Tuleva akateeminen työtön :/
Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.
Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?
Kommentit (331)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:38"]
Joo, puolella Suomea alkaa olemaan maisterin tutkinto, joten se ei paljon tuo lisäarvoa työmarkkinoilla. Pitää olla just sopiva osaaminen ja aiempi työkokemus, että on mitään mahiksia saada tolkun työpaikka. Parasta olisi, jos työllistyisi jo opiskeluaikana kesätyön kautta, mutta kesätyötkin väheni laman myötä niin hurjasti, että on yhä enemmän opiskelijoita, jotka eivät ole ollenkaan saaneet jalkaa oven väliin. Jos ei vielä neljäntenäkään opiskeluvuonna saa alansa kesätyöpaikkaa, niin se juna tuppaa menemään ohi.
[/quote]
Se mitään vaikuta enää onko saanut aiemmin kesätyöpaikkaa vai ei. Mä itse sain jo kolmannelle vuodelle, eikä sen jälkeen mitään. Nykyaika nyt on vaan sellanen, että suhteilla pääsee aina ja loput jää ilman.
Ei kun sori, et voi lähteä ulkomaille. :( Kannattaa ottaa jotakin työtä vastaan, jos sellaista saa. Voit saada ylennyksiä ja uraa siinä hommassa, olipa se melkein mitä vaan? Nyt on haastavat ajat, ei mahda mitään.
Ja tää systeemi on suunniteltu siten, että firmat ja julkinen sektori hyötyy, ei työntekijät. Eli toisinsanoen harjoittelutuella kyllä palkataan alikoulutettuja pienellä palkalla - valmistuneena ja pätevänä ei lainkaan, sillä ne paikat on varattu halvoille harjoittelijoille.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:31"]
Paperit voisin ottaa ulos jo keväällä.
Pääaineena poliittinen hissa, sivuaineina valtio-oppia, yleistä hissaa ja sosiologia suppeana. Siihen päälle vielä jotain yksittäisiä oikkiksen kursseja ja kulttuurihissaa.
On se kumma kun ei edes kesätöitä saa läheltäkää omia oppiaineita, niin miten voisi vakkaripaikan saada?
Kunnat ja valtio eivät palkkaa ketään, yliopistot säästävät viroissa ja yksityinen ei yhteiskuntatieteilijää tai humanistia palkkaa.
ap
[/quote]
Toimittajina teikäläisiä kai on aika paljon? Mutta ei sekään ala taida nyt vetää (mikään ei vedä). Mitä jos haet harjoittelijaksi YK:lle (apulasiasiantuntijaohjelma) tai EU:hun? Palkka on naurettava, mutta saat kokemusta ja kontakteja. Kai ne ohjelmat vielä pyörii? Tai viisumivirkailijaksi Venäjälle?
[/quote]
Toimttajan työ olis kyllä jees! Pitäisi jotain journalistiikkaa lukea vähän niin voisi joskus hakea mahdollisia paikkoja.
Ai brändääminen? Joku politiikka blogi pystyyn sitten vaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:13"]
Ei asenteessa ole mitään vikaa, mutta kun katsot työhakusivustoja niin eipä hyvälle näytä ja samoista paikoista kilpailee 10 vuotta alalta kokemusta omaavaa..
Tuo työkkärin tyypin kommentti oli kyllä tyhmä, parempi se on opiskella lisää, kuin työttömänä kotona olla. Ja onhan väikkäristä jotain puuhaa, ettei tyhjänpanttina tarvitse olla.
[/quote]
Halvempi on syrjäyttää kotiin korvauksille kuin kouluttaa aina vain uusia tutkintoja, joista ei myöskään saa töitä.
Jos ei ensimäisestä koulutukseta saa töitä, niin seuraava olisi sitten sellainen josta saa töitä, kuten siistijä tms.
Ei kannata ainakaan jatko-opiskelijaksi lähteä ellei sinulla ole selkeää näkemystä tutkimusaiheesta ja/tai valmis projekti katsottuna, mihin haet.
Olen väitellyt valtiotieteistä, mutta minulla on tutkimuskokemuksen lisäksi kokemusta myös valtionhallinnosta ja järjestöpuolelta. Vuoden aika tarkkaan olen nyt hakenut töitä tuloksetta. Tuntuu, että todella moni ei ole vieläkään havahtunut tähän työmarkkinatilanteeseen. Koulutettuja hakijoita on paljon liikkeellä!
Juuri sain vastauksen eräästä vuoden pituisesta määräaikaisesta valtion pestistä, johon oli 115 hakijaa!! Eivät edes hakeneet tohtorikoulutettua, mutta niinpä vain valitsivat viiskymppisen tuplamaisterin ja väitelleen. Oma ratkaisuni on alan vaihto. Typerältä tuntuu taas opiskella ja mietin myös miten järjetöntä kansantalouden kannalta on makuuttaa minunkaltaisiani osaajia kortistossa. Surkeaa on, ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:45"]
Ei kun sori, et voi lähteä ulkomaille. :( Kannattaa ottaa jotakin työtä vastaan, jos sellaista saa. Voit saada ylennyksiä ja uraa siinä hommassa, olipa se melkein mitä vaan? Nyt on haastavat ajat, ei mahda mitään.
[/quote]
No ehkä joskus voin lähteä mutta puoliso pitää saada mukaan ja ei ainakaan ihan nyt ole ajankohtaisena muutto.
Ahdistaa kyllä tosi paljon tämä työllistyminen, 5 vuotta yrittänyt saada parhaat arvosanat ja hyöty on työmarkkinoilla 0. Amikseen olisi lukion sijasta aikanaan pitänyt mennä..
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:17"]
Älkää turhaan alapeukutelko ap:n juttuja. Mä itse olen samassa tilanteessa, kohta alan etsiä töitä. Samassa tilanteessa olevat tai jo valmistuneet kaverit ovat etsineet töitä kuukausia, eivätkä ole päässeet edes haastatteluun :D
[/quote]
Minä vitkuttelen gradun kanssa ja mulla on sama alakin kuin ap:lla. Asiaa ei yhtään helpota se, että esimerkiksi muutama jo vuonna 2011 valmistuneista tutuista on edelleen työttömänä tai ihan muissa hommissa. Esimerkiksi siivoamassa ja kaupassa. Parempi nekin tosin kun ei mitään, mutta koulutus meni kyllä hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:49"]
Ei kannata ainakaan jatko-opiskelijaksi lähteä ellei sinulla ole selkeää näkemystä tutkimusaiheesta ja/tai valmis projekti katsottuna, mihin haet.
Olen väitellyt valtiotieteistä, mutta minulla on tutkimuskokemuksen lisäksi kokemusta myös valtionhallinnosta ja järjestöpuolelta. Vuoden aika tarkkaan olen nyt hakenut töitä tuloksetta. Tuntuu, että todella moni ei ole vieläkään havahtunut tähän työmarkkinatilanteeseen. Koulutettuja hakijoita on paljon liikkeellä!
Juuri sain vastauksen eräästä vuoden pituisesta määräaikaisesta valtion pestistä, johon oli 115 hakijaa!! Eivät edes hakeneet tohtorikoulutettua, mutta niinpä vain valitsivat viiskymppisen tuplamaisterin ja väitelleen. Oma ratkaisuni on alan vaihto. Typerältä tuntuu taas opiskella ja mietin myös miten järjetöntä kansantalouden kannalta on makuuttaa minunkaltaisiani osaajia kortistossa. Surkeaa on, ei voi mitään.
[/quote]
Sinäkin olet minua paljon kokeneempi! Miten von mitenkään koskaan saada mitään paikkaa, kun kokemusta omaavia on liikkeellä satoja, vastavalmistunut on tässä se kaikkein huonoin hakija :/
Anteeksi ap, kun tuppaan ketjuusi, mutta minulla on suunnitelmissa hakea opiskelemaan maailmanpolitiikan tutkimusta... aina vähän masentavia tällaiset ketjut, mutta niinhän se on että harvoilla aloillla tällaisena aikana on helppo työllistyä. Osaisikohan joku arvioida, mitkä sivuaineet voisivat olla hyödyksi valtiotieteellisessä? (ihan mielenkiinnosta kyselen, todellisen valinnan edessä konsultoisin jotain muuta kuin av-palstaa)
Sitä en kyllä ymmärrä, että jos omalta alalta ei työllisty tietyn ajan kuluessa, niin aiotteko jäädä työttömiksi tai siivoojiksi sitten lopun ikäänne? Kyllähän aikuiset vaihtavat ammattia nykyaikana pariinkin otteeseen.
Olen miettinyt, että jos oma ala ei työllistä järkevällä tavalla n. viiden vuoden kuluessa valmistumisesta opiskelen esim. lähihoitajaksi tai muuhun ammattiin, jolle on kysyntää.
Laitanpa tähän oman polkuni työelämään. Yhteiskuntatieteiden puolelta tutkinto myöskin. Opintojen loppusuoralla lukaisin pedagogiset (60 op) - varmuuden vuoksi, kun haut eivät omaan substanssiin tuottaneet mitään tulosta. Pedagogisten avulla pääsin tekemään eripituisia opekeikkoja, joita tein yhteensä n. 4 vuotta. Välillä oli lyhyitä sijaisuuksia, mutta oli myös 2 vuotta yhtäjaksoistakin. Kun työkokemusta oli kertynyt, pääsin omaa työtä sivuavaan kehittämistehtävään. Ja siitä sain niin hyvää meriittiä, että nykyisen vakityöni ovet aukesivat.
Olihan se "tylsää" joutua tekemään vähän enemmän sen eteen (ne ylimääräiset pedagogiset, mikä sinänsä ei ollut tavoitteena) että pääsi työn syrjään kiinni, mutta tästä katsottuna se todella kannatti! Tällä hetkellä uranäkymäni ovat todella hyvät ja mahdollisuuteni ovat jopa paremmat noiden ylimääräisten opintojeni kautta.
Tsemppiä ap! Sitkeys kannattaa, usko monipuolisiin valintoihisi ja hae apua vaikka liitton urapolkuneuvonnasta, kuinka hyödyntää hauissasi oikealla tavalla taustaasi.
Nyt on huonot ajat Suomessa. Suoraan työttömyyskortistoon.
Kyllähän akateeminen työttömyys on kasvanut, mutta akateemisena kannattaa kuitenkin tsekata tilastot, ennen kuin panikoi.
Työttömiä on yhteensä yli 300 000, niistä vain 13% on akateemisia, eli kyllä koulutus edelleen on paras valtti.
Ja sama trendi näkyy kun vertaillaan noiden 15% korkeakoulutettujen työtönten määrää: heistä alemman korkeakoulututkinnin suorittaneita on 52%, maistereita 40% ja tohtoreita 3%.
Vastavalmistuneita tuosta korkeakoulutettujen kokonaismäärästä oli alle 10% ja heistä 64% alemman korkea-asteen suorittaneita, 34% maistereita ja 2% tohtoreita.
Tilastojen mukaan naisilla työttömyysprosentti on hieman alempi kuin miesten.
Yhteiskuntatieteen maisterien vaara joutua työttömäksi on ihan keskikastia, eli samaa luokkaa kuin ylemmän kk-tutkinnon suorittaneen ekonomin ja pienempi esim. kuin tiettyjen alojen insinöörien yms. Tilanne ei ole siis mitenkään paha.
Mutta jos lähdet tuosta pahimmasta skenaariosta, että työttömyys pitkittyy, mietipä nyt heti alkuun, mikä alasi on, minne voisit sillä työllistyä ja hahmota mitä taitoja sulta puuttuu. Sitten lähdet niitä parantamaan jollain lyhyellä kurssilla tai koulutuksella. Erilaiset atk-taidot, viestintätaidot ja kielitaito ovat aina plussaa.
Yliopistolla kannattaa ennen opintojen loppumista hengata sillä silmällä, että löytyiskö täältä työtä. Onko omalla alallasi jotain järjestöjä, instituutteja yms. Seuraa niitä. Oletko luonut verkostoja tuollaisisiin toimijoihin ja vielä paremmin tutustunut siellä toimiviin ihmisiin?
Sitten työstä sitä omaa osaamistasi, että tiedät mistä pain hakea työtä ja mitä tarjoat heille. Jos olet energinen tyyppi hakeudu erilaisiin alasi yhdistyksiin ja järjestöihin toimihenkilöksi, siellä kuulee hyödyllisiä asioita ja tutustuu alan ihmisiin.
Tohtoreita, maistereita miltei jokainen, sanotaan laulussakin
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:53"]
[/quote]
Sinäkin olet minua paljon kokeneempi! Miten von mitenkään koskaan saada mitään paikkaa, kun kokemusta omaavia on liikkeellä satoja, vastavalmistunut on tässä se kaikkein huonoin hakija :/
[/quote]
Vastavalmistuneena olet kuitenkin halutumpaa tavaraa työmarkkinoilla kuin useamman vuoden työttömänä olleet. Nyt vain kaikki mahdolliset madot koukkuun. Ei kannata etukäteen vaipua epätoivoon, siitä nyt ei ainakaan ole apua.
Tämä on jälkiviisastelua, mutta nykyisin olisi erittäin tärkeää saada oman alan kokemusta jo opiskeluaikana. Itse valmistuin humanistiselta alalta 13 vuotta sitten. Minulla oli opiskelujen ohessa omalta alalta työpaikka, ei maisteritasoinen, mutta sellainen, joka liittyi kuitenkin opiskeltavaan alaan. Säilytin kyseisen työpaikan valmistumisen jälkeen. Viiden kuukauden päästä valmistumisesta sain koulutustasi vastaavaa työtä enkä joutunut olemaan työttömänä päivääkään.
Ikävä todeta tämä, mutta Suomen nykyiset talousongelmathan eivät edes ole mikään väliaikainen ja ohimenevä asiaintila, vaan ongelmat ovat rakenteellisia, eikä niihin ole näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa odotettavissa ratkaisua. Seuraavien parinkymmenen vuoden aikana Suomen talous tulee todennäköisesti menemään vain heikompaan jamaan, ellei jotain dramaattista tapahdu.
Voi kun nuoret todella havahtuisivat tajuamaan asioiden todellisen tilan, ja itse kukin valitsisi jo lähtökohtaisesti sellaisen opiskelualan, jonka osaajille on aidosti tarvetta. Tärkeintä olisi opiskella jotain sellaista, joka antaa konkreettisia hyödyllisiä taitoja, niin että tarvittaessa pystyisi perustamaan vaikka oman yrityksen.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:53"]
[/quote]
[/quote]
Uskotko, että tiedän niin tuon fiiliksen! Siis että kaikki muut menevät ohi. Lohduttaako yhtään jos totean, että todennäköisesti lähes jokainen työnhakija tuntee jossain vaiheessa samoin? Minusta tuntuu, että oma ongelmani on ikä (33) ja se, että olen kolmen pienen lapsen äiti. Tuntuu, että paikkoihin aina valitaan joko viiskymppinen, jolla on paljon minua enemmän kokemusta tai sitten nuori maisteri/tohtori, jolla on tuoreemmat opinnot eikä perhettä/raskauksia "riesana".
t:28
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:38"]
Joo, puolella Suomea alkaa olemaan maisterin tutkinto, joten se ei paljon tuo lisäarvoa työmarkkinoilla. Pitää olla just sopiva osaaminen ja aiempi työkokemus, että on mitään mahiksia saada tolkun työpaikka. Parasta olisi, jos työllistyisi jo opiskeluaikana kesätyön kautta, mutta kesätyötkin väheni laman myötä niin hurjasti, että on yhä enemmän opiskelijoita, jotka eivät ole ollenkaan saaneet jalkaa oven väliin. Jos ei vielä neljäntenäkään opiskeluvuonna saa alansa kesätyöpaikkaa, niin se juna tuppaa menemään ohi.
[/quote]
Harjoittelutuella sain alan kesätyöpaikan, mutta muuten ei kyllä mitään saumaa.
Väikkäriä voisi tehdä ihan vain sen takia, että olisi jotain puuhaa. Olen jo nyt liian koulutettu kassatyöhön ym. Joka mulle kyllä kelpaisi. Parempi sekin kuin ei mitään!
ap