niin "kotonaan" siellä päiväkodissa että uskaltaa harjoittaa uutta taitoaan. Kotona on tutummat paikat missä oppinut ottamaan tukea yms.

Vierailija
5042/19746 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan tuota vaatetusta pitänyt suurena ongelmana.

Ainoa nyt mikä voisi olla niin tietty joku erillinen vaateraha millä ostaa.

Mitään yhtenäisiä uniformuja en halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5043/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vali vali vali vali vali vali vali.

Aluksi tää ketju oli hyvä.

Nyt antaa vain alan ihmisistä kuvan typerinä ja ikuisia valittajina."

Sinun mielestäsi päiväkotien henkilökunnalla ei ole mitään oikeutta tuoda esille alan epäkohtia tai olosuhteita joissa he joutuvat tälläkin hetkellä - lasten vuoksi ja lasten kanssa- pärjäilemään?

Sinun mielestäsi on siis ok että kaikki lakaistaan maton alle, (vuoteen 2030 saakka )?

Vierailija
5044/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tyytyväinen vakan työntekijä, mutta en silti ymmärrä, miksi alan työvaatetuksen tarvetta vähätellään.

Sisävaatteet eivät voi olla samat, mitä käytän kotona. Päivittäin vaatteisiin saa helposti ruokatahroja, räkää, kakkaroiskeita ja toisinaan myös oksennusta. Pelkkiä aivastuksen roiskeitakaan en omalle kotiväelle käy tuomaan, vaan riisun vaatteet töistä tullessa suoraan pyykkikoriin nurin käännettynä.

Ulkovaatteita tarvitaan kesä-, väli- ja talvikaudeksi. Toisinaan täytyy olla vedenpitävää ja toisinaan hengittävää materiaalia. Näihin kaikkiin tulee sekä räkää että kuraa. Nämä vaatteet saavat odottaa päiväkodilla siihen asti, kun vien ne kotiin pesuun. Jokaisen räkäklimpin jälkeen niitä ei kannata pestä, sillä vaatteiden ominaisuudet kärsivät. Joku toi täällä esille, että vaatteet voivat olla huonoja, mutta jos siellä hiekkalaatikon reunalla istuessa, metsässä kontatessa tai kentällä juostessa on sopimattomia vaatteita, niin sisälle tullessa joutuu vaihtamaan koko alemman vaatekerran eikä sellaiseen ole aikaa.

Vuodenaikojen mukaiset varusteet eivät koske pelkästään housuja ja takkeja. Tarvitaan myös päähineet, hanskat ja jalkineet. Helppo puettavuus on aikuistenkin vaatteissa välttämättömyys. Pienten lasten odottelutaidot ovat vielä orastavia, eli ulos on päästävä nopeasti.

Ja vielä ne nopeasti puettavat välivaatteet ja parhaankin goretexin voittavat sadevaatteet. Joku ehdotti kertakäyttösadetakkia. Olin purskahtaa nauruun! Kuvittelin itseni metsäretkellä kuusen alle istumaan kertakäyttösadetakki riekaleina roikkumassa kuusen oksalla. Tiesittekö, että päivökodin ulkoilu on muutakin kuin se, mitä vanhemmat näkevät kun hakevat lapsiaan? Iltapäivällä ei pysty mitään näyttäviä ulkoilutapahtumia lapsille järjestämään, kun on ehdittävä puhumaan myös vanhempien kanssa.

Ja sitten on tietenkin ne sukset ja luistimet. Luistimia käytän sekä kotona että töissä, mutta päiväkodeille tehtävät ladut ovat oman kokemukseni mukaan sen verran heikkokuntoisia, että en kotona käytettäviä suksia vie niille laduille naarmuuntumaan.

Ja miten kauan nämä kovia kokevat työvaatteet kestävät käyttöä? Sisävaatteet kestävät noin 1-2 vuotta. Pesun tarve on jatkuvaa. Ulkovaatteista osa takeista kestää jopa 2-4 vuotta, mutta housut kuluvat yhtä nopeasti kuin sisävaatteet. Ne kuluvat erityisesti polvista ja takamuksesta niin, että niistä menee kaikki kosteus läpi, jos yrittää venyttää käyttöikää liiaksi. Välivaatteet ovat kiitollisimpia, ne likaantuvat vähiten, joten pesuvälit ovat pitkiä.

Nämä kaikki tarvikkeet pestään ja huolletaan kotona omilla vesi- ja sähkölaskuilla.

Vierailija
5045/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäistä aihetta sivuten, pienen lapsen äitinä kysyisin.

Lapsi päälle 1v aloitti päiväkodin kuukausi sitten. Tänää tuli vahingossa esille, kun vakaope kertoi kävelyttäneensä lasta huoneesta toiseen, että lapsi ei nouse seisomaan päiväkodissa. Hän on siis kotona noussut tukea vasten jo kaksi kuukautta suorille jaloille + kävellyt pitäen sohvasta tms kiinni, ja kuukauden ajan kävellyt itsenäisesti taaperokärryllä. Olin hieman järkyttynyt, miten näin voi olla, ope sanoi, ettei ole huomannut lapsemme pystyvän nousta itse ylös jaloilleen. Mietin jälkikäteen, voiko tosiaan olla että lapsi taantuu päiväkodissa tai onko ympäristö niin virikkeetön, ettei koe tarvetta liikkua, vai voiko kuukauden ajan jäädä työntekijöiltä huomaamatta lapsen kyvyt liikkua?

Osaako joku päiväkodin työntekijä selittää, mitä tuossa voi olla taustalla?

Voi olla, että lapsesi ei ole uskaltanut päiväkodissa sitä tehdä ( koska joku "häiriötekijä" on aina lähellä), tai on ehkä tehnyt joskus ja joku on tuupannut nurin, eikä siksi koe sitä enää turvalliseksi ympäristöksi nousta.

Vierailija
5046/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Vali vali vali vali vali vali vali.

Aluksi tää ketju oli hyvä.

Nyt antaa vain alan ihmisistä kuvan typerinä ja ikuisia valittajina."

Sinun mielestäsi päiväkotien henkilökunnalla ei ole mitään oikeutta tuoda esille alan epäkohtia tai olosuhteita joissa he joutuvat tälläkin hetkellä - lasten vuoksi ja lasten kanssa- pärjäilemään?

Sinun mielestäsi on siis ok että kaikki lakaistaan maton alle, (vuoteen 2030 saakka )?

Juuri näin. Mikään ei ole korjaantunut tämän ketjun alusta. Ja vielä lokaa tuli niskaan, kun palkkaneuvotteluissa varhaiskasvatuksen työntekijät jätettiin korotusten ulkopuolelle 

Samaan aikaan ollaan varhaiskasvatuksesta leipomassa perheille ilmaista. 

Vierailija
5047/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
5048/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan tuota vaatetusta pitänyt suurena ongelmana.

Ainoa nyt mikä voisi olla niin tietty joku erillinen vaateraha millä ostaa.

Mitään yhtenäisiä uniformuja en halua.

Kaltaisiasi on jonkunverran. Itse sanoisin sinulle ja muillekin saman ajatusmaailman omaaville että: Miksi haluatte torpata sen, kun muut haluaisi työvaatteet? Itse et univormua halua, mutta haittaako sinua jos joku muu haluaa? Entä jos antaisi sellaisten ottaa vastaan sen univormun jotka haluaa ja itse jatkaisit omien rytkyjesi käyttöä täysin vapaaehtoisesti?

Mulle kelpaisi univormukin, olen ollut töissä hoitoalallakin lähihoitajana ja totuin pitämään hoitajan asua, varhaiskavatuksessa aloiettuani hämmästytti miten erilaista se meno oli: Ei työvaatteita, ei ruokataukoa, paljon huonommat etuudet kuin muualla. Tuolloin aloittaessani tosin oli meno erilaista joten nuo kyseiset asiat ei silloin tuntuneet niin merkittäviltä: Silloin ehti oikeasti olla lasten kanssa ihan rennostinkin ja kiireettä, toki oli välillä kiireisiäkin hetkiä päivässä,  mutta enimmäkseen sai kuitenkin käyttää omaakin luovuutta, avustajan sai ryhmään todella helposti ja sijaisia riitti jos joku työkaveri oli sairaana.

Koin aluksi, että työ oli helpompaa kuin hoitoalalla, jolloin sieti työvaatteiden puuttumisen ja ruokatauttomuuden.

Nyt 13 vuoden jälkeen työ on muuttunut ihan silkaksi pärjäämiseksi ja selviytymiskamppailuksi, toki itsekkään en enää ole niin nuori ja vetreä kuin aloittaessani vaka:ssa: Nyt haluaisin ruokatauon, koen että ihan todella tarvisin sen jotta jaksaisin ja mitä työvaatteisiin tulee, niin lapset ovat jatkuvasti räkäisiä ja ärsyttää nykyään pitää omia vaatteita ja mennä niissä kotiin ja pestä kotona toisten eritteitä vaatteista, toisekseen kaikki on kallistunut hurjasti: Sama rahamäärä mikä 13 vuotta sitten riitti hyvin kaikkeen, ei nykyään enää riitäkkään, palkkani on tänä päivänä suhteessa pienempi kuin 13 vuotta sitten ja alan huomata miten paljon työ kuluttaa vaatteita ja ihan oikeasti pelottaa miten paljon rahaa minulla niiihin työvaatteisiin kuluu.

Tämän vuoksi olen päättänyt, etten tule enää töihin viemään uusimpia vaatteitani, vaan käytän töissä niitä vaatteita, jotka on loppuun kulutettu: Otan vaikka töihin mukaan parsin siellä työajalla vaatteistani reikiä piiloon, mutta en osta palkkarahoillani työtarvikkeita, en yhtäkään, en työvaatetta, en kirjaa, en lelua.

Vierailija
5049/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tyytyväinen vakan työntekijä, mutta en silti ymmärrä, miksi alan työvaatetuksen tarvetta vähätellään.

Sisävaatteet eivät voi olla samat, mitä käytän kotona. Päivittäin vaatteisiin saa helposti ruokatahroja, räkää, kakkaroiskeita ja toisinaan myös oksennusta. Pelkkiä aivastuksen roiskeitakaan en omalle kotiväelle käy tuomaan, vaan riisun vaatteet töistä tullessa suoraan pyykkikoriin nurin käännettynä.

Ulkovaatteita tarvitaan kesä-, väli- ja talvikaudeksi. Toisinaan täytyy olla vedenpitävää ja toisinaan hengittävää materiaalia. Näihin kaikkiin tulee sekä räkää että kuraa. Nämä vaatteet saavat odottaa päiväkodilla siihen asti, kun vien ne kotiin pesuun. Jokaisen räkäklimpin jälkeen niitä ei kannata pestä, sillä vaatteiden ominaisuudet kärsivät. Joku toi täällä esille, että vaatteet voivat olla huonoja, mutta jos siellä hiekkalaatikon reunalla istuessa, metsässä kontatessa tai kentällä juostessa on sopimattomia vaatteita, niin sisälle tullessa joutuu vaihtamaan koko alemman vaatekerran eikä sellaiseen ole aikaa.

Vuodenaikojen mukaiset varusteet eivät koske pelkästään housuja ja takkeja. Tarvitaan myös päähineet, hanskat ja jalkineet. Helppo puettavuus on aikuistenkin vaatteissa välttämättömyys. Pienten lasten odottelutaidot ovat vielä orastavia, eli ulos on päästävä nopeasti.

Ja vielä ne nopeasti puettavat välivaatteet ja parhaankin goretexin voittavat sadevaatteet. Joku ehdotti kertakäyttösadetakkia. Olin purskahtaa nauruun! Kuvittelin itseni metsäretkellä kuusen alle istumaan kertakäyttösadetakki riekaleina roikkumassa kuusen oksalla. Tiesittekö, että päivökodin ulkoilu on muutakin kuin se, mitä vanhemmat näkevät kun hakevat lapsiaan? Iltapäivällä ei pysty mitään näyttäviä ulkoilutapahtumia lapsille järjestämään, kun on ehdittävä puhumaan myös vanhempien kanssa.

Ja sitten on tietenkin ne sukset ja luistimet. Luistimia käytän sekä kotona että töissä, mutta päiväkodeille tehtävät ladut ovat oman kokemukseni mukaan sen verran heikkokuntoisia, että en kotona käytettäviä suksia vie niille laduille naarmuuntumaan.

Ja miten kauan nämä kovia kokevat työvaatteet kestävät käyttöä? Sisävaatteet kestävät noin 1-2 vuotta. Pesun tarve on jatkuvaa. Ulkovaatteista osa takeista kestää jopa 2-4 vuotta, mutta housut kuluvat yhtä nopeasti kuin sisävaatteet. Ne kuluvat erityisesti polvista ja takamuksesta niin, että niistä menee kaikki kosteus läpi, jos yrittää venyttää käyttöikää liiaksi. Välivaatteet ovat kiitollisimpia, ne likaantuvat vähiten, joten pesuvälit ovat pitkiä.

Nämä kaikki tarvikkeet pestään ja huolletaan kotona omilla vesi- ja sähkölaskuilla.

Luistimet ja sukset eivät kyllä ole mitään pakollisia varusteita, mulla ei ole 13 vuotisen päiväkotiurani aikana ikinä ollut suksia ja luistimia, eikä työnantaja voi velvoittaa semmoisia hommaamaan. Ihan hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
5050/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tehokkaasti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ulkoiluasut suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Jos sataa kaatamalla niin tarviiko olla vielä erillinen sadeasu lisäksi? Paljonko maksaa tavanomainen ulkoilusetti takki ja housut?

Voit ihan itse katsoa vaikka Intersportin sivuilta.

Vierailija
5051/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset pikkujoulut teillä on henkilökunnalle? Eli tarjoaako päiväkoti edes ruuat ja ohjelman, vai joudutteko itse keksimään ohjelmanumerot ja leipomaan tortut?

Ei tarjoa ruokaa, ei ohjelmaa, ei todellakaan leivota torttuja ravintolaan. :DDD

Vierailija
5052/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset pikkujoulut teillä on henkilökunnalle? Eli tarjoaako päiväkoti edes ruuat ja ohjelman, vai joudutteko itse keksimään ohjelmanumerot ja leipomaan tortut?

Ei tarjoa ruokaa, ei ohjelmaa, ei todellakaan leivota torttuja ravintolaan. :DDD

Olin itse ennen yksityisessä pörssiyrityksessä töissä. Oli ilmainen lounas ja kahviasutomaatit, joista sai mielin määrin ilmaiseksi kahvia. Pikkujoulut olivat hulppeat, hyvät ruuat ja ykkösesiintyjät. Pikkujoulujen lisäksi oli vuodessa 1-2 muutakin isoa juhlaa. Tuli myös yleensä joululahjat. Nykyisin olen kaupungilla töissä. Kahvipaketit tuodaan itse ja niistä keitellään. Joulujuhlia ei ole muuta kuin omakustanteisesti nyyttäreinä. Joululahjoja ei ole ellei esimies omistaan jotain pientä laita. Ymmärrän sen, että julkisen sektorin kuluja on haluttu karsia, mutta ei ne kunnat konkurssiin menisi, vaikka jotain pientä edes joskus henkilöstölleen hankkisivat. Ne kunnan hommat on kuitenkin aika monen työpaikkoja.

Vierailija
5053/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse ennen yksityisessä pörssiyrityksessä töissä. Oli ilmainen lounas ja kahviasutomaatit, joista sai mielin määrin ilmaiseksi kahvia. Pikkujoulut olivat hulppeat, hyvät ruuat ja ykkösesiintyjät. Pikkujoulujen lisäksi oli vuodessa 1-2 muutakin isoa juhlaa. Tuli myös yleensä joululahjat. Nykyisin olen kaupungilla töissä. Kahvipaketit tuodaan itse ja niistä keitellään. Joulujuhlia ei ole muuta kuin omakustanteisesti nyyttäreinä. Joululahjoja ei ole ellei esimies omistaan jotain pientä laita. Ymmärrän sen, että julkisen sektorin kuluja on haluttu karsia, mutta ei ne kunnat konkurssiin menisi, vaikka jotain pientä edes joskus henkilöstölleen hankkisivat. Ne kunnan hommat on kuitenkin aika monen työpaikkoja.

Ja kun valitettavasti tämä ettei ajatella työntekijöitä näkyy ihan arjessakin, kuntasektorin varhaiskasvatus ei taida tänä päivänä juuri erota yksityisestä vastaavasta: Mahdollisimman matalat kulut, työntekijät on kulutustavaraa joilta voi aina vaatia mahdottomia ja saattaa vastuuseen jos nämä vaatimukset ei täyty ja millään muulla ei ole väliä, kuin tehokkuudella ja säästöillä.

Toki varmasti on poikkeuksiakin, onnea niille jotka ovat työpaikoissa missä vielä välitetään työntekijöistäkin ja ymmärretään, että johto ja alaiset tekevät yhteistyötä eivätkä ole jotain vihollisia joiden tehtävä on tehdä toisen olo mahdollisimman vaikeaksi ja ihan kiusallaankin.

Vierailija
5054/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin toisen loppuunpalamisen alalla ennen joulua ja sairausloman aikana olen menettänyt täysin uskoni elämään. Positiivisesta elämänkatsomuksesta suorastaan pelottavan kyyniseksi vain muutamassa päivässä. Varhaiskasvatus riisti multa mielenterveyden. Tai vähintään herätti siihen, ettei elämässä kannata tyytyä tällaisen systeemin tallottavaksi, jos muitakin vaihtoehtoja on. Toivottavasti saan uutta pontta tän raskaan kokemuksen jälkeen ja toisen kurssin elämälle vielä kun on mahdollista.

Ja silti on ikävä lapsia ja työkavereita.... tää resurssipula on suurinta syöpää entisessä unelmatyössä.

Täällä tismalleen samat fiilikset :(

Vierailija
5055/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koin toisen loppuunpalamisen alalla ennen joulua ja sairausloman aikana olen menettänyt täysin uskoni elämään. Positiivisesta elämänkatsomuksesta suorastaan pelottavan kyyniseksi vain muutamassa päivässä. Varhaiskasvatus riisti multa mielenterveyden. Tai vähintään herätti siihen, ettei elämässä kannata tyytyä tällaisen systeemin tallottavaksi, jos muitakin vaihtoehtoja on. Toivottavasti saan uutta pontta tän raskaan kokemuksen jälkeen ja toisen kurssin elämälle vielä kun on mahdollista.

Ja silti on ikävä lapsia ja työkavereita.... tää resurssipula on suurinta syöpää entisessä unelmatyössä.

Täällä tismalleen samat fiilikset :(

Sama. Mieluummin kuolisin nälkään kuin tuonne menisin enää töihin. Epäinhimillistä työtä joka vie kaikki mehut. Orjatyöhön verrattavaa.

Vierailija
5056/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan suurin vitsaus lienee nimeltään " huono johtajuus".

Miksi muuten keikahtaisi päiväkotipaikkoja, missä kaikki viimesen päälle hienosti ulkoisesti, on tilat ja tavarat, mutta johtaja alkaa muka maaninen kiilto silmissä tehdä  bisnestä supistamalla pokkana käytännön välttämättömyyksistä ,esim alkaa laskea jotain nakinpaloja tai kalapuikkoja tai perunoita, että montako desiä sitä nyt menee menee per lapsi että tuostakin voisi voittoa nipistää kun ei anneta kun yksi myslilusikallinen-----   kun pitäisi olla kiinnostunut henkilökunnasta ja kysyä että miten teillä menee. 

Taitava johtaja välittää työntekijöistään. Hän pitää lähtökohtaisesti heidän puoltaan, riistämisen ja prässäämisen sijaan. Taitavan johtajan alaisten ei tarvitse koskaan hävetä työpaikkaansa syystä että asiat ovat päin persettä.

Niin mistä ihmeestä sitten reväistään näitä johtajia joiden jäljiltä kaatuu päiväkoteja kuin dominopalikoita ja henkilökunta irtisanoutuu loppuun palaneena ?

Huono johtaja torpedoi parhaimmankin päiväkodin missä olisi potentiaalia tosi laadukkaaseen varhaiskasvatukseen kaikkine mahdollisuuksineen ja puitteineen , taitavan ja motivoituneen henkilökunnan kera. Hän alkaa esim laskea katetta perunoista.

Hyvän johtajan päiväkotiin jonotetaan . Sekä töihin että hoitopaikkoihin.

Tämä, tämä JA tämä. Tässä se ongelman ydin.

Vierailija
5057/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa moniammatillinentiimi koostuu;

Päiväkodin johtajasta, veosta, s2 opettajasta, vaka opettajasta, vaka lastenhoitajasta, avustajasta.

Vielä voi lisätä fyssarit yms

Moniammatillisessa palaverissa;

Johtaja vastaa koko pk:sta ja on myös kaupungin edustaja.

Veo vastaa erityispedagogiikasta

Vakaope ryhmästä ja arjenstruktuurista

S2 opettaja kielipedagogiikasta

Fysioterapeutti kuntoutuksesta

Mutta nämä kaikki voidaan korvata mattimeikäläisillä tai lastenhoitajilla. Koska kaikki päiväkodissa työskentelevät ovat samalla viivalla ja yhtä ammattitaitoisia.

Mieti miten laajasti eri työtehtäviä ja jätit mainitsematta sen ainoan joka on konkreettisesti niiden lasten kanssa 100% työpäivästään.

Tuohon voisi vielä lisätä sen, että jos työyhteisössä on ongelmia ja työntekijät kokee ettei homma toimi, kun on niin vähän työntekijlöitä: Palkataanko lisää työntekijöitä? Ei, vaan paikalle kutsutaan 1-3 henkilöä, joiden tehtävänä on opastaa niitä työntekijöitä, eli sen sijaan että kutsutaan töihin lisäihminen hoitamaan niitä lapsia, niin kutsutaanki yksi tai jopa useampia ihmisiä joille maksetaan palkkaa siitä, että ne kertoo vaka-työntekijöille missä HE on tehneet väärin kun homma ei toimi.

Jumalauta tässä hommassa ei ole yhtään mitään järkeä, hitto mitä paskaa. Voisi todeta apulannan sanoin

"Koskaan ei oo tullu vastaan

Mitään yhtä paskaa

Kuin tämä mitä teen

Järjestelmäshokki

Lokin päällä lokki

Toisistansa nokki

Joka repaleen"

Vierailija
5058/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on jonkinlainen hoitoalan koulutus eli teidät otetaan ilomielin kotihoitoon tai vanhustenhoitoon. Vaihtakaa duunia.

Ja kyllä! Te todellakin kelpaatte oikein hyvin vanhusten hoitoon! Olette helmiä!

Vierailija
5059/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea perhepäivähoitajaksi. Saat valita itse lapsesi. Neljä kivaa muksua joiden kanssa puuhailla :)

Vierailija
5060/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä asiat ovat ajaneet päiväkodit kaaokseen.

1. Varhaiskasvatuslaki joka takaa jokaiselle lapselle päivähoidon vaikka tarvetta ei olisi.

2. Lapsimäärän muuttaminen prosenteiksi jolloin pääluvun mukaan lasketaan prosentteja eikä tilanteet pysy enää inhimillisinä.

3. Toimintatilojen tarkastelu neliöinä joissa lasketaan mukaan siivouskomerot, eteiset ja varastot. Riippumatta siitä voiko niitä käyttää lasten toimintaan rakentavasti.

4. Henkilöstön ylikoulutus jolloin työ ei enää vastaa koulutuksessa luotuja ideaaleja. Luonut tilanteen jossa alalla pysytään vain lyhyen aikaa.

5. Liialliset turhat suunnittelu ja kirjaamistyöt jotka vievät aikuiset pois varsinaisesta työstä lasten parissa. Eivät paljoakaan tuo lisäarvoa itse työhön. Ovat vain lisärasite.

6. Yksiköt on muutettu liian ylisuuriksi joista kodinomaisuus on kadotettu. Tilalle on tuotu kiire, melu, toimimattomat tilat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän