Tuleva akateeminen työtön :/
Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.
Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?
Kommentit (331)
Vardinkin kun ainakin omalla laitoksellani jatkokoulutukseen hyväksyttyjen määrää on pudotettu rajusti, noin neljännen hakijoista hyväksytään, eikä hakemista edes suositella kovin monille (ja on jokeenkin turhaa hakea puhumatta asiasta endin professorien kanjssa).
Mut kyllä niitä töitä löytyy. Älä hätäile, hae vaan. Kaikki onget veteen ja matoa koukkuun!
Ei asenteessa ole mitään vikaa, mutta kun katsot työhakusivustoja niin eipä hyvälle näytä ja samoista paikoista kilpailee 10 vuotta alalta kokemusta omaavaa..
Tuo työkkärin tyypin kommentti oli kyllä tyhmä, parempi se on opiskella lisää, kuin työttömänä kotona olla. Ja onhan väikkäristä jotain puuhaa, ettei tyhjänpanttina tarvitse olla.
Mikä sulla on pääaine, entä sivuaineet?
Et siis kuitenkaan ole vielä tänä vuonna valmistumassa? Mä ottaisin paperit ulos, koska työttömänä saa enemmän rahaa kuin opiskelijana, ja täydentäisin työnhaun ohessa osaamista uusilla sivuaineilla avoimessa. CV:hen kirjoittaisin valmistuneeni vuonna 2015 (jos siis silloin valmistut) tarkentamatta erikseen onko kyse tammikuusta vai joulukuusta, niin ei tule aukkoa CV:hen, vaikka olisitkin jonkun aikaa työttömänä.
Älkää turhaan alapeukutelko ap:n juttuja. Mä itse olen samassa tilanteessa, kohta alan etsiä töitä. Samassa tilanteessa olevat tai jo valmistuneet kaverit ovat etsineet töitä kuukausia, eivätkä ole päässeet edes haastatteluun :D
Ja muista että ensimmäinen työpaikka on tärkeä. Se ei saa olla joku hanttihomma.
Itse en aio valmistua vielä ensi vuonna, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Venytän valmistumista ja yritän hakea työpaikkaa jo valmiiksi, edes jotain hyviltä näyttäviä pieniä pätkiä yms.
Jos valmistun työttömänä ja työnhaku ei tuota tulosta niin sitten ulkomaille. Se ei ole ihan oikeasti vaan harhaa, että Suomessa akateeminen koulutus ei ole niin arvostettua vaan vastavalmistuneet lähtee pois. Todella harva on edes tietoinen, että jos saa työpaikan ulkomailta voi saada tukea takuuvuokraan sekä muuttokuluihin.
Paperit voisin ottaa ulos jo keväällä.
Pääaineena poliittinen hissa, sivuaineina valtio-oppia, yleistä hissaa ja sosiologia suppeana. Siihen päälle vielä jotain yksittäisiä oikkiksen kursseja ja kulttuurihissaa.
On se kumma kun ei edes kesätöitä saa läheltäkää omia oppiaineita, niin miten voisi vakkaripaikan saada?
Kunnat ja valtio eivät palkkaa ketään, yliopistot säästävät viroissa ja yksityinen ei yhteiskuntatieteilijää tai humanistia palkkaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:28"]
Itse en aio valmistua vielä ensi vuonna, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Venytän valmistumista ja yritän hakea työpaikkaa jo valmiiksi, edes jotain hyviltä näyttäviä pieniä pätkiä yms.
Jos valmistun työttömänä ja työnhaku ei tuota tulosta niin sitten ulkomaille. Se ei ole ihan oikeasti vaan harhaa, että Suomessa akateeminen koulutus ei ole niin arvostettua vaan vastavalmistuneet lähtee pois. Todella harva on edes tietoinen, että jos saa työpaikan ulkomailta voi saada tukea takuuvuokraan sekä muuttokuluihin.
[/quote]
Ulkomaat joo,mutta puolisolla työt täällä niin ei oikein ole vaihtoehto.
Itse ihan samassa tilanteessa kuin ap, mutta humanistisella puolella :D Gradun aiheen valitsin niin, että väikkäriin voi sitten samasta aiheesta jatkaa.
Haastava pääaine tosiaan.
Entä kolmas sektori?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:15"]
Mikä sulla on pääaine, entä sivuaineet?
Et siis kuitenkaan ole vielä tänä vuonna valmistumassa? Mä ottaisin paperit ulos, koska työttömänä saa enemmän rahaa kuin opiskelijana, ja täydentäisin työnhaun ohessa osaamista uusilla sivuaineilla avoimessa. CV:hen kirjoittaisin valmistuneeni vuonna 2015 (jos siis silloin valmistut) tarkentamatta erikseen onko kyse tammikuusta vai joulukuusta, niin ei tule aukkoa CV:hen, vaikka olisitkin jonkun aikaa työttömänä.
[/quote]
Myös tuleva akateeminen työtön kysyy!
Mitäs tukia voin sitten hakea kun paperit saan ulos?
Nykyään tohtorin tutkintokaan ei paranna työllistymismahdollisuuksia, niin jatko-opiskelua ei kovin vakavasti kannata harkita ainakaan heti suoraan maisterin jälkeen. (Tai no saahan siinä muutamaksi vuodeksi tekemistä, mutta silti.)
Huonosti työllistävät aineet kyllä valittuna:/.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:35"]
Haastava pääaine tosiaan.
Entä kolmas sektori?
[/quote]
No joo, järjestöt saattaa palkata, mutta niitä paikkoja niin harvoin tarjolla.
Tietysti voisi sosiaalityötä alkaa lukemaan niin sossuksi pääsis, niitä paikkoja jonkun verran auki.
Joo, puolella Suomea alkaa olemaan maisterin tutkinto, joten se ei paljon tuo lisäarvoa työmarkkinoilla. Pitää olla just sopiva osaaminen ja aiempi työkokemus, että on mitään mahiksia saada tolkun työpaikka. Parasta olisi, jos työllistyisi jo opiskeluaikana kesätyön kautta, mutta kesätyötkin väheni laman myötä niin hurjasti, että on yhä enemmän opiskelijoita, jotka eivät ole ollenkaan saaneet jalkaa oven väliin. Jos ei vielä neljäntenäkään opiskeluvuonna saa alansa kesätyöpaikkaa, niin se juna tuppaa menemään ohi.
Nuori ja tyhmä olin kun opinnot aloitin :( Mutta ei enää kannattanut jättää leikkiä kesken kun ymmärsin tilanteen. Voisinhan tässä tehdä oikeustieteessä kokonaisuudet loppuun.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:36"]
Myös tuleva akateeminen työtön kysyy!
Mitäs tukia voin sitten hakea kun paperit saan ulos?
[/quote]
Työmarkkinatukea. Summa on noin 700 euroa/kk plus mahdolliset korotukset, esimerkiksi lapsista saa jonkun euron päivässä. http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki
Brändää itsesi. Ala kirjoittamaan blogia!
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:31"]
Paperit voisin ottaa ulos jo keväällä.
Pääaineena poliittinen hissa, sivuaineina valtio-oppia, yleistä hissaa ja sosiologia suppeana. Siihen päälle vielä jotain yksittäisiä oikkiksen kursseja ja kulttuurihissaa.
On se kumma kun ei edes kesätöitä saa läheltäkää omia oppiaineita, niin miten voisi vakkaripaikan saada?
Kunnat ja valtio eivät palkkaa ketään, yliopistot säästävät viroissa ja yksityinen ei yhteiskuntatieteilijää tai humanistia palkkaa.
ap
[/quote]
Toimittajina teikäläisiä kai on aika paljon? Mutta ei sekään ala taida nyt vetää (mikään ei vedä). Mitä jos haet harjoittelijaksi YK:lle (apulasiasiantuntijaohjelma) tai EU:hun? Palkka on naurettava, mutta saat kokemusta ja kontakteja. Kai ne ohjelmat vielä pyörii? Tai viisumivirkailijaksi Venäjälle?
Ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa asennetta: jos ajatuksesi työnhaussa on, että töitä ei varmasti löydy, on aika vaikea lähteä myymään omaa osaamistaan. Toinen gradu tai väikkäri lähinnä lykkäävät työelämään siirtymistä, mutta eivät olennaisesti muuta asiaa. Tänään juuri Ylen uutisissa työkkärin uraneuvoja totesi, että jokin muu ratkaisu pitää työllistymiseen löytää kuin kouluttautua ja kouluttautua aina vain lisää.