Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19746)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tehokkaasti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ulkoiluasut suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Jos sataa kaatamalla niin tarviiko olla vielä erillinen sadeasu lisäksi? Paljonko maksaa tavanomainen ulkoilusetti takki ja housut?
Mulla on hyvä takki ja housut mutta ei ne silti oikeasti ja pidempään pidä vettä. Sadetakki on erikseen. Sadetakki maksoi 4 vuotta siten 40e, on vielä ehkä mutta kura ei lähde enää pesussa pois joten ei ole kovin siisti. Ulkohousut ja takki maksoivat muistaakseeni satasen, ostin hyvästä alesta. Kolme vuotta olleet käytössä. Lisäksi olen ostanut kumisaappaat, talvitakin, toppahousut, pipon, varasisävaatteet töihin jos joku oksentaa tai pissaa päälle, erinäisen määrän sisähousuja ja paitoja, lämpimät hanskat, villasukat (kudoin itse mutta ostin langat). Aurinkorasvaa ostan joka vuosi itse, samoin oman juomapullon pihalle. Kesäkengät ja lenkkarit ostin myös. Suksia ja luistimia en ole suostunut hoitajana hankkimaan. Ai niin, talvikengät unohtui listalta ja varmana paljon muutakin.
Itse käytän töissä sellaisia rikkinäisiä ja kuluneita vaatteita, mitä en kotona enää käyttäisi: Todellakaan en töihin osta mitään uusia vaatteita kulutettavaksi. Jonkun toppatakin ostin kirppikseltä, joka on suurinpiirtein sopivan kokoinen ja susiruma, t-paidoissa on kainaloiden kohdalla reikiä, sukat on sellaisia viittävaille reikiintyneitä, housut kulahtaneita. Käytän samoja vaatteita monta päivää (vaihdan kotiin eri vaatteet), ihan sama vaikka haisiskin hielle.
Nyt pitäisi ostaa kotiin uudet kumpparit, nuo vanhat voin viedä sitten töihin, ovat sisäpuolelta puhkikuluneet mutta jotenkuten pitävät vettä. Sadetakkia ei töissä ole, eikä sadehousuja. Toppahousut on suurin ongelma tällä hetkellä, ei ole kuin yhdet sopivat, pitäisi varmaan ostaa kotiin uudet ja paremmat.
Mitään arvokkaita vaatteita esim. kenkiä en töissä käytä, ulkona olen sen mitä tarkenen, jos ei ole tarpeeksi hyviä kenkiä talvella, niin sitten tulen lasten kanssa sisälle aikaisemmin, aina siellä on osa lapsistakin sellaisia joilla ei ole tarpeeksi vaatetta, joten ei ole suuri ongelma, työkavereita tosin varmaan vituttaa välillä, mutta ei heitäkään kukaan pakota laadukkaita ulkoilukamppeita ostamaan.
Jumatsukka sä olet mun idoli.
Minä olen halunnut toimia noin, mutta en ole kehdannut, etenkään kun kaikilla muilla on marimekkoa ja vaikka mitä tekokynsi-ripsi härpäkkeitä.
Nyt tuli muutos ajatteluun minullekin! Käytän tästä lähin töissä vain mitä ilmaiseksi olen jostain saanut. En todellakaan ala ostelemaan mitään hienoja pusakoita pihalle ja metsäretkille.
Jos sataa, olen katoksessa tai sateenvarjon alla. Ei voi mitään.
Kiitos sinulle silmieni avaamisesta! Nyt loppui hyväksikäyttö.
Joku väitti että kaikki on kallistunut hurjasti. Juuri ulkoiluvaateiden kohdalla se ei pidä paikkaansa. Materiaalit ovat menneet eteenpäin ja hinnat laskeneet. Tänä päivänä saa jo laadukkaan vedenpitävän ulkoilupuvun samalla rahalla jolla 20 vuotta sitten sai tavallisen tuulipuvun. Eli kun otetaan yleinen hintakehitys huomioon. 2000-luvun taitteessa ostin 800 markalla eli jnoin 130 € tuulipuvun joka ei pitänyt vettä kuin nimeksi. Kovempi tuulikin meni läpi, huppua ei ollut ollenkaan ja vetskarin välistä puhalsi viima sisään. Puku oli silloin sen urheilukaupan parasta antia. Palkat ovat tuosta ajasta suunnilleen kaksinkertaistuneet. 260 € saa tänä päivänä jo laadukkaan hupullisen ulkoilupuvun joka kestää tuulenpuuskat eikä mene vesi läpi vaikka sataisi kovempaakin. Tavallinen tuulipuku ei tänä päivänä maksa enää juuri mitään 20 vuoden takaiseen verrattuna. Sellaisen saa muutamalla kympillä. Voihan vaikka ostaa sellaisen römppävaatteeksi ja käyttää parempaa ulkoilupukua vain silloin kun oikeasti on sateista ja märkää. Näin se kestää pidempään.
Miksi tää nyt on yhtä vaatteista jauhamista.
" Päiväkodin johtajatkin voisivat edes joskus auttaa kiperissä tilanteissa,
joissa sijaista ei saada ja joutuu yksin hoitamaan iltapäivällä ison lapsiryhmän.
Mutta kun ei voi.
T väsynyt lastenhoitaja"
.
"5 vuotta tehnyt. Oon tehnyt keikkalaisena ja myös tehnyt pidempiä sijaisuuksia.
Välillä olen ollut muualla.
Eniten mätti huonot resurssit ja lasten koko ajan lisääntyvä väkivaltakäytös,
mille ei tehdä mitään.
Lisäksi koin työyhteisöt raskaina ja en saanut nuorena naisena ääntäni kuuluviin.
Ei enää ikinä tuota kamalaa työtä."
Perässä tullaan. . . . iso joukko....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vali vali vali vali vali vali vali.
Aluksi tää ketju oli hyvä.
Nyt antaa vain alan ihmisistä kuvan typerinä ja ikuisia valittajina.Joo, ei se mieltä (eikä palkkaa) ylennä, vaikka rupeaisi ammattivalittajaksi. Lasi aina puoliksi tyhjänä. Takki tyhjänä...
Ylös ja ulos reippailemaan niissä goretex-asuissanne! Ai niin, olette "joutuneet" jo päivällä ulkoilemaan, jopa kahteen kertaan.
Oikeasti ulkoilut ovat työn suola. Ellei sitten törötä vain paikallaan, aikuisten kesken juoruten ja valittaen.
Nojoo...kun sitä ulkoilee aamupäivällä 1 5h ja iltapäivällä jopa 2h taaperoiden perässä, ei kotiin päästyä jaksa enää ulos mennä. Suolassakin rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti että kaikki on kallistunut hurjasti. Juuri ulkoiluvaateiden kohdalla se ei pidä paikkaansa. Materiaalit ovat menneet eteenpäin ja hinnat laskeneet. Tänä päivänä saa jo laadukkaan vedenpitävän ulkoilupuvun samalla rahalla jolla 20 vuotta sitten sai tavallisen tuulipuvun. Eli kun otetaan yleinen hintakehitys huomioon. 2000-luvun taitteessa ostin 800 markalla eli jnoin 130 € tuulipuvun joka ei pitänyt vettä kuin nimeksi. Kovempi tuulikin meni läpi, huppua ei ollut ollenkaan ja vetskarin välistä puhalsi viima sisään. Puku oli silloin sen urheilukaupan parasta antia. Palkat ovat tuosta ajasta suunnilleen kaksinkertaistuneet. 260 € saa tänä päivänä jo laadukkaan hupullisen ulkoilupuvun joka kestää tuulenpuuskat eikä mene vesi läpi vaikka sataisi kovempaakin. Tavallinen tuulipuku ei tänä päivänä maksa enää juuri mitään 20 vuoden takaiseen verrattuna. Sellaisen saa muutamalla kympillä. Voihan vaikka ostaa sellaisen römppävaatteeksi ja käyttää parempaa ulkoilupukua vain silloin kun oikeasti on sateista ja märkää. Näin se kestää pidempään.
Todellakin, sitä suuremmalla syyllä on silkkaa piheyttä työnantajalta olla tarjoamatta henkilökunnalle kunnollisia ulkoiluvaatteita!!
Vierailija kirjoitti:
joissa sijaista ei saada ja joutuu yksin hoitamaan iltapäivällä ison lapsiryhmän.
Mutta kun ei voi.
T väsynyt lastenhoitaja"
.
Mullakin on ollut tällainen pomo. Jaksoi kyllä kauhistellen katsella muttei ikinä tullut avuksi. Nykyinen onneksi tulee jos vain suinkin pääsee ja on talossa. Siinäpä näkee millaista ryhmissä on ja millaisia lapsia.
Hoitoalan työtaistelujen ansiosta vanhuspuolen ja sairaalapuolen lähihoitajien palkat nousevat. Hyvä niin. Lastenhoitajien palkat EIVÄT kuitenkaan silti nouse. Ja tämä ei ole hyvä juttu. Tässä annetaan nyt sellainen viesti, että lapsilla ei ole mitään väliä, eikä sillä kuka heitä hoitaa, jos hoitaa. Nyt lähtevät viimeisetkin lastenhoitajat pois alalta. Kun ei arvosteta, niin ei arvosteta. Kukaan ei jää "sylkykupiksi" näihin hommiin. Eniten kärsivät LAPSET.
Silmittömästi riehuvan väki valtaisen lapsen potkut ja iskut ovat arkipäivää. Saan lähes päivittäin osakseni raapimista, sylkemistä ja hu o r ittelua. Tuolit lentelevät kohti ja päälleni syl je tään.
Kun teen ilmoituksia näistä tilanteista ohjeiden mukaan, joudun esimieheni kanssa keskusteluun, mitä MINÄ teen väärin.
Paksua, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Rupea perhepäivähoitajaksi. Saat valita itse lapsesi. Neljä kivaa muksua joiden kanssa puuhailla :)
Jos rupeat kunnalliseksi niin et todellakaan saa valita itse lapsia. Ja palkka on reilusti alle 2000, niin vähän pp hoitajia arvostetaan.
Yksityiseksi voit ruveta, mutta tunnetko alueella 4 kivaa helppoa lasta joiden vanhemmat haluavat heidät sulle hoitoon.. ei välttämättä kovin helppoa löytää. Ja mitään varahoitoa tuskin pph pystyy yksityisenä järjestämään ja siksi on vaikea pitää lomia ja sairaslomia ja työaika on aika vaikea järjestää edes 9 tunnin sisään kun lasten hoitoajat voi olla erilaisia. En suosittele. T: entinen pph
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tehokkaasti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ulkoiluasut suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Jos sataa kaatamalla niin tarviiko olla vielä erillinen sadeasu lisäksi? Paljonko maksaa tavanomainen ulkoilusetti takki ja housut?
Voit ihan itse katsoa vaikka Intersportin sivuilta.
Siellähän on vaatteita ihan laidasta laitaan. Kaikki eivät ole ollenkaan vedenpitäviä. Tuskin on omaa mallistoa varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Silmittömästi riehuvan väki valtaisen lapsen potkut ja iskut ovat arkipäivää. Saan lähes päivittäin osakseni raapimista, sylkemistä ja hu o r ittelua. Tuolit lentelevät kohti ja päälleni syl je tään.
Kun teen ilmoituksia näistä tilanteista ohjeiden mukaan, joudun esimieheni kanssa keskusteluun, mitä MINÄ teen väärin.
Paksua, eikö?
Se on sitä tukilänkytystä, jota nämä erityistarhantädit jaksavat jankuttaa. Ilmeisesti jotain teit väärin kun tuki puuttui. Ei sillä väliä että tulit juuri töihin ja sait nyrkistä ja tuolista koska satuit astumaan ovesta sisälle. Jotain teit väärin sitten eilen tai viime viikolla varmaankin. Puhuttelun paikkahan se on.
Moni on maininnut täällä että tarvitaan vedenpitävät ulkoiluvaatteet JA sadevaatteet. Eikö se olekaan sama asia? Jos käytössä on goretexit niin mihin tarvitaan erillistä sadeasua? Eikö niillä kallliilla omilla rahoilla hankituilla kuorivaatteilla pysykään kuivana ja lämpimänä kun kylmää vettä sataa ropisee kunnolla niskaan?
" Silmittömästi riehuvan väki valtaisen lapsen potkut ja iskut ovat arkipäivää.
Saan lähes päivittäin osakseni raapimista, sylkemistä ja hu o r ittelua. Tuolit lentelevät kohti ja päälleni syl je tään.
Paksua, eikö?"
Esimiehesi ei ole tilanteen tasalla vaan täysi hölmö jos syyllistää sinua siitä että toimit oikein eli teet ilmoituksen kuten on ohjeistettu.
Mitä enemmän lapsen väkivaltaiseen käytökseen kiinnitetään huomiota, sitä nopeammin lapsi saa ammatti-apua. Harva hoitaja päiväkodissa on ammatiltaan myös psykiatrian hoitaja.
Tää on kyllä jo tympeä ketju.
Tympeiden ihmisten tympiintynyttä oksennusta.
Palkataan toki lapsenlikkoja avuksi päiväkotiin.
Palkka 1500...2000 e kk.
Pätevyydeksi riittäsi 16 v ikä, hyväkäytös ja suomen kielen taito.
Ongelma ratkaistu.
Akateemisuutta ala ei oikeasti kaipaa vaan lisää käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei voi.
T väsynyt lastenhoitaja"
.
Aika monella johtajalla on nykyään useampi yksikkö. Jos kaikista puuttuu henkilökuntaa, ei voi millään revetä joka paikkaan avuksi, vaikka haluaisi.
Nauratti lukea noita kommentteja, joissa ihmiset käyvät/ uhkaavat käydä töissä likaisissa, hikisissä vaatteissa :D Ylentääkö jotenkin mieltä? Olin joskus puutarha-alan töissä ja siellä paineltiin reikäisissä ja toki päivän päätteeksi likaisissakin vaatteissa kun työvaatteita ei tarjottu kuin kengät ja sadeasu. Mutta ei kyllä nykyiseen työhön päiväkotiin tulisi mieleenkään mennä risoissa tai likaisissa vaatteissa. Mukana on aina vaihtovaatekertakin.
Toivottavasti ihan näin näsäviisasta porukkaa ei kuitenkaan ole töissä päiväkodissa.