Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19746)

Vierailija
5081/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on maininnut täällä että tarvitaan vedenpitävät ulkoiluvaatteet JA sadevaatteet. Eikö se olekaan sama asia? Jos käytössä on goretexit niin mihin tarvitaan erillistä sadeasua? Eikö niillä kallliilla omilla rahoilla hankituilla kuorivaatteilla pysykään kuivana ja lämpimänä kun kylmää vettä sataa ropisee kunnolla niskaan?

Aivan samalla tavalla kuin lastenkin vaatteissa goretex suojaa kastumiselta, mutta ei se sadeasu ole! Pienellä sateella riittää goretex, mahtavan upeat lätäkköleikit vaativat sadeasua, myös aikuisilla. Kengät ovat ehkä tavalliselle ulkoilijalle helpompi ymmärtää. Goretex-kengät ovat tosi hyvät! Mutta lätäkköön kahlaamaan kannattaa mennä kumisaappailla.

Joku kohta takavasemmalta huutelee, että pakkoko sinne ulos on mennä, jos vettä tulee taivaan täydeltä ja se kaikki jää pihaan lätäköiksi. On sinne pakko mennä. Positiivinen puoli on se, että hyvissä varusteissa lapset rakastavat vesileikkejä etenkin kun vanhemmat eivät ole kieltämässä vaan saavat toteuttaa vesielementin tutkimista rauhassa. Huono puoli on se, että halusimme tai emme, sisälle ei voi jäädä, koska päiväkodin tilat on mitoitettu niin, että ryhmät ulkoilevat vuorotellen, lapset syövät vuoroissa jne.

Eläköön uusi päiväkotien arkkitehtuuri!

Meillä esimies käy auttamassa päivän aikana esimerkiksi juuri ulos lähtemisessä.

Vierailija
5082/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän kyllä että kaatosateella tulee pihaan lätäköitä mutta haluaisin kyllä nähdä sen työntekijän joka menee lapsen mukana lätäkköön läträämään. Älkää nyt sentään ihan pajunköyttä syöttäkö... ;-) Lapsi tarvitsee sinne kunnon sadevehkeet mutta kyllä se vieressä seisova aikuinen pärjää vähemmälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5083/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän kyllä että kaatosateella tulee pihaan lätäköitä mutta haluaisin kyllä nähdä sen työntekijän joka menee lapsen mukana lätäkköön läträämään. Älkää nyt sentään ihan pajunköyttä syöttäkö... ;-) Lapsi tarvitsee sinne kunnon sadevehkeet mutta kyllä se vieressä seisova aikuinen pärjää vähemmälläkin.

Voi kuule, arvaa montako kertaa päivän aikana sieltä rapakosta pitää hakea lapsi pois, kun se makaa siellä? Arvaa montako kertaa joku erityistä tarvitseva roiskii sitä vettä työntekijän vaatteille ihan vain, kun työntekijä seisoo rapakon vieressä? Montako siellä lätäkössä rypenyttä lasta pitää nostaa syliin?

Vierailija
5084/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tehokkaasti varhaiskasvatuksen henkilökunnan ulkoiluasut suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Jos sataa kaatamalla niin tarviiko olla vielä erillinen sadeasu lisäksi? Paljonko maksaa tavanomainen ulkoilusetti takki ja housut?

Mulla on hyvä takki ja housut mutta ei ne silti oikeasti ja pidempään pidä vettä. Sadetakki on erikseen. Sadetakki maksoi 4 vuotta siten 40e, on vielä ehkä mutta kura ei lähde enää pesussa pois joten ei ole kovin siisti. Ulkohousut ja takki maksoivat muistaakseeni satasen, ostin hyvästä alesta. Kolme vuotta olleet käytössä. Lisäksi olen ostanut kumisaappaat, talvitakin, toppahousut, pipon, varasisävaatteet töihin jos joku oksentaa tai pissaa päälle, erinäisen määrän sisähousuja ja paitoja, lämpimät hanskat, villasukat (kudoin itse mutta ostin langat). Aurinkorasvaa ostan joka vuosi itse, samoin oman juomapullon pihalle. Kesäkengät ja lenkkarit ostin myös. Suksia ja luistimia en ole suostunut hoitajana hankkimaan. Ai niin, talvikengät unohtui listalta ja varmana paljon muutakin.

Itse käytän töissä sellaisia rikkinäisiä ja kuluneita vaatteita, mitä en kotona enää käyttäisi: Todellakaan en töihin osta mitään uusia vaatteita kulutettavaksi. Jonkun toppatakin ostin kirppikseltä, joka on suurinpiirtein sopivan kokoinen ja susiruma, t-paidoissa on kainaloiden kohdalla reikiä, sukat on sellaisia viittävaille reikiintyneitä, housut kulahtaneita. Käytän samoja vaatteita monta päivää (vaihdan kotiin eri vaatteet), ihan sama vaikka haisiskin hielle.

Nyt pitäisi ostaa kotiin uudet kumpparit, nuo vanhat voin viedä sitten töihin, ovat sisäpuolelta puhkikuluneet mutta jotenkuten pitävät vettä. Sadetakkia ei töissä ole, eikä sadehousuja. Toppahousut on suurin ongelma tällä hetkellä, ei ole kuin yhdet sopivat, pitäisi varmaan ostaa kotiin uudet ja paremmat.

Mitään arvokkaita vaatteita esim. kenkiä en töissä käytä, ulkona olen sen mitä tarkenen, jos ei ole tarpeeksi hyviä kenkiä talvella, niin sitten tulen lasten kanssa sisälle aikaisemmin, aina siellä on osa lapsistakin sellaisia joilla ei ole tarpeeksi vaatetta, joten ei ole suuri ongelma, työkavereita tosin varmaan vituttaa välillä, mutta ei heitäkään kukaan pakota laadukkaita ulkoilukamppeita ostamaan.

Jumatsukka sä olet mun idoli.

Minä olen halunnut toimia noin, mutta en ole kehdannut, etenkään kun kaikilla muilla on marimekkoa ja vaikka mitä tekokynsi-ripsi härpäkkeitä.

Nyt tuli muutos ajatteluun minullekin! Käytän tästä lähin töissä vain mitä ilmaiseksi olen jostain saanut. En todellakaan ala ostelemaan mitään hienoja pusakoita pihalle ja metsäretkille.

Jos sataa, olen katoksessa tai sateenvarjon alla. Ei voi mitään.

Kiitos sinulle silmieni avaamisesta! Nyt loppui hyväksikäyttö.

Ole hyvä! Ja jep katoksen alla suojassa oleminen on ihan hyvä vaihtoehto vesisateella ja muista, että ei kannata sitten pakkasella juosta lasten perässä: Sulla tulee kylmä jos hikoilet ja sitten pysähdyt paikoillesi, eikä vaatetusta ole niin montaa tilannetta varten, joten parempi pysytellä kuivana.

Vierailija
5085/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jo tympeä ketju.

Tympeiden ihmisten tympiintynyttä oksennusta.

Kun väsyy, niin siitä seuraa yleensä jonkinasteiset masennusoireet, mietippä millaista on olla masentunut lastenhoitaja tai opettaja: Täytyisi jaksaa esittää positiivista ja iloista päivästä toiseen, vaikka tulisi mitä paskaa niskaan vanhemmilta, työkavereilta, esihenkilöiltä tai koko yhteiskunnalta.

Ei mikään ihme, jos on vähän "tympiintynyttä", sen sijaan varoisin leimaamasta mahdollisesti sairastuneita ihmisiä ,miksikään "tympeiksi".

Vierailija
5086/19746 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että kaikki on kallistunut hurjasti. Juuri ulkoiluvaateiden kohdalla se ei pidä paikkaansa. Materiaalit ovat menneet eteenpäin ja hinnat laskeneet. Tänä päivänä saa jo laadukkaan vedenpitävän ulkoilupuvun samalla rahalla jolla 20 vuotta sitten sai tavallisen tuulipuvun. Eli kun otetaan yleinen hintakehitys huomioon. 2000-luvun taitteessa ostin 800 markalla eli jnoin 130 € tuulipuvun joka ei pitänyt vettä kuin nimeksi. Kovempi tuulikin meni läpi, huppua ei ollut ollenkaan ja vetskarin välistä puhalsi viima sisään. Puku oli silloin sen urheilukaupan parasta antia. Palkat ovat tuosta ajasta suunnilleen kaksinkertaistuneet. 260 € saa tänä päivänä jo laadukkaan hupullisen ulkoilupuvun joka kestää tuulenpuuskat eikä mene vesi läpi vaikka sataisi kovempaakin. Tavallinen tuulipuku ei tänä päivänä maksa enää juuri mitään 20 vuoden takaiseen verrattuna. Sellaisen saa muutamalla kympillä. Voihan vaikka ostaa sellaisen römppävaatteeksi ja käyttää parempaa ulkoilupukua vain silloin kun oikeasti on sateista ja märkää. Näin se kestää pidempään.

Vuoden 2000 800mk vastaa tämän päivän 180 euroa. Aika kalliit tuulipuvut sulla kyllä ollut, tai sitten muistat aika pahasti väärin.

Mainitsemasi 260e vastaa vuoden 2000 markoissa n. 1150mk. Ihanko oikeasti olet vuonna 2000 maksanut ulkovaatekerrasta yli tonnin?

Itse muistan miten kinusin teininä (eli joskus 2000-vuoden kieppeillä) äitiä ostamaan minulle ihan sikakalliin nahkatakin, joka maksoi 800mk ja se oli oikeasti kallis takki, en ollut sitä ennen niin kallista vaatekappaletta saanut ikinä, vaikka meidän perhe oli hyvätuloinen.

Vierailija
5087/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieressä seisova on nopeasti sylissä pitävä työntekijä. Eikä pihassa missään katoksessa voi seisoskella. Kyllä se sade tunnissa tai kahdessa kastelee ihan tehokkaasti ellei nyt ihan tihkua sada. Seisoskeluun sopii myös se sateenvarjo ja kertakäyttösadetakki, mutta työn tekemiseen tarvitaan kunnolliset varusteet.

On myös päiväkoteja, joissa suurin osa päivästä ollaan metsässä. Ei sielläkään työntekijöille makseta erillistä vaaterahaa, mutta kai kutsumus pitää lämpimänä?

Vierailija
5088/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieressä seisova on nopeasti sylissä pitävä työntekijä. Eikä pihassa missään katoksessa voi seisoskella. Kyllä se sade tunnissa tai kahdessa kastelee ihan tehokkaasti ellei nyt ihan tihkua sada. Seisoskeluun sopii myös se sateenvarjo ja kertakäyttösadetakki, mutta työn tekemiseen tarvitaan kunnolliset varusteet.

On myös päiväkoteja, joissa suurin osa päivästä ollaan metsässä. Ei sielläkään työntekijöille makseta erillistä vaaterahaa, mutta kai kutsumus pitää lämpimänä?

Jep, työnantajalla on velvollisuus kustantaa työntekijöille töihin tarvittavat varusteet, jos hän ei kustanna vedenpitävää asustetta ulkoiluun jotta työntekijä voisi muutakin tehdä, kuin seisoa katoksessa, niin se ei ole työntelijän vika ja se on ihan selvä signaali työnantajalta, että katoksen alla seisominen on riittävä työpanos.

Älkää olko niin hiton kilttejä, sen kiltteyden takia työnantajat nauraa partaansa kun saa huijattua ylikilttejä työntekijöitä maksamaan omat työvälineensä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
5089/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että kaikki on kallistunut hurjasti. Juuri ulkoiluvaateiden kohdalla se ei pidä paikkaansa. Materiaalit ovat menneet eteenpäin ja hinnat laskeneet. Tänä päivänä saa jo laadukkaan vedenpitävän ulkoilupuvun samalla rahalla jolla 20 vuotta sitten sai tavallisen tuulipuvun. Eli kun otetaan yleinen hintakehitys huomioon. 2000-luvun taitteessa ostin 800 markalla eli jnoin 130 € tuulipuvun joka ei pitänyt vettä kuin nimeksi. Kovempi tuulikin meni läpi, huppua ei ollut ollenkaan ja vetskarin välistä puhalsi viima sisään. Puku oli silloin sen urheilukaupan parasta antia. Palkat ovat tuosta ajasta suunnilleen kaksinkertaistuneet. 260 € saa tänä päivänä jo laadukkaan hupullisen ulkoilupuvun joka kestää tuulenpuuskat eikä mene vesi läpi vaikka sataisi kovempaakin. Tavallinen tuulipuku ei tänä päivänä maksa enää juuri mitään 20 vuoden takaiseen verrattuna. Sellaisen saa muutamalla kympillä. Voihan vaikka ostaa sellaisen römppävaatteeksi ja käyttää parempaa ulkoilupukua vain silloin kun oikeasti on sateista ja märkää. Näin se kestää pidempään.

Vuoden 2000 800mk vastaa tämän päivän 180 euroa. Aika kalliit tuulipuvut sulla kyllä ollut, tai sitten muistat aika pahasti väärin.

Mainitsemasi 260e vastaa vuoden 2000 markoissa n. 1150mk. Ihanko oikeasti olet vuonna 2000 maksanut ulkovaatekerrasta yli tonnin?

Itse muistan miten kinusin teininä (eli joskus 2000-vuoden kieppeillä) äitiä ostamaan minulle ihan sikakalliin nahkatakin, joka maksoi 800mk ja se oli oikeasti kallis takki, en ollut sitä ennen niin kallista vaatekappaletta saanut ikinä, vaikka meidän perhe oli hyvätuloinen.

Jos se virallisen tilaston mukaan on 180 € niin sitten se on se. Riippuu tietysti vähän siitäkin kenen ansioista puhutaan. Mutta joka tapauksessa suuruusluokka täsmää. Sen 800 mk silloin maksoin. Muistan kun oli tasaraha satasen seteleitä Sibeliuksen kuvalla. Kyllä sillä 180 €:kin joka aika hyvän puvun tänä päivänä saa. Toissa vuonna ostin tuulipuvun kotoiluvaatteeksi ja se oli jo tuosta silloisesta hupulla ja suojalistoilla parannettu versio mutta silti sen hinta oli vain 85 € eli vajaa puolet tuosta 180 eurosta. Molemmat hinnat ovat normaalihintoja ilman mitään alennuksia ja kampanjaetuja ja siten vertailukelpoisia keskenään.

Vierailija
5090/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että se 800 mk vahvasta nailonista valmistettu tuulipuku oli vuonna 2000 silloisella mittapuulla laadukas ulkoilupuku joka selittää sen korkeaa hintaa. Goretexiä ei ollut edes myytävänäkään kuin joissakin harvoissa retkeilyyn erikoistuneissa kaupoissa ja hinnat olivat varmaan useampia tuhansia markkoja. Vielä kesällä 2002 ei paikallisessa Intersportissa ollut yhtään pukua aidolla Gore-tex -kalvolla ja Haltin Drymaxia taisi olla yksi malli jolle luvattiin peräti tunnin vedenpitotakuu ja sittenkin takki + housut hinta taisi olla jossain 300-400 € korvilla. Sadevaatteet olivat siihen aikaan niitä perinteisiä kumisia sadepukuja.

Vierailija
5091/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, työnantajalla on velvollisuus kustantaa työntekijöille töihin tarvittavat varusteet, jos hän ei kustanna vedenpitävää asustetta ulkoiluun jotta työntekijä voisi muutakin tehdä, kuin seisoa katoksessa, niin se ei ole työntelijän vika ja se on ihan selvä signaali työnantajalta, että katoksen alla seisominen on riittävä työpanos.

Älkää olko niin hiton kilttejä, sen kiltteyden takia työnantajat nauraa partaansa kun saa huijattua ylikilttejä työntekijöitä maksamaan omat työvälineensä uudestaan ja uudestaan.

Kiltteydestä tässä ei nyt ole kyse. Alastiko siellä töissä pitäisi olla vai päivittäin samat eritteillä tahratut vaatteet? Jotainhan sitä täytyy päälleen pukea ja olen omasta mielestäni ihan kiva ihminen enkä itseäni halua kiusata sillä, että en pukisi sopivia vaatteita, joissa minun on mukava olla. Työnantaja tai verottaja eivät kärsi yhtään, vaikka olisin millaisissa vaatteissa töissä eikä kukaan tulisi silti tarjoamaan vaatetahaa tai työvaatteita vaikka koko päivökodin väki olisi töissä huonoissa varusteissa. Mitään varsinaista korvausta emme saa siitäkään, että taudit tarttuvat meihin työpäivän aikana. Sairaslomaa saamme niin luin muutkin, mutta vaikka olosi miten toteen näytetty, että täit, kihomadot ym lääkintää vaativat vaivat ovat töistä, ihan itse saamme perheemme lääkitä ja tehdä kotiimme suursiivouksen.

Ammattiliitot olisivat näiden etujen luonnollisimåia ajajia, mutta kun emme kuulu edes samaan liittoon, niin ei ole mitään mahdollisuuksia edistyä asiassa.

Superilaiset hoitajat itkevät, kun päiväkotien hoitajat eivät saaneet samoja korotuksia kuin muut hoitajat. Itse olivat töissä, kun muiden liittojen työntekijät lakkoilivat varhaiskasvatuksen palkkojen puolesta. Olisi siinä kohdin ollut aika miettiä, kenen etuja oma liitto ajaa.

Vierailija
5092/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hinnat ovatkin laskeneet niin joka tapauksessa säältä suojaavat vaatteet pitäisi tulla työnantajan puolesta. Kaikilla työntekijöillä ei ole omia lapsia tai he ovat jo voineet kasvaa ulos hiekkalaatikko-iästä. Jos työntekijä ei itse harrasta luonnossa liikkumista eikä pyöräile tai kävele työmatkoja niin miten voidaan olettaa että hänellä olisi automaattisesti tuntikausien ulkoiluun sopiva varustus säähän kuin säähän? Silloin kyse on puhtaasti työvälineestä joka kuuluu työnantajan järjestää samalla tavalla kuin kaikki muutkin työvälineet.

Vierailija
5093/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kutsumus laittaa liikettä niveliin ja pitää lämpimänä. Valittaja-kasvattajat palelkoot paikallaan.

Vierailija
5094/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin huolestuttavaa, että ketju on avattu yli vuosi sitten, välissä on ollut paljon mediahuomiota ja jopa työtaistelut, mutta silti mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan. Eikö päättäjiä oikeasti kiinnosta varhaiskasvatuksen taso? Ei alalle löydy kohta enää uusia, koulutettuja työntekijöitä ja mihin sitten ne paperitehtaan työntekijät ja muut yhteiskunnan tukipilarit vievät lapsensa työpäivän ajaksi?

Vierailija
5095/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tälläinen älytön valitusketju ei kyllä kiinnosta paskan vertaa ketään.

Joskus vain menee yli ja silloin asia kääntyy pois itsestään.

Tälle ketjulle on käynyt niin

Vierailija
5096/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan täysjärkinen opiskele tälle alalle. Työntekijöitä ei ole tarpeeksi, sijaisia ei palkata, säästetään ja lapset huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ne todella huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ja paljon. tiedoksi vain vanhemmille, lapsia lauma, ei yhtä voi koko päiväää sylittää. ja ne huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Vierailija
5097/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kukaan täysjärkinen opiskele tälle alalle. Työntekijöitä ei ole tarpeeksi, sijaisia ei palkata, säästetään ja lapset huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ne todella huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ja paljon. tiedoksi vain vanhemmille, lapsia lauma, ei yhtä voi koko päiväää sylittää. ja ne huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

No varmasti, jos tuollaisen huutamisen kulttuurin päästää valloilleen, ilman kasvattajien riittävää läsnäoloa ja ohjausta lapsiryhmässä.

Vierailija
5098/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo huutaa, stliä kaipaavat pienet varmasti. Mutta huutaa myös eskarit. Niin toisilleen kuin aikuisillekin, vaikka kuin koettaa kitkeä sitä pois. Tilat on niin sysipaskat ja mitoitettu ehkä oikeasti puolelle lapsilaumasta, joten pitäähän lapsen saada oma ääni kuuluviin. Tervetuloa päiväkotiin töihin!

Vierailija
5099/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille sanoisin, että pysykää kaukana tältä alalta. Kouluttautukaa alalle, missä työolosuhteet ovat inhimilliset, teitä kuunnellaan ja arvostetaan,

sekä saamanne palkka raatamisestanne vastaa tekemäänne työtä ja vastuuta joka teille asetetaan tekemänne työn puitteissa.

Vierailija
5100/19746 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jo tympeä ketju.

Tympeiden ihmisten tympiintynyttä oksennusta.

Kun väsyy, niin siitä seuraa yleensä jonkinasteiset masennusoireet, mietippä millaista on olla masentunut lastenhoitaja tai opettaja: Täytyisi jaksaa esittää positiivista ja iloista päivästä toiseen, vaikka tulisi mitä paskaa niskaan vanhemmilta, työkavereilta, esihenkilöiltä tai koko yhteiskunnalta.

Ei mikään ihme, jos on vähän "tympiintynyttä", sen sijaan varoisin leimaamasta mahdollisesti sairastuneita ihmisiä ,miksikään "tympeiksi".

Tänä vuonna on ollut harvinaisen helppoa. Pomo on tyytyväinen että kunhan ollaan työntekijät paikalla, sisällöille ei ole mitään väliä, ei sitä edes seurata tehdäänkö mitään. Työkavereiden kanssa tsempataan toisiamme ja valitetaan yhdessä, ettei tarvitse yksinään hautoa tätä passkaa. Vanhempia ei näy kiinnostavan lapsensa tai ryhmän tekemiset, eivät koskaan kysy, kyseenalaista tai kiinnostu mistään. Eivät seuraa Wilmaa, ovessa olevia tiedotteita tai projekteja, lasten tekemiä juttuja tai mitään muutakaan. Eli hieno varhaiskasvatus on nykyäänkin ja edelleen juuri se kuuluisa lapsisäilö vanhempien työssäkäynnin ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi