Miksi köyhät ihmiset tuhlaavat palautusrahansa kerralla?
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
Kommentit (200)
Vielä ap, ruumispaidassa ei ole taskuja. Itse en lue itseäni köyhäksi, laitoin palautukseni osittain auton huoltoon ja otinpa vielä pesun ja vahauksen. Ihminen joka on saita, on sitä myös tunteissaan. Nauttikaa niistä kivoista ostoksista, ap opettele rentoutta.
Tässä kaikille runo: " Ei raha rikkaiden juhlaa valkaista voi, mutta köyhä kun tuhlaa, niin taivaatkin soi."
Tuntematon runoilija
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:26"]
Sille joka kommentoi joka kk säästämisestä: Miten kuvittelet, että köyhä pystyy säästämään jos ruokaan ja laskuihin on juuri ja juuri. Jos kerrankin olisi varaa ostaa juustoa leivän päälle, ei houkuta se 6e laittaminen säästöön. Jos veroprosentti on sopivasti yläkanttiin, ei kiusausta ostaa juustoa tulekaan, joten se 6e säästyy väistämättä. Et taida tietääkään miten ihanalta voi tuntua kun saa Oltermannia leivälle.
Mahtava tajuta, että oma lapsuudenkodin köyhyys ja oma rutiköyhä opiskeluaika ovat sentään hyödyttäneet sen verran, etten esitä missään noin kapeakatseisia väitteitä ja kysymyksiä. Ymmärrän köyhyyttä koska olen elänyt sitä itse.
[/quote]
Ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa rasvaista juustoa leivän päälle. Kyllä nämä taitavat olla arvokysymyksiä.
Tarvitseeko ihminen oikeasti kaikki villitykset, mitä muillakin on? EI TARTTE!
ap
[/quote]
Köyhällä kun on kerrankin varaa ostaa juustoa, niin köyhä ostaa rasvaista. Katos nälkä pysyy rasvalla poissa pidempään. Uusi puhelin hajonneen tilalle ei ole arvokysymys. Ei nyky-yhteiskunnassa voi elää ilman kännykkää.
En lue ketjua. Vastaan vain nopeasti. a: en saa rahoja mukaan hautaani,
b: ei tule olemaan perillisiä,
c: pärjään hyvin vähällä, ja jos tuhlaan, niin tuhlaan itseeni ja nautin joka ikisestä kylpylästä, parfyymistä ja sisäfileestä.
d:inflaatio syö kaiken,
e: ei ole koskaan niin paljon rahaa että kannattaa sijoittaa.
f: en ole kyllä vielä tuhlannut kaikkea, mutta ehkä kohta pistän kokonaisen 100e haistemaan vaikkapa risteilyyn, sillä aikaa kun työssäkäyvät perheenäidit riehuvat pakolliseksi katsomassaan oravanpyöräyhtälössään tuskaisina massaeläinmuurhahaisina.
Mielenkiintoinen tuo tulos älykkyyden ja itsekurin korrelaatiosta. Ehkä siksi jotkut pienituloisetkin ovat eläkkeelle päästyään varakkaita, mutta suurin osa ei. Tietysti ylipäätänsä hyvä pohtia, onko varakkuus minkäänlainen arvo sinällään elämässä, koska nykyisin kaikilla on välttämättömin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:12"]
Voisikohan nämä köyhien kyykyttäjät kertoa omat tulot ( ei miehen) ja veronpalautukset. Koulutus ja ammatti, ja työntekohistoria? Ja miten käyttää rahansa? Olisi vaikka jotain hyödyllistä oppia meille köyhille. Ollaan niin surkeita, että apuja tarvitaan.
[/quote]
Opiskelija, tulot 463 € (opintotuki ja asumislisä) +300 € tienestit. Vuokra 400 € (sis. Sähkön ja veden, puolet meidän vuokrasta miehen kanssa), puhelin 20 €, netti 10 €, vakuutukset 10 €, ruoka 100 €, 100 € säästöön ja reilu satanen kaikkeen turhaan/vaatteisiin/sisutukseen. Jos tekee tiukkaa niin teen lisää töitä, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, tarjoilijana jne jne. Tulot on pienet mutta silti oon sitä mieltä että suurin syy joidenkin ihmisten köyhyyteen on tyhmyys raha-asioissa ja laiskuus. En mäkään ostais itselleni iPhonea ja sitten valittaisi kun ei sossu maksa sitä. Huom. En tarkoita kaikkia köyhiä, tiedän että on ihan fiksujakin ihmisiä joilla on huono rahatilanne usein itsestä riippumattomista syistä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:48"]Ensimmäinen hakutulos haulla 'self control intelligence'
Siinä perspektiiviä tähän ketjuun.
[/quote]
Vähävaraisuus aiheuttaa ahdistusta ja vaikeuttaa päätöksen tekoa (tutkittu). Heikko status aiheuttaa itsetunnon laskua.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:01"]En lue ketjua. Vastaan vain nopeasti. a: en saa rahoja mukaan hautaani,
b: ei tule olemaan perillisiä,
c: pärjään hyvin vähällä, ja jos tuhlaan, niin tuhlaan itseeni ja nautin joka ikisestä kylpylästä, parfyymistä ja sisäfileestä.
d:inflaatio syö kaiken,
e: ei ole koskaan niin paljon rahaa että kannattaa sijoittaa.
f: en ole kyllä vielä tuhlannut kaikkea, mutta ehkä kohta pistän kokonaisen 100e haistemaan vaikkapa risteilyyn, sillä aikaa kun työssäkäyvät perheenäidit riehuvat pakolliseksi katsomassaan oravanpyöräyhtälössään tuskaisina massaeläinmuurhahaisina.
[/quote]
Mikä inflaatio? Joku on nyt tullut palstalle inflaation kanssa.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1362_fi.pdf
Inflaatiota ei kannata pelätä ennen kuin talouskasvua tulee.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:48"]Anteeksi nyt vielä, että provosoiduin, mutta ihan käsittämättömiä väitteitä ihmisillä. Ei pärjää ilman kuivausrumpua, pakko ostaa puhelin, kun siitä saa enemmän mielihyvää kuin kirjoista, pakko ostaa kerralla kaikki, koska muutoin joutuu säästämään... Ei kylläkään kuulosta siltä, että nuo olisivat pakottavia tarpeita. Ettehän te voi käyttää rahaa noin leväperäisesti ja sitten kitistä, ettei sitä ole. Ja rahat vielä sijoitetaan johonkin, mikä ei hyödytä teitä pidemmässä juoksussa. Miettikää nyt noita puhelimia ja lomareissuja. Eivät ne lisää varallisuustasoanne mitenkään. Ne ovat hetkessä käytetyt ja voi sitten unohtaa. Rahat meni ja luu jäi kouraan. Tuo vain köyhdyttää teitä entisestään. Ettehän te voi koskaan rikastua, jos ette opi käyttämään rahaa.
Eihän se rahankäyttö minulle kuulu, mutta tuntuu tosi tympeältä, kuinka ihmiset ajattelevat materiaalista, että heillä kuuluu olla jotain, koska muillakin on. Ei se voi mennä niin.
ap
[/quote] Mitä hittoa :D Siis joku sun yksi köyhä tuttu käyttää palautuksensa asioihin jotka tekevät hänen onnelliseksi niin miten se on sinun ongelmasi? Olen se osa-aikatyötä tekevä opiskelija ja hell yeah käytän 500 euron palautuksen asioihin mitä olen pitkään halunnut, sun mielestä ehkä turhuuksiin! Ja tietty joululahjoihin. Enkä kitise ikinä ettei ole varaa, kyllä on ja nyt on enemmän varaa. Paljon sinä sait mätkyjä kun noin vituttaa muiden palautukset?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:12"]
Voisikohan nämä köyhien kyykyttäjät kertoa omat tulot ( ei miehen) ja veronpalautukset. Koulutus ja ammatti, ja työntekohistoria? Ja miten käyttää rahansa? Olisi vaikka jotain hyödyllistä oppia meille köyhille. Ollaan niin surkeita, että apuja tarvitaan.
[/quote]
Opiskelija, tulot 463 € (opintotuki ja asumislisä) +300 € tienestit. Vuokra 400 € (sis. Sähkön ja veden, puolet meidän vuokrasta miehen kanssa), puhelin 20 €, netti 10 €, vakuutukset 10 €, ruoka 100 €, 100 € säästöön ja reilu satanen kaikkeen turhaan/vaatteisiin/sisutukseen. Jos tekee tiukkaa niin teen lisää töitä, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, tarjoilijana jne jne. Tulot on pienet mutta silti oon sitä mieltä että suurin syy joidenkin ihmisten köyhyyteen on tyhmyys raha-asioissa ja laiskuus. En mäkään ostais itselleni iPhonea ja sitten valittaisi kun ei sossu maksa sitä. Huom. En tarkoita kaikkia köyhiä, tiedän että on ihan fiksujakin ihmisiä joilla on huono rahatilanne usein itsestä riippumattomista syistä.
[/quote]
Minä olen köyhä ja mulla on iphone. Päätin että kun omalla rahallani ostan niin ostan sen minkä haluan. Soskussa en asioi vaan tingin jostain muusta.
Miksi käytätte kuivausrumpua, sehän pilaa kaikki vaatteet?
Eivät kaikki köyhät tuhlaa koko pottia kerralla. Itse sain palautuksia 2300 e ja ainoa ostos minkä tänään tein oli todella tarpeeseen full-neck toppaoimi hevoselleni.
Voi ap, kyllä sinä ne mätkyt saat maksettua. Muista nyt tarkistaa se veroprosentti ettei sinun tarvitse vuoden päästä taas täällä itkeä kun joku köyhä tuttu kehtaakin ostaa puhelimen palautuksillaan eikä mielummin vaikkapa kirjoja tai sijoita niitä rahoja! Hyh! :) Ei elämä ole niin vakavaa. Jos joku hikinen kirja tekee sinut onnelliseksi niin onko väärin jos se ei jotain muuta tee?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:24"]
[/quote]
[/quote]
Minä olen köyhä ja mulla on iphone. Päätin että kun omalla rahallani ostan niin ostan sen minkä haluan. Soskussa en asioi vaan tingin jostain muusta.
[/quote]
Jos sulla on varaa ostaa 500 € puhelin niin sä et todellakaan ole köyhä. Tuskin edes tiedät mitä köyhyys oikeasti on, kunhan vain kutsut itseäsi köyhäksi kun se on in.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:01"]En lue ketjua. Vastaan vain nopeasti. a: en saa rahoja mukaan hautaani, b: ei tule olemaan perillisiä, c: pärjään hyvin vähällä, ja jos tuhlaan, niin tuhlaan itseeni ja nautin joka ikisestä kylpylästä, parfyymistä ja sisäfileestä. d:inflaatio syö kaiken, e: ei ole koskaan niin paljon rahaa että kannattaa sijoittaa. f: en ole kyllä vielä tuhlannut kaikkea, mutta ehkä kohta pistän kokonaisen 100e haistemaan vaikkapa risteilyyn, sillä aikaa kun työssäkäyvät perheenäidit riehuvat pakolliseksi katsomassaan oravanpyöräyhtälössään tuskaisina massaeläinmuurhahaisina. [/quote] Mikä inflaatio? Joku on nyt tullut palstalle inflaation kanssa.
[/quote] Tarkoittaa rahanarvon alenemista, vähentymistä pienenemistä. Eli ei saa kahdella markalla myöhemmin yhtä paljoin kuin aiemmin. Kaikki kallenee kaupassa ja tililläsi on aina vaan sama summa. Kysy tarkemmin joltain fiksulta kaveriltasi, jolla on kärsivällisyyttä. Joltain joka ei ole psykoottinen kokkari. Tai ehkä faijasi/muu valehtelija
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos sulla on varaa ostaa 500 € puhelin niin sä et todellakaan ole köyhä. Tuskin edes tiedät mitä köyhyys oikeasti on, kunhan vain kutsut itseäsi köyhäksi kun se on in.
[/quote]
Olen köyhä, säästin puhelimeen pitkään. Ei kaikki köyhät käy soskun luukulla.
Ehkei ne olis köyhiä jos hallitsis rahankäytön.
Sain 6400 euroa veronpalautuksia. Ostin itselleni kimaltavan tiaaran, joka sopii golitsh-asuuni.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:48"]
Anteeksi nyt vielä, että provosoiduin, mutta ihan käsittämättömiä väitteitä ihmisillä. Ei pärjää ilman kuivausrumpua, pakko ostaa puhelin, kun siitä saa enemmän mielihyvää kuin kirjoista, pakko ostaa kerralla kaikki, koska muutoin joutuu säästämään... Ei kylläkään kuulosta siltä, että nuo olisivat pakottavia tarpeita. Ettehän te voi käyttää rahaa noin leväperäisesti ja sitten kitistä, ettei sitä ole. Ja rahat vielä sijoitetaan johonkin, mikä ei hyödytä teitä pidemmässä juoksussa. Miettikää nyt noita puhelimia ja lomareissuja. Eivät ne lisää varallisuustasoanne mitenkään. Ne ovat hetkessä käytetyt ja voi sitten unohtaa. Rahat meni ja luu jäi kouraan. Tuo vain köyhdyttää teitä entisestään. Ettehän te voi koskaan rikastua, jos ette opi käyttämään rahaa.
Eihän se rahankäyttö minulle kuulu, mutta tuntuu tosi tympeältä, kuinka ihmiset ajattelevat materiaalista, että heillä kuuluu olla jotain, koska muillakin on. Ei se voi mennä niin.
ap
[/quote]
Raha on vain vaihdannon väline, numeroita pankissa. Ei rahasta sellaisenaan paljon iloa ole.