Miksi köyhät ihmiset tuhlaavat palautusrahansa kerralla?
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
Kommentit (200)
Miksi toisten veronpalautukset ja niiden käyttäminen voi kaivertaa ihmisiä näin? Mitä se teitä liikuttaa?
Sun on vaikea ymmärtää oikeasti pienituloista, jolla ei ole varaa nostaa veroprosenttiaan yhtään, eikä myöskään laittaa vastaavaa summaa säästöön. Asia on todellakin aivan sama kummin vain tekee. Köyhällä siihen ei ole varaa, onneksi on järkeä sen verran kuitenkin, että veroprosentti ei ole myöskään liian pieni. Viimenen asia, mitä tässä kaivataan on veromätkyt. On ehkä parempi, että avaat suusi tosiaan vain näin nimettömänä, etkä ihan oikeissa tilanteissa vähävaraisten ihmisten keskellä. Tervemenoa takaisin norsunluutorniisi.
Köyhät laittavat aina kaikki rahansa heti haisemaan, siksihän ovat köyhiä.
Veronpalautuksia saa ne, jotka ovat maksaneet edellisvuonna liian suuria veroennakoita. Tänään saa palautuksia ne, jotka ovat maksaneet 2013 liian suuret ennakonpidätykset tuloistaan. Tulojen pienuudella tai suuruudella ei ole mätkyihin tai palautuksiin vaikutusta, tietysti isotuloiselle tulee helposti isommat summat kuin pieniä veroja maksavalle.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:47"]
Miksi toisten veronpalautukset ja niiden käyttäminen voi kaivertaa ihmisiä näin? Mitä se teitä liikuttaa?
[/quote]
Miksi veronpalautukset on joillekin työssäkäyville ihmisille niin iso uutinen, että pitää jatkuvasti avata 'joko sait veronpalautukset' tai 'mitä teet veronpalautuksilka' -ketjuja?
Tuli niitä palautuksia minullekin jonkun verran, mutta ei se nyt näin iso asia ole. Enpä edes muistanut, että ne maksetaan tänään tilille, enkä ole mitään ostoslistaa tehnyt valmiiksi niitä varten. Itse odotan sitä, että lopultakin siirryttäisiin reaaliaikaiseen verotukseen.
Kun joutuu kituuttamaan päivästä päivään tulee rahan suhteen sokeaksi.
Itse laitan osan säästöön ja osalla maksan lainoja :)
Ymmärrän ap:n pointin. Mulla on tuttavaperhe, jossa ostetaan kaikki mahdollinen osamaksulla. Käteisellä ei voi ostaa, kun rahat menevät osamaksuihin. Nyt saivat isomman summan veronpalautusta ja mitä tekevätkään? Sen sijana, että maksaisivat edes osan osamaksutileistään tyhjäksi, hankkivatkin kalliin lomamatkan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:30"]Pitäiskö sun nyt vaan huolehtia omista asioistasi? Mä olen köyhä enkä laita palautuksia haisemaan vaan käytän ne normaaliin elämiseen. En osta edes joululahjoja. Ymmärrän kuitenkin sen, mikä tässä on jo tullutkin esiin, että moni ei tee mitään hankintoja aiemmin ja siksi ne kasautuu siihen ajankohtaan kun sitä ylimääräistä tulee.
[/quote]
Turhin kommentti "pidä huoli omista asioista".
tämä on keskustelu palsta ja suurin osa koskee julkkista naapuria lastensuojelua yms.
mene pois tältä palstalta jos kommentoit tuon ym. Lauseen
Just näin kuten edelliset. Kun aina on pulaa kaikesta ja pitkä lista hankittavaa kun saa rahaa niin ei niitä ole varaa makuuttaa missään. Tulee ehkä yllätyksenä, mutta köyhä on ihan samanlainen ihminen kuin muutkin, elää samassa maailmassa jossa tarpeet on ihan samat. Usein parempituloisilla on käsitys että köyhä elää ikäänkuin jossain köyhän rinnakkaistodellisuudessa, jossa nauttii puutteesta ja askeettisuudesta eikä tarvitse samoja asioita kuin muut. Köyhällä ei ole muita haluja ja tarpeita kuin nuukailla ja säästää. Ihanaa, veronpalautukset! Nyt saan kaurapuuroa seuraavaksi kahdeksi vuodeksi ja loput rahat voin säästää pahan päivän varalle joka on kyllä joka päivä, mutta köyhänä olen vaatimaton ja tyytyväinen vähään. Tykkään kulkea kulahtaneen näköisenä ja laittautumattomana lähibaarin asiakaskunnan näköisenä. Tykkään syödä sitä mikä on kilohinnaltaan halvinta, minulla ei ole makuaistia enkä välitä siitä mikä on terveellistä, kunhan on halpaa. Minä en ole nainen, koska olen köyhä vaan näytän mielelläni epäseksikkäältä rähjäiseltä possulta. Köyhien miehillä on myös erilainen naismaku ja he pitävät meitä kulahtaneita possuja viehättävinä. Lapsemme eivät tarvitse yhtä lämpimiä vaatteita kuin muut parempiosaiset lapset kosteussuojahaalareissaan vaan lapsemme ovat kylmän karaisemia ja pärjäävät ohueksi pestyllä 90-luvun haalarilla jonka löysin kirpparilta vitosella. Me köyhät emme myöskään halua koskaan käydä missään, istumme tyytyväisenä kotona kun muut käyvät uimassa tai leffassa ja pidämme kiinnostavimpina harrastuksina kaikkea ilmaista kuten lenkkeilyä ja kirjastossa käymistä. Olemme samaa mieltä parempituloisten kanssa siinä että me emme ansaitse mitään kivaa, kivaksi täytyy riittää pihistely silloinkin kun rahaa kerrankin olisi. Olemme oikeastaan ihan eri laji kuin normaalit ihmiset, tarpeemne poikkeavat niin huomattavasti tavallisista ihmisistä. Vähän kuin koiria, ruoka ja katto pään päällä riittää niin olemme tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:47"]
[/quote]
Miksi veronpalautukset on joillekin työssäkäyville ihmisille niin iso uutinen, että pitää jatkuvasti avata 'joko sait veronpalautukset' tai 'mitä teet veronpalautuksilka' -ketjuja?
Tuli niitä palautuksia minullekin jonkun verran, mutta ei se nyt näin iso asia ole. Enpä edes muistanut, että ne maksetaan tänään tilille, enkä ole mitään ostoslistaa tehnyt valmiiksi niitä varten. Itse odotan sitä, että lopultakin siirryttäisiin reaaliaikaiseen verotukseen.
[/quote]
Miksi ei saisi iloita toisten palautuksia saavien ihmisten kanssa?
Se, että sua ei voisi vähempää kiinnostaa palautukset tai mätkyt, ei tarkoita sitä, etteikö jotain toista kiinnostaisi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:49"]
Sun on vaikea ymmärtää oikeasti pienituloista, jolla ei ole varaa nostaa veroprosenttiaan yhtään, eikä myöskään laittaa vastaavaa summaa säästöön. Asia on todellakin aivan sama kummin vain tekee. Köyhällä siihen ei ole varaa, onneksi on järkeä sen verran kuitenkin, että veroprosentti ei ole myöskään liian pieni. Viimenen asia, mitä tässä kaivataan on veromätkyt. On ehkä parempi, että avaat suusi tosiaan vain näin nimettömänä, etkä ihan oikeissa tilanteissa vähävaraisten ihmisten keskellä. Tervemenoa takaisin norsunluutorniisi.
[/quote]
Tässä ketjussahan oli kyse siitä, että miksi palautusrahat tuhlataan kerralla, eikä siitä kuka on oikeasti köyhä tai ei. Mistä sinä muiden köyhyyden tiedät ja sen, jääkö rahaa säästöön vai ei! Sitä ihmettelinkin, että jos on varaa maksaa liikaa veroja, niin eikö voisi silloin mitoittaa veroprosentin oikein ja säästää itse saman verran? Onko siis kyse siitä, ettei pysty/osaa säästää? Verot kun voi mitoittaa niin, ettei tule mätkyjä, mutta ettei maksa hirvittävästi liikaakaan. Itse ainakin osaan mitoittaa veroni niin, että palautukset on max 100 euroa.
Pakko maksaa palautuksilla laskuja. Nyyh:'(
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:33"]
Et ole vissiin pienituloinen, on vaikea ymmärtää muita kanssakulkijoita sieltä norsuunluutornistasi. terv pienituloinen, joka ei saa veronpalautuksia, niihin olisi kyllä ollut tarvetta...
[/quote]
Sinähän olet sitten mitoittanut veroprosenttisi oikein, jos et saa mätkyjäkäön. Minä en ymmärrä sitä, että pitää maksaa vuosi liikaa veroja oikein saadakseen palautusta, kun voisi joka kuukausi laittaa säästöön saman verran. Mikä siinä säästämisessä on niin vaikeaa? Jos siis maksan veroja 50 euroa kuussa liikaa ja saan palautusta 600, niin eikö saman ajaisi se, että pistäisi joka kuu 50 euroa säästöön?
[/quote]
Onneksi sun ymmärtämisellä ei ole mitään väliä.
Minä laitan joka kuukausi säästöön sen verran kuin pystyn, mutta silti veroprosentti on hiukan liian korkea. Miksi en voisi tehdä niin kuin parhaaksi näen?
Kieltäydytkö sinä vastaanottamasta palautuksia, jos niin olisi päässyt käymään?
Mulla menee koko potti asuntosäästötilille, ei ole mitään tarvetta tuhlata siitä senttiäkään. Ymmärrän kuitenkin niitä, jotka pistävät hösseliksi. Jos koko vuoden laskee euroja, niin tonnikin on iso raha kun sen saa kerralla. Jokainen tyylillään.
Pitäisikö köyhän kenties kysyä sinulta ap lupaa, miten palautuksensa saa käyttää ja millon?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:41"]
Et ole vissiin pienituloinen, on vaikea ymmärtää muita kanssakulkijoita sieltä norsuunluutornistasi. terv pienituloinen, joka ei saa veronpalautuksia, niihin olisi kyllä ollut tarvetta...
[/quote]
Sinähän olet sitten mitoittanut veroprosenttisi oikein, jos et saa mätkyjäkäön. Minä en ymmärrä sitä, että pitää maksaa vuosi liikaa veroja oikein saadakseen palautusta, kun voisi joka kuukausi laittaa säästöön saman verran. Mikä siinä säästämisessä on niin vaikeaa? Jos siis maksan veroja 50 euroa kuussa liikaa ja saan palautusta 600, niin eikö saman ajaisi se, että pistäisi joka kuu 50 euroa säästöön?
[/quote]
Onneksi sun ymmärtämisellä ei ole mitään väliä.
Minä laitan joka kuukausi säästöön sen verran kuin pystyn, mutta silti veroprosentti on hiukan liian korkea. Miksi en voisi tehdä niin kuin parhaaksi näen?
Kieltäydytkö sinä vastaanottamasta palautuksia, jos niin olisi päässyt käymään?
[/quote]
Hieman palautuksia on eri asia kuin jotkut jo tonnin luokkaa olevat palautukset... No, jokaisen oma asia on se, että ottaako koko palkan käyttöön heti palkkapäivänä vai vasta seuraavana vuonna.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 07:39"]
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
[/quote]
jos veljesi saa palautuksia yli 4000 voisi kuvitella että hänellä olisi pitkin vuotta varaa ostaa tarpeellisia vaikkapa se puhelin. köyhällä taas voi olla rahat niin tiukalla että palautukxet on ainoa kerta kun on kerralla rahaa puhelinmen pstoon ja silti riittää rahaa myös ruokaan
Tyhmä ja ilkeästi kirjoitettu kysymys. Olet jo saanut vastauksen, mutta lisään vielä, että nykyään on helppo jättää se veronpalautus tilille, kun siellä on muutenkin rahaa. Raha ei polttele, kun sitä on riittävästi. Olen ollut köyhempikin, ja silloin oli kyllä veronpalautukselle heti käyttöä. Tuttusihan on lisäksi jo suunnitellut miten rahan käyttää.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:21"]
Mun palautus 13000€ menee suoraan jäännös veroihin, joihin tuo ei edes riitä.
[/quote]
miten voi olla sekä palutuksia että jäännösveroja?
[/quote]