Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Työilmapiiri on kuralla joka paikassa. Työntekijät ovat ilkeitä toisilleen ja lapsille.
Tästäkin ketjusta suorastaan huokuu ilkeys työkavereita kohtaan. Miksiköhän?
Sivusta seuranneena ainakin on pistänyt silmään lastenhoitajien viha ryhmän opettajia kohtaan.
Useinmiten taitaa olla päinvastoin?
Ryhmän opettajat saattavat olla niin itseään täynnä että hoitajan voi olla äärimmäisen stressaavaa olla, saati hankalaa selviytyä arjessa päivästä toiseen ryhmässä multitaskaavasta pikkupomosta. Ellei hoitaja "tottele" opettajan jokaikistä oikkua mukisematta, marssitaan valittamaan esihenkilölle hankalasta hoitajasta. Kärjistetyimmissä tilanteissa omaa mielipidettä ei hoitaja saa juuri mistään sanoa tai sitä ei huomioida.
Molempia tapauksia löytyy, joten eipä kaadeta huonoa käytöstä toista kohtaan pelkästään hoitajien laariin. Nähty on kammoja opettajia(kin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kunnon kalentereita saa kaikissa yksiköissä Hki alueella. Huomaan itse eron tiimin kanssa sujuvaan työskentelyyn, kun käytössä on vakan pedagoginen päiväkirjakalenteri, jossa siis jo vasusta asioita, sak-aikaseuranta yms tärkeitä kohtia. Nyt ryhmällä joku läpyskä, ohut kapea kalenteri.. aivan kamala. Ei mitään virkaa.
eletään vuotta 2022 ja joillakin fyysinen kalenteri.
En ole vuosiin käyttänyt peruskoulussa (opettaja) fyysistä kalenteria ja työyhteisössäkin on digikalenteri käytössä yhteisistä asioista.
Paperinen kalenteri on monasti paljon kätevämpi ja nopeampi kun ei tarvitse mennä koneelle sen takia jos pitää joku pieni asia tarkistaa tai kirjata.
Meillä tais viime vuonna olla pikkujoulut 10 minuutin kahvitauon ajan, nyyttäriperiaatteella: Ne sai syödä tarjottavia jotka toikin jotakin, he jotka ei tuoneet mitään katsoivat vierestä kun muut söi :,D
Kuinka tehokkaasti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ulkoiluasut suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Jos sataa kaatamalla niin tarviiko olla vielä erillinen sadeasu lisäksi? Paljonko maksaa tavanomainen ulkoilusetti takki ja housut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko päiväkodin työntekijä keskimäärin tienaa kuukaudessa?
Olen varhaiskasvatuksen maisteri, nettona 1980e.
Ei pidä paikkaansa sillä minä saisin enemmän tekemällä keikkaa lastenhoitajana jos tekisin joka päivä
Noh, kyllä se vaan pitää paikkansa. Brutto on noin 2590. Siinä "esiopetuslisä" 50e. Maisterilisä pitäisi alkaa nyt loppuvuodesta, huikeat 10e. 4v työkokemusta, joten ei mitään ikälisiä. RuokaETU on n.90e/kk, mutta se vähennetään tuosta bruttopalkasta. Alle 2000e menee netto. Ylitöitä ei saa rahana vaan vapaana, tosin ylitunteja ei saa tehdä kuin äärimmäisessä hädässä. Eli jos lapsi hävinnyt/karkaa. Muutoin jätetään työkaveri selviytymään miten parhaiten taitaa.
Arvatkaapa kuka miettii alanvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kunnon kalentereita saa kaikissa yksiköissä Hki alueella. Huomaan itse eron tiimin kanssa sujuvaan työskentelyyn, kun käytössä on vakan pedagoginen päiväkirjakalenteri, jossa siis jo vasusta asioita, sak-aikaseuranta yms tärkeitä kohtia. Nyt ryhmällä joku läpyskä, ohut kapea kalenteri.. aivan kamala. Ei mitään virkaa.
eletään vuotta 2022 ja joillakin fyysinen kalenteri.
En ole vuosiin käyttänyt peruskoulussa (opettaja) fyysistä kalenteria ja työyhteisössäkin on digikalenteri käytössä yhteisistä asioista.
Paperinen kalenteri on monasti paljon kätevämpi ja nopeampi kun ei tarvitse mennä koneelle sen takia jos pitää joku pieni asia tarkistaa tai kirjata.
Toki jos on työpuhelimet ja läppärit sekä pädit käytössä niin mikä jottei. Meillä varhaiskasvatuksessa on yksi ryhmäpuhelin, jolla hoidetaan viestittelyt kotiin, talon sisäinen viestittely, puhelut ja lasten hoitoaikaseuranta. Se ei taivu enää kenenkään henkilökohtaiseksi kalenteriksi. Läppäri löytyy, jos löytyy. Se on aika vanha ja hidas ja käytössä koko ryhmän aikuisilla mm pedagogisten asiakirjojen kirjaamiseen, wilmaan ja sähköpostiin. Sinne pääsee ehkä kerran päivässä, jos toinen opettaja ei ole suunnittelemassa sen kanssa.
Fyysinen kalenterijonka itse ostit on juuri siinä pöydän kulmalla mihin sen jätit, odottamassa juuri sinua.
Kätevää, näppärää ja varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Lomaviikko edessä ja olen yksin ryhmän lasten kanssa koko päivän, joka ikinen päivä. Lapsia on yli 10. Ei naurata.
Tänään paikalla oli 11 lasta. Kaksi oli yllättäen sairaana. En päässyt edes tauolle, kukaan ei tullut päästämään, eivät kai muistaneet tai olivat niin kiinni omissa ryhmissään.
Ruoka loppui kesken, joten en saanut kuin kylmää ruokaa, mitä reunoilta kaavin. Salaattia jäi, kaalihakkelusta. Vessassa kävin omalla riskillä, onneksi sillä aikaa ei tapahtunut mitään. Ei vaippaikäisiäryhmässä, onneksi.
Tästä päivästä selvittiin kuin ihmeen kaupalla, huomiseksi otan omat eväät.
Väsynyt täti.
Vali vali vali vali vali vali vali.
Aluksi tää ketju oli hyvä.
Nyt antaa vain alan ihmisistä kuvan typerinä ja ikuisia valittajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko päiväkodin työntekijä keskimäärin tienaa kuukaudessa?
Olen varhaiskasvatuksen maisteri, nettona 1980e.
Ei pidä paikkaansa sillä minä saisin enemmän tekemällä keikkaa lastenhoitajana jos tekisin joka päivä
Noh, kyllä se vaan pitää paikkansa. Brutto on noin 2590. Siinä "esiopetuslisä" 50e. Maisterilisä pitäisi alkaa nyt loppuvuodesta, huikeat 10e. 4v työkokemusta, joten ei mitään ikälisiä. RuokaETU on n.90e/kk, mutta se vähennetään tuosta bruttopalkasta. Alle 2000e menee netto. Ylitöitä ei saa rahana vaan vapaana, tosin ylitunteja ei saa tehdä kuin äärimmäisessä hädässä. Eli jos lapsi hävinnyt/karkaa. Muutoin jätetään työkaveri selviytymään miten parhaiten taitaa.
Arvatkaapa kuka miettii alanvaihtoa.
Ateriaetua ei vähennetä palkastasi, se lisätään palkkaasi ja siitä menee vero. Se on verotettavaa tuloa joka vaikuttaa mm. eläkkeesi määrään + saat ruoan (tiedän ettei laatu ole kaksinen). Ylityö pitää maksaa rahana ellei sitä saa kuluvan listan aikana pois, niin meillä toimitaan. Kannattaa olla yhteydessä omaan luottamusmieheen ja kertoa epäkohdat hänelle, pystyy puuttumaan asioihin.
"Toki jos on työpuhelimet ja läppärit sekä pädit käytössä niin mikä jottei.
Meillä varhaiskasvatuksessa on yksi ryhmäpuhelin, jolla hoidetaan viestittelyt kotiin, talon sisäinen viestittely, puhelut ja lasten hoitoaikaseuranta.
Se ei taivu enää kenenkään henkilökohtaiseksi kalenteriksi.
Läppäri löytyy, jos löytyy.
Se on aika vanha ja hidas ja käytössä koko ryhmän aikuisilla mm pedagogisten asiakirjojen kirjaamiseen, wilmaan ja sähköpostiin.
Sinne pääsee ehkä kerran päivässä, jos toinen opettaja ei ole suunnittelemassa sen kanssa.
Fyysinen kalenterijonka itse ostit on juuri siinä pöydän kulmalla mihin sen jätit, odottamassa juuri sinua.
Kätevää, näppärää ja varmaa."
.
"Kaikennäköistä kirjaamista ja dokumentointia vaaditaan enenvässä määrin ja ajallaan.
Ryhmässä 1 puhelin jolla hoidetaan sisään kirjautumiset kun työaika loppuu ja alkaa, sekä aivan kaikki yhteydenpito sun muu. Lisäksi vanhemmat toivovat kuvia jälkikasvutsaan ja päivän kulusta ja toiminnoista. Tällä yhdellä puhelimella sekin hoituu tottakai.
Kaikkea vaaditaan muttei esihenkilöiden taholta välitetä panostaa tippaakaan laitteisiin, että ihmiset voisi tehdä työnsä vaivattomasti eikä tapella yhdestä ainoasta läppäristä neljän muun työntekijän kanssa (josta joskus kukaan ei edes tiedä missä ko läppäri on sillä hetkellä kun joku sitä kysyy, aikaa menee sen etsimiseen mihin joku on sen jättänyt ).
Aikuiset taistelee yhdestä vanhasta läppäristä ja ollan ulospäin niin mediakasvattajia että .
Ylimääräinen läppäri hemmetinmoinen investointi ja sijoitus vissiin.
Tai sitten henkilökunnasta ei oikeasti vaan välitetä.
Tämä ala ei enää kunnioita työntekijöitään ihmisinä. Sen näkee melkein kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tehokkaasti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ulkoiluasut suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Jos sataa kaatamalla niin tarviiko olla vielä erillinen sadeasu lisäksi? Paljonko maksaa tavanomainen ulkoilusetti takki ja housut?
Mulla on hyvä takki ja housut mutta ei ne silti oikeasti ja pidempään pidä vettä. Sadetakki on erikseen. Sadetakki maksoi 4 vuotta siten 40e, on vielä ehkä mutta kura ei lähde enää pesussa pois joten ei ole kovin siisti. Ulkohousut ja takki maksoivat muistaakseeni satasen, ostin hyvästä alesta. Kolme vuotta olleet käytössä. Lisäksi olen ostanut kumisaappaat, talvitakin, toppahousut, pipon, varasisävaatteet töihin jos joku oksentaa tai pissaa päälle, erinäisen määrän sisähousuja ja paitoja, lämpimät hanskat, villasukat (kudoin itse mutta ostin langat). Aurinkorasvaa ostan joka vuosi itse, samoin oman juomapullon pihalle. Kesäkengät ja lenkkarit ostin myös. Suksia ja luistimia en ole suostunut hoitajana hankkimaan. Ai niin, talvikengät unohtui listalta ja varmana paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden hermot kiristyivät kun työtaistelut rupsahti. Monelle työtaistelu oli toivonkipinä paremmasta, nyt kun sitä ei ole, niin valtava määrä varhaiskasvatuksen työntekijöitä pohtii, mitä muuta työtä voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä takki ja housut mutta ei ne silti oikeasti ja pidempään pidä vettä. Sadetakki on erikseen. Sadetakki maksoi 4 vuotta siten 40e, on vielä ehkä mutta kura ei lähde enää pesussa pois joten ei ole kovin siisti. Ulkohousut ja takki maksoivat muistaakseeni satasen, ostin hyvästä alesta. Kolme vuotta olleet käytössä. Lisäksi olen ostanut kumisaappaat, talvitakin, toppahousut, pipon, varasisävaatteet töihin jos joku oksentaa tai pissaa päälle, erinäisen määrän sisähousuja ja paitoja, lämpimät hanskat, villasukat (kudoin itse mutta ostin langat). Aurinkorasvaa ostan joka vuosi itse, samoin oman juomapullon pihalle. Kesäkengät ja lenkkarit ostin myös. Suksia ja luistimia en ole suostunut hoitajana hankkimaan. Ai niin, talvikengät unohtui listalta ja varmana paljon muutakin.
Itse käytän töissä sellaisia rikkinäisiä ja kuluneita vaatteita, mitä en kotona enää käyttäisi: Todellakaan en töihin osta mitään uusia vaatteita kulutettavaksi. Jonkun toppatakin ostin kirppikseltä, joka on suurinpiirtein sopivan kokoinen ja susiruma, t-paidoissa on kainaloiden kohdalla reikiä, sukat on sellaisia viittävaille reikiintyneitä, housut kulahtaneita. Käytän samoja vaatteita monta päivää (vaihdan kotiin eri vaatteet), ihan sama vaikka haisiskin hielle.
Nyt pitäisi ostaa kotiin uudet kumpparit, nuo vanhat voin viedä sitten töihin, ovat sisäpuolelta puhkikuluneet mutta jotenkuten pitävät vettä. Sadetakkia ei töissä ole, eikä sadehousuja. Toppahousut on suurin ongelma tällä hetkellä, ei ole kuin yhdet sopivat, pitäisi varmaan ostaa kotiin uudet ja paremmat.
Mitään arvokkaita vaatteita esim. kenkiä en töissä käytä, ulkona olen sen mitä tarkenen, jos ei ole tarpeeksi hyviä kenkiä talvella, niin sitten tulen lasten kanssa sisälle aikaisemmin, aina siellä on osa lapsistakin sellaisia joilla ei ole tarpeeksi vaatetta, joten ei ole suuri ongelma, työkavereita tosin varmaan vituttaa välillä, mutta ei heitäkään kukaan pakota laadukkaita ulkoilukamppeita ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän töissä sellaisia rikkinäisiä ja kuluneita vaatteita, mitä en kotona enää käyttäisi: Todellakaan en töihin osta mitään uusia vaatteita kulutettavaksi. Jonkun toppatakin ostin kirppikseltä, joka on suurinpiirtein sopivan kokoinen ja susiruma, t-paidoissa on kainaloiden kohdalla reikiä, sukat on sellaisia viittävaille reikiintyneitä, housut kulahtaneita. Käytän samoja vaatteita monta päivää (vaihdan kotiin eri vaatteet), ihan sama vaikka haisiskin hielle.
Nyt pitäisi ostaa kotiin uudet kumpparit, nuo vanhat voin viedä sitten töihin, ovat sisäpuolelta puhkikuluneet mutta jotenkuten pitävät vettä. Sadetakkia ei töissä ole, eikä sadehousuja. Toppahousut on suurin ongelma tällä hetkellä, ei ole kuin yhdet sopivat, pitäisi varmaan ostaa kotiin uudet ja paremmat.
Mitään arvokkaita vaatteita esim. kenkiä en töissä käytä, ulkona olen sen mitä tarkenen, jos ei ole tarpeeksi hyviä kenkiä talvella, niin sitten tulen lasten kanssa sisälle aikaisemmin, aina siellä on osa lapsistakin sellaisia joilla ei ole tarpeeksi vaatetta, joten ei ole suuri ongelma, työkavereita tosin varmaan vituttaa välillä, mutta ei heitäkään kukaan pakota laadukkaita ulkoilukamppeita ostamaan.
"Navettavaate"-periaate on ihan hyvä matalasti palkatuilla vaka-työntekijöille joiden pitää itse kustantaa työvaatteensa ja hoitaa niiden pesu ja kuivatus (voi olla merkittäväkin tekijä esim. ihmisellä jolla ei ole omia lapsia jonka ei muuten tarvisi pestä hiekkaisia vaatteita pesukoneessaan ollenkaan).
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se mieltä (eikä palkkaa) ylennä, vaikka rupeaisi ammattivalittajaksi. Lasi aina puoliksi tyhjänä. Takki tyhjänä...
Ylös ja ulos reippailemaan niissä goretex-asuissanne! Ai niin, olette "joutuneet" jo päivällä ulkoilemaan, jopa kahteen kertaan.
Oikeasti ulkoilut ovat työn suola. Ellei sitten törötä vain paikallaan, aikuisten kesken juoruten ja valittaen.
Vierailija kirjoitti:
Valittamisella on aikansa ja paikkansa, mutta jos siitä tulee itsetarkoitus, se kääntyy itseään vastaan. Varhaiskasvatus nousuun valittamalla!?
Vaka-työ voi olla mukavaa, palkitsevaa ja luovaa. TYÖNTEKIJÄ ITSE voi vaikuttaa hyvin paljon omaan työympäristöönsä ja työnsä mielekkyyteen. Toimiva lapsiryhmä ja tiimi eivät synny itsestään. Ammattilaiset keskittyvät vaikuttamaan niihin asioihin, joihin voivat vaikuttaa, ja niitä asioita on paljon (erityisesti opettajilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt antaa vain alan ihmisistä kuvan typerinä ja ikuisia valittajina.Valittamisella on aikansa ja paikkansa, mutta jos siitä tulee itsetarkoitus, se kääntyy itseään vastaan. Varhaiskasvatus nousuun valittamalla!?
Vaka-työ voi olla mukavaa, palkitsevaa ja luovaa. TYÖNTEKIJÄ ITSE voi vaikuttaa hyvin paljon omaan työympäristöönsä ja työnsä mielekkyyteen. Toimiva lapsiryhmä ja tiimi eivät synny itsestään. Ammattilaiset keskittyvät vaikuttamaan niihin asioihin, joihin voivat vaikuttaa, ja niitä asioita on paljon (erityisesti opettajilla).
Ei se hyväkään työyhteisö toimi jos sieltä joku on milloin missäkin ryhmässä / päiväkodissa korvaamassa jotain poissaolijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt antaa vain alan ihmisistä kuvan typerinä ja ikuisia valittajina.Joo, ei se mieltä (eikä palkkaa) ylennä, vaikka rupeaisi ammattivalittajaksi. Lasi aina puoliksi tyhjänä. Takki tyhjänä...
Ylös ja ulos reippailemaan niissä goretex-asuissanne! Ai niin, olette "joutuneet" jo päivällä ulkoilemaan, jopa kahteen kertaan.
Oikeasti ulkoilut ovat työn suola. Ellei sitten törötä vain paikallaan, aikuisten kesken juoruten ja valittaen.
Miksi luulet, ettei vakatyöntekijät ulkoilisi vapaa-ajallaan? Ja kyllä töissä ulkoilu on työtehtävä, olet oikeassa, että se voi olla etukin, mutta sanoppa mikä muu ammattikunta joutuu ostamaan suojavaatteet töihin, jos ovat tekemisissä eritteiden kanssa tai ulkona likaisissa olosuhteissa säällä kuin säällä? Kerro minulle, onko roskakuskeilla omat vaatteet päällään? Raksamiehillä? Sairaanhoitajilla? Metsureilla?
Alkuperäistä aihetta sivuten, pienen lapsen äitinä kysyisin.
Lapsi päälle 1v aloitti päiväkodin kuukausi sitten. Tänää tuli vahingossa esille, kun vakaope kertoi kävelyttäneensä lasta huoneesta toiseen, että lapsi ei nouse seisomaan päiväkodissa. Hän on siis kotona noussut tukea vasten jo kaksi kuukautta suorille jaloille + kävellyt pitäen sohvasta tms kiinni, ja kuukauden ajan kävellyt itsenäisesti taaperokärryllä. Olin hieman järkyttynyt, miten näin voi olla, ope sanoi, ettei ole huomannut lapsemme pystyvän nousta itse ylös jaloilleen. Mietin jälkikäteen, voiko tosiaan olla että lapsi taantuu päiväkodissa tai onko ympäristö niin virikkeetön, ettei koe tarvetta liikkua, vai voiko kuukauden ajan jäädä työntekijöiltä huomaamatta lapsen kyvyt liikkua?
Osaako joku päiväkodin työntekijä selittää, mitä tuossa voi olla taustalla?
Sama huomio. Sääliksi käy opettajia tuolla asenteella olevien hoitajien kanssa työskentelystä. Arvostan paljon heitä, jotka jaksavat.