Puettiinko lapset 90-luvulla oikeasti lapsellisemmin vai oliko vain meillä tällaista? Muistan, että minulla oli ns. nuorten vaatteita vasta yläasteella
12-vuotiaana saatoin hyvinkin vielä kulkea jossain toppahaalarissa ja kuomatyyppisissa kengissä yms.
Kommentit (66)
Minä asuin 90-luvulla pienellä paikkakunnalla, jossa oli laskettelurinne. Siitä ehkä johtui, että varsin monilla kouluikäisillä oli toppahaalari. Ja myös toppasaappaat. En muista, valmistiko Kuoma niitä jo silloin, mutta sen muistan, että Nokia valmisti muutamana vuonna toppajalkineita. Ja vaikka olin jo aikuinen, niin talvella kuljin työmatkat ja kauppareissut toppakengissä ja toppapuvussa. Työpaikka oli kovilla pakkasilla sen verran viileä, että saatoimme olla töissäkin toppahousuissa. Eikä sitä kukaan ihmetellyt. Maaseudulla on aina pukeuduttu järkevästi säätilan mukaan.
Oli varmaan samalla vuosikymmenellä, kun olin käymässä keväällä isommassa kaupungissa katselemassa uusia vaatteita, kun aivan kauhistuin, kun näin tarjolla pikkutytöille, siis alakoululaisille, tarkoitettuja kevätjuhlamekkoja. Keinokuituisia retaleita, avoimia ja lähes kaiken paljastavia. Tytöt siis olisi pitänyt pukea pieniksi Lolitoiksi. Mietin silloin, mistä tämä muoti oli peräisin. Kyllähän siinä oli pop-tähtien vaikutustakin, mutta siihen aikaan alkoi itärajan takaa tulla ostajia, joista osa oli varsinaisia hepsankeikkoja ja halusi samaa tyyliä tyttärilleenkin. Jossain vaiheessa Itä-Suomen vaatekaupoista ei tavallinen nainen löytänyt juurikaan pällepantavaa, kun lähes kaikki tarjonta oli suunnattu Venäjälle. Sama koski tyttöjen vaatteita.
En malta olla vielä mainitsematta noita matalavyötäröisiä kammottavan tiukkoja farkkuja, joita näki yläkoulun ja lukion tytöillä.Ei siinä mitään, jos sitä laardia ei olisi jo kertynyt osalle alavartaloon varsin runsaasti. Läskimakkarat rellottivat tiukkojen housujenpäällä ja lyhyet tiukat topit eivät jättäneet mitään arvailujen varaan. Jenkkakahvat näkyivät helman alta ja jo aika runsaiksi kehittyneet rinnat avarasta kaula-aukosta. Siinä ne pojat katselivat huulipyöreänä kuin yököt aurinkoon! Biologiaa livenä!
Kyllä, lapset olivat lapsia silloin. Lasten ja aikuisten maailmat nähtiin erillisinä.
Olin 12v. -81. Silloin oli ihan normaalia, että kuoriuduttiin haalareista ennen luokkaan menoa ja haalarit laitettiin naulakkoon odottamaan välituntia. Kuomat, huopikkaat tms. laitettiin nätisti naulakon alapuolelle ja "järkkäri" tehtävä oli huolehtia kenkärivin suoruudesta.
Kyllä ala-asteen lopussa halusin jo teini vaatteita, sopivan kokoisia pieniä kokoja oli vaikea löytää. Nykyään mielestäni päinvastoin, pienten lastenkin koot ja vaatteet teinimäisiä.
Yksi selittävä tekijä on ainakin se, että siihen aikaan ei lapset sanoneet niin kovasti vastaan, vaan lapset oli kasvatettu tottelemaan. Jos äiti oli sitä mieltä, että haalari hankitaan, niin sitten se hankittiin ja lapsi sitten sitä käytti.
Oma13v osti New Yorkerista mustan hupparin jossa Frozenin Olaf eikä häntä siitä mitenkään ole kiusattu.