Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät ihmiset tuhlaavat palautusrahansa kerralla?

Vierailija
03.12.2014 |

Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.

Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.

Kommentit (200)

Vierailija
41/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:56"]

Just näin kuten edelliset. Kun aina on pulaa kaikesta ja pitkä lista hankittavaa kun saa rahaa niin ei niitä ole varaa makuuttaa missään. Tulee ehkä yllätyksenä, mutta köyhä on ihan samanlainen ihminen kuin muutkin, elää samassa maailmassa jossa tarpeet on ihan samat. Usein parempituloisilla on käsitys että köyhä elää ikäänkuin jossain köyhän rinnakkaistodellisuudessa, jossa nauttii puutteesta ja askeettisuudesta eikä tarvitse samoja asioita kuin muut. Köyhällä ei ole muita haluja ja tarpeita kuin nuukailla ja säästää. Ihanaa, veronpalautukset! Nyt saan kaurapuuroa seuraavaksi kahdeksi vuodeksi ja loput rahat voin säästää pahan päivän varalle joka on kyllä joka päivä, mutta köyhänä olen vaatimaton ja tyytyväinen vähään. Tykkään kulkea kulahtaneen näköisenä ja laittautumattomana lähibaarin asiakaskunnan näköisenä. Tykkään syödä sitä mikä on kilohinnaltaan halvinta, minulla ei ole makuaistia enkä välitä siitä mikä on terveellistä, kunhan on halpaa. Minä en ole nainen, koska olen köyhä vaan näytän mielelläni epäseksikkäältä rähjäiseltä possulta. Köyhien miehillä on myös erilainen naismaku ja he pitävät meitä kulahtaneita possuja viehättävinä. Lapsemme eivät tarvitse yhtä lämpimiä vaatteita kuin muut parempiosaiset lapset kosteussuojahaalareissaan vaan lapsemme ovat kylmän karaisemia ja pärjäävät ohueksi pestyllä 90-luvun haalarilla jonka löysin kirpparilta vitosella. Me köyhät emme myöskään halua koskaan käydä missään, istumme tyytyväisenä kotona kun muut käyvät uimassa tai leffassa ja pidämme kiinnostavimpina harrastuksina kaikkea ilmaista kuten lenkkeilyä ja kirjastossa käymistä. Olemme samaa mieltä parempituloisten kanssa siinä että me emme ansaitse mitään kivaa, kivaksi täytyy riittää pihistely silloinkin kun rahaa kerrankin olisi. Olemme oikeastaan ihan eri laji kuin normaalit ihmiset, tarpeemne poikkeavat niin huomattavasti tavallisista ihmisistä. Vähän kuin koiria, ruoka ja katto pään päällä riittää niin olemme tyytyväisiä.

[/quote]

No selvästi olette. Jos ette olisi tyytyväisiä, tekisitte asialle jotain esimerkiksi kouluttautumalla täällä sosialistisen ilmaiskoulutuksen ja menestynyiden ihmisten selkänahasta väkivalloin kustannettujen tukien tyyssijassa.

Vierailija
42/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:29"]

Mielestäni jokaisella on vielä oikeus käyttää omat rahansa miten haluavat ja mistä syystä sitten haluavatkaan ilman, että kukkahattutädit ovat nurkan takana kyttäämässä mitäs se naapuri on taas hankkinut. Oikeastaan pitäisi hävetä moinen ruotiminen ja muiden asioihin puuttuminen. Sitähän tuo tuossa on; ruodit tuttavaasi ja arvostelet häntä vielä köyhäksi.

Eikä kyse ole köyhistä, ihan yhtä lailla rikaat pistävät rahansa palamaan ja useimmat vieläpä läpi vuoden. Taitaapa olla ihan vain tätä yleistä naapurikateutta tämä koko keskustelu? Ehkäpä vielä joskus saat elämäsi siinä määrin järjestykseen, ettei aikaa ole naapureiden tekemisien ihmettelyyn vaan keskittyisit ihan vain siihen omaan pikku elämääsi.

[/quote]

Minun mielestäni aloitus on ihan aiheellinen, koska täällä on usein keskusteluja, kun rahat on loppu ja ollaan niin pulassa. Varsinkin nyt joulun alla avunpyyntöjä satelee. On hyvä miettiä miksi, kun kyse on useinkin kulutuskäyttäytymisestä. Luodaan itselle tarpeita, jotka eivät kuitenkaan ole pakollisia elämän kannalta, mutta tuovat henkilölle jotain tyydytystä. Kulutus on sisäänrakennettu mittari vähän samaan tapaan kuin se mitä ja miten paljon syöt ja kuinka painava elimistösi "haluaa" olla. Sitä mittaria voi muuttaa jos sen tiedostaa tai haluaa ylipäänsä asiaa miettiä.

itselläni on ystävä, joka on aina rahaton, riippumatta hänen tuloistaan. Hän vain jostain syystä sisäisesti haluaa olla sellainen. On kai lapsuudesta tottunut. Olen vain sivusta seurannut tuota ilmiötä. Jos hän saa paljon palkkaa, hän säätää kuluttamisen siten, että ostelee kunnes rahaa ei taas ole. Kun hän on vähissä varoissa, tilanne on ihan sama. Ikinä ei ole yhtään enempää rahaa vaikka sitä tulisi enemmän. Raha suorastaan polttaa tilillä. Aina on pakko hankkia uusimmat vipstaakkelit, eikä mikään tuohon auta. Hän haluaa olla sellainen ja sillä sipuli. 

Köyhä on köyhä, koska ei osaa muuta. Ei tartu tilaisuuksiin, jossa asiat olisi paremmin. Elämän muuttuminen paremmaksi saattaa jopa pelottaa. On tutumpaa ja turvallisempaa ne olot mihin on tottunut. Siksi köyhä pistää veronpalautukset haisemaan heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea köyhyys on sitä kun ihmisellä on hädin tuskin rahaa ruokaan, ja kun tämä tekee kaikkensa tullakseen toimeen. Köyhällä ihmisellä ei ole varaa säästää 500 € puhelimiin, ja jos on niin toivottavasti tajuaa käyttää rahan järkevämmin. Selkeästi kuulut juuri tähän ryhmään ihmisiä jotka ovat yksinkertaisesti tyhmiä rahankäyttönsä kanssa.

Vierailija
44/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:49"]

Oikea köyhyys on sitä kun ihmisellä on hädin tuskin rahaa ruokaan, ja kun tämä tekee kaikkensa tullakseen toimeen. Köyhällä ihmisellä ei ole varaa säästää 500 € puhelimiin, ja jos on niin toivottavasti tajuaa käyttää rahan järkevämmin. Selkeästi kuulut juuri tähän ryhmään ihmisiä jotka ovat yksinkertaisesti tyhmiä rahankäyttönsä kanssa.

[/quote]

En ole, nytkin meni 70% palautuksista säästötilille. Vaikka olen köyhä, niin osaan suunnitella talouteni. Ostan kaiken mahdollisen käytettynä, jos ei löydy, niin sitten uutena ja mieluiten alesta. Ennakoin, voin ostaa lapsille seuraavan talven toppahousut keväällä kun niitä saa -50%. Asun edullisesti. En käytä rahaa sisustamiseen, tai jos käytän ostan käytettynä ja myyn samaan hintaan eteenpäin. Pihistelen sähköä, teen ruuat itse ja ruokaostokset Lidlissä ja suunnittelen ne. Luen tarjoukset tarkkaan ja seuraan hintoja. Tein roimasti ylitöitä jotta sain iphonen ostettua kun entinen puhelin veteli viimeisiään. Onnea oli siinä, että siinä kohtaa oli mahdollista tehdä ylitöitä. Sen jälkeen ei ole ollut mahdollista kuin yhtenä kuukautena. 

Vierailija
45/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:05"]Spontaanisti ei ole oikein mahdollista tehdä mitään, mutta suunnittelen ja lupaan lapsille että seuraavana rahapäivänä sitten.[/quote]

Luulen että osa "tuhlaajista/törsääjistä" saa nautinnon juurikin siitä spontaaniudesta, siis siitä että kerrankin pystyy hankkimaan jotain ilman että tarvitsee rikkoa säästöpossu tai penkoa kolikoita sohvatyynyjen väleistä.

Vierailija
46/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vissiin vähään tyytyväinen, kun en voi yhtään tajuta tuota, että vähillä säästetyillä rahoilla pitää ostaa iPhone. Oikeastaan tuntuu ihan käsittämättömältä. Ymmärrän, jos joku Alexander Stubb tarvitsee sellaisen, mutta tavallinen köyhä ihminen. Älkää lähtekö ihmiset mukaan noihin massan kouhotuksiin.

ap

Vierailija
47/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:23"]

Oon vissiin vähään tyytyväinen, kun en voi yhtään tajuta tuota, että vähillä säästetyillä rahoilla pitää ostaa iPhone. Oikeastaan tuntuu ihan käsittämättömältä. Ymmärrän, jos joku Alexander Stubb tarvitsee sellaisen, mutta tavallinen köyhä ihminen. Älkää lähtekö ihmiset mukaan noihin massan kouhotuksiin.

ap

[/quote]

Niin, köyhäkin voi olla tavallinen ja tykätä jostain mikä on sinulle luksusta. Ihan maksoin omista rahoista enkä tuista joita saan lapsilisän verran. Ap, opettele suunnittelemaan ja ennakoimaan niin voi onnistua sinultakin iphonen osto.

Vierailija
48/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Samaa mieltä. Ehkä köyhä on köyhä, koska hän kulkee massan mukana, on mainoksille ja statuksille altis. Pakko saada luksusta ja mitä köyhempi, niin sitä varmemmin pitää näyttää paremmalta kuin onkaan. Köyhillä on tekokynnet ja feikkivuitton ja lapsilla ticketin haalarit.

Vierailija
49/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas sentään, jopa kuusikymppisillä on älypuhelimet. Nauti ap siitä kirjasta, ja rakentele himmeleitä, ei tule kalliiksi. Meillä on oikeasti varaa lähteä pitkälle lomalle 3kk Algarveen, jossa juuri mikään ei maksa mitään. Olemme eläkkellä ja vapaita käyttämään ansaitut eläkkeemme. Nauttikaa muutkin kykyjenne mukaan, älkääkä kuunnelko ilonpilaajaa, mene jo säästämään tulitikkuja.

Vierailija
50/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:37"]

ap

[/quote]

Samaa mieltä. Ehkä köyhä on köyhä, koska hän kulkee massan mukana, on mainoksille ja statuksille altis. Pakko saada luksusta ja mitä köyhempi, niin sitä varmemmin pitää näyttää paremmalta kuin onkaan. Köyhillä on tekokynnet ja feikkivuitton ja lapsilla ticketin haalarit.

[/quote]

vähän tommosta kyklooppimeininkiä havaittavissa..

Vierailija
51/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 07:39"]

Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.

Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.

[/quote]rahalle parempaa käyttöä kuin tuhlata ne? :O Sitä vartenhan raha on että sitä tuhlataan :D Ei ole mitään järkeä anta sen vain homehtua pankissa. Elämä voi loppua jo huomenna, pakko nauttia nyt.

Vierailija
52/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:36"]

ap

[/quote]

Niin, köyhäkin voi olla tavallinen ja tykätä jostain mikä on sinulle luksusta. Ihan maksoin omista rahoista enkä tuista joita saan lapsilisän verran. Ap, opettele suunnittelemaan ja ennakoimaan niin voi onnistua sinultakin iphonen osto.

[/quote]

Voi kuule, voisin ostaa  50 iPhonea, mutta ei tulisi mieleenkään ostaa edes yhtä :D.

ap

Vierailija
54/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on oikeasti pienituloinen/köyhä, on vuoden mittaan saattanut kertyä montakin isompaa asiaa, jotka pitäisi hankkia, mutta ei ole kerralla laittaa niin suuria summia, muuta kuin veronpalautuksista. Itsekin ajattelin pistää heti haisemaan. Lapsi tarvitsee talvikengät ja haalarin, meillä hajosi tiskikone jo loppukesästä, mutta ei ole ollut rahaa ostaa uutta ennen kuin nyt.

Vierailija
55/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pienituloinen kitkuttaa, säästää ja venyttää penniä aina ja läpi vuoden. Kun tulee kerralla isompi summa rahaa (tiedän, tiedän, korotonta lainaa valtiolle) normaalin ansion lisäksi, sille on kyllä käyttöä. Jotain turhempaakin pystyy ostamaan, eikä talous kaadu.

Vierailija
56/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palautus 13000€ menee suoraan jäännös veroihin, joihin tuo ei edes riitä.

Vierailija
57/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sun nyt vaan huolehtia omista asioistasi? Mä olen köyhä enkä laita palautuksia haisemaan vaan käytän ne normaaliin elämiseen. En osta edes joululahjoja. Ymmärrän kuitenkin sen, mikä tässä on jo tullutkin esiin, että moni ei tee mitään hankintoja aiemmin ja siksi ne kasautuu siihen ajankohtaan kun sitä ylimääräistä tulee.

Vierailija
58/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vissiin pienituloinen, on vaikea ymmärtää muita kanssakulkijoita sieltä norsuunluutornistasi. terv pienituloinen, joka ei saa veronpalautuksia, niihin olisi kyllä ollut tarvetta...

Vierailija
59/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pienituloinen laittaa kaikki veronpalautuksensa lainanlyhennykseen ja kuivausrumpuun. Tonni on mulle iso raha ja kuivausrumpu tässä taloudessa aika must.

Vierailija
60/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oonko minä Parempi Ihminen kuin muut köyhät, minä kun säästän rahoja noin puli vuotta ja tuhlaan sitten kaiken kerralla perheen kesälomamatkaan? Tuhlausajankohta vaan siirtyy. Ja kyllä, köyhä olen ja yh (jos se tähän tuo lisäarvoa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi