Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puettiinko lapset 90-luvulla oikeasti lapsellisemmin vai oliko vain meillä tällaista? Muistan, että minulla oli ns. nuorten vaatteita vasta yläasteella

Vierailija
09.10.2021 |

12-vuotiaana saatoin hyvinkin vielä kulkea jossain toppahaalarissa ja kuomatyyppisissa kengissä yms.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
2/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Kuudennella luokalla oli vielä Minni Hiiri paitoja ja toppahaalareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 12-v on yläasteella. Oli silloinkin.

Ja kyllä 5-luokkalaisilla jo takki oli eikä haalaria… silloin 11-12v.

Ehkä olet asunut lumioloissa? Ri meilläkään kuljettu haalareissa paitsi ehkä max 6-v.

Vierailija
4/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse enää joskus 11-12v käyttänyt toppahousuja vaan farkkuja. Joskus liikuntatunnilla pakotettuna oli toppahousut. Oma 12v kyllä taas pitää vielä ihan haalariakin kotona ulkoleikkiessä. Koulussa toppahousut ja takki.

Vierailija
5/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on pakko muistaa väärin.

Vierailija
6/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vain käytännöllisemmin. Itselläni oli toppahaalari (lasketteluhaalari) ysärillä ala-asteen viimeisilläkin luokilla pienessä yläkoulussa, myös muilla haalareita ja toppahousuja.

Farkkumeininki (Levis 501 ainoa "oikea" merkki tuolloin) alkoi yläasteella.

Vierailija
7/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet asunut lumioloissa? Ri meilläkään kuljettu haalareissa paitsi ehkä max 6-v.

6. luokalle mennään sinä vuonna, jolloin täyttää 12 vuotta. Eli loppuvuodesta syntynyt  voi olla 7. luokalla vielä 12-vuotias.

Vierailija
8/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistikuva on, että ehkä puolella meidän luokalla oli haalarit kutosella.

Vierailija
9/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Kutosella mulla oli yksi vähän istuvampi huppari joka oli mun lemppari. Sit oli sellaisia legginsimäisiä housuja (oli farkkuja kyllä myös) ja jotain eläinkuvioisia löysiä paitoja jne. Aattelin että mun vanhemmat oli vaan sellasia, mutta ehkä muillakin sit oli :D

Vierailija
10/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan lasten seksivaatekohun, jota seurasi pedofiilikohu. Senkin jälkeen märistiin tyttöjen vaatteista, ei koskaan poikien synkistä gangsta-vaatteista tai hirviöiden kuvista. Nämä vuodesta 1997 vuoteen 2003, uuspuritaanisuuden karmeimmat vuodet.

Vierailija
11/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1980.

Kuudennen luokan luokkakuvassa mulla on collegepaita jossa Iines Ankan kuva ja jaloissa tosi lörpöt merkittömät farkut. Ei meikkiä ja poninhäntä.

Seitsemännen luokan kuvassa sitten avonaisen flanellipaidan alla oikein kireä poolo ja jaloissa Levikset. Paljon ripsaria silmissä ja tukka tupeerattu pystyyn. Hirveä muutos vuodessa!

Vierailija
12/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias 90-luvun alussa. Kukaan sen ikäinen ei käyttänyt haalareita sillon, ei kukaan.

Pikkusiskolle äiti erehtyi kerran laittamaan haalarit kouluun joskus tokalla tai kolmannella luokalla. Seurauksena oli kiusaaminen eikä hän suostunut enää ikinä pukemaan sitä uudestaan.

Vierailija
13/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1980.

Kuudennen luokan luokkakuvassa mulla on collegepaita jossa Iines Ankan kuva ja jaloissa tosi lörpöt merkittömät farkut. Ei meikkiä ja poninhäntä.

Seitsemännen luokan kuvassa sitten avonaisen flanellipaidan alla oikein kireä poolo ja jaloissa Levikset. Paljon ripsaria silmissä ja tukka tupeerattu pystyyn. Hirveä muutos vuodessa!

Voih, ihanan liikkis!

Vierailija
14/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kuudennella luokalla oli vielä Minni Hiiri paitoja ja toppahaalareita.

Missä oli?

Vierailija
15/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ysärillä ei koululaiset käyttäneet toppahaalaria paitsi niiden parin vuoden ajan, kun ne olivat muotia aikuisillakin. Mutta pukeutuminen oli kyllä varmasti muuten ”lapsekkaampaa”.

Vierailija
16/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ajat ovat muuttuneet.

Ihmiset ostavat sitä mitä kaupat myyvät. Ja aina välillä nuoret tytöt näyttävät maalipytyiltä tai vanhoilta tantoilta.

Vierailija
17/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ysärillä ei koululaiset käyttäneet toppahaalaria paitsi niiden parin vuoden ajan, kun ne olivat muotia aikuisillakin. Mutta pukeutuminen oli kyllä varmasti muuten ”lapsekkaampaa”.

Oliko tämä sitten 90-luvun alkuvuosina? Itse oli silloin ala-asteen viimeisillä luokilla ja haalari on täysin "neutraali" eli kukaan sanonut, että se olisi lapsellinen, eikä selllaisia katsottu oudosti, joilla oli haalari. Kaikilla ei ollut mutta, aika monella.

Vierailija
18/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär syntyi 1991. Hän ihaili Spice Girls-muotia ja piti lasten matalia farkkuja.

Vierailija
19/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6. luokalle mennään sinä vuonna, jolloin täyttää 12 vuotta. Eli loppuvuodesta syntynyt  voi olla 7. luokalla vielä 12-vuotias.

🥲Niinhä tuossa oli. Niin. Yläkoulussa voi olla 12v. Mitä sä horiset?

Sitäpaitsi vastaa otsikkoon. Onko sulla sinne asiaa?🤸‍♂️💁🏼

Vierailija
20/66 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Olin ainoa ala-asteen vikoilla luokilla jolla ei ollut leviksiä jalassa ja kärsin siitä. Tytöillä ei ollut enää siinä vaiheessa mitään lapsellisia talvilenkkareita vaan jotain nahkakenkiä ja joillain jotain "buutseja". Hiuslakkaa suihkittiin puoli pulloa aamuisin päähän.

Kukaan ei käyttänyt pipoa vaikka olisi ollut 20 astetta pakkasta. Päähän laitettiin korkeintaan korvaläpät tai huppu. Sellaista oli 12-vuotiaan elämä 90-luvun alussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä