Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puettiinko lapset 90-luvulla oikeasti lapsellisemmin vai oliko vain meillä tällaista? Muistan, että minulla oli ns. nuorten vaatteita vasta yläasteella

Vierailija
09.10.2021 |

12-vuotiaana saatoin hyvinkin vielä kulkea jossain toppahaalarissa ja kuomatyyppisissa kengissä yms.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa valokuvisssa näyttää kieltämättä koomiselta, kun olet jo käytännössä iso esiteinityttö  ja sitten päällä on haalarit ja sellaiset hassut pitkävartiset topparukkaset, joissa on heijastinnauha ja varret hihojen päällä.

Vierailija
22/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuolla nytkin halpakauppaketjut täys iines paitoja ja toppahousuja. Te kääntelette toppahaalarin Toppahousuiksi ja iinespaidaksi. Ne on ihan eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan myös vähän missä päin asuu.

Vierailija
24/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ysärillä ei koululaiset käyttäneet toppahaalaria paitsi niiden parin vuoden ajan, kun ne olivat muotia aikuisillakin. Mutta pukeutuminen oli kyllä varmasti muuten ”lapsekkaampaa”.

Oliko tämä sitten 90-luvun alkuvuosina? Itse oli silloin ala-asteen viimeisillä luokilla ja haalari on täysin "neutraali" eli kukaan sanonut, että se olisi lapsellinen, eikä selllaisia katsottu oudosti, joilla oli haalari. Kaikilla ei ollut mutta, aika monella.

Joo, mielestäni ihan ysärin alkuvuosia, koska olin itse tuolloin yläasteella. Ja kyllä, ensimmäistä kertaa 10 vuoteen minullakin oli talvella haalari.

Vierailija
25/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoissa valokuvisssa näyttää kieltämättä koomiselta, kun olet jo käytännössä iso esiteinityttö  ja sitten päällä on haalarit ja sellaiset hassut pitkävartiset topparukkaset, joissa on heijastinnauha ja varret hihojen päällä.

Muista myös jotain tuollaisia rukkasia. Ne oli jotain jännää materiaalia kuin topparukukasen ja kurarukkaset välistä.

Vierailija
26/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla oli koulussa haalari vielä kuudennella, tämä Turussa ja vuosi -96. Ei kukaan nauranut tai ilkkunut. Luokan tytöistä monella oli, pojista ei muistikuvaa. Muuten käytössä oli ihan mitä sattuu vaatteita alakoulun vikoilla luokilla, muoti ei erityisemmin kiinnostanut. Luultavasti en edes tiennyt mikä oli muodikasta ja mikä ei, ei ollut oleellista. Seiskan kun aloitin niin oli tärkeää saada uudet farkut, paksupohjaiset kengät ja neule. Silloin ei tosiaan enää ollut ihan sama mitä päällensä veti.

Vierailija
27/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1987. Ala-asteen loppupuolella koulussa oli tytöillä muotia lappuhaalarit ja raitapaita, paksupohjaiset kengät, nappiverkkarit ja rennot t-paidat. Spice Girls vaikutti vahvasti ja Mel C oli kaikkein suosituin spaissari. Tomb Raider -pelisarja oli myös supersuosittu. Laraa mukaillen pukeuduin reisitaskuhousuihin ja hihattomaan (löysään) t-paitaan. Lapsena oli aika viaton näkökulma hahmoon. Tahdoin olla vahva seikkailija ja oman tien kulkija. Housujen taskuun mahtui jojo ja jopa Gameboy.

Vierailija
28/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalari on siinä mielessä erityisen kätevä, koska ei tarvitse muistututella ulko/toppahousujen pukemisesta, kun ne tulee pakosti jalkaan sen haalarin mukana! :O

Vierailija
29/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toedättekö oli ne sen aikaiset toppasaappaat esikuvana kuomille tai peräti saman valmistajan? 

Vierailija
30/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka näin moni väittää käyttäneensä haalareita? Siis toppahaalareitako tarkoitatte? Niitä ei todellakaan käytetty 90-luvulla ainakaan koulussa.

Farkkuhaalarit sun muut on ihan eri juttu ja oli joskus lyhyen aikaa muotia kaiken ikäisillä 90-luvulla. Samoin löysät T-paidat kuului muotiin kuten myös ruutupaidat. Ei ne olleet mitään lapsellista muotia vaan nuorisomuotia.

Vierailija
31/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka näin moni väittää käyttäneensä haalareita? Siis toppahaalareitako tarkoitatte? Niitä ei todellakaan käytetty 90-luvulla ainakaan koulussa.

Farkkuhaalarit sun muut on ihan eri juttu ja oli joskus lyhyen aikaa muotia kaiken ikäisillä 90-luvulla. Samoin löysät T-paidat kuului muotiin kuten myös ruutupaidat. Ei ne olleet mitään lapsellista muotia vaan nuorisomuotia.

Kyllä käytettiin. Ehkä tässä on ollut paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä keskikokoinen kaupunki Etelä-Suomessa.

Vierailija
32/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. 12-v on yläasteella. Oli silloinkin.

Ja kyllä 5-luokkalaisilla jo takki oli eikä haalaria… silloin 11-12v.

Ehkä olet asunut lumioloissa? Ri meilläkään kuljettu haalareissa paitsi ehkä max 6-v.

6. luokalle mennään sinä vuonna, jolloin täyttää 12 vuotta. Eli loppuvuodesta syntynyt  voi olla 7. luokalla vielä 12-vuotias.

😳ootpa tylsä. Minä olin kyllä vitosella iältäni 11 ja 12. …syksystä kevääseen. Enkä käyttänyt silloin toppahaalareita.

Vierailija
33/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippaikäisille puetaan toppahaalarit.

Vierailija
34/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käytettiin. Ehkä tässä on ollut paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä keskikokoinen kaupunki Etelä-Suomessa.

Mulla kokemusta Itä-Suomesta eikä kukaan käyttänyt toppahaalareita koululaisena.

Vierailija
35/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri vähän aikaa sitten kun oltiin kaupasta muuta vaatetta ostamasssa ja olin itse hetken muualla, niin huomasin, kun tyttö (5lk) katseli ja hypisteli pitkään siinä rekissä olleita toppahaalareita. Kysyin sitten, haluaisitko haalarit, niin meni vähän vaikeaksi ja sanoi, että no en varmasti. Outoa!

Vierailija
36/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toppahaalarit olivat hetken aikaa muotia 80-90-lukujen vaihteen paikkeilla, aikuisillakin.

Vierailija
37/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1983 ja asuin Kainuun pikkukylässä. Käytin ala-asteen lopussa toppahousuja joita käytettiin koulumatkalla ja välitunneilla. Toppahousut otettiin tuntien ajaksi pois. Joskus oli kovatkin pakkaset ja kävelin koulumatkat, joten ei voinut pelkillä farkuilla mennä. Kenkinä oli kuomatyyliset toppakengät mutta oli myös nauhanilkkureita. Käytin myös toppakinttaita. Housuina oli farkut ja paitana college tai ruutupaita. Näin siis talviaikaan. Ylä-asteelle mentäessä vaihdettiin teinivaatteet.

Vierailija
38/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. 12-v on yläasteella. Oli silloinkin.

Ja kyllä 5-luokkalaisilla jo takki oli eikä haalaria… silloin 11-12v.

Ehkä olet asunut lumioloissa? Ri meilläkään kuljettu haalareissa paitsi ehkä max 6-v.

80-luvulla aikuisetkin kulkivat haalareissa. Niitä kutsuttiin silloin lasketteluhaalareiksi.

Vierailija
39/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toppahaalarit olivat hetken aikaa muotia 80-90-lukujen vaihteen paikkeilla, aikuisillakin.

Jos puhutaan ajasta jolloin aikuiset pukeutui haalareihin, ei voi sanoa, että lapset pukeutui lapsellisemmin vaan että lapset pukeutui kuin aikuiset.

Vierailija
40/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ostoksilla ja kävi niin, että kaikki kivat lastenvaatteet ovat vain kokoon 140 cm asti. Siitä ylöspäin on nuorisomuotia, joka on epämukavaa ja rumaa. Tyhjin käsin tultiin kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi