Tuleva akateeminen työtön :/
Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.
Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?
Kommentit (331)
Olethan verkostoitunut opiskeluaikana? Onko sinulla suosittelijoita? Asenteen lisäksi LinkedIn-profiili kannattaa laittaa kuntoon ja olla aktiivinen esim. Twitterissä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:39"]
Mun mielestä sun kannattaa ap miettiä vähän eri tavalla. Ensinnäkin, arviolta noin puolet yhteiskuntatieteilijöistä on nimenomaan töissä yksityisellä sektorilla, joistain ikäluokista varmaan enemmänkin. Yksityinen sektori työllistää selkeästi paremmin kuin julkinen. Valtiollahan ei ole juuri tarjolla kuin määräaikaisuuksia. Toisekseen, päätä mitä haluat ja määrittele se. Tuolla koulutuksella voit hakea monenlaisia tehtäviä, henkilästöhallinto, media, kulttuuri, aikuiskoulutus, järjestöt, diplomatia. Kun päätät mitä haluat, niin tempaiset hiukan opintoja siihen suuntaan ja keräät kiinnostusta ja kontakteja. Siitä se sitten lähtee.
[/quote]
Oikkislaiset vie henkilöstöhallinnon, kulttuurin humnistit..
[/quote]
Ei todellakaan ole näin. Henkilöstöhallinnossa on paljon kasvatustieteilijöitä ja humanisteja, ja kulttuurialalla nykyään yllättävän paljon yhteiskuntatieteilijöitä ja jopa KTM:ta. Jos nyt ymmärretään kulttuuri laajasti eikä pelkkänä museo- tai taidealana.
Sille joka aiemmin ihmetteli, mihin hakea, niin Kansallisgallerialla on juuri nyt menossa iso rekry asiakaspalvelutehtäviin liittyen. Totta kai hakijoitakin on varmasti satoja ja taas satoja, mutta on se osoitus siitä, että kyllä humanistejakin joku tällä hetkellä rekrytoi.
Onko joku rehellisesti saanut töitä FM tai FT tutkinnoilla?
T. Tuleva FM
meidän firmassa ei ole tällä hetkellä tarvetta yhtään kenellekään. VTM, YTM ja FM ovat kyllä ihan perustutkintoja täällä, yleisin taitaa olla MMM.
Luet sivuaineeksi sosiaalityön! Ei työt lopu. Muuten verkostoitumaton YTM tai opettajan pätevyyksiä vailla oleva verkostoitumaton FM ovat niin työttömiä, olkoon asenne vaikka mikä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:46"]
Kuinka monen palstalaisen työorganisaatiossa on oikeasti tällä hetkellä tarvetta FM,VTM tai YTM tutkinnon omaaville?
[/quote]
Meillä n. puolet kaikista työntekijöistä on yhteiskuntatieteiden maistereita tai melkein valmiita yhteiskuntatieteiden maistereita. Terkuin sosiaalityöntekijä
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 19:08"]
Mä en kyllä käsitä. Oon tänä vuonna valmistunut samasta aineesta kuin ap, ja kaikilla tuntemillani saman vuosikurssin ihmisillä (joista useimmat valmistuneet kolmen viime vuoden sisällä) on hommia. Moni on historianopettajana, sitten on toimittajia, muutama on ammattiliitoissa, joku ministeriössä, tässä nyt ekat joita tulee mieleen. Kenenkään en tiedä olevan työttömänä.
[/quote]
Anna mä nauran ekana loppuun: "moni on historianopettajana". Anteeks mutta tää maa hukkuu työttömiin "historianopettajiin".
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:39"]
Mun mielestä sun kannattaa ap miettiä vähän eri tavalla. Ensinnäkin, arviolta noin puolet yhteiskuntatieteilijöistä on nimenomaan töissä yksityisellä sektorilla, joistain ikäluokista varmaan enemmänkin. Yksityinen sektori työllistää selkeästi paremmin kuin julkinen. Valtiollahan ei ole juuri tarjolla kuin määräaikaisuuksia. Toisekseen, päätä mitä haluat ja määrittele se. Tuolla koulutuksella voit hakea monenlaisia tehtäviä, henkilästöhallinto, media, kulttuuri, aikuiskoulutus, järjestöt, diplomatia. Kun päätät mitä haluat, niin tempaiset hiukan opintoja siihen suuntaan ja keräät kiinnostusta ja kontakteja. Siitä se sitten lähtee.
[/quote]
Oikkislaiset vie henkilöstöhallinnon, kulttuurin humnistit..
[/quote]
Ei todellakaan ole näin. Henkilöstöhallinnossa on paljon kasvatustieteilijöitä ja humanisteja, ja kulttuurialalla nykyään yllättävän paljon yhteiskuntatieteilijöitä ja jopa KTM:ta. Jos nyt ymmärretään kulttuuri laajasti eikä pelkkänä museo- tai taidealana.
Sille joka aiemmin ihmetteli, mihin hakea, niin Kansallisgallerialla on juuri nyt menossa iso rekry asiakaspalvelutehtäviin liittyen. Totta kai hakijoitakin on varmasti satoja ja taas satoja, mutta on se osoitus siitä, että kyllä humanistejakin joku tällä hetkellä rekrytoi.
[/quote]
Ainakin mol.fi-sivulta kun katsoo niin henkilöstöhallintoon pitää tietää lait ja olla vastaavaa kokemusta yli 5 vuotta.. Eli vähintään juristi
Kuinka monen palstalaisen työorganisaatiossa on oikeasti tällä hetkellä tarvetta FM,VTM tai YTM tutkinnon omaaville?
[/quote]
Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:47"]
[/quote]
Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta.
[/quote]
Saanen kysyä miten sait jalan oven väliin IT-firmassa?
Minä valmistuin keväällä ytmksi ja meidän vuosikyrssin porukat on oman näkemykseni mukaan 89%ok töissä. Itse olen suunnannut opintoja mm kauppateiden ja oikiksen sivuaineilla ja tehnyt 2alan harjoittelua ennen valmistumista. Nyt olen aloittelevassa asiantuntijahommassa! Aloitin muutama kk ennen valmistumistani ja gradu on tehty tähän samaan yritykseen, hyödyllinen tutkimus ilmaiseksi. Koko opintojen ajan suuntasin osaamistani valinnoilla ja kandi sekä gradun aiheilla henkilöstöalan ja työllistymis sekä työhyvinvoinnin kehittämisen pariin ja en ole ollut päivääkään työtön! Ja mikään ei ole tarjottimella tullut vaan paljon on tehty niiden 5vuoden aikana tämän suunnitelman eteen!!! Eli etukäteissuunnittelua,kontakteja ja ennakointia kehiin!!!
[/quote]
Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. [/quote]
Helppo se on sanoa kun on töitä ennen lamaa saanut...
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 19:16"]
Suosittelen aktiivisuutta. Mikä tahansa järjestötoiminta, jota kohtaan tunnet intohimoa kartuttaa työkokemusta ja opettaa toimimaan eri tilanteissa. Sitä kautta tulee myös ne suhteet.
[/quote]
Tämä on mielestäni hyvä neuvo. Oman (vähäisen) kokemukseni perusteella sanoisin, että pienten järjestöjen hallituksiin ei ole tunkua. Vapaaehtoistyötähän ne usein ovat, mutta kuten todettua, auttavat suhteiden luomisessa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:08"]
Minä valmistuin keväällä ytmksi ja meidän vuosikyrssin porukat on oman näkemykseni mukaan 89%ok töissä. Itse olen suunnannut opintoja mm kauppateiden ja oikiksen sivuaineilla ja tehnyt 2alan harjoittelua ennen valmistumista. Nyt olen aloittelevassa asiantuntijahommassa! Aloitin muutama kk ennen valmistumistani ja gradu on tehty tähän samaan yritykseen, hyödyllinen tutkimus ilmaiseksi. Koko opintojen ajan suuntasin osaamistani valinnoilla ja kandi sekä gradun aiheilla henkilöstöalan ja työllistymis sekä työhyvinvoinnin kehittämisen pariin ja en ole ollut päivääkään työtön! Ja mikään ei ole tarjottimella tullut vaan paljon on tehty niiden 5vuoden aikana tämän suunnitelman eteen!!! Eli etukäteissuunnittelua,kontakteja ja ennakointia kehiin!!!
[/quote]
Itsellä henkilöstöhallintoa ja oikeustiedettä sivuainena, mutta kun humanistinen pääaineena niin työantajat eivät ole kiinnostuneita.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:11"]
[/quote]
Pelkän tutkinnon perusteella ei palkata ketään. FM, VTM tai YTM on oikein hyvä koulutuspohja, mutta se ei kerro mitään henkilön osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Olen itse YTM, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani (pääainettani) vastaavaa työtä. Olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä ja projektipäällikkönä lähinnä IT-alan yrityksissä n. 15 vuotta. [/quote]
[/quote]
Valmistuin sopivasti edellisen laman aikaan :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
Saanen kysyä miten sait jalan oven väliin IT-firmassa?
[/quote]
Vaihdoin aikanaan kaupan alan yrityksestä IT-alan yritykseen samoihin hommiin ja samalla määräaikaisesta vakituiseen työhön
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:08"]
[/quote]
Itsellä henkilöstöhallintoa ja oikeustiedettä sivuainena, mutta kun humanistinen pääaineena niin työantajat eivät ole kiinnostuneita.
[/quote]minulla pääaine sosiaalipsykologia!:)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
Valmistuin sopivasti edellisen laman aikaan :)
[/quote]
Tosin tämä lama kestää vuosia pidempään :(
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 18:23"]
Kyllähän akateeminen työttömyys on kasvanut, mutta akateemisena kannattaa kuitenkin tsekata tilastot, ennen kuin panikoi.
Työttömiä on yhteensä yli 300 000, niistä vain 13% on akateemisia, eli kyllä koulutus edelleen on paras valtti.
Ja sama trendi näkyy kun vertaillaan noiden 15% korkeakoulutettujen työtönten määrää: heistä alemman korkeakoulututkinnin suorittaneita on 52%, maistereita 40% ja tohtoreita 3%.
Vastavalmistuneita tuosta korkeakoulutettujen kokonaismäärästä oli alle 10% ja heistä 64% alemman korkea-asteen suorittaneita, 34% maistereita ja 2% tohtoreita.
Tilastojen mukaan naisilla työttömyysprosentti on hieman alempi kuin miesten.
Yhteiskuntatieteen maisterien vaara joutua työttömäksi on ihan keskikastia, eli samaa luokkaa kuin ylemmän kk-tutkinnon suorittaneen ekonomin ja pienempi esim. kuin tiettyjen alojen insinöörien yms. Tilanne ei ole siis mitenkään paha.
Mutta jos lähdet tuosta pahimmasta skenaariosta, että työttömyys pitkittyy, mietipä nyt heti alkuun, mikä alasi on, minne voisit sillä työllistyä ja hahmota mitä taitoja sulta puuttuu. Sitten lähdet niitä parantamaan jollain lyhyellä kurssilla tai koulutuksella. Erilaiset atk-taidot, viestintätaidot ja kielitaito ovat aina plussaa.
Yliopistolla kannattaa ennen opintojen loppumista hengata sillä silmällä, että löytyiskö täältä työtä. Onko omalla alallasi jotain järjestöjä, instituutteja yms. Seuraa niitä. Oletko luonut verkostoja tuollaisisiin toimijoihin ja vielä paremmin tutustunut siellä toimiviin ihmisiin?
Sitten työstä sitä omaa osaamistasi, että tiedät mistä pain hakea työtä ja mitä tarjoat heille. Jos olet energinen tyyppi hakeudu erilaisiin alasi yhdistyksiin ja järjestöihin toimihenkilöksi, siellä kuulee hyödyllisiä asioita ja tutustuu alan ihmisiin.
[/quote]
Ikävää murskata harhaluulosi, mutta oletko koskaan kuullut termiä "rakenteellinen työttömyys"? Esim. tietyn tutkintoasteen työllisyys ei välttämättä kerro mitään siitä, mihin alan ihmiset ovat työllistyneet. Tunnen lukuisia tohtoreita, jotka ovat pakon edessä "downgreidanneet" itsensä kun oman alan hommia ei löydy.
[/quote]
Nuo tiedot ovat ovat Akavan tutkimuksesta, jossa tilastoidaan työttömiä ja työllisiä akateemisia. Kuten mainitset, tiedoissa ei ole todellakaan kerrottu kuinka moni on työllistynyt tutkintoa vastaavalle alalle.
Tosin minähän vastasin ap:lle, joka on vastavalmistunut, joten ei kai voi olettaa että vastavalmistunut pääse nykyään ensimmäisessä työpaikassaan huippuduuniin just omalle alalleen? Tärkeintä lienee päästä edes johonkin töihin vähän sinne päin.
Työelämä on ollut jo n. 15 vuotta sellaista, että on määräaikaisia töitä, vuokratöitä, keikkoja, YT:t, yms. Jokainen akateeminen on sen verran asioita seurannut, että tuon tietää.
Rakennetyöttömyydellä on yleensä tarkoitettu sitä, että työnhakijan koulutus ja työnantajan hakemat taidot eivät vastaa toisiaan. Usein niin etteivät työntekijän osaaminen riitä. Akateemisten suhteen ei siis voi olla aivan osaamisen puute kyseessä. Enemmänkin että meidän alan työt näyttäisivät huvenneen (tosiasia kuitenkin on, että töitä olisi valtavasti, työpaikat vaan puuttuvat).
Meidän akateemisten suhteen työllistymistä on heikentänyt nimenomaan se, että valtio ja kunnat ovat vähentäneet koulutettua työnvoimaa. Luulen kuitenkin, että tilanne tulee paranemaan, koska valtiolta siirtyy koko ajan eläkkeelle asiantuntijoita ja samalla asiantuntijuutta vaativia tehtäviä on valtionhallinnossa koko ajan lisää. Tämä ei välttämättä tule lisäämään vakituisia työpaikkoja valtiolla, mutta tulee tarjoamaan työtehtäviä akateemisille esim. vuokrafirmojen, yksityisyritysten, osuuskuntien tai oman yrityksen kautta.
Kunnan tilanteesta en niin tarkkaan tiedä. Olettaisi että yhteiskunnan muutokset ja tietoteknistyminen tulee tarjoamaan jatkuvasti ainakin näihin prosesseihin liittyvä tehtäviä akateemiselle kunnissakin.
Jostain syystä Suomessa työnantajat ovat pitkään keskittyneet säästämään työntekijöissä ja palkoissa yksityissektorillakin – ihan kuin se olisi jokin oma tuottavan liiketoiminnan ala(?). Tämä on luultavasti vaikuttanut siihen, ettei mitään uutta ja innovatiivista tahdo syntyä. Kun työantajat alkavat tajuta, että Suomen ainoa kunnollinen resurssi kansainvälisillä markkinoilla on osaaminen, sitten aletaan toivottavasti ymmärtää akateemisten työntekijöiden arvokin paremmin.
Luulen siis että nykyisen niukkuuden jakamisen tilanne, jossa vain ”tuplamaisteritohtorit” saa duunia, alkaa helpottaa. Mutta eipä se hetkessä tapahdu.
Huomautan edelleen, että akateemisena ei kannatta ylläpitää virheellistä käsitystä, että alemman koulutuksen saaneet työllistyvät helpommin - näinhän ei todella ole. Saattaa vaan olla, että teillä nuorilla akateemisilla on korkeat odotukset ja jos jäävät valmistuttuaan työttömiksi tai eivät heti saa sitä unelmaduunia. Pitää jaksaa yrittää pysyä kiinni edes jossakin kunnes tilanne paranee ja käyttää aina mahdollinen työttömyysaika hyväkseen käymällä kursseja tai kehittämällä itseään ja huolehtimalla terveydestään. Olen jo kypsempi akateeminen, ja elänyt edellisenkin laman läpi, joten kokemusta on aika monestakin asiasta.