Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19747)
" Kuinka kovalla sateella päiväkodissa ulkoillaan ja kuinka pitkään?"
Yleensä ottaen lasten kanssa ulkoillaan joka ainoa päivä minimi 2h /päivässä (+ metsäretket).
Liikuntapainotteisessa päiväkodeissa ulkoillaan+ liikutaan sitäkin enemmän.
Sadekelillä kurikset ja sadetakit puetaan lapsille, sadesää harvoin on este ulkoilulle.
Jos ulkona on liian kuuma (helleraja/UV-sätelyvaroitukset) lapset pidetään sisällä tai varjossa.
Jos ulkona on jäätävä tuuli /pakkanen (pakkasraja tavallisesti -15 astetta) lapsia ei viedä paleltumaan. Lasten iho on herkempi kylmettymiselle tai palamiselle kuin aikuisen.
Surullisen moni aikuinen ei panosta talvisin lapsensa lämpimään pukeutumiseen ja esim sopiviin talvikenkiin (henkilökunta sitten etsii hätävaravarastosta mahdollista lainavaatetta suojaamaan palelevaa lasta, koska koko ryhmähän ulkoilee eikä yhtä hoitajaa voi varata lasta varten sisätiloihin, kelle ei ole laitettu mukaan lämmintä varustetta). Ei ole tarkoitus että yksikään lapsi värjöttelee kymmissään nenä vuotaen pakkas-tai sadesäällä.
" Kun valitin talonkokouksessa sitä, että palkastani oli jätetty maksamatta palveluvuosilisät kolmen kuukauden ajalta,
esimies ja muutama kolleega kommentoivat näin:
"Niillä on täysi työ nyt sen Sarastian sotkujen selvittämisessä, ja kaikki eivät ole edes saaneet palkkaa kaikilta kuukausilta. Nyt täytyy vaan olla tyytyväinen, että edes palkka on tullut, kyllä ne kokemuslisät sitten ajallaan korjataan, ne eivät ole mikään prioriteetti nyt."
Näin Helsingissä.
Joka toinen päivä pyydetään "venymään muutama kymmenen minuuttia" yli työajan,
ja pitää olla kiitollinen, että palkka tulee tilille!
Ei sovi valittaa, jos palkasta on kymmenen vuoden ajalta ansaitut lisät poistettu ilman selitystä.
Harkitsen siirtymistä jonkun muun kuin Helsingin kaupungin palvelukseen. En osaa olla kiitollinen siitä, että saan palkkaa työstäni vähemmän kuin minulle lain mukaan kuuluisi."
.
"Ihan uskomatonta! Olisin sanonut tuohon että teitä ei sitten varmaan haittaa,
jos lähden tänään vähän aikaisemmin kotiin kun on nyt muita prioriteettejä,
ja teidän oikeastaan pitäisi olla kiitollinen että olen ylipäänsä tullut töihin. Kyllä ne työajat ehditään sitten tasaamaan paremmalla ajalla. Ei noin voi menetellä!"
.
"Sossujen uraverkostossa joku kertoi, että Sarastian takia oli palkkoja saamatta jo 7000€. Itsellä on yleiskorotukset ja työsuhdelippu väärin, mutta pääpiirtein palkat tulleet."
.
Painajaismainen tilanne ----> joutua ulosottoon vaikka käy joka päivä tunnollisesti töissä eikä palkkoja yhtäkkiä maksetakaan . Helsingin kaupungin palvelukseen ei taida kovin pikkukummassa löytyä uutta työvoimaa elleivät älyä korvata megamogaansa ruhtinaallisesti (epäilen) siitä kärsiville työntekijöilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen miksi tavalliset tuulipuvut, lenkkitossut ym. eivät kelpaa päiväkodin pihalle vaan pitää olla jotain kalliita vaelluskamppeita jotka on suunniteltu jollekin naparetkikunnalle? Ei kai se päiväkodin piha mikään erämaa sentään ole.
Tervetuloa kokeilemaan sitä pihalla töröttämistä ja heilumista siinä "tavallisessa tuulipuvussa ja lenkkareissa" samalla kun tiskirättejä vihmoo vaakasuorassa tai vettä sataa. Et voi vain seisoa paikallasi vaikkapa leluvaraston katoksen alla tai varata käsiäsi sateenvarjolle.
Talvipakkasista en sano mitään.PS, sulla ei taida kaikki legot olla kuivia, kun ajattelet, että erämaa on se ainoa paikka jossa pukeutumisella on merkitystä..
Voi ei! Tuohan on ihan kamala sää eikä minun tuulipuku pidä juuri ollenkaan vettä. Jos minun pitää tunti olla ulkona tuossa säässä tuulipuku päällä ja lenkkitossut jalassa niin olen aivan läpimärkänä. Puolen tunnin kävelymatka kaatosateessa ilman sateenvarjoa jo riitti kastelemaan alla olevan hupparin yläosastaan ja hupusta läpi asti märäksi vaikka se oli hupullisen tuulitakin alla. En minä tiennyt että siellä tosissaan ulkoillaan säällä kuin säällä vaan kuvittelin että sadepäivänä seisoksin katoksen alla kun lapset käyvät happihyppelyllä ja hetken päästä sateenvarjon kanssa käyn hakemassa heidät sisään.
Voisi myös kysyä, onko Stadilla oikeus vaatia työpanosta ilman asianmukaista, palkkapäivänä maksettua palkkaa.
" Kun resursseista on pulaa niin subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi rajoittaa.
Ei se ole oikein että päiväkodit pursuavat lapsia ja henkilökunta venyy äärirajoillensa samaan aikaan kun molemmat vanhemmat vetävät lonkkaa kotona."
Pahoin pelkään, että seuraava katastrofikehitys laadukkaalle varhaiskasvatukselle on sekaryhmät.
Eli pieniä tungetaan isompien ryhmiin pärjäilemään, koska oman ikätason lapsiryhmät ovat jo täpötäynnä? Saako niin muuten toimia?
" Voisi myös kysyä, onko Stadilla oikeus vaatia työpanosta ilman asianmukaista, palkkapäivänä maksettua palkkaa."
Ikään kuin käytännössä ilmaistöihin , missä palkanmaksu epävarmaa? En usko.
Miksi työntekijät eivät tehneet palkkaturvaan joukkohakemuksia heti kun Helsingin kaupungin palkanmaksu alkoi jumittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen miksi tavalliset tuulipuvut, lenkkitossut ym. eivät kelpaa päiväkodin pihalle vaan pitää olla jotain kalliita vaelluskamppeita jotka on suunniteltu jollekin naparetkikunnalle? Ei kai se päiväkodin piha mikään erämaa sentään ole.
Tervetuloa kokeilemaan sitä pihalla töröttämistä ja heilumista siinä "tavallisessa tuulipuvussa ja lenkkareissa" samalla kun tiskirättejä vihmoo vaakasuorassa tai vettä sataa. Et voi vain seisoa paikallasi vaikkapa leluvaraston katoksen alla tai varata käsiäsi sateenvarjolle.
Talvipakkasista en sano mitään.PS, sulla ei taida kaikki legot olla kuivia, kun ajattelet, että erämaa on se ainoa paikka jossa pukeutumisella on merkitystä..
Voi ei! Tuohan on ihan kamala sää eikä minun tuulipuku pidä juuri ollenkaan vettä. Jos minun pitää tunti olla ulkona tuossa säässä tuulipuku päällä ja lenkkitossut jalassa niin olen aivan läpimärkänä. Puolen tunnin kävelymatka kaatosateessa ilman sateenvarjoa jo riitti kastelemaan alla olevan hupparin yläosastaan ja hupusta läpi asti märäksi vaikka se oli hupullisen tuulitakin alla. En minä tiennyt että siellä tosissaan ulkoillaan säällä kuin säällä vaan kuvittelin että sadepäivänä seisoksin katoksen alla kun lapset käyvät happihyppelyllä ja hetken päästä sateenvarjon kanssa käyn hakemassa heidät sisään.
Tai voisi katsella ja valvoa lasten ulkoleikkiä sisältä ikkunasta? Silloin ei tarvitse itse sadevaatteita eikä tule kylmä.
Ylisuuressa pk-ryhmässäni on ainakin 4 lasta, joiden äiti on kotona pienemmän lapsen kanssa, vanhempi tuodaan hoitoon.
Omien lasteni ollessa pieniä, en ollut saada pk-paikkaa lapsilleni sillä perusteella, että mulla ei ollut vakituista työsuhdetta vaan määräaikainen. Kuvitelkaa. Olin ollut kotona hoitamassa lapsiani jo yhteensä 5 vuotta ja sitten sain määräaikaisen työn. Nostin kyllä metelin asiasta ja pitkin hampain sen hoitopaikan sitten lapsille sain.
Mieheni työ yrittäjänä ei vaikuttanut mitenkään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin että varhaiskasvatuksen työntekijöillä menee valtavasti rahaa, jopa satoja euroja ulkoiluvaatteisiin. Miten tämä on mahdollista? Tuulipuvun saa muutamalla kympillä, kumppareihin saman verran ja jos talvivermeet maksavatkin vähän enemmän niin pariin sataan euroon mahtuu koko setti. Joka vuosi ei tarvitse ostaa kaikkia uusiksi ja jos keskimäärin viiden vuoden välein uusii kamppeet niin 200 € tekee 40 € vuotta kohti.
Oi että kun olet oikein "paneutunut" asiaan, siis että ihan 5v välein mielestäsi tarvetta uusia vermeitä.
Mielipiteelläsi on arvoa kuin kilolla sitä itseään, se kun ei selvästikään mihinkään oikeaan tietoon asioista perustu, kunhan vain lättyäsi auot.Jos sinulla riittää aivokapasiteetti niin mietipä uudelleen onko tuo 5v tosiaan mielestäsi realistinen aikajana vaatteiden uusimiselle, kun puhutaan työstä jossa ne vaatteet on käytössä 5pvänä/vkossa päivittäin, kuukausia putkeen yht.useamman tunnin/pvä ja pesutarve on aikamoinen?!
Niinpä.
Romanit saa valtiolta tukea kansallispukunsa uusimiseen 5 vuoden välein ja se uusiminen maksaa tuhansia euroja, eivätkä he tarvitse sitä pukuaan edes työtehtävien hoitamiseen.
Ihan vain heitän täältä sivusta, tällaisen kivan faktan.
Se kuuluu heidän kulttuuriin ja he käyttävät sitä aina kun liikkuvat julkisella paikalla. Kyllähän se varmaan jo viidessä vuodessa kuluukin jos mitään muuta ulkovaatetta ei ole kesällä eikä talvellakaan.
Niin, että mieluummin maksetaan rahaa joidenkin kulttuurien tukemiseen, kuin yleishyödillystä työtä tekevien ihmisten työvaatteisiin? Prioriteetit ja silleen.
Aika paljon varhaiskasvatuksen työntekijöiden vaatteetkin kuluu 5 vuodessa, kun pidät niitä samoja vaatteita päällä likaisissa ja kuraisissa ja räkäisissä olosuhteissa 3-4 tuntia viitenä päivänä viikossa ja pelkästään siksi, että tekee työtä.
Vierailija kirjoitti:
" Kun resursseista on pulaa niin subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi rajoittaa.
Ei se ole oikein että päiväkodit pursuavat lapsia ja henkilökunta venyy äärirajoillensa samaan aikaan kun molemmat vanhemmat vetävät lonkkaa kotona."
Pahoin pelkään, että seuraava katastrofikehitys laadukkaalle varhaiskasvatukselle on sekaryhmät.
Eli pieniä tungetaan isompien ryhmiin pärjäilemään, koska oman ikätason lapsiryhmät ovat jo täpötäynnä? Saako niin muuten toimia?
Saa toimia ja sehän on just se kamala tilanne, kun isoja saa olla enemmän kuin pieniä, eli yhdellä aikuisella voi olla vaikka kolme 1 vuotiasta ja päälle vielä kaksi juuri 3 vuotta täyttänyttä. Tai voi olla 5 juuri kolme vuotta täyttänyttä ja yksi 1 vuotias.
Kun taas pienten ryhmässä voi vastapainoksi olla neljä 2,5 yhdellä aikuisella, mikä ei välttämättä hirveästi eroa siitä 3 vuotiaiden laumasta tai voi jopa joskus olla helpompikin, riippuu vähän millaisia lapsia siinä on.
Nämä ikäjakaumatkin on nykyajan ajattelulla ihan järjettömiä,lapsissa on ensinnäkin ihan valtavia eroja, toinen 2,5 vuotias voi taidoiltaan huomattavasti edellä jotakin 4 vuotiasta ja esim. työllistää vähemmän kuin se 4 vee samaten samanikäisten kesken on valtavia eroja: Joku 2 vuotias tönii, puree toisia, kiipeilee joka paikassa ja juoksee karkuun aina kun mahdollista ja selän kääntää, kun taas toinen leikkii rauhassa palikoilla jossain nurkassa niin ettei työpäivän lopussa ole mitään muistikuvaa siitä, mitä se huomaamaton lapsi on edes tehnyt.
Lomaviikko edessä ja olen yksin ryhmän lasten kanssa koko päivän, joka ikinen päivä. Lapsia on yli 10. Ei naurata.
" Lomaviikko edessä ja olen yksin ryhmän lasten kanssa koko päivän, joka ikinen päivä. Lapsia on yli 10. Ei naurata."
Tuohan on painajainen tuo tilanne? Oletko tosissasi????
Oletko kunnallisille vai yksityisessä pk:ssa?
Voi sua . Siis oikeesti kamalaa.
Mitä sitten, kuka hoitaisi, jos sinä vaikka sairastuisit?
Ulkoilen 2-3x/pvässä, johtuen työnkuvastani. Ja jos se on tuon3x niin ei riitä 3h ulkonaoloajaksi.
Joten varusteilla on aika hiton suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilen 2-3x/pvässä, johtuen työnkuvastani. Ja jos se on tuon3x niin ei riitä 3h ulkonaoloajaksi.
Joten varusteilla on aika hiton suuri merkitys.
On todellakin! Miten pukeudut jos on plus viisi astetta lämmintä ja puuskaisen tuulen kanssa vihmoo vettä kuin aisaa?
Onko päiväkodit täynnä pölkkypäitä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko päiväkodin työntekijä keskimäärin tienaa kuukaudessa?
Olen varhaiskasvatuksen maisteri, nettona 1980e.
Vierailija kirjoitti:
Onko päiväkodit täynnä pölkkypäitä.
Paljon mahdollista jos sun jälkikasvuasi on siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa sillä minä saisin enemmän tekemällä keikkaa lastenhoitajana jos tekisin joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kaikilla kokemuslisillä brutto 2070 euroa , kun vaihdoin alaa vuonna 2017.
Eli käteen jäi noin 1500 euroa.
Lastenhoitaja.
Sossujen uraverkostossa joku kertoi, että Sarastian takia oli palkkoja saamatta jo 7000€. Itsellä on yleiskorotukset ja työsuhdelippu väärin, mutta pääpiirtein palkat tulleet.