Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puettiinko lapset 90-luvulla oikeasti lapsellisemmin vai oliko vain meillä tällaista? Muistan, että minulla oli ns. nuorten vaatteita vasta yläasteella

Vierailija
09.10.2021 |

12-vuotiaana saatoin hyvinkin vielä kulkea jossain toppahaalarissa ja kuomatyyppisissa kengissä yms.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä nykyään käytetä, kun ei ole kokoja. Kun oli vaikeaa löytää edes pitkälle tokaluokkalaiselle haalaria, niin mistäpä niitä vitos-kutosluokkalaisillekaan sitten muka löytyisi.

Vierailija
42/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt vuonna 93. Haalaria käytin kotonakin vielä joskus 11-vuotiaana, kun oli kylmiä talvia. Koulussa ei muistaakseni ollut kuin ehkä ensimmäisellä luokalla haalari joskus. Yleensä toppatakki ja toppahousut käytössä. Muuten pukeuduin ihan miten sattuu ja en välittänyt siitä mikä on muotia milloinkin. Minulla usein jotain paitoja jossa eläinten kuvia tai jotain tekstiä. Fleecetakkeja ja huppareita myös.

Olin siinä mielessä myös "erikoinen" silloin, etten käyttänyt farkkuja kunnolla ennen kuin joskus 8-luokalla. Minusta olivat liian jäykät ja epämukavat. Joskus lapsena minulla oli yhdet sellaiset löysemmät, mutta kun jäivät pieneksi niin en toisia halunnut. Käytin sitten erilaisia "kangashousuja" mitkä mukavia päällä. Tästä minulle alettiin varsinkin seiskalla sanoa, että miksi ei ole farkkuja. Kasilla sitten pakotin itseni niitä käyttämään ja oli parit, jotka kelpasivat. Lukiossa myös parit joita käytin. Nykyäänkin olen tarkka vaatteistani ja niiden pitää olla mukavat päällä. Tosin tarkempi olen kuin aiemmin. En lapsenakaan ollut (ehkä) epäsiisti, mutta kaikki vaatteet eivät vaan sopineet. Jonkinlainen yliherkkyys tähän liittyen ehkä silloin varsinkin ja vanhemmat eivät aina niin viitsineet katsoa mitä käytin. Niitä vaatteita tuli aina pidettyä mitkä pehmeitä iholle. Siinä mielessä en tahallani valittanut vaatteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua muuten, että ne collegehaalarit oli joku aika sitten muotia kaikenikäisillä, mutta toppapukuihin se muoti ei kuitenkaan silloin siirtynyt.

Vierailija
44/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ysärillä ei koululaiset käyttäneet toppahaalaria paitsi niiden parin vuoden ajan, kun ne olivat muotia aikuisillakin. Mutta pukeutuminen oli kyllä varmasti muuten ”lapsekkaampaa”.

Olen eri mieltä. Olin ainoa ala-asteen vikoilla luokilla jolla ei ollut leviksiä jalassa ja kärsin siitä. Tytöillä ei ollut enää siinä vaiheessa mitään lapsellisia talvilenkkareita vaan jotain nahkakenkiä ja joillain jotain "buutseja". Hiuslakkaa suihkittiin puoli pulloa aamuisin päähän.

Kukaan ei käyttänyt pipoa vaikka olisi ollut 20 astetta pakkasta. Päähän laitettiin korkeintaan korvaläpät tai huppu. Sellaista oli 12-vuotiaan elämä 90-luvun alussa.

Joo, minunkin mielestä lapsuus loppui sinne nelosluokkaan. Viidennellä ja kuudennella piti olla farkut, ja osa tytöistä jo meikkasi. Alkoi olla esiteiniä jo se meno. Näin 90-luvulla Pohjois-Suomessa.

Vierailija
45/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri vähän aikaa sitten kun oltiin kaupasta muuta vaatetta ostamasssa ja olin itse hetken muualla, niin huomasin, kun tyttö (5lk) katseli ja hypisteli pitkään siinä rekissä olleita toppahaalareita. Kysyin sitten, haluaisitko haalarit, niin meni vähän vaikeaksi ja sanoi, että no en varmasti. Outoa!

Minä muistan sen, kun salaa olin kateellinen pikkusiskolle, joka sai remuta haalareissa, kuriksissa yms ja itse hytisin vieressä farkuissa.

Vierailija
46/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kutosella verkkahousut, joissa tietysti kolme raitaa sekä Anaheim Mighty Ducks -lippis. Nappiverkkarit tuli muotiin yläasteella.

Sen muistan, että verkkareissa oli tärkeä olla kolme raitaa, vaikka olisikin olleet feikit Mustamäen torilta. Kahden raidan verkkarit oli nolot. Lippiksissä puolestaan laskettiin lipassa olevian tikkauksen määrää. Olisikan ollut kahdeksan riviä tikkausta se ”oikea” määrä, muut oli feikkejä.

Vierailija
47/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muka näin moni väittää käyttäneensä haalareita? Siis toppahaalareitako tarkoitatte? Niitä ei todellakaan käytetty 90-luvulla ainakaan koulussa.

Farkkuhaalarit sun muut on ihan eri juttu ja oli joskus lyhyen aikaa muotia kaiken ikäisillä 90-luvulla. Samoin löysät T-paidat kuului muotiin kuten myös ruutupaidat. Ei ne olleet mitään lapsellista muotia vaan nuorisomuotia.

Toppahaalarit olivat hetken aikaa muotia 80-90-lukujen vaihteen paikkeilla, aikuisillakin.

Niin, sellaiset lasketteluhaalarit :D

Minullakin oli neonpunaiset, joissa tiukka patellavyö, sellainen joustava. Päässä isotupsuinen husky-pipo tai pelkkä villapanta, ettei tupeeratut ja lakatut hiukset lätisty. Näissä sitten lasketeltiin tai ulkoiltiin muuten.

Voe niitä aikoja.

Vierailija
48/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ysärillä ei koululaiset käyttäneet toppahaalaria paitsi niiden parin vuoden ajan, kun ne olivat muotia aikuisillakin. Mutta pukeutuminen oli kyllä varmasti muuten ”lapsekkaampaa”.

Olen eri mieltä. Olin ainoa ala-asteen vikoilla luokilla jolla ei ollut leviksiä jalassa ja kärsin siitä. Tytöillä ei ollut enää siinä vaiheessa mitään lapsellisia talvilenkkareita vaan jotain nahkakenkiä ja joillain jotain "buutseja". Hiuslakkaa suihkittiin puoli pulloa aamuisin päähän.

Kukaan ei käyttänyt pipoa vaikka olisi ollut 20 astetta pakkasta. Päähän laitettiin korkeintaan korvaläpät tai huppu. Sellaista oli 12-vuotiaan elämä 90-luvun alussa.

Joo, minunkin mielestä lapsuus loppui sinne nelosluokkaan. Viidennellä ja kuudennella piti olla farkut, ja osa tytöistä jo meikkasi. Alkoi olla esiteiniä jo se meno. Näin 90-luvulla Pohjois-Suomessa.

Minulla jatkui lapsuus lähes 30 asti, ja nyt elän ihanaa nuoruutta. Eilen täällä jotkut vollotti sitä, kun tuntevat itsensä 40-vuotiaina jo puolikuolleiksi. Ankea asenne elämään joillakin. Hohhoijaa... On niin paljon hauskempaa, kun ei tuhlaa aikaansa murehtimalla mitä muut ajattelee....

Vierailija
49/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin koulunu vasta 2000-luvulla, mutta muistan itselläni ja muilla olleen haalareita. Taisin itse jättää koulukäytössä pois kolmannella luokalla. Ketään ei kiusattu haalarista kuitenkaan vanhemmitenkaan. 

Vierailija
50/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas noin vuodesta 2009 ehkä nykypäivään asti on ollut muotia pitää pipoa päässä vaikka olisi kesä. No ehkä se oli vahvimmillaan tuossa 2010-vaihteen molemmin puolin.

Vierailija
51/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä haalaritilanne on tällä hetkellä? Onko teidän koululaisilla? Ja kiusataanko niistä?

Vierailija
52/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että minulla ja parhaalla kaverillani oli samanlaiset toppahaalarit ensimmäisellä luokalla. Oli niitä muillakin.

Vierailija
53/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä nämä lastenvaatteet ovat nykyään muuttuneet sellaisiksi pikkuteinien vaatteiksi 2000-luvun aikana.

Itse olin hätää kärsimässä, kun oma lapseni oli ikäisekseen tosi pitkä. Tarhaikäiselle piti hakemalla hakea kaupoista lapsellisia, nättejä vaatteita, kun kaikki kivat loppui kokoon 128 cm.

Isompikokoiset oli mustaa pitsiä, niittejä, repaleisia farkkuja, nahkarotseja jne. Ei paljoa kiinnostanut pukea lastaan tuollaiseksi pikkupissikseksi.

Vierailija
54/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas noin vuodesta 2009 ehkä nykypäivään asti on ollut muotia pitää pipoa päässä vaikka olisi kesä. No ehkä se oli vahvimmillaan tuossa 2010-vaihteen molemmin puolin.

Pipothan oli IN ysärillä, kun skeittarit kulki pipo päässä, oli sisällä tai ulkona ja helle taikka pakkanen. Kouluissakin opettajat väänsi, että:”Pipo pois!”

Vierailija
55/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka näin moni väittää käyttäneensä haalareita? Siis toppahaalareitako tarkoitatte? Niitä ei todellakaan käytetty 90-luvulla ainakaan koulussa.

Farkkuhaalarit sun muut on ihan eri juttu ja oli joskus lyhyen aikaa muotia kaiken ikäisillä 90-luvulla. Samoin löysät T-paidat kuului muotiin kuten myös ruutupaidat. Ei ne olleet mitään lapsellista muotia vaan nuorisomuotia.

Nimenomaan toppahaalaria. Omani oli Reiman koon 164cm toppahaalari kun olin kutosella. Näin Turussa. Varmaan koulukohtaisia eroja, paikkakuntakohtaisia eroja muodissakin jne. Mutta todellakin haalareita monet käyttivät.

Vierailija
56/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri vähän aikaa sitten kun oltiin kaupasta muuta vaatetta ostamasssa ja olin itse hetken muualla, niin huomasin, kun tyttö (5lk) katseli ja hypisteli pitkään siinä rekissä olleita toppahaalareita. Kysyin sitten, haluaisitko haalarit, niin meni vähän vaikeaksi ja sanoi, että no en varmasti. Outoa!

Minä muistan sen, kun salaa olin kateellinen pikkusiskolle, joka sai remuta haalareissa, kuriksissa yms ja itse hytisin vieressä farkuissa.

Minulla on sellainen mielikuva, että kurahousu on kaikkina aikoina ollut sellainen, että kouluikäiset ei ole halunneet pukea, mutta haalarissa on ollut suurta vaihtelua niin, että joskus ekaluokkalaisillekaan ei ole kelvannut ja joskus taas vielä kuudesluokkalaisetkin ovat käyttäneet mielellään. Onko näin? Ja miksiköhän on näin?

Vierailija
57/66 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-l lopussa. Koko ala-asteen ajan oli pihavaatteina toppahaalari. Muistan, kun minulla ja parhaalla kaverillani oli samanlaiset ja se oli tosi cool. Tuolloin myös vanhemmillani oli toppahaalarit, joita käytettiin pihalla ja hiihtäessä yms. Jalassa toppasaappaat ja isotupsuinen pipo päässä.

Ala-asteella en kiinnittänyt huomiota vaatteisiin. Kuljin usein serkkujen vanhoissa vakosamettihousuissa ja pooloissa. Yläasteella kaikki muuttui. Luokalle tuli meikattuja, Lewiksiä käyttäviä tyttöjä, joilla hiustet kovina lakasta. Minä tietenkään en saanut meikata tai pukeutua noin ja se harmitti.

Joku ketjussa kuvasi omaa "lapsellista" Iines-paitaansa. Onhan noita sarjakuvahahmopaitoja nykyisinkin nuorilla. Esim. H&M tai NewYourkerin nuorten vaatteissa on noita paljon. Omallakin on ollut yläasteella pari Mikki Hiiri -paitaa, vaikka on tosi tavallinen massateini.

Vierailija
58/66 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt mieleen, että haalaria nimitettiin lapsena "suojapuvuksi", siis vaikka se oli ihan tavallinen toppahaalari. Kuravaatteet oli sitten erikseen.

Vierailija
59/66 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
60/66 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on jäänyt mieleen, että haalaria nimitettiin lapsena "suojapuvuksi", siis vaikka se oli ihan tavallinen toppahaalari. Kuravaatteet oli sitten erikseen.

Juu niin kutsuttiin. Mun äiti (70 v) kutsuu vieläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan