Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleva akateeminen työtön :/

Vierailija
05.12.2014 |

Onkohan paikalla muita samassa tilanteessa olevia. Opiskelen nyt ihan viimeisiä hetkiä yliopistossa yhteiskuntatieteellisessä. Tänään oli taas uusia hurjia lukuja akateemisten työttömien määrästä eli töitä ei varmasti löydy.

Opintokitukikuukausia on vielä jäljellä, joten ei varmaan kannata ottaa papereita ulos. Tai pitäisikö jatkaa tohtoriksi asti vai kenties polkaista toinen gradu?

Kommentit (331)

Vierailija
61/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö valtion kannattaisi pitää akateemisille työpaikkoja enemmin kuin makuuttaa kotona korvauksilla..

Vierailija
62/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! Älä dissaa tutkintoasi! Täällä yksi valtsikasta valmistunut (tosin v. 2006). Pääsin yliopiston harjottelusta työpaikkaan kiinni jo ennen valmistumista, ja nyt vakivirassa. Kyllä meillä ministeriössä ainakin valtsikkalaisia arvostetaan! Ootko tehnyt jo harjottelun? Kannattaa hakea lyhyitä määräaikaisuuksia, niistä saa kartutettua kokemusta. Kaikki käytännön osaaminen myös plussaa esim Excel, IT-taidot. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pk-seudulla on valtava ylitarjonta historian opettajista. Kaverini, joka on pätevä, kokenut (10v työkokemusta), lisäkouluttautunut ja muutenkin mahtava ja pidetty opettaja, haki historian opettajan töitä yli vuoden, ennen kuin sai vuoden pätkän. Moniin paikkoihin tuli yli sata hakemusta. tällaisessa taistelussa vastavalmistunut jää kyllä jalkoihin. Todettakoon tosin, että miehet näyttivät työllistyvän paremmin, noin 90% ystäväni hakemista paikoista sai mies.

Vierailija
64/331 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuei missään nimessä ainakaan pedagogisia tekemään! Tuloksena on joko työttömyyden jatkuminen tai jatkuva karenssiuhka, jos et suostu ottamaan vastaan jokaista parin tunnin sijaisuutta Perähikiän yläkoulussa.

Vierailija
65/331 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko käyttää exceliä? Osaatko päivittää kotisivuja? Laatia budjettia? Mikä on kielitaitosi? Oletko hyvä esiintymään? 

Kenekään ei tarvitse osata noita kaikkia, mutta humanistinen tsi yhteiskuntatieteellinen tutkinto takaa kyvyn laajaan, mielellään kriittiseen ajatteluun. Yleensä myös jonkinlaisen taidon ilmaista monimutkaisia asioita yksinkertaisesti, suodattaa isosta määrästä tietoa oleelliset asiat jne. 

Mutta näiden päälle pitää tavallaan ihan itse hankkia käytännön taitoja, joita esimerkinomaisesti listasin tuohon ylös. 

Historia-alaa voi yhdistää erilaisiin tiedonhallintataitoihin. Nythän päivän sana on se, että kaikki digitalisoidaan ja pitäisi myös sähköisesti hallita isoja asiakokonaisuuksia. Maisterintutkinto ikään kuin antaa jonkinlaisen "laadunvarmistuksen", että ymmärrät syvällisesti, mitä teet. Mutta siihen päälle pitää räätälöidä se käytännön taito.  

Kun minä opiskelin, niin netti oli vielä suht uusi juttu. Ihan superuralla nyt olevat on niitä, jotka silloin puuhastelivat kaikkien internet-kokeilujen parissa. Koska niitä ei kukaan osannut, mutta työelämässä tarvittiin. 

Tässä välissä se juttu oli ehkä blogit ja some. 

Nyt on ihan samalla tavalla olemassa paljon asioita, joita tavallisella työelämässä olevalla ei ole, mutta joka vyöryy kovaa vauhtia osaksi kaikkien arkitodellisuutta eri organisaatioissa ja firmoissa. Ehkä tietosuojaan liityvät asiat?  

Yliopiskelijan etu on se, että siellä on mahdollista rakentaa verkostot tulevaisuuden tekijöiden kanssa. Eli lopulta kannattaa ehkä kuunnella omaa syädntä: jos olet laulaja, liity kuoroon ja järjestä ikimuistoinen kuoromatka, mielellään poikkitieteellisesti. JOku tuleva huippufyysikko voi tarvita humanistin osaamista parin vuuoden päästä tavalla, jota ei vielä voi kukaan ennustaa. 

Tietoinen uralaskelmointi tuskin tuo unelmatyötä, mutta joka ikisellä hyvissä isoissa yliopistoissa opiskelevista istuu jollain luennolla joku tuleva ministeri, yritysjohtaja, professori tai lehden päätoimittaja. Siinä mielessä teillä on helppoa verrttuna niihin, jotka keski-ikäisenä lempataan työelämästä tyhjän päälle. Silloin on paljon vaikeampi tehdä asioita silkasta nuoruuden ilosta ja siinä samalla luoda elämän yli kantava asiantuntijaverkosto. En halua maalata liian ruuuista kuvaa, koska kovaahan työelämsäsä pysyminen on ihan kaikilla nykyään - johtajatkin saavat tyltjä potkuja. Mutta tuntuu, että nykysysteemi ajaa opiskelijat sulkemaan silmänsä kaikilta niiltä mahdollisuuksilta, jotka heillä on yliopistolla hopeatarjottimella edessään.

Vierailija
66/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä insinööri sanoi humanistille?

- yks bigmac, kokis ja isot ranskalaiset

Eli kyllä humanistillekin töitä löytyy!

Vierailija
67/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pepusta kun valtsikkalaiset vie humanistien työt vaikka olisi lähes sama sisältö tutkinnossa!

Vierailija
68/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun kannattaa ap miettiä vähän eri tavalla. Ensinnäkin, arviolta noin puolet yhteiskuntatieteilijöistä on nimenomaan töissä yksityisellä sektorilla, joistain ikäluokista varmaan enemmänkin. Yksityinen sektori työllistää selkeästi paremmin kuin julkinen. Valtiollahan ei ole juuri tarjolla kuin määräaikaisuuksia.

Toisekseen, päätä mitä haluat ja määrittele se. Tuolla koulutuksella voit hakea monenlaisia tehtäviä, henkilästöhallinto, media, kulttuuri, aikuiskoulutus, järjestöt, diplomatia. Kun päätät mitä haluat, niin tempaiset hiukan opintoja siihen suuntaan ja keräät kiinnostusta ja kontakteja. Siitä se sitten lähtee.

Vierailija
69/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:20"]

Ainakin pk-seudulla on valtava ylitarjonta historian opettajista. Kaverini, joka on pätevä, kokenut (10v työkokemusta), lisäkouluttautunut ja muutenkin mahtava ja pidetty opettaja, haki historian opettajan töitä yli vuoden, ennen kuin sai vuoden pätkän. Moniin paikkoihin tuli yli sata hakemusta. tällaisessa taistelussa vastavalmistunut jää kyllä jalkoihin. Todettakoon tosin, että miehet näyttivät työllistyvän paremmin, noin 90% ystäväni hakemista paikoista sai mies.

[/quote]

Naisten ongelma taitaa olla lisääntymistaipumus ja työnantaja katsoo tätä lyhytaikaiset säästöt mielessä.

Vierailija
70/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:31"]

Mitä insinööri sanoi humanistille? - yks bigmac, kokis ja isot ranskalaiset Eli kyllä humanistillekin töitä löytyy!

[/quote]

Noihinkin töihin niin paljon tulijoita ettei pääse 

Vierailija
71/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:15"]

Eikö valtion kannattaisi pitää akateemisille työpaikkoja enemmin kuin makuuttaa kotona korvauksilla..

[/quote]

Ei kannata kun nytkin on liian paljon väkeä ja rahat ei riitä. Valtiolta on irtisanottu väkeä pois viimeiset kaksikymmentä vuotta ja monet toiminnot on siirretty liikelaitoksiin tai vastaaviin. Julkisella sektorilla olisi vara palkata enemmän jos sosiaalitukiin ei menisi niin paljon rahaa.

Vierailija
72/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajan töistä ei kannata haaveilla, jos ei ole mitään kokemusta alasta. Itselläni on reilusti yli kymmenen vuoden kokemus toimittajan töistä ja olen ollut lähes vuoden työttömänä. Kokemukseni on monipuolista, sillä olen työskennellyt niin sähköisessä kuin printtimediassakin. Nyt sain vihdoin töitä, mutta viestintäpuolelta. Tunnen monia toimittajia, jotka ovat siirtyneet pysyvästi tiedottajan yms. hommiin. Perinteisessä mediassa paikat vain vähenevät, ja niistä vähistä paikoista käydään verinen kilpailu. Mitä olen sivusta seurannut, niin väki vaihtuu ainakin noissa iltapäivälehdissä tiheään. Kenkää tulee koeaikana helposti, ja toisaalta ihmiset lähtevät myös itse, koska väsyvät kiireeseen ja kohtuuttomiin odotuksiin. Mediataloille tämä ei oo ongelma, sillä aina löytyy uusia innokkaita nuoria jallitettaviksi. Jos ihan suoraan sanon, niin toimittajan hommat kannattaa suosiolla unohtaa.

Vierailija
73/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:39"]

Mun mielestä sun kannattaa ap miettiä vähän eri tavalla. Ensinnäkin, arviolta noin puolet yhteiskuntatieteilijöistä on nimenomaan töissä yksityisellä sektorilla, joistain ikäluokista varmaan enemmänkin. Yksityinen sektori työllistää selkeästi paremmin kuin julkinen. Valtiollahan ei ole juuri tarjolla kuin määräaikaisuuksia. Toisekseen, päätä mitä haluat ja määrittele se. Tuolla koulutuksella voit hakea monenlaisia tehtäviä, henkilästöhallinto, media, kulttuuri, aikuiskoulutus, järjestöt, diplomatia. Kun päätät mitä haluat, niin tempaiset hiukan opintoja siihen suuntaan ja keräät kiinnostusta ja kontakteja. Siitä se sitten lähtee.

[/quote]

Oikkislaiset vie henkilöstöhallinnon, kulttuurin humnistit..

Vierailija
74/331 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:41"]Nuori ja tyhmä olin kun opinnot aloitin :( Mutta ei enää kannattanut jättää leikkiä kesken kun ymmärsin tilanteen. Voisinhan tässä tehdä oikeustieteessä kokonaisuudet loppuun.

ap
[/quote]

Suosittelen tuota oikisvaihtoehtoa, jos töitä ei ala muuten löytyä. Lakimiestenkin työllisyystilanne on ilmeisesti huonontunut aiemmasta, mutta on silti paljon parempi kuin monella muulla alalla. Oikeustieteellinen koulutus on vain yleisesti ottaen paljon arvostetumpi kuin esim. yhteiskuntatieteellinen tai valtiotieteellinen.

Vierailija
75/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:15"]

[/quote]

Ei kannata kun nytkin on liian paljon väkeä ja rahat ei riitä. Valtiolta on irtisanottu väkeä pois viimeiset kaksikymmentä vuotta ja monet toiminnot on siirretty liikelaitoksiin tai vastaaviin. Julkisella sektorilla olisi vara palkata enemmän jos sosiaalitukiin ei menisi niin paljon rahaa.

[/quote]

Eli kannattaa lopettaa yliopistot!

Vierailija
76/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valmistuin vuonna 2004 humanistiksi ja pääsin heti yliopistolle muutaman vuoden pätkäprojektiin. Sen jälkeen olen seitsemän vuotta tehnyt töitä 12 eri pätkäsopimuksella. Nyt jäin työttömäksi ja olen päättänyt jatkokouluttaua tohtoriksi, vaikka ei sekään työpaikkaa missään nimessä takaa. Olen jo aikoja sitten luopunut urahaaveista. Keskityn elämään, en työhön.

Vierailija
77/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:50"]

Mä valmistuin vuonna 2004 humanistiksi ja pääsin heti yliopistolle muutaman vuoden pätkäprojektiin. Sen jälkeen olen seitsemän vuotta tehnyt töitä 12 eri pätkäsopimuksella. Nyt jäin työttömäksi ja olen päättänyt jatkokouluttaua tohtoriksi, vaikka ei sekään työpaikkaa missään nimessä takaa. Olen jo aikoja sitten luopunut urahaaveista. Keskityn elämään, en työhön.

[/quote]

Millä rahoilla elät?

Vierailija
78/331 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 700€ kuussa! Gradu kannattaa palauttaa sittenkin!

T. HuK

Vierailija
79/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien maistereiden kannattaa opiskella sairaanhoitajiksi!

Vierailija
80/331 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:50"]

[/quote]

Millä rahoilla elät?

[/quote]

Säästöillä. Se hyvä puoli kymmenen vuoden pätkäsoppareista oli, että pakostakin tajusin pistää kaikki irtoava sukanvarteen.